C-130 Hercules, 3mtr 4x 10cc (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 25 mei 2006.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Gary,

geeft niets maar is zeker zo, vergeet niet dat deze motoren waarschijnlijk al meer dan 20 jaar oud zijn.
    Die van de Nomad net zo, zijn kompleet uit elkaar geweest, voorzien van nieuwe zuigerveren en weer in elkaar gezte zonder enig benul van afstelling etc.
    En nu lopen die van de Nomad betrouwbaar.

Die van de Hercules hebben hetzelfde traject ondergaan (excl. de nieuwe zuigerveren) en moeten nog fijn afgesteld worden.
    Het valt mij nu alleen al 100% mee hoe ze nu al draaien dus ik (wij) zijn al heel tevreden.

Komende uren moeten ze beter afstelbaar zijn maar dat komt wel.

2. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    @ Arnold,

tja die beschildering is niet alles maar ja blijkbaar vondt de bouwer dit mooi........

Wie weet ooit nog eens een komplete face lift ;-)

3. Frank Hartog

Frank Hartog

Lid geworden:
    25 sep 2006
    Hey Berto,
    jullie leveren mooi werk daar! imposant om te zien!
    Merk je trouwens nog tijdens het vliegen dat de kist slingerd door toerental verschillen of is dit nauwelijks aanwezig?
    Of heb je ook het gevoel dat de toerentallen niet exact gelijk hoeven zijn ( bijna onmogelijk dus!) maar ongeveer een beetje bij elkaar in de buurt?

gr.

Frank

4. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Bij mijn Harmony merk(te) ik goed of de motoren (2x Saito 62a) verschillend lopen. Het verschil in opnemen is het meest merkbaar. Ook veranderingen tijdens overgang van horzontaal naar vertikaal of klimvlucht, zijn goed merkbaar.
    Nu heb ik een twin Sync van RC Showcase in de Harmony zitten. RC Showcase
    Je weet niet wat je hoort! Soms zijn de motoren zo synchroon dat het wel weer een eenmotorige kist lijkt. De reden dat ik dit ding kocht, en het grote voordeel van dit apparaatje is de "engine failsafe" mocht een motor uitvallen, dan gaat de andere motor ook gelijk naar idle. Als de piloot de gasstick ook even naar idle doet dan is de besturing van de lopende motor weer vrij, een erg veilige feature. Bij enige snelheid is een engine failure bij een twin niet zo erg, het wordt pas kritiek als de vliegsnelheid laag is. Heb een keer een n1 gehad bovenin een stall turn, dat gaf een gaaf effect met een heel agressieve snaproll die pas stopte toen ik de andere motor dichttrok. Binnen no-time snapte de kist 2-3 keer als een dolle, gelukkig had ik bovenin die stall turn nog wat hoogte te verliezen. Ook komt het nogal eens voor dat ik met 70-80 graden helling laag aan het scheuren ben, dan is uitval van een binnenmotor ook gelijk "the-end"
    De twin sync kan ook allerlei andere leuke truukjes, en het doet precies wat het zegt te doen. Ik ben zeer tevreden, absoluut een aanrader.

5. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Frank,

leuk dat je hier ook wat post en voor je compliment.
    Zoals je weet prutsen wij maar wat aan ;-)

Wat betreft de motor synchonisatie ben ik daar erg makkelijk in.
    De Nomad motoren heb ik in het begin regelmatig mbv een toerenteller goed af proberen te stellen maar dat is ondoenelijk.
    Dus toen op het gehoor en die lopen nu aardig goed.

En zo ook bij de Hercules, deze zijn op het gehoor afgesteld en moeten tov elkaar nog gefinetuned worden.

Op volgas zingen ze al wel lekker samen (dat doet de Nomad ook) maar die stand gebuik ik amper ;-)
    Verder zijn er zijn er zoals Robke al aangeeft wel hele leuke apparaatjes voor maar da`s geen echte must.

Op zich merk ik er tijdens het vliegen bij beide kisten weinig vand at ze niet synchroon lopen.
    Wat wel fijn is als ze alle 4 (of) lekker gelijk oppikken anders gaat de kist draaien om zijn topas en dat kan wel eens vervelend zijn maar zodra de nieuwe gasstand bereikt is merk je dat ook niet echt meer.

Bij 1 motoruitval met de Hercules merk je met volgas dat de kist iets trekt maar onder 3/4 is dit al nauwelijks meer waarneembaar en onder half voel ik dat al helemaal niet meer.
    Net zo bij de Nomad, met volgas en 1 motor uit trekt ie erg, maar de kist is nog kontroleerbaar.
    van 3/4 tot even onder 1/2 gas moet je nog wat tegensturen en daaronder merjk je er niets van.
    Afgelopen woensdag viel ook 1 motor van de Nomad uit op downwind en had het niet in de gaten (dus stuurde ook niet tegen) totdat de kist bijna aan de grond stond (oorzaak lege tank ;-) ).

Hee Robke,
    Sychronizer, leuke apparaatjes maar niet aan ons bestemd, zonder voldoet ook prima.
    Moet wel zeggen dat hoe groter de kist hoe makkelijker het vliegt met 1 motor uit.

Onze twin-ace-bosmodelair is al verscheidende malen gecrasht door een plotselinge motoruit op volle snelheid en laag, daar had een synchronizer niets aan geholpen vrees ik.
    Ook de piper-pa30-160-twin-comanche-bosmodelair zou het daarmee niet gered hebben denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  6. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Hoi Berto,
    Het kan zonder ook prima hoor, ik heb een heel seizoen zonder dat ding gevlogen en toch een aantal keer motoruitval gehad zonder problemen.
    Ik wilde het ding graag testen, en het voldoet zo goed dat ik het maar laat zitten.

Die motoruitval, en de reactie van de sync heb ik op de grond getest door bij volgas een slang van een motor af te trekken. De Sync reageert eigenlijk bijna onmiddelijk.
    Ik denk dat dit toch in bijna alle gevallen een "spiral of death" kan voorkomen, simpel omdat de reactie van het apparaatje veel sneller is als de piloot dat zelf kan doen.
    En zoals je zegt bij grotere kisten is het minder kritisch, maar een twin blijft een twin.
    Het hangt natuurlijk ook van de geometrie van de kist af. De Nomad en de Herc hebben allebei een flinke deur achterop.
    Bij schaalkisten als de B25 of de P38, is dat al een heel ander verhaal. De B25 heeft full size zelfs een "gat" tussen de take-off snelheid en de mimum controlable airspeed, dat is dus helemaal link. Dat kon in de oorlog allemaal natuurlijk, al vielen er wel doden door.
    Als de Nomad motoruitval krijgt vlak na de start (volgas, lage snelheid), zit je ook in een lastig parket denk ik

Laatst bewerkt: 3 aug 2008
  7. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Valt op zich wel mee, heb het een keer of 2 meegemaakt en dan is de kist nog steeds onder controle te houden je moet alleen direct richting en rol erin gooien.

Komt ook vanwege het feit dat ik bijna nooit volgas met de Nomad vertrek, net over half gas en dan net niet met de wielen door de hei heen (op de 80 mtr) baan is errug mooi :cool:
    Als dan 1 motor uitvalt hoef je weinig te corrigeren, dan even de kist horizontaal leggen, voorzichtig gas bij en wat hoogte winnen om een circuit te vliegen en weer neer te zetten.
    Het kan heb het zelf gedaan :)

Met volgas wordt het anders, dan moet je snel naar half gas zien te gaan en te corrigeren, om van daaruit weer het rondje zien af te maken.

Heb bij de Herky gelukkig nog geen 2 motoren uit aan 1 kant gehad, ben benieuwd hoe die zich dan houdt.

8. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Tja, als ze filmen moet je het ook plaatsen ;-)

Hier vlucht 6:
    Hercules vlucht 6 1min 44sec

+ 2 fotootjes:

En de laatste vlucht bleven alle 4 motoren lopen en dat zelfs 6 minuten lang.

Het gaat de goede kant op :)

9. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

gaat lekker.

@Berto.

Gaat lekker joh, zo te zien aan je vliegwerk ga je al heel strak netjes schaal vliegen, is niet te zien door de leek maar de kenner ziet heus wel dat je constant aan het corrigeren ben om zo strak en glad mogelijk te vliegen, en dat zonder die correcties te zien :wink:
    Toch weer leuk om die ouwe bak van Ad. W weer te zien vliegen, is denk ik 15 jaar geleden.
    (En je wilde hem nog wel doorzagen om hem in de auto te krijgen )

Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator: 9 aug 2008
  10. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ger,

goed he dat zo`n oudje toch weer vliegt.
    Wie weet tzt ook eens een opknapbeurt maar heb nog genoeg liggen en gelukkig hoefde de zaag er toenertijd niet in ;-)

Qua schaalvliegen is het nog niet zo heel strak, komt mede door het nog even wennen en ik aat hier en daar nog wel eens een stekje vallen (lees: te krap draaien, weggleijden en dan alleen met veel gas weer recht te krijgen).
    Dat vallende steekje komt ook wel een beetje door het gewicht en de niet heel veel vertellende rolroeren.
    Hij doet het ermee maar dan moet er wel netjes ruim mee gevlogen worden.

Verder is het gewoon een leuke bak en op de hei zien ze hem graag vliegen, qua vermogen heb ik veelal niet meer als half gas, ook bij de take off kom ik vaak niet veel verder dan 3/4.
    Rustig losvliegen is leuke dan volgas weg (al lijkt het volgas net een Jet Assisted Take Off :lol: ).

De motoren vragen nog wel wat aandacht maar het vliegt er momenteel goed mee dus doen we het er even mee.

Grt,
    Berto.

11. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Pff die windzak doet gewoon niets... Hoop dat het woensdag weer zo is!

12. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Afgelopen woensdagavond was het windstil.

Om 16:00 tot 17:00 hadden we hem 90 gradne cross met een knoopje of 5 tot 10 maar dat was snel tot 0 gezakt :cool:

13. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Zo, je mist echt veel als je een tijdje niet aanwezig bent op het forum, ik had verwacht dat de hercules nog wel even op zich liet wachten, maar daar gaat ie dan eindelijk!

Netjes hoor!

( nu de P40 nog:rolling:)

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Danny,

zeker man waar was je al die tijd (hopenlijk bouwena an de Dora ;-) heeft ie al gevlogen??).

Tja, die P40 zal nog wel even op zich laten wachten, denk dat de Pfeil eerst aan de beurt is :roll: ;-)

15. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Er gaat vast weer iets gebeuren

Er gaat vast weer iets gebeuren omdat ik de motorkappen heb gemonteerd.

Kissie is dus weer iets verder aangekleed ;-)

16. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    ik zat al die tijd zonder PC... ik had mijn vorige PC verkocht in de veronderstelling dat mijn nieuwe PC niet lang op zich zou laten wachten, maar dit viel toch tegen... maar daar staat wel tegenover dat ik nu een pc heb waar je U tegen zegt!:cool: (dan heb ik het over een intel Q9450 quadcore processor, 4GB RAM geheugen, 2 ATI Sapphire HD4870 videokaarten, 2 500GB harde schijven, 24" monitor, enz.)

van vliegen is weinig gekomen omdat het achterklepje van mijn zender beschadigd is en mijn accu niet blijft zitten, ik hou dan liever de kisten aan de grond dan dat ik het risico neem controle kwijt te raken over mijn modellen...

aan de dora heb ik nog wel wat gewerkt, de roeren zijn nu ingelijmd en ik ga binnenkort alle stuurstangen en servohevels instellen.

verder ben ik ook nog een week op vakantie geweest in bulgarije, maar dat is geen aanrader, wat een zootje daar zeg... het enige waar ik me daar wel enorm mee vermaakt heb zijn de waterscooters...

maar nu dwaal ik weer enorm af van het topic, sorry:oops:

17. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Gister 1 vlucht gemaakt met de Herky en dat was gewoon niet lekker :nooo:

Ik had het idee dat ik niet altijd in control was en niks leek te kloppen, toen viel ook nog de linker binnenste motor uit en toen was het helemaal niks meer.
    Het circuit en de landing zagen er dan ook niet uit en was dan ook dik ontevreden.

Naja, de kist moet nu echt wel opnieuw bespannen of geglast worden, gister lieten een heel stuk bespan onder beide vleugels los en nu is het dus echt niet meer langer uit te stellen.

Ik hoop deze winter deze kist te gaan bespannen cq. glassen daar ben ik nog niet over uit (het zal wel bespannen worden ;-) ).

18. Ella de Wildt

Ella de Wildt

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Durf het bijna niet te vragen....en de sterren?

19. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Eeeuuuuuuu, even kijken wat de striping wordt.

Onno kwam al met dezelfde vraag ;-)

20. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Waar ben ik aan begonnen :roll:

Nu ik zo bezig ben zie ik meer wat er moet gebeuren en dat is het volgende:
    - diverse rompbeplanking vervangen,
    - rompdeur vervangen (als ik die al wil houden, zo ja dan ook vergroten ;-) ),
    - stabilo deelbaar maken ivm vervoer,
    - hoogteroer servo`s in de stabilohelften maken,
    - richtingsroerservo in het kielvlak maken,
    - door bovenstaande 2 punten zal de rest helemaal voorin moeten komen (zat nu al een blok lood voorin met de servo`s in het midden),
    - komplete kist glassen,
    - spuiten.

Maar dan zijn we 1 jaar verder schat ik..............

Deel Deze Pagina