Calmato Sport met drijvers (BosModelAir)

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Berto, 10 nov 2006.

1. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ton,

Gaat zeker lekker :yes:

Wat betreft de drijver lengte zijn ze voor het mooie net iets te kort, al zijn ze even lang als die van onze gewone Calmato.

Hoe de drijftest uitkomt weet ik ook nog niet, hoop dat eigenlijk vandaag even snel te proberen.
    Gezien het feit dan onze Sport lichter is dan onze gewone Calmato hoop ik dat het goed uitkomt.

Zo niet dan heb ik een probleem, naja, eerst de testen op drijven en dan zien we wel weer verder.

Wat betreft iets naar voren zou dat weer niet geheel goed met de step uitkomen.
    Ik kan natuurlijk de step naar achteren "verplaatsen" door er een stuk aan te bouwen maar dit laat ik mede even afhangen van de drijftest.

2. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    :-(
    Toch een klein drijfprobleempje ben ik bang :cry:

Ik kan het nog niet goed testen omdat we niet een voldoende grote bak op het werk hebben maar met 1 drijver eronder en de ander ondersteunt lijkt het erop dat de drijvers te diep liggen :-(

De kist lichter maken zal niet lukken (al moet nog wel het landingsgestel eronderuit) en de drijvers meer drijfvermogen geven zal ook niet meevallen.

Aan de andere kant ligt de gewone Calmato ook niet erg hoog dus het kan zo maar eens zijn dat we toch een poging gaan wagen met de huidige situatie.

Ik zal eens kijken of ik de drijvers gewoon kan monteren en dan gaan we eens een test doen op het water zodat de kist wel geheel moet drijven.

Het enige wanneer het nadelig is is in verdringersvaart, zodra de kist in planee is zal het niets meer uitmaken.

Naja maar eens even kijken hoe het uit pakt :roll:

3. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Net nog even de maiden video van de gewone Calmato zitten bekijken en die ligt ook wel erg diep.

Denk dat we gewoon de gok gaan wagen :D

4. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Hoi Berto,

Lijkt wel of de drijvers na de step langer zijn dan voor de step.

Zou voor de step 100% moeten zijn en na de step 75-90% van de voorzijde.

Klopt, de step iets doorbouwen zou dan een prima optie zijn, om zo het drijfvermogen gunstiger naar de voorkant te krijgen.

Is echt verstandig dit te doen, de Calmato gaat anders met de start of bij een beetje wind onder de vleugel neusover.

Wat is de lengte, breedte en hoogte van de drijver.

Wat is de afstand van het zwaartepunt naar de punt van de spinner.

Als je die afmetingen weet, is de afstand dat de step naar achteren moet zo te bepalen.

Ton

5. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ton,

Niet met die moeilijke vragen komen, zou ik de drijvers eens na moeten meten.

Wat wel zo is is dat de voorzijde van de drijvers tot de step aanzienlijk korter is dan de achterzijde.
    Dus op jouw aanraden zal ik in ieder geval dat even aan gaan passen, zal het drijfvermogen wat ten goede komen en ook de plaatsing tov de romp.

Dus komende dagen de drijvers maar even wat aanpassen.

6. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

Ja is best een hoop werk die 3 afmetingen nameten.

Ach waarom zou je het in 1 keer goed doen, als je nog weken de tijd hebt om lekker te klooien :p .

:lol: Zie het resultaat wel altijd weer goed voor een leuk filmpje :wink: :lol:

Ton

7. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Gaat niet om het hoop werk maar het moet wel tijdens het werk gebeuren ;-)

Maar ben dus al wel even aan het kijken geweest en tot de conclusie gekomen dat de step 5 cm naar achter kan :)

Maar voor jouw hier de maten
    lengte: 810 mm
    step: 370 mm van de voorzijde (nu nog althans)
    stephoogte: 85 mm
    na de stephoogte: 65 mm
    hoogte aan het eind: 25 mm
    hoogte neus: 25mm
    breedte bij de step: gem. 82.5 mm
    breedte bij de neus: gem. 77.5 mm
    breedte aan het eind: gem. 55 mm

Ik bedoel maar, maar tot nog toe heeft het allemaal wel gewerkt :yes:
    En jullie moeten af en toe ook weer wat te lachen hebben ;-)

Zo nu weer aan het werk en aan de knutsel om de drijvers aan te passen :)

8. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Delete

9. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Zo effe snel de plaatjes wegzetten hoop dat het duidelijk is.

Moet nu weg

Ton

10. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

93mm aanhouden mail je even de tek hier komt het niet goed over

Ton

11. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    :thumbsup: :worship:

Ton hartstikke bedankt, de tekening ook ontvangen kan die jammer genoeg op het werk niet openen ivm online mailbox dus thuis even kijken.

93 mm gaan we aanhouden Thanxs.

12. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Even een nieuwe poging een beter plaatje te krijgen

Ton

13. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ton,
    Nu is ie voor iedereen leesbaar, top.

en gisteravond laat alvast 1 drijverstep 93mm verschoven:

14. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Van beide drijvers is de step verplaatst.
    Rest nu nog de bodem erop, glassen en schilderen.
    Hopenlijk over 1 a 2 weken een maiden vanaf het water, de Calmato Sport heeft gister weer zonder problemen gevlogen na zijn her-bespanning dus dat moet geen probleem meer zijn.

15. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

Dat gaat lekker hoor.

Je hebt het watervliegvirus goed te pakken he.

Zie verder op het watervlieg forum weinig nieuwe modellen verschijnen, wel vragen om drijvers maar verder ook niet.

Heb vandaag weer wat lokaties bekenen sta te popelen om mijn Avia in te wateren.

Ton

16. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ton,

Gaat zeker lekker, net nog de bodems dicht gemaakt.
    Ik hoop de drijvers komende week waterdicht te maken en dan de week erop te testen, oftewel de Sport een maiden t egeven vanaf het water.

Het is dan ook de bedoeling om de Baywatcher van Onno die dan voorzien is van een andere motor weer even "in te vliegen".

Tja, jammer genoeg weinig nieuwe modellen, komt denk ik door de weinige lokaties die bereikbaar/legaal zijn om te watervliegen.
    En op een veld vliegen heeft toch vaak de voorkeur.

Wij vinden het alleen maar leuk, weer wat anders dan normaal, zeker op een golvende landingsbaan ;-)
    Dus ja, je kunt wel zeggen dat wij het watervliegvirus te pakken hebben :yes:

Wij hebben ook erg veel zin in komende meeting en hopen dat die slaagt qua weer, verder gaan wij (Onno met zijn vrouw en mijn vrouw en ik) de week daarop naar Friesland en zitten we in een stacaravan bij het water.

Je kunt wel raden wat wij mee gaan nemen :yes:

Laten we in ieder geval hopen dat we in 2008 weer minimaal 2 watervliegmeetings hebben :yes:

Wat betreft lokaties is het altijd zoeken, zeker voor een echte meeting met brandstof modellen, dan is elektro toch iets makkelijker.

Ben benieuwd naar je ervaringen met de Avia maar zoals we van jouw kunnen verwachten zal dat alleen maar goed zijn :)

17. Ton van Munsteren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berto,

Natuurlijk succes met de maiden van de Sport en de Baywatcher, heb alle vetrouwen dat dat gewoon goed gaat.

Heb in het verslag van de Baywatcher gelezen, dat het model van Van Woerkom is geweest en dat verwachte ik ook al een beetje.
    Was voor mij een geduchte concurrent voor de watervliegwedstrijden.
    Heb nog wel gezocht maar kon geen foto meer vinden van Van Woerkom met zijn model.
    Heb dacht ik wel een videoband waar hij misschien nog op zou kunnen staan, zal eskijken.

Voor wat watervliegen in het algemeen betreft, het is ook niet zo leuk in je eentje te staan vliegen.
    Misschien voor sommige toch leuk om met meerdere in de regio af te spreken, een soort van groepjes vormen.

En ja, electro is dan toch echt de beste optie op recreatieplassen om daar te kunnen en hopenlijk te mogen blijven vliegen.

Met een stacaravan aan het aan het water wat wil je nog meer, de dames shoppen en de heren watervliegen is dat fun of wat.

Ton

18. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee, weer iemand die de Baywatcher herkent.
    Jammer dat ik van Woerkom zelf nog niet te pakken heb gekregen :-(

Alleen watervliegen is zeker niet leuk, voor ons wel omdat we toch altijd met z`n 2`en zijn :)
    En de meetings maken het nog wat aparts, als je toch elke week watervliegt dan is het "normaal", dus die meetings maken het extra leuk :yes:

Tja, elektro is voor ons nog niet weggelegd ;-)

Affijn de drijvers voor de Sport schieten aardig op.
    Even 2 tussenverbindingen gemaakt om het geheel straks muurvast aan elkaar te maken en dan volgende week hopenlijk een water maiden :yes:

19. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Zo, vandaag de drijvers waterdicht gemaakt (als het goed is :roll: ) eens kijken of ik ze morgen al iets kan afwerken voor het spuitwerk.

20. Berto

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Aan de Calmato moest even wat gebeuren dus direct maar de Saito 65 ervoor gehangen voor de watervliegmeeting:

De drijvers van de Sport schieten ook op, ze zijn waterdicht (althans dat hoop ik) en zijn rood gespoten, de afwerkin gis niet perfect als ze maar werken voor de 15e.

Het gaat de goede kant op :yes:

Deel Deze Pagina