Calmato & Calmato Sport (BosModelAir, CRASHED)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 15 sep 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    En de vleugel is ook weer bruikbaar:
    [​IMG]
    De moeten nog wat rode streepjes op maar dat komt nog wel.

    Heb ook niet echt veel tijd besteed aan de afwerking, er zit bespan op en daarmee klaar, als die het maar uithoudt tot en met de watervliegmeeting ;-)
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  3. hezik

    hezik Guest

    Ziet er toch weer netjes uit.. en stukken betere folie dan de standaard folie ;)

    enige reden om te denken dat de motor het niet zou doen?
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Ehh, het ziet er netjes uit maar deze folie hecht nog minder dan de orginele folie omdat de hele kist kletsnat is geweest.
    Ondanks langdurig drogen hecht de folie op sommige plekken gewoonweg niet :lol:

    Ach we hebben de motor na de crash direct weer even laten lopen maar sinsdien heeft ie niks meer gedaan dus de lagers kunnen roestig zijn, hij draait nog wel lekker door dus het zal wel goed komen, en anders gaat de motor maar even in bad ;-)
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Dat was ie toch al geweest? ;)
     
  6. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Emmen
    Hallo,

    Las eens door deze thread, en zie nogal veel schade en reparatie verhalen over de CALMATO.
    Vloog mijn "C sport" tijdens zijn 2e vlucht naar de barabiesjes door een defect (plastic) quicklinkje. op het hoogteroer.
    Vermoeddelijk doordat het krimpkousje gescheurd is, het plastic pennetje was in elk geval verdwenen.
    Moet er wel bij zeggen dat ik wel vloog met nogal veel roeruitslagen.
    Vlieg op het ogenblik met een "C" hoogdekker met dezelfde motor (OS 52 Surpass), en dezelfde grote uitslagen.
    De toestellen hebben m.i. zeer goede vliegeigenschappen, maar vind ze door hun grote kwetsbaarheid minder geschikt als lestoestel, vooral voor het eerste begin, en voor landingsoefeningen.
    Een beetje op z'n neus, en je neuswiel plus motorschot ligt eruit.
    Ook is het toestel nogal snel, vooral met een grote motor, meer dan 6,5 cc. Tijdens de landing met het gas eraf en met weinig wind heb je een groot vliegveld nodig.
    Voor lessen is er volgens mij, ook na 35 jaar, nog steeds geen betere leskist als de goeie ouwe Charter van Robbe, met een OS-25 als krachtbron.

    Groeten Peppie
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja alle waar heeft zijn geld.

    Persoonlijk vindt ik de Calmato`s top leskisten, maar dan wel goed gemotoriseerd dus met een 6,5, da`s meer dan voldoende.
    En snel vindt ik wel mee vallen, ze zijn lekker uit te melken :)

    En ja het klopt dat er veel Calmato`s sneuvelen maar wij hebben er tijden (echt uren) orgineel mee rondgevlogen (met de plastic quicklinks dus) en dat is niet het rustige "rondvliegen" ;-) wij "mishandelen" de kisten meer dan tijdens het lessen gebeurt en dat heeft nooit tot grote problemen geleid.

    Een landingsgestelletje eronderuit is standaard maar als je dat direct of na de eerste keer goed vastlijmd gebeurt daar ook weinig meer mee.
    Tijdens het lessen heb ik nog geen neuswiel eronderuit gevlogen.

    Feit is dat de kist ARF is en goedkoop en daardoor erg in trek, + de goede vliegeigenschappen maken het een gewilde leskist.
    Vandaar dat wij beide kisten hebben om de eerste lessen mee te geven en daarna de leerling los te laten met zijn eigen Calmato.

    Er hebben er al redelijk wat bij ons mee leren vliegen en zij vliegen nu nog steeds met hun eigen Calmato`s vrolijk rond :)


    + met de drijvers onder beide kisten kunnen we ze ook leren watervliegen ;-)
     
  8. Peppie

    Peppie

    Lid geworden:
    24 jan 2006
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Emmen
    Hallo Berto,

    Juist dat "uitmelken" is voor de eerste landingspogingen van de leerlingen een probleem.
    Een oudere leerling van mij had veel problemen, en is over gegaan naar de Carter tot volle tevredenheid van hemzelf en van mij.
    Mijn eigen Calmato heb ik gekocht juist omdat het zo probleemloos vliegt, en als ik eens lekker rond wil vliegen neem ik dit toetel.
    Normaal vlieg ik met schaal modellen zoals: Brian Taylor Spitfire; Hawker Tempest en
    P51-Mustang.

    Groeten Peppie
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Peppie,

    kijk voor sommigen (ouderen???) gaat een Calmato te snel om te lessen kan ik best begrijpen.
    Maar neemt niet weg dat wij de "jongeren" er volop les meegeven en dat gaat uit de kunst :D

    En ja, wij hebben de Calmato`s ook bijna altijd bij ons voor het snel zonder problemen vliegen.
    Het zijn echt van die kisten die het altijd doen zonder te veel rompslomp van onze "schaal" kisten ;-)


    Maar ehhh, dan moet jij je eigenlijk hier ook nog even aanmelden :D
    3-dutch-warbird-scale-meeting-voor-motormodellen-oss
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo de reparatie van de Calmato Sport is eindelijk begonnen.
    Mag ook wel daar we op 20 september er weer mee op Brummen aan de slag moeten voor het watervliegen.

    Nog even wat er gebeurde :banana:
    Calmato Sport inverted rudder watertouch crash 47 sec / 2.7Mb

    En zo lag de romp erbij:
    [​IMG]

    En nu is het weer bijna 1 geheel:
    [​IMG]
     
  11. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Beste Berto en andere ervaren bespanners,
    Ik heb mijn C Hoogdekker vleugel eens kaal gemaakt om alle lelijke deuken er eens goed uit te halen. Hiermee ben ik nu klaar. Maar: nu moet hij opnieuw bespannen worden zoals die van jullie een paar posts hierboven.
    3 vragen: hoeveel folie is er nodig voor een vleugel? en hoeveel voor een romp (volgende project)? en moeten de ailerons verwijderd worden voor het bespannen? (lijkt mij wel, maar het lijkt of er gewoon plaatjes plastic in zitten als scharnieren, kan ik die gewoon doorsnijden en vervangen door van die plastic scharnieren?)

    Groeten,
    Ton
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Ton,


    Totaal heb je ongeveer 4 meter nodig.
    2 voor de vleugel en 2 voor de romp.

    Ailerons verwijderen hoeft niet, heb ik ook wel eens niet gedaan om tijd te bespoaren (was toen een haastklusje ;-) ).
    Het is wel mooier om het wel te doen, orginele scharnieren doorsnijden en gewoon een paar nieuwe scharnieren plaatsen, draaien ze ook nog eens soepeler.

    Succes.

    Grt,
    Berto.
     
  13. Ton.nl

    Ton.nl

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Nistelrode
    Dank voor de snelle reactie!
    Als ik weer thuis ben komende week ga ik weer lekker aan het prutsen.
    Groeten!
    Ton
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Pruts ze en laat maar weten als je meer info wilt :)
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, het Sport rompje is weer redelijk afgewerkt, besturing ed zit weer zoals het hoort.

    nu de romp nog even bespannen en dan gaan we de kist weer eens de lucht ingooien om daarna weer van drijvers te voorzien voor de watervliegmeeting 20 September :D
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo de Calmato Sport romp is ook weer gereed voor het watervliegen, incl. de vliegsmurf:
    [​IMG]

    Komende woensdag even testvliegen zonder neuspoot en dan de drijvers er weer onder :D
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Gister de Sport weer "ingevlogen" zonder neuswiel en hij doet het were prima.
    Binnenkort de drijvers er weer onder en klaar, gaan met die :banana:
     

Deel Deze Pagina