CARF Rebel 2m

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 22 mei 2020.

  1. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Kijk dat is toch wel iets anders dan ik doe.
    Circuit is goed ruim opgezet en ook netjes aangevlogen.
    Maar neusstand omhoog brengen doe ik absoluut niet.
    Natuurlijk wel het laatste stukje om netjes af te vangen.
    Was laatst net zo trots dat ik de hele procedure met 1 gasstand gedaan had en ook netjes geland qua snelheid en marge die ik nog over had.
    Met het gas de hoogte controleren is een kwestie van een hele andere aanpak die alleen een ervaren jet vlieger kan overbrengen.
    En je moet wel het vertrouwen hebben want dit kan ook heel mis gaan natuurlijk maar dat geld voor alles snelheid is vliegen.
    Laten we maar erop vertrouwen dat we aan het eind van het jaar nog steeds genieten van onze rebels.
     
    PH-MEL vindt dit leuk.
  2. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Komt vast goed arjan!

    Vandaag even accu’s geladen want morgen gaan we weer! :yes:

    Na 2 vluchten en 1 taxitest:

    RX 1 Li-ion: 419 mAh
    RX 2 Li-ion: 375 mAh
    (Beide capaciteit van 3450 mAh)
    Die kunnen wel 20 vluchten mee dus!

    Turbine LiFe: 630 mAh
    (Capaciteit 2100 mAh)
    Startje/vluchtje of 9 is dat.

    Gear/smoke/lights LiPo: 665 mAh
    (Capaciteit 2200 mAh)
    9 vluchten.

    Dat ziet er prima uit dus. Meestal maak ik er op een vliegdag/avond een stuk of 5, max 6 dus dat gaat prima lukken! En dan hebben we nog een veiligheids marge aan mAh over.
     
    arjan.grolleman@hotmail.c, Berto en gpman vinden dit leuk.
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Verbruik zal nog wel iets oplopen als je eenmaal veel meer gaat roeren ;)
    Maar dan nog heel veel over :)

    Zie je vanmiddag.


    @ Arjan,
    De methode die Melvin benoemd geld voor elke kist, niet alleen voor jets, zo wordt er bij ons op de vliegschool ook opgeleid.
    Maja, wij modelvliegers zijn soms eigenwijs (althans ik wel in sommige opzichten :D )
     
  4. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Melvin vlieg jij op nog meer plekken met je jet eigenlijk?

    Berto blijkbaar heb ik nog wat te leren qua landing met mijn jet.
    Word er niet echt blij van omdat dit ook serieus fout kan gaan als je de snelheid niet goed inschat natuurlijk.
    Met neus te ver omhoog of te weinig gas ligt de overtrek wel op de loer natuurlijk.
    Maar ga en wil dit zeker verder onderzoeken of ik het toch onder controle kan krijgen.
    Je kunt de snelheid er echt uithalen en hebt ook controle over het gas natuurlijk.
     
  5. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Arjan,

    Op zoch wel eens. Maar niet echt heel regelmatig.
    De laatste twee keer resulteerde dat ook in schade dus mn ervaringen daarmee zijn niet zo heel positief.

    Ben daar eerlijk in, ik vlieg het liefste op mn eigen veld, en met mensen die ik ken.

    Ik zit niet zo te wachten op een Meeting en dan met 4 man in de lucht hangen, waarvan de een graag constant volgas vliegt, een ander het liefst tegen t circuit in vlieg en ik graag gewoon rustig rondvlieg, beetje figuren doen en slow & fast passes.

    Misschien komt het later nog, ben ook pas begonnen, heb pas 114 jetvluchten gemaakt.

    Wat ik wel heel graag doe op meetings is bier drinken. Dat gaat altijd heel goed...
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, ik snap het wel hoor en de ene kist (jet) doet het nu eenmaal makkelijker dan de ander.

    Ik ben op zich ook nog steeds niet tevreden over mijn Eurofighter, komt ook nog te vaak te hard binnen, maja, wij hebben dan de luxe van een lange baan (maar wel met nul remmende werking dat is ook weer nadelig als je geen remmen hebt, dan kun je beter gras hebben).
    Gister heb ik hem wel een paar keer 'goed' gehad, maar een landing later ga ik weer veel te hard (daarom nu wel met remmen en daar happy mee).

    Er is maar 1 manier en dat is veel vliegen.

    Gisteren heeft buum 4 vluchten gemaakt met zijn Rebel en elke landing ging weer beter qua downwind, final, hoogte en snelheid, en nog zeg ik 'hij kan nog langzamer', maar hij heeft hem prima onder controle en elke landing was gewoon goed daar kan hij dus gewoon lekker zijn uren mee maken. En ik sta er maar een beetje naast en kijk er naar :koud:
     
    Hans Rijkuiter, Cnn, gpman en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Melvin,

    Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
    Dacht dat jullie ook weleens vliegen op een ander veld waar jullie lid zijn.
    In Almere heb je ook 2 clubs toch wat veel korter bij voor jullie is.
    Maar een jet is gewoon wel anders dan een prop kist de juiste aanvlieg route en referentie punten daar wen je aan.
    Deelen is natuurlijk perfect voor jet vliegen maar ook heel beperkt qua rij afstand en de vrijheid om te vliegen denk ik.
    En vlieguren maken is toch wel heel belangrijk.
    Ik ben binnen 5 min op het veld daardoor kan ik er vrij gemakkelijk even een rondje vliegen als ik zin heb.
    En ga er regelmatig effe heen als de kids op bed liggen alleen maar om te kijken voor uurtje.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Nope, het andere veld waar we vliegen mogen geen jets vliegen.
     
  9. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Inmiddels zijn we 2 vliegavonden verder en staan er negen vluchten op de teller! (Waarom zit er eigenlijk een 120 in????)

    De kist vliegt zo heerlijk!

    Flapjes in de startstand, half gas en hij komt zo mooi rustig los! Een genot!

    Ik bouw t rustig op en me wat toegelegd op het landen. De wind kwam uit het noorden dus dit was weer een ander circuit als de voorgaande keren. Wel lekker recht op de baan!
    Heb wat verschillende dingen geprobeerd zoals naar full flap gaan op de downwind leg, baseleg of pas op final. Doet ie allemaal zonder rare nukken.
    Lekker een paar keer de go-around in en nog eens proberen!

    Aan de gascurve en de reactiesnelheid van de turbine begin ik ook te wennen. Als je kruipend binnenkomt, 2 tandjes gas en hij gaat al weer!!!

    Natuurlijk ook lekker wat rond gecruised en gescheurd… figuurtje hier en daar.

    Wel wat werk aan de winkel; de asjes in de gear poten nog beter vlakken, er zit toch iets van een ronding in nog, waardoor de poot zich na 2 landingen weer los wrikt.

    Ook lijkt mn smokeaansluiting op de lans licht te lekken dus daar moeten we ook even naar kijken.

    Inmiddels zijn de pootjes al er uit en daar even mee langs de frezer. Ray van smt-rc.com gaat me daar mee helpen. Top!
     
    arjan70, Vale Ouwe, mac en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Whoop whoop! Vlakke kantjes aan de pinnen maakt het veel beter!!! Helaas geen vliegweer vandaag…
     
    gpman en Berto vinden dit leuk.
  11. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Melvin ben er nu ook eindelijk aan toe om het zwaartepunt uit te meten.
    Als ik het goed begrijp is het met volle hopper.
    En carf is behoorlijk voorzichtig omdat ze voor de vleugelbuis het zwaartepunt aangeven.
    En jij hebt hem zelf aan de achterkant.
    Geeft wat marge op deze manier.
    Hopelijk kom ik een beetje uit.
    De xicoy is echt wel wat lichter als de k70.'
    Maar moest hem naar mijn idee ver naar achteren plaatsen anders kwam ik niet goed weg met de stuwbuis.
     
  12. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Voor de hot & de classic is er een manual. Dus ook voor de hot idd het CG op de voorzijde wingtube.

    Balanceren inderdaad met volle UAT en in geval van de rebel: gear up.
    Wanneer je hem dan vlak hangt komt hij bij gear down met zn neus wat naar beneden te hangen omdat de neuspoot naar voren uit klapt.

    Ik heb verder geen ervaring met de hot maar denk dat je wat rond moet vragen waar anderen hun CG hebben liggen. CARF staat bekend om een vrij voorlijk zwaartepunt nl.
     
  13. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Thanks Melvin,

    Gear up had ik niet zo snel aan gedacht maar dat scheelt inderdaad best wel wat.
    Zwaartepunt zal sowieso wel een dingetje zijn omdat tank best wel iets voor het zwaartepunt ligt.
    Kom niet heel verkeerd uit.
    Accu's voorin en dan maar eens kijken met lege en volle tank .
    Zwaartepunt te ver naar voren is ook niet wat.
    Maar altijd beter dan staartlastig natuurlijk.
     
  14. Helmonder75

    Helmonder75

    Lid geworden:
    8 mei 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Helmond
     
  15. Helmonder75

    Helmonder75

    Lid geworden:
    8 mei 2015
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Helmond
    Hallo Melvin.

    Ik ben opzoek naar de xt30u-f connectors.
    Ik had de gewone xt30 maar die waren niet van amass volgens mijn een imitatie.
    Waar kan je die ergens krijgen?
    Ik heb hetzelfde probleem mijn kabel is ook tekort jammer genoeg.
    Hoeveel kwadraat voedingskabel heb jij gebruikt voor de accu?

    Rob.
     
  16. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
  17. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Afgelopen zaterdag eindelijk mijn kleine rebel ingevlogen.
    Ging eigenlijk perfect.
    In totaal 3 x gevlogen en alle landingen prima voor mekaar.
    Moest ook nog een shockjet invliegen van een clublid dus was drukke middag.
    Ook dat ging prima.

    Xicoy 90 op 7kg gezet vermogen meer dan genoeg.
    Dus denk dat ik hem nog iets terug zet op 6kg.
    Punt van zorg zicht word toch behoorlijk lastig soms.
    Het is natuurlijk maar een klein ding en dat met 300 plus.
    En rood met zwart misschien niet echt ideaal.
    Maar je merkt direct dat het een top kist is.
     
    Thedo en corsairk vinden dit leuk.
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Gefeliciteerd met de geslaagde maiden(s), en die Rebels klein, middel en groot vliegen allemaal goed.
    Nu lekker uren maken ermee.
     
    arjan.grolleman@hotmail.c vindt dit leuk.
  19. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Melvin,
    Nog wel aan het vliegen toegekomen dit jaar?
    Of is het te mooi weer geweest waardoor het te lang te droog geweest is?
    Ben inmiddels wel verkocht de hot vliegt fantastisch.
    En aangezien ik pech heb gehad met de kingtech k70.
    Toch wel 2 issues gehad met de kingtech 70 en wat ook lastig is kt wil op 5% en xicoy 4%.
    En laatst een flame out en blijkbaar had de jr felix een behoorlijke lucht weerstand met als gevolg dat hij onderuit ging ondanks dat ik toch wel een glijhoek had.
    Dus kingtech 70 verkocht.
    En ook de rebel 2 m besteld alleen duurt het dik 20 wkn.
    En wil daar een xicoy 120 in hebben.
    Die bestel ik pas als de kist binnen is.
    Denk dat deze in de landing alleen maar beter is.
    Want dat blijft toch wel het zwakke punt helaas.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik kan je vertellen dat wij dit jaar (en afgelopen 2 jaar ook trouwens) geen 1 keer hebben turbine gevlogen :(
    Zelf ben ik dit jaar maar 1x op Deelen geweest, en dat was ook maar een uurtje of 2 :cool:

    Reden?
    Geen idee eigenlijk, Deelen had wel zo af en toe zijn beperkingen door de weeks maar dan hadden we toch nog wel eens kunnen gaan.
    Denk grootste reden is dat we met andere dingen bezig zijn geweest, voor mezelf redelijk wat druk op het werk geweest en bootje varen.

    Voor Melvin qua werk wel hetzelfde en zijn kids zijn ook op een leeftijd dat ze willen voetballen en paardrijden en aandacht nodig hebben.

    Maja, gister weer eens gezegd dat het komend jaar echt beter weer meer moeten gaan vliegen :rolleyes:

    Je hebt dan zeker pech met de K70 die van mij draaide altijd probleemloos.
    Zonde van de Felix die zou toch ook aardig moeten kunnen zweven als ik zo even kijk.

    Mooi dat je een Rebel 2m heb gekocht, dat zijn en blijven heerlijk bakken en levertijden, tjsa, dat is even doorbijten.
    Xicoy 120 motortje schijnt een prima torrtejte te zijn en meer dan genoeg voor de Rebel.

    Qua landing zijn ze beide wel vergelijkbaar maar denk dat de 70 net even te veel druk had voor je op de Hot waardoor die te graag blijft vliegen.
    Mijn Rebel met een K100 erin kon stapvoets binnen komen met de 120 zal dat een fraktie sneller zijn maar je moet hem durven uit te melken.
    Lekker stand flaps erop en je prikt hem op elke stukje gras.

    Veel plezier alvast met de opbouw als die er is en met het vliegen ermee natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina