Calmato & Calmato Sport (BosModelAir, CRASHED)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 15 sep 2006.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.425
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die smurf :lol:
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Geweldig he, hij past mooi bij die Blauw Sport en bij ons :rolling:
     
  3. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(Belgiƫ) (model wings ternat)
    inderdaad dat is lachen,goed gevonden berto ziet er mooi uit!

    greetz.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Ere wie ere toekomt, de ex-eigenaar had die smurf er al ingezet.
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    EDIT 29-01-07: beide filmpjes zijn wat verkleind.

    Zo beide kisten hebben hun maiden weer gehad en alles verliep naar wens:

    De Calmato:
    Calmato maiden na reparatie 2min 57sec / 7.6mb

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En de modderbende na het vliegen:
    [​IMG]


    En de Calmato Sport:
    Calmato Sport maiden 2min 45sec / 7.0mb

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En ook hier modderbende:
    [​IMG]

    En ook van de Calmato Sport is de striping binnen 4 vluchten losgaand :-(
    [​IMG]


    En even gebroederlijk naast elkaar:
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Mooi! Weer twee luchtwaardige kisten :D
    Zag er koud en winderig uit :|

    Enig idee waarom de striping zo snel losgelaten heeft??? :?
    Je ziet een paar plekken waar er nog wat sporen van de blauwe folie op de onderliggende laa
    g is achtergebleven, is dat normaal dat dit maar op een paar plekken is? Te weinig warmte gebruikt????

    [​IMG]
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Eigenlijk 3 (Decathlon 8) )

    Kou en wind vielen wel mee, tuurlijk hebben we liever een graadje of wat erbij maar het was bets te doen :lol:

    De striping laat zo senl los omdat Kyosho blijkbaar niet echt kan bespannen.
    Ik weet dat de Kyosho Calmato`s niet al te best striping heeft en ik heb daarom deze kist ook helemaal nagelopen en de al iets loslatende randen vast gezet.
    Blijkbaar mocht dat niet baten, er hoeft maar iets olie of water onder de naad te komen en de striping vliegt eraf.
    Dit probleem hadden we ook bij de Calmato toe die nog zijn eigen striping had.

    Als het te erg wordt krijgt ie gewoon een nieuw bespan beurtje.
     
  8. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Zoveel geduld was er niet aanwezig :banana:


    Hmm, wist niet dat dat bij Kyosho bekende problemen waren :? Zou het zin hebben om bij een nieuwe kist de overlappende delen nog een na te lopen met een folieijzer ??
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Die 30ste was nog bedoeld voor 30 december 2006, we lopen dus achter op het schema ;-)

    En ja het heeft zeker zin om de naden even na te lopen, misschien is lakken zelfs een optie.
    Over de bespanning van de Calmato`s is al heel wat geschreven in andere draadjes.
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Die houdt het luchtruim in de gaten, kijk maar eens hoe hij om zich heen kijkt tijdens het warmlopen :rolling:


    Ik moet ook zeggen dat die Calmato Sport heerlijk vliegt.
    De Kyosho GX40 motor is nog niet optimaal afgesteld maar heeft genoeg power om lekker verticaal te gaan.

    Ik was de 2de vlucht al zo lekker gewend aan het kissie dat op zijn kop met het kielvlak een paar cm boven de baan al gevlogen werd.

    Of deze kist een lang leven beschoren is??? mhhhh, met onze vliegstijl???? ik ben bang dat er binnenkort weer een reparatie verslag gaat volgen :lol:
     
  11. Acropilot

    Acropilot Guest

    even snel een vraagje :p
    de calmato sport, zou dit een leuk brandstof beginners toestel voor me zijn?
    vlieg al 1,5 jaar met electro kistjes, dus heb al ervaring ;)
    en een os 46, is dat genoeg om wat met te raggen?
    dus effe verticaal? wat rollen, meskant?

    greets!
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Veel mensen vinden de Sport wel geschikt als trainer, zeker als je al vliegt met electrokistjes.

    Met de .46 OS kun je wat je Berto ziet doen in het filmpje, zeker ook doen. De GX40 is een 6,5 cc motor, de OS is 7,5 cc en heeft sowieso meer vermogen.

    Rollen doet de sport goed, meskant wat minder. Hij kan het wel, maar door de V-stelling zul je wat couplings krijgen. Om 'm meskant te houden, moet je het rudder gebruiken, waardoor hij uit meskant zal willen rollen. Je moet dus iets rol tegensturen. Als je 'm dan meskant hebt, zul je zien dat hij van je af buigt of naar je toe (geen rechte lijn vliegt); dat moet je weer met hoogte corrigeren.

    Het kan zeker wel, maar het is makkelijker met een kist zonder of met een marginale V-stelling.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    De Calmato Sport is zeker geschikt als trainer, en als je al electro vliegt hoef je je helemaal geen zorgen te maken.

    Met de GX40 is het model voldoende gemotoriseerd, kijk de take off maar eens, binnen no-time los op een baan waar de wielen in wegzakte.
    Een 7.5`er maakt het natuurlijk nog we leuker :yes:

    Ik vondt de Sport zelfs lekkerder "rustiger" vliegen dan onze gewone maar dat kan ook komen door onze reparatie (gewicht, instelhoek, etc.)

    Zoals Hezik al zegt verticaal en rollen geen probleem, meskant is wat meer stuur (corrigeer...) werk (moet bij mij richting wat verder uistag geven)
     
  14. Acropilot

    Acropilot Guest

    ok, dan wordt het maar de calmato sport, inplaats van de graupner taxi cup 2 of de calmato trainer :D
    ook hoorde ik dat de folie niet echt super is, is het een goed idee, dat ik dan na elke vlucht er eens met de strijkbout overga?
    ook nog een vraagje, de vleugels zijn die beplankt, of gewoon gecoverd?

    mvg, sam

    en nogmaals dank aan hezik!
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.012
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoi ! De bespanning van de sport is best redelijk.
    Het zijn de decals die er gewoon afwaaien.

    Zowel de gewone Calmato, of de Sport, vliegen allebei super.
    Als beginner kun je gewoon kiezen wat je mooier vindt, want beiden zijn even goedmoedig.
    De Sport is ietsje feller op de ailerons.
     
  16. Acropilot

    Acropilot Guest

    ok :D
    en u kan ik weer niet kiezen tussen de kleuren eh :rolling:
    rood, of blauw :D

    greets!
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.425
    Locatie:
    Spijkenisse
    Doe eens origineel............koop geen calmato :lol:

    Grt.
     
  18. Acropilot

    Acropilot Guest

    nog een klein vraagje, welke spinner neem ik voor erop? komt dus een os .46 op.

    mvg, sam
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Op onze Calmato Sport zit een spinnenr van 57mm.
     
  20. Acropilot

    Acropilot Guest

    jammer natterer verkoop zulke grote spinners niet :(
    waar kan ik die dan halen?

    mvg, sam
     

Deel Deze Pagina