Calmato & Calmato Sport (BosModelAir, CRASHED)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 15 sep 2006.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Welke verkopen ze wel?
    een 55 of 60mm zal ook best werken hoor (of 60+)

2. Acropilot

Acropilot Guest

ze gaan niet over de 50, en die is dan nog van alu = 18 euro :eek:

greets!

ps. men lokale hobby shop heeft dat niet :?

3. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    tja doe ook eens origineel en vlieg geen extra......
    :wink:

4. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Was maar een geintje, we hebben er zelf ook een staan, enne.....ik heb in NL nog geen enkele GP 2.6m Extra gezien, en de Jonk Extra's zijn ook op 1 hand te tellen :wink:

Grt.

5. sven311

sven311

Lid geworden:
    21 nov 2006
    http://www1.be.conrad.com/scripts/wgate/zcop_be/~flNlc3Npb249UDkwX0JFX0IyQzpDX0FHQVRFMDU6MDAwMC4wMTIyLjNlZmZhNzZjJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT02OTYwNTMwNjE=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&p_selected_area=%24ROOT&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=BE&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=spinner&r3_matn=&insert_kz=&area_s_url=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=10

misschien dat hier iets intressants op staat voor jou?!
    hier staan wel spinner van 55mm en die van 2,... euro is ook 55 mm

6. Acropilot

Acropilot Guest

mja moet ik daar nog eens apart verzendingskosten betalen voor spinner van 2 euro :p
    zal er later wel een kopen, of van iemand op de club :)

greets!

7. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Albatros modelbouw in Mechelen heeft er zeker liggen. De beste kunststof spinners zijn er om vast te klikken, of met 1 centrale schroef. De diameter maakt echt niet uit, als het maar groot genoeg is. Zelf zie ik graag een grote spinner! Als ze niets anders hebben dan spinners met 2 schroefjes, ok, dan die maar.

8. hezik

hezik Guest

Beter nog is geen spinner at all.. die dingen zijn toch nergens goed voor, behalve de looks.

Ok, eerlijk is eerlijk, ik heb op m'n oxalys nu ook een spinner zitten, maar heb er meer last van dan dat hij ergens goed voor is. Maar ja, het oog wil ook wat..

9. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Om in jouw eigen woorden te spreken, deze uitspraak is "kul", spinners hebben wel degelijk een aerodynamische functie, en NIET alleen voor de looks worden ze gebruikt :wink:

10. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Spinner hebben een zéér groot nut!

Een goede spinner beschermt de motor bij chrashes:

-De kans op een kromme as is zonder spinner bestaande. Met spinner wordt de slag door de achterplaat verdeeld over het volledige motorhuis.
    -De carburateur zal minder snel uitscheuren bij een crash doordat deze beschermd is achter de spinnerplaat.
    -liever een mooie grote, zware spinner dan lood in de neus! Met een spinner krijg je ook wat vliegwiel-effect, wat een beter stationair geeft.

11. hezik

hezik Guest

Welke functie hebben ze dan volgens jou? en heb je daar een onderbouwing voor?

Let wel: we hebben het hier over een spinner op en 7,5cc motor op een Calmato sports. Daar ga jij echt niet van merken of er nu wel of niet een spinner opzit hoor.

12. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Lees mss paul zijn post nog eens...

13. Alexzzz

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Er overheen lezen is makkelijker dan er inhoudelijk op ingaan :lol:

Grt.

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    tja lezen is en blijft een vak :D

Beetje jammer dat er nu weer een draadje kompleet ergens anders over gaat dan wat de bedoeling is :-(

Spinners hebben hun nut bewezen (en bewijzen nog steeds) en als een "onervaren" vlieger dat niet aanneemt is dat dan zijn keus.

Aerodynamisch qua koeling doen ze weinig op zo`n kist, qua bescherming des te meer :yes:

15. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007

Bij mij werken de schuimwieltjes juist heel handig! Ze absorberen de klap bij het landen en het taxien over hobbels enz. De brandstofopname valt reuze mee.....

16. Tjen il-Vec

Tjen il-Vec

Lid geworden:
    13 okt 2004
    hmmmzz.. ik kan het mis hebben maar dezelfde eigenschappen hebben gewone rubber wieltjes ook :wink:

Mijn ervaring met deze schuimwieltjes was dat het gewoon niet lekker rolde over gras en dat ze de nare eigenschap hadden olie (geen brandstof) vast te houden. Waarschijnlijk oppervlakkig maar genoeg om altijd vette wielen te houden.

Grt, 8)

Tjen

17. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Op een normaal hard oppervlak merk ik weinig verschil.

Maar zodra het drassig, modderig of nat wordt kun je beter gewone bandjes hebben ipv de schuimpjes.

De originele schuimbanden zijn namenlijk wat smaller en de hoeken scherper dan de rubberen bandjes hierdoor "snijden" de bandjes in de drassige ondergrond wat een hoop weerstand met zich meebrangt.
    Daarnaast nemen ze nogal wat water op waardoor ze wat zwaarder worden.

Momenteel vliegen wij op de gewone Calmato nog met de originele schuimbandjes maar met de drassige gesteldheid van beide velden zit ik er wel over te denken om er rubberen bandjes onder te zetten.

18. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
  19. Benno Z

Benno Z Guest

Nu alleen nog eventjes onder het touw door......

20. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Kan lager :yes:

Deel Deze Pagina