Buehler motoren en spoed van de schroef. maakt dat uit?

Ik heb in mijn Bluster Dunkermotoren liggen (zijn zelfde als Buhler) en daarop zit rechtstreeks 78 mm 4 blads schroef, Schaalsnelheid is perfect maar weinig trekkracht..
En ze worden absoluut niet warm ofzo, ook niet de regelaars,,

Verbruik ?? 3 accu ladingen in 2 bijna volle dagen varen...

Vince, ik was nog wel benieuwd naar je verbruik in A? Volgende keer multimeter mee?
2200 RPM is een mooie snelheid voor een 8 cm schroef maar het gebrek aan trekkracht was bij jou vooral te wijten aan verkeerde schroeven (Rivabo). Je bladoppervlak is veel te klein waardoor je lang niet alles uit je motor haalt heb ik het idee.

Gr.
Pim

Ik lees al een paar keer een ¨vertraging¨van 1:3 maar dat is een versnelling. 3:1 (3 omwentelingen van de motor= 1 omwenteling schroefas) lijkt me eerder het geval.

vertraging 1:3:
iedereen weet dan toch door het woord "vertraging" al dat het om een vertraging gaat?
Dat is er nu eenmaal ingegroeid.
Voordeel van vertraging; meer kracht , trekt minder stroom

Aparte manier van redeneren.
Ik kan juist door een vertraging een zwaardere belasting aan de motor hangen.
Zonder dat dan de maximaal toelaatbare stroom wordt overschreden.
Staat dus helemaal niet vast dat "minder stroom" komt bij meer kracht.

Ik reageer meestal niet in dit soort topic's vanwege het feit omdat ik er niet echt in thuis ben.

Maar ik vaar zelf ook met een Buhler motor, en een 7cm raboesch.
Deze combinatie heb ik in een sleepboot liggen van 160cm.
Mijn motor draait op 2200 rpm, en voldoet me prima.

Het gaat om deze motor:

Uploaded with ImageShack.us
Draait op 12 volt, en bied genoeg kracht in combinatie met de 7cm schroef.
Motor heb ik gekocht op Hobbypl*za.

Dit is op vol vermogen:

Uploaded with ImageShack.us
Nu heb ik natuurlijk het voordeel van een heel rank schip, vandaar ook deze snelheid.

Ik kan tijden lang varen op mijn 7 Amp. accu, voor modelshow's zet ik 2 7Amp. accu's parallel, dan heb ik 14 Amp. voor de hoofdmotor aan boord, dit is voldoende om de gehele dag te varen.

Jan

Klopt Pim, het inderdaad 2 7Amp 12V accu´s parallel staan.
Zou moeten werken meende ik, tenminste als de accu´s exact gelijk met elkaar zijn, gelijk voltage enzo.

Maar als dit niet verstandig is, dan doe ik het niet weer.

Jan

@ baggeraar

vertraging 1:3:
iedereen weet dan toch door het woord "vertraging" al dat het om een vertraging gaat?
Dat is er nu eenmaal ingegroeid.

Er in gegroeid of niet, als je 1:3 besteld krijg je toch echt het verkeerde geleverd

Aparte manier van redeneren.
Ik kan juist door een vertraging een zwaardere belasting aan de motor hangen.
Zonder dat dan de maximaal toelaatbare stroom wordt overschreden.
Staat dus helemaal niet vast dat "minder stroom" komt bij meer kracht.

Je hebt helemaal gelijk, Jij legt het even beter uit wat ik bedoel, bedankt

Gr, Ingmar

Je zou aan beide plus aansluitingen met een dikke diode naar de regelaar kunnen gaan.
Beide accu's kunnen dan niet elkaar opladen/leegtrekken.

2 Buehlers in mijn Smit Finland. Ze drijven elk een 60 mm 4 blads schroef in straalbuis aan en worden beide gevoed uit de 12 V accu tussen de motoren. Schroeven zijn eigen fabrikaat. Op vol vermogen loopt er totaal 2 Ampere stroom. Voor de motoren en accu liggen nog 2 pakketten Nicads als ballast. Gr. Klaas.
RIMG0003_zps4eb6aa86.jpg

Hoe denk je dat gelijkrichters worden gemaakt in bijvoorbeeld lasmachines?

Google eens op diode met het gewenste ampèrage erbij:

deze is 80 A bij 600 V (mogelijk M6 moertje)

!BTbFDLw!2k~$(KGrHgoOKjMEjlLmV-moBKIZUbMiKw~~_35.GIF

Lijkt me niet echt een soort "rocket science".

Als je plek hebt voor meerdere accu's zie ik geen enkel bezwaar, buiten het feit dat het er misschien niet "aangeharkt en gepoetst" uitziet.

Dus als je langer wilt varen is dat toch een oplossing?
In de romp hoeft het er toch niet als een steriele ziekenhuiskamer uit te zien?

Is zo, blijft een keuze, ik gebruik gewoon schakelaars met indicatie lampjes. ook makkelijker met laden. Maar back on topic maar weer?

Jouw bijdrage is zeker van belang maar volgens mij gaat het hier om een heel andere discussie.
En er wordt al zoveel slap gelult en zo weinig echt gebouwd dat ik graag antwoord zie op datgene waar het eigenlijk om gaat.

Gr.
Pim

Hallo wijzen van het forum.

Ik ben al een poosje aan het tekenen aan een zeesleper/werkboot van 26*9 in schaal 1:33
Dan word ze dus 86x30 cm met een diepgang van +/- 8 cm. Ik heb al buizen met een binnen diameter van 66 mm. Hierin wil ik 65 mm 4 blads laten draaien.

Ik ben dus al een poosje op zoek naar sterke energie zuinige motoren. Mijn oog was gevallen op een Buehler. Echter werd ik getipt dat ik dan rekening moest houden met de spoed van de bladen.

Is dit waar? En heeft iemand tips waar of hoe ik aan schroeven kan komen met afwijkende spoed van het standaard spul?

Alvast bedankt.

Michiel.

Denk dat de TS hier weinig aan heeft, Gaat namelijk om het feit dat er gevraagd word of je met buhler motoren moet oppassen dat je niet te veel spoed op je schroef hebt waardoor je motoren kan overbelasten,

Het feit over laden van accu's word niet eens gevraagd......

hallo

in mijn skip zit een buhler motor op een 50 mm 3 blad schroef
niet echt een speedboot maar een goeie wandel gang houd hij er wel in
maar ik ga deze motor toch vervangen door een BL van robbe
iets meer power zou welkom zijn want soms heb je iets meer nodig dan gewoon nodig is
om uit een benarde situatie te komen en dan heb ik juist dat te weinig.
ik kan niet meer cellen zetten dan een paket van 5 omdat er gewoon de plaats niet meer voor is
een sub heeft nogal een beperkte ruimte wat inbouwen betreft
dus ik vaar de buhler op 6 volt en verbruik 2 amp
gr raf

Back