Carson Kieper 2 asser

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 17 feb 2022.

1. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Met die dikke vingers van mij zie ik dat niet gebeuren Leon, ik neem wel secondenlijm denk ik;)

2. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Nou Leon het is toch Pattex Metal combi epoxy en nog wat geworden...

De verlichting aan de houders gelijmd.

En de lipohouder er ook meteen in gelijmd..... Deze gewoon met Ruderer L530.

ozy, raoul00123, Hans2020 en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Weer even met de trailer verder. Boel aansluiten en een bakje vol zeg...

De verlichting kabels en stekker moeten er ook nog in. Nu die zo vol komt te zitten ga ik in de deksel toch wat ventilatiesleuven maken.
    Dus even een nieuwe deksel tekenen.

Omdat ik even wilde proef kiepen, kijken of dat al werkt, even een accu aansluiten. Kom ik tot de ontdekking dat ik met mijn dikke vingers niet eens een stekker in het contact kan krijgen..... tjeee.... Dan maar de vingers onder de dremel!!!

Ik heb me bedacht toch. De boel er maar afgehaald. Ging gelukkig zonder breuk. Alleen de stekker met houder is niet meer uit elkaar te krijgen.
    Dus even een nieuwe geprint.

We gaan rustig verder.....

ozy, raoul00123, Truckie en 8 anderen vinden dit leuk.
  4. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    We gaan lekker door en maken er gewoon wat van.

Ik had al gemerkt dat het elektronica bakje erg vol werd. Gaatjes boren in de deksel? Kan maar ik kan het beter....

Kortom het voordeel dat je dat ding naast je hebt staan.

Dan de verlichting aansluiten.... Ruimte? Wat doen we? De bijgeleverde flatcable gebruiken? 10 aderig? Niet handig en heb er 2 nodig. Want net als de
    SFR-1 van Beier heeft deze LM-IR-16-4 nu ook 2 stuks 10 polige aansluitingen waar 8 kanalen en 2 plussen op zitten. Aangezien ik mijn knipperlichten op 9 en 10 heb zitten heb ik beide nodig.

Ik heb dit drama nog liggen....

Wat een onhandig onding. Heb er al eerder mee geprobeerd te werken maar in de hoek gesmeten zeg maar. Niet voor mijn dikke vingers geschikt.
    Op You tube lijkt het allemaal zo makkelijk.....

Ruim een uur rustig doorademen, inwendig vloeken, kramp in de handen.... 6 stekkers aan kabeltjes en zo'n stuk of 12 in de afvalbak maar het is gelukt potverdikkeme....

Zo kan ik ze dus 1 voor 1 op de juiste plek steken en het werkt....

Helaas is bij het solderen van de weerstanden er een achteruitrijlamp mee gepiept.... Kan me niet voorstellen dat ik overspanning heb veroorzaakt maar het zal wel op de een of andere manier.

Ik vind nu alleen wel de achterlampen (zijn combi lampen, achterlicht en rem) te fel maar ik dacht dat regel ik nog wel.....

Een bakkie vol dus.

Dekseltje er op en een stekker voor de verbindingskabel met de laptop want deze modules hebben ook hun eigen software. Ik dacht sluit ik die even aan en stel de verlichting in....... bummer..... Software gedownload maar de felheid van de verlichting is niet instelbaar apart...... Potverdikkeme...!

Dus daar moet ik nog wat aan doen dus..... Balen maar ander keertje weer.

zo ziet het er dan uit. Wel netjes weggewerkt denk ik zelf.

Beetje rondom zicht en valt op dat de lampunits nu uit laagjes lijken te bestaan. Daar heb ik al wat voor bedacht maar moet ik nog tekenen en printen. Wil een soort van kapje maken met daarin opgenomen zijverlichting.

De elektrieke pootjes zijn ook vandaag eindelijk binnengekomen. Weer van Ali. Niet van Lesu want die zijn inmiddels ook al weer duurder geworden maar imitaties van Injora geloof ik heet het. Maar ook die van Lesu zijn nog steeds niet zo achterlijk duur als die van Carson zelf. Dat ik die ooit zelf gekocht heb?!

Maar ja, goedkoop betekent ook wel klusje erbij maar goed, we zijn modelbouwers en prutsers allemaal samen dus moet lukken.

Gerard uit Heerhugowaard, ozy, bvdh en 8 anderen vinden dit leuk.
  5. Leo Broers

Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    17 dec 2017
    Dat ziet er netjes uit Rolf, de elektrische installatie heb je netjes weggewerkt en je bent niet de enigste die problemen heeft met de stekkertjes aan de bedrading te zetten met deze tang, ik zelf vind het ook niet het leukste klusje deze stekkers maken. De tang knijpt de beugeltjes die om de isolatie gaat, niet goed aan. Zelf knijp ik ze altijd na met een klein tangetje zodat deze beter in de behuizing gaat.
    Succes met je pootjes.
    Groet Leo.

6. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Hoi Rolf.
    Ziet er weer strak uit , zoals gewend bij jou...
    Kan je de intensiteit niet regelen in de SFR ipv van de module?

7. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Gelukkig ben ik dus inderdaad niet de enige.....

Dat kan Leon maar dan regel ik ook die van de truck en die zijn goed. De trailer is een kopie van de truck bij Beier en ik had de ijdele hoop dat daar nu wat aan gedaan was..... dus zal andere weerstanden moeten solderen en alles weer loshalen.

8. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    We komen er wel zeg maar.....

De verlichting is zo goed als opgelost. Weet niet hoe het kan maar ik heb op beide kanten een extra weerstand van 100 ohm gesoldeerd maar er lijkt een licht sterkte verschil te zijn en links doet nu 1 knipperlicht het niet meer.... Das dus zwaar kl%&*te maar ja soms is er in het echt ook een peertje kapot. Ik moet me er maar overheen zetten want kan het niet veranderen op dit moment. Ik heb wel een vermoeden wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb de achterzijde van de printplaat in de verlichting niet geïsoleerd. Dat doe ik met die van Veroma altijd maar hier vergeten....en verlijmd....en op verkeerde manier blijkt achteraf zodat ik er niet meer bij kan..... Het is niet anders op dit moment.

Dan de pootjes. Dat lijk een wat eenvoudigere klus want 4 van de 8 bevestigingsgaten vallen op het chassis. 4 gaatjes en draad tappen M2

Breekt in het 2e gaatje de tap....... Niet meer eruit te krijgen met tangen die ik heb en uitboren is altijd een drama.....

Dus niet tappen (want geen m2 tap meer in voorraad) en 2 mm gaatjes geboord en moertje achterop. Die had ik dan weer wel.

In de open gaatjes ook m2 boutjes ingezet. Lijkt het wat beter. Wilde dit deel van de bevestigingsplaat toch maar niet afzagen.

Aansluiten verder geen foto's van. Dat is simpel, gewoon op de regelaar net als een motor. De kabels een beetje netjes wegwerken. Wel aan de pootjes stekkertjes gehouden zodat ze verwijderd kunnen worden als er wat is...... Vooruitziende blik?

Vandaag proefkieprit gemaakt. Zie mijn SK topic. Bij het indraaien van de pootjes blijft er eentje staan. Zit dus los. Moet ze dus weer verwijderen en inwendig checken en beetje loc tite smeren.... Gelukkig vast met stekkertjes.....

9. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Hallo Rolf,

Tip :
    Het kan zijn dat je het al wist/weet, dat je spiritus moet gebruiken bij draadtappen in aluminium.
    Ik gebruik ook spiritus bij het frezen van aluminium, het draaien van aluminium en het boren van aluminium.
    Het klinkt misschien vreemd, maar spiritus is een afdoend smeermiddel voor het bewerken van aluminium.

Als je in aluminium draad gaat tappen, dan moet je de tappen smeren met spiritus.
    Hierdoor voorkom je de kans op het breken van de tappen.
    Niet zuinig zijn met de spiritus, eventueel met een klein kwastje aanbrengen op de tappen en in het tapgat.
    Blijven smeren 1

Draad tappen is altijd lastig in aluminium.
    Als je begint met tap één :
    Halve slag tappen, dan weer iets terugdraaien, zodat de aluminium snij-spanen afbreken, daarna, 1 slag tappen, weer een slag terugdraaien, dit blijven herhalen, ook bij tap twee en drie.
    De kans dat de tap breekt wordt hierdoor verkleint.

Gerard uit Heerhugowaard en raoul00123 vinden dit leuk.
  10. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Wist je dat je tapgaten in aluminium moet 'smeren' met spiritus Rolf?
    En waarom de moeite om al die gaten te tappen, als je dit prima kunt bevestigen met bout en moer. (Net als in het echt, ook dat nog....)
    Cor

11. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Bedankt mannen. Spiritus heb ik nog nooit gebruikt eigenlijk en tap vaker alu maar meestal waaibomen kwaliteit ;)
    Zal het onthouden in ieder geval...Hoop ik.

En Cor het was een ingeving zeg maar dat tappen.....Er zijn best wel dingen die ik doe die niet logisch zijn:banana:

12. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Met die waaibomen kwaliteit bedoel je mogelijk het zachte alu.
    En juist dat is moeilijker te bewerken dan hard aluminium! Het harde verspaant beter, en geeft ook een mooier bewerkt oppervlak; het zacht 'smeert'.
    En verder: meestal heb je hele goede ingevingen! De uitzondering bevestigt de regel dus weer.
    Cor

13. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    In gebruik voor aluminium te tappen dikke snijolie en een machine tap..

Gaat best en niet te snel willen

Trilliwilli vindt dit leuk.
  14. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Ik gebruik net als Arjan olie om draad te tappen in aluminium en draadtap van HBM. Nadeel van spiritus is dat het stinkt en brandbaar is.

15. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Olie is ook brandbaar, en stinkt ook!

16. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008
  17. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ja, wat een afgebroken tappie kan doen he..... Maar bedankt allen. Ik zal de volgende keer smeren in ieder geval.

Het werkbordes of hoe het dan ook heet wil ik er wel op hebben nu ik zoveel moeite heb gedaan het in elkaar te krijgen. Alleen niet the easy way standard. Dan zit ie namelijk aan de cilinder vast en gaat mee omhoog met het kiepen. Raar dat Carson dat zo maakt terwijl bij de eerste kieper van Carson het bordes op het chassis stond..... Als het op de plank en de plaatjes maar mooi is?

Had eerst overwogen wat te tekenen en te printen maar er lag nog wat anders op de Ender 3. Dus lekker met styreen aan de gang. Heb ik ook nog boel van liggen, zeker kleine stukkies, dus moet lukken.

Meten, kijken, snijden, vijlen, meten, kijken..... zoals het met styreen nu eenmaal gaat.

Dan hebben we een casco oplevering van een steun.

De lijm laten drogen en morgen weer verder.....

Dan ook nog wat versierselen. Een zandwagen kan niet zonder wielblokken lijkt mij..... Geen verstand van maar ik vind dat gewoon zo!

Ik had nog een setje rode liggen en die passen mooi bij de SK.

Aan de andere kant komt een brandblusser.

Deze kast is ook 3D geprint en het raampje is van reststukje verpakking. Nu zul je zeggen Rolf zie je water branden? Nee, zand brand niet! Nou heb je mij nog niet aan het werk gezien....Daarom vind ik dat er een brandblusser op moet.;)

De blussert zelf staat overigens nog in de spuiterij.

Begint er langzaam op te lijken toch? Overigens heb ik de pootjes ook meteen beide even eraf gehaald en opnieuw in elkaar gezet met een beetje vet en loctite aan de grubscrews die de pootjes vasthouden..... Werkt weer super!

ozy, Mark300, modelbouwer en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hallo Rolf,

Dit is toch het mooie van dit MBF forum, dat we kunnen discussiëren over eigenlijk niets ? .............................of ?

Vraagje :

Print jij de wielblokken zelf met jouw 3 D printer ?
    Zo ja, print je dan de wielblokken ook direct op kleur, of worden deze later in de kleur gespoten ?

19. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Zeker....

Ik print ze op kleur al heb ik ze op de Goldhofer gespoten.

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    We gaan echt aan het afwerken nu.

De blussert zit in zijn kast. De kast klikt niet dicht ofzo maar zit met 2 zijdig plakband dicht. Is dus nog te verwijderen voor spuitwerk bijvoorbeeld.

Het bordes (heb nog geen alternatief gehoord) zit ook verder in elkaar....

Met een malletje van papier heb ik de traanplaat uitgesneden. Jammer dat de traan niet tot aan de randen loopt bij deze platen maar ik vind dit wel de mooiste verkrijgbaar.

Dan het bordes met m2 boutjes samen met de traanplaat op de houder. Dus ook verwijderbaar.

Ik vind traanplaat altijd wel mooi. Overkill kan ook maar aan de andere kant is saai zwart styreen of glad alu ook niet alles.
    Het zit nu allemaal nog demontabel en dat wil ik ook zo veel mogelijk zo houden.

Ook hier traanplaat. Dit zal met het chassis worden meegespoten denk ik.

Voorlopig laat ik het bij de trailer en de SK hierbij. Voor het spuitwerk van de trailer moet ik eerst nog inspiratie opdoen. Voor de hand liggend is chassis grijs als de SK en de bak wit of zo laten. Vind ik te makkelijk eigenlijk. Ook moet de trailer achter de MAN en eventuele toekomstige trucks ook een goed figuur slaan. Denk zelf aan een zwart chassis maar vind het geheel dan wel weer contrastloos als de spatborden dan ook zwart zijn.... Deze dan alu? en de bumper? Ben er nog niet uit dus.

Eerst op de open dag van de Nijverheid in Hengelo eens flink laten werken en dan zien we weer verder.

hobbyvanrobbie, ozy, Ro-tje en 7 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina