Als je budget het toelaat dan neem je een 500size heli voor buiten, die dingen vliegen in alle weer en zijn nog stabiel ook( hoe groter de heli hoe stabieler, de prijs daarentegen niet:rolling:
Ga zo verder en dan kom je uiteindelijk bij iets als een trex 700 of andere 90size uit Met de micro size blade MCP kon ik vanmiddag nog best cirquitjes vliegen bij een 3 tot vlagerig ruime 4 (volgens windfinder), of het nu het FBL systeem is dat het verschil maakt qua wind-gevoeligheid doet ie niet veel onder voor m'n 450 terwijl die MCP echt veel kleiner is. Dankzij die wind kon ik 'm wel mooi grote loopings laten vliegen
Ik dacht dat de vraag aan het begin was waar je gemakkelijk de overstap kan maken. Hier zeg je zelf dat de 450 en ook de mcp x (fantastisch machientje, heb ik ook) windgevoelig zijn en dus voor min of meer gevorderde piloten.
alle cp helies zijn voor gevorderden. de solo pro is een fp die met wind 2 redelijk buitenvliegt. de mcpx kan ook bij wind 3 4 nog vliegen. je kunt enkel de overstap naar de mcpx maken door het geringe gewicht is de schade ook gering. wel een throttlehold gebruiken omdat draaiende bladen meer schade geven. door het flybarrles systeem is deze helie net zo stabiel als de solo pro. het tweede voordeel is dat de mcpx zo klein is dat ie ook binnen gevlogen kan worden heb je alvast het idee van de handling. ik heb een 450 size maar het blijft een drempel om deze zelfstandig te vliegen. ben wel van plan om de mcpx aan te schaffen door de lage drempel kun je snel leren vliegen.
Misschien een idee,,,Multiplex Funcopter? Is een grote heli,,,vergelijkbaar met een 500size, is wel een Fixed Pitch heli, maar redelijk goed te vliegen voor een beginner, maar is ook voor de gevorderede piloot een leuk FUNDING, vandaar de naam en hij is redelijk crashbestandig, heeft flexibele bladen,,die zelfs kunnen omklappen, is makkelijk voor een beginner om in elkaar te zetten, er zijn 2 versies mogelijk de almost ready to fly, of de barebonekit. De eerste is slechts ontvanger en lipo erin,,,afstellen en je kunt vliegen.
Heb je al een keer de mCPX kunnen vliegen? En hoe voelt dat aan t.o.v. een Solo Pro?? Ik twijfel namelijk of ik nog een tijdje Nine Eagles FP blijf vliegen of gelijk maar doorpers naar de mCPX..
De mCPX is een CP Vraag me alleen af in hoeverre hij nerveuzer is als een Solo Pro door de stabilisatie die erin zit.. Wellicht heeft een Solo Pro vlieger de mCPX kunnen proberen en kan daar goed inzicht in geven . In de simulator krijg ik namelijk elke CP wel omhoog en als ik voorzichtig ben hou ik hem wel in de lucht. Maar een simulator is toch wat anders dan de praktijk.
Ik vlieg ook met de msr, deze vindt ik nu kinderspel tov de m cp x. De m cp x heeft wel een beetje stabilisatie door 3 axis gyro en daardoor wel interessant om overstap naar cp te maken.Het blijft in ieder geval een moeilijke bevalling maar eens doorbijten hé
Die stabilisatie is vooral omdat er geen flybar op zit, niet zozeer om het gemakkelijker de maken denk ik. Het voordeel van de mcp is wel dat is enorm crashbestendig is voor een CP heli. Ik had een esky king v3 als eerste CP heli en daarmee was het stuurfout of orientatie kwijt > crash > onderdelen bestellen > afstellen enz.. idem voor de 450ers die daarop volgden. Met de MCP daarentegen kan je na een crash in het gras vaak wel verder vliegen, hij kan meer dan gemiddeld hebben voor je onderdelen moet vervangen. Muren, asfalt, bestrating beton en dat soort dingen zullen toch eerder schade veroorzaken Een ander voordeel is dat je binnen kan vliegen als buiten niet te doen is wees er echter voorzichtig mee, z'n rotor draait ca 4000rpm en daarom niet de vergelijken met een solo pro of msr. Een nadeel is dat de onderdelen op zich wel prijzig zijn, ik bedoel 6,- voor een feathering shaft bijvoorbeeld, dat is natuurlijk jammer, maar als je niet veel nodig hebt zijn de kosten per crash alsnog laag. Ik denk dat horizon-hobby/e-flite de marges wat heeft opgeschroefd met een uniek product. Mijn 450 crash ik gelukkig zelden meer maar als ik kijk wat een gemiddelde crash dan kost is die MCP echt goedkoop.
Ik begreep dat de mCPX een zogenaamde "easy" stand heeft waardoor hij zich meer als een FP gedraagt zodat je kunt wennen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen?
Ik heb de bnf versie, geen idee van een easy stand maar kan me er iets bij voorstellen dat de bladen dan een vaste hoek aannemen waardoor een CP heli zich als een FP kan gedragen. Ik zal misschien voor de gein eens een vaste pitch programmeren en kijken of en hoe dat vliegt edit: Oke, tijdens het laden van een lipo de zender ingesteld met een vaste pitch en het vliegt nog goed ook. In vergelijking met m'n honey bee FP vliegt het beter, hij blijft stabieler en goed reageren op stuurbewegingen maar niet zelf stabiliserend als een MSR of een andere heli met 45gr flybar. Je kan 'm op die manier ook wat gemakkelijker over de vloer laten glijden met de skids om wat te wennen aan het sturen. Ik denk dat het voor een beginner of rustig binnen vliegen wel een handige optie is.
ik heb zelf met de mcp x en solo pro gevlogen en vind de mcp x beter vliegen dan de solo pro. de solo pro is zelf herstellend door de 45graden flybar echter bij het rondvliegen merk je hier weinig van en heb je bij de mcp x net even meer controle dan bij de solo gewoon vliegen met genoeg expo is ie lekker tam
gegroet,ik kom er ook even bij als het mag. Ik ben ook trotse bezitter van Solo Pro,Honey bee FP en een 450 Copter X En heeeel waarschijnlijk ook straks eigenaar van een Blade mcpc. Ben een beetje aan het wachten omdat ik hoor dat er nog wat kinderziektes in zitten. of is dit euvel al verholpen in tussentijd. Wou ook de Blade als overstapmodel gebruiken omdat m'n 450 al eens te veel de grond gekust heeft. Met een wrange nasmaak als gevolg.Ik denk dat ik nog eens mijn eigen haar afknip ermee. Ik ben niet bang om weer eens wat te proberen maar meestal is dat dan weer een keer te hoog gegrepen.Met een vieze crash tot gevolg.
Er is een update uitgebracht waardoor de bladen niet meer losschieten. De zwakke lagers is nog steeds een issue.. Check het mCPX topic voor meer info http://www.modelbouwforum.nl/threads/blade-mcp-x-eflite-goes-flybarless.128830
Heb ook m'n Honeybee een extreem rotorhead aangemeten met Bell-Hiller mod en ik moet zeggen dat hij zich beter houd in een beetje wind omdat je een veel kortere reactie hebt op de swash dan met z'n gewone configuratie.Hij reageert gewoon veel sneller. Dus echt een aanrader voor mensen die wat meer buiten willen gaan met de honeybee.
Vind zelf de honeybee een mooi ding maar net te groot om ook binnen mee te vliegen.. Hij is ongeveer 50 cm groot toch? De Solo Pro is minder dan de helft en daardoor binnenshuis ook lekker te vliegen. Hij zou van mij tikkie groter mogen. Tot maximaal 30 cm. Dan is ie ook binnen nog goed te doen denk ik..
Voorlopig ben ik er nog niet helemaal uit, maar toch bedankt voor alle reacties. Zoals al vaker aangegeven liggen de meningen nogal uit elkaar, maar in grote lijnen is het mij in ieder geval duidelijker geworden. Ik ga maar op mij gevoel af en zie wel wat er gaat gebeuren. Het sleutelen is voor mij wel een leuke bezigheid, dus ik ga maar een stap proberen en neem de extra onderdelen voor lief. Hoe je het ook wil bekijken en bij welke merken/types je wil kijken... Het blijft een grote stap, maar zonder de stap te maken kom je in de buitenlucht niet echt verder.
heej, kan niet praten over veel ervaring (aangezien heli niet vliegt al n tijdje) ik had zelf een blue arrow coax heli en na tijdje en heel wat filmpjes internet speuren en rond neuzen een heli gekogt dat was een genius 500 van art tech (cp) als ik er aan terug denk iets te groot maar kan aan mij liggen, bij mijn model was zeker in begin lastig het balans een beetje te vinden. mn eerste 3 hovers (zoals je dat zegt d8 ik) waren nogal zwieberig ^^ kan aan heli liggen. maar goed cp vond ik zelf in ieder geval een aardig grote stap, als je er alleen voor staat in het veld is t best lastig. hoop n beetje geholpen te hebben