Calmato & Calmato Sport (BosModelAir, CRASHED)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 15 sep 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    :rolling:
     
  2. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Hè verdikkeme dat doet me weer geen goed te lezen zeg [​IMG]

    Ziet er als 'beyond repair' uit lijkt me? Zeker gezien de aanschafprijs tegenoven de reparatiekosten? Anyways, ik heb me ook wel eens zitten afvragen waarom het lijkt dat je zoveel pech hebt maar als je het aantal vluchten er tegenover zet is de kans op een crash relatief gezien natuurlijk hoger, en dat blijkt wel [​IMG].

    Maarre, ik moet je wel vermelden dat ik maar niet kan vergeten dat er bij mij in het verre verleden bijna letterlijk is ingehamerd NOOIT bij hoogspanningkabels in de buurt te gaan vliegen? Miscchien iets te letterlijk opgevat door mezelf?

    Het lijkt er ook op dat je niet de kabel hebt geraakt waar de hoogspanning op staat maar de tui-kabel... Ik heb nl eens een filmpje voorbij zien komen uit, ik dacht Jordanië, waarbij een modeljet zowat explodeerde bij het vliegen tegen een hoogspannigskabel zoals in jouw filmpje en daarbij in vlammen opging.

    Nou ja, in elk geval hoop ik dat er op termijn weer een Calmatootje voorbij komt want het blijven leuke kissies toch?.... misschien wel een beetje overkill....? [​IMG]


    Grt,

    Tjen
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Nee hoor, hij gaat weer in de reparatie :)

    Ik bedoel maar, wie veel vliegt zal veel crashen ;-)

    Tja, die kabels staan maar 100 mtr van het veld, met westen wind kom je redelijk dicht in de buurt van de kabels, normaal blijf je er boven, maar Onno dacht dat ie er voldoende voor zat, blijkbaar niet dus 8)

    Deze dus gewoon weer :yes: , maar heb even geduld :lol:
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.425
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik heb eens een Funky Chicken de hoogspanning ingevlogen, die verloor toen een vleugel en kwam hééééél snel naar beneden, maar de apparatuur was nog heel :)

    Grt.
     
  5. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    damn jullie kennen ons te goed :proost:


    Maar nu moet de Calmato wel weer gaan vliegen :roll:

    In het kader van de toekomstige watervliegmeeting, hebben wij net naast mijn Super Decathlon die met drijvers uitgevoerd gaat worden :)
    Ook een setje 2de hands drijvers aangeschaft om met een "minder kostbare kist" te gaan oefenen :D

    En welke is daar zeer geschikt voor :?: :?: :?:

    Juist onze Calmato :rolling:

    Dus binnenkort de Calmato reparatie en drijver uitvoering, het verloop hiervan kun je hier vinden: Calmato met drijvers (BosModelAir)
     
  7. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    He berto ik vind je onderschrift wel leuk.
    842 vluchten en 1694 landingen.
    dat wil zeggen dat je ook nog 10 touch and go's gemaakt hebt??????
    mis alleen nog het aantal crashes in de lijst...... :)
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Pietervisser,

    Yep, klopt, ik tel ook het aantal touch & go`s mee, met de grotere kisten zijn dat er vaak maar 2 of 3 per vlucht, met deze Calmato loopt dat al vaak op tot +10 :)

    Aantal crashes zal ik ook eens gaan vermelden, moet ik even gaan tellen ;-)
     
  9. remlof

    remlof

    Lid geworden:
    8 aug 2004
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Warnsveld
    Hoi Berto,

    Tel je de crashes ook mee als (harde)landing?

    Groeten Peter
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee remlof,

    de harde landingen zijn niet meegerekent, het crash getal is gebaseerd op de kisten die echt niet meer kunnen vliegen zonder eenvoudige reparatie.

    Ik zie je wel weer op Ede :)
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Het begin van de reparatie is weer gestart '8)'

    Alvast 1 zijde getekend:
    [​IMG]

    Deze week weer meer hoop ik :roll:
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo vandaag beide delen even op het werk uitgezaagd:
    [​IMG]

    En voor de foto even op de romp gezet en het lijkt wel weer wat:
    [​IMG]
     
  13. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    En daar gaan we weer ...... gheheh [​IMG]

    Cool!
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Wij geven niet op :lol:

    En een betere trainer voor de drijvers straks kan ik even niet verzinnen ;-)
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Voorbereiding voor het monteren van de zijkanten, een stuk eraf zagen dus:
    [​IMG]

    en de nieuwe zijkanten zitten er tegen, met het motorschot net geplaatst:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    hoe doen jullie het toch altijd vliegtuigen met zo'n grote schade repareren,respect jongens!

    ik zou niet weten hoe te beginnen maarjah ben nog maar net begonnen met rc vliegen en morgen misschien de calmato halen met een 4 takt motortje er in

    cya
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Sven,

    Dat repareren gaat vanzelf als je eens wat modellen gebouwd hebt.
    Je doet dan heel wat bouw- en inzicht ervaring op en dan is het repareren ineens een peuleschil :)

    Die ervaring komt vanzelf, gewoon veel doen.

    Plaats je een foto van jouw Calmato en welke 4 takt komt ervoor?
     
  18. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    ja doe ik eens ik hem heb zal ik proberen een bouwverslag bij te houden,deze week druk hebben met examens,maar zal zoveel mogelijk bouwen,de motor weet ik nog niet morgen in winkel informeren,ik ga toch voor een O.S motor gaan denk ik
    dus ik zal die foto's absoluut wel eens plaatsen in een bouwdraadje ofzo,kan ik tegelijk al men vragen daar stellen,de 1e keer zal ik wel weer wat vragen hebben,iedereen moet ergens beginnen he;)

    cya mate
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Voor veel vragen moet je eens zoeken op "Calmato" er zijn al diverse draadjes met heel veel tips over de Calmato.

    Succes en we horen het wel :)


    De onderzijde van de romp zit ook weer dicht:
    [​IMG]
    Voor de originele bevestiging van het landingsgestel heb ik een stuk triplex gelijmd voor de voorste houder van de drijvers.
    Dit zie je ook wat verder naar achter voor de achterste drijver bevestiging.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    De voorzijdes voorzien van zij beplanking en het laatste spant gemonteerd.
    [​IMG]
    De linkerzijde ook bijna geheel bespan vrij.

    De gehele voorkant wordt een tankdeksel.
    Verder de servoplaat monteren.
    Dan bestaat het voornamenlijk nog uit het bespannen van de kist en is deze zo goed als weer klaar :lol:
     

Deel Deze Pagina