Calmato Sport met drijvers (BosModelAir)

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Berto, 10 nov 2006.

1. hezik

hezik Guest

Zou een flaperon functie op je zender nog kunnen helpen mbt. het diepliggen? Denk dat hij dan eerder op de step zal komen te staan?

2. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Die zit erop maar het helpt niets :lol:

Even zonder gekheid 8)

Denk niet dat het veel uit zal maken, je krijgt hierdoor ook weer extra weerstand wat het op snelheid komen om hem op de step te krijgen ook weer niet bevordert (en dan moeten we de rolroeren afzonderlijk aan gaan sturen wat nu niet het geval is)

3. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

Heeeee dat is balen heb helemaal geen melding gekregen en zie nu pas je filmpje in een ander topic.

Natuurlijk van harte en dat gaan best lekker voor een eerste keer, is dit fun or what.

Dat diep liggen van de drijvers ligt aan de vorm / volume van de drijvers.

Je mist aan de voorzijde flink wat volume en juist daar heb je het nodig.

De drijvers zijn eigenlijk te kort, naar voren halen zou kunnen maar ze liggen zowiezo al (te)diep.

Dat het waterroertje problemen geeft kan ik me wel voorstellen.

Heb de montage van je roer eerder gemist ander had ik zeker even gereageerd.

Voor rustig varen is dit roer perfect maar bij snelheid maken geeft dat heel veel weerstand en wordt tie erg gevoelig.

Maar goed dat had je zelf ook al opgemerkt.

Bij versnellen van het model moet het roer eigenlijk vanzelf uit het water komen en omhoog klappen.

Zal morgen een schetsje plaatsen hoe je dit zou kunnen oplossen, of heb je dit al opgelost

Ton

4. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ton,

Ik miste al een reaktie van je daar je alles op het forum wel in de gaten houdt :p

Het geen mail krijgen terwijl je wel geabboneerd bent lijkt steeds vaker voor te komen jammer genoeg, het schijnt dat we er allemaal last van hebben :(
    Ik hoop dat Robert er tzt wat aan kan doen.

Dat water vliegen is zeker fun, een zeer leuke toevoeging aan het modelvliegen en een aparte belevenis.
    Het was in 1 woord dan ook GEWELDIG en ik kan niet wachten om weer te gaan en m`n Super Decathlon ook te gaan proberen :D

Dat diep liggen is zeker iets waar we weinig aan kunnen doen, ik wil eens kijken of een 1 cm naar voren halen van de drijvers t.o.v. de kist een wat positievere taxi- en starteigenschappen geeft.
    Dat is een kwestie van testen.

Met snelheid geeft het roer redelijk wat problemen, als je er maar op voorbereid bent dan is er mee te starten maar stuur je teveel met richting dan gaat ie bijna haaks de bocht om.
    Ik heb me aardig kunnen redden als leek hiermee maar er moet wel wat verandert worden.

Een opklaproer zou mooi zijn maar niet echt een must, ik ga het roer gewoon verkleinen, zeg de helft kleiner, ik dank dat het dan al werkbaarder wordt.
    Zonder roer zou ook kunnen maar dan zou ik even moeten testen of het richtingsroer alleen voldoende druk hiervoor levert.
    Met windstil weer zal het geen probleem zijn maar met een beetje wind kan ik me voorstellen dat een waterroer een must is.

En met een waterroer gaat het taxien veel beter dus ik wil hem er eigenlijk wel ophouden maar dan wel in een kleiner formaat.

Stuur die schets maar door, ik ben wel benieuwd en er zullen vast meerdere watervliegers zijn het eventueel toe willen gaan passen.

Grt,
    Berto.

5. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

Krijg gelukkig nu weer de melding.

Wat volgens mij de beste optie is, is een klaproer maar dan niet zo ingewikkeld en zonder al die kabels.

Een roertje dat omhoog en omlaag kan scharnieren om een boutje en op zijn eigengewicht in het water hangt.

Heb getracht de schets in jou situatie te maken, waarbij je het asje aan de onderzijde 90 graden moet omzetten.

Daarop komt een plaatje gesoldeerd, met een schroefje als draaipunt voor het Alu roertje.

Op dat plaatje moet nog wel een aanslag komen voor het roer, zodat tie niet te ver doordraait.

Bij varen hangt het roer in het water en bij versnellen wordt het roer door het wateroppervlak omhoog gegooit.

Dit is ook een veilig systeen voor als er een keer rotzooi in het water drijft.

Ton

6. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ton,

Da`s eeen goede optie, eens kijken of ik daar wat energie in ga steken om dat te maken.
    (mezelf kennende zal ik het wel laten bij een kleiner waterroer ;-) )

7. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    is voor de decathlon makkelijker.
    het elastiekje van het roer af en je hebt eigenlijk al zoiets...

hmmmm

8. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Dat is de "makkelijke" optie, op de Decathlon komen ze werkend ;-)

9. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    het hoeft niet altijd moeilijk....

:?

ok wel mooier als het echt werkt..

10. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Vandaag eindelijk even gedaan wat al een tijdje op het lijstje stond.

Het waterroer is een heel stuk vekleint,
    en ik heb het drijver frame wat naar achteren geplaatst zodat de neuzen iets verder omhoog komen.

Ik hoop dat dit de start wat zal vergemakkelijken.

Eens kijken of we binnenkort weer een watervliegpoging kunnen wagen.

11. Huib

Huib

Lid geworden:
    25 aug 2004
    Hoi Berto,

Heb een poos niet op het form gezeten, dus je maiden net gemist.
    Ziet er goed uit. Gefeliciteerd. :thumbsup:

Ben benieuwd of je aanpassingen het gewenste effect hebben. Zie het binnenkort wel.

Groeten Huib

12. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Nu de watervliegmeeting nadert (nog een kleine 2 weken :banana: ) moeten we toch even spijkers met koppen slaan :hammer:

Onze Saito 56 is net aan voldoende voor de drijver set-up maar aangezien die de laatste tijd wat minder loopt (hij loopt op zich prima maar is ineens niet meer met de hand te starten :? dus die gaan we even reviseren) hebben Onno en ik in overleg besloten om tijdelijk de Saito 65 van onze Decathlon te monteren zodat we vermogen genoeg hebben :D

Op naar de watervliegmeeting in Oss 8)

13. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Gister met volle tevredenheid de Calmato met de Saito 65 gemaidend.
    De kist kan nu zelfs als het moet prophangen :D

Maar deze kist is dus helemaal klaar voor de watervliegmeeting :D

14. zo beste mensjus...

naar de berichten te oordelen gaat het allemaal best goed met de voorbereidingen voor volgende week zaterdag. hopenlijk hebben we wat mooi weer... en niet teveel wind... :)

het enige is dat mijn piper cub nog niet klaar is... ik heb drijvers gebouwd en deze heb ik afgelopen week geglasvezeld, nu moet ik ze eerst nog schuren en daarna gaan ze naar de spuiter. ook moet er nog een landingsgestel aan gemaakt worden en een paar roertjes. nog een hoop werk in het vooruitzicht dus. ik hoop dat ik het red in een week :? . heb namenlijk een half jaar stage en werk savonds ook nog bij een supermarkt dus er blijft maar weinig tijd over... en ik wil eigenlijk ook eerst nog wel ff proefvaren :lol:
    maar zoniet dan ben ik zowiezo van de partij...

nou mensen suc6 allemaal!!

groeten philip

15. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
  16. skyhigh

skyhigh

Lid geworden:
    24 apr 2007
    haha
    ik zie het al voor me
    hedenmorgen is ene onno gearresteerd vanwegen rc vliegtuigmishandeling, onno zal worden overgeplaatst naar de zwaarbeveiligde gevangenis in scheveningen :murder: :hammer:

17. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    En Berto gaat vrijuit ;-) een dwalende fout in het rechtssysteem :roll:

18. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    En ook de Calmato Sport wordt voorzien van drijvers:

19. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    En de Calmato Sport op drijvers is ook bijna gereed :D

Hier even met de nog te bespannen vleugel om te kijken hoe de bevestiging van het floatframe op de vleuegl uitkomt:

Nu dat in orde is kan ik dat toepassen op de reserve Sport vleugel en rest mij alleen nog het vastmaken van het frame aan de drijvers :D

20. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

Zo dat schiet al lekker op.

Drijvers zijn wel erug kort of gaan die nog iets naar voren.

Ton

Deel Deze Pagina