castle creation 110 hv

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door h.m.j.dorenberg, 18 dec 2009.

1. h.m.j.dorenberg

h.m.j.dorenberg

Lid geworden:
    17 jul 2008
    limiting op disabled zet
    nt vloog supper in alle toeren tallen
    lipo regelaar en zelfs de scorpionmotor niet warm
    heb wel maar een overzetting van 1:9,1 en 20c lipos 10s
    probeer het het volgend weekend weer

2. Vinnie-Pinnie

Vinnie-Pinnie

Lid geworden:
    11 feb 2008
    110hv

Ha die Hub,

Ik lees dat de regelaar zijn werk goed doet :p.Dus alles is goed gegaan met inregelen. Ben benieuwd komende zomer wat hij in je nieuwe setting/heli gaat doen.

Veel plezier met je nieuwe aanschaf.

Grt Vince

3. h.m.j.dorenberg

h.m.j.dorenberg

Lid geworden:
    17 jul 2008
    ha vinc de regelaar werkt opzich prima maar heb er wel een groot probleem mee
    kan er niet mee vliegen
    opstarten mooi soft
    hoeveren ook zeer mooi
    maar als ik ga rond vliegen trekt ie al bij het eerste rondje voledig dicht
    heb hem nu 2 keer moeten roteren waar bij ie de 2de keer een beetje ongelukig terecht kwam op het ijs ,bladden stuk
    geeft geen fout meldingen ,alles lijkt perfect in orde te zijn
    tijdens de korte vlucht niets van rare tiken of zo
    mooi super strak,en toch trekt ie me de regelaar voledig dicht
    motor regelaar en lippo zijn gewoon nog koud
    raar
    of ie wat gevoelig is voor mijn riem aandrijving van mijn nt
    heb jij een iedee

4. h.m.j.dorenberg

h.m.j.dorenberg

Lid geworden:
    17 jul 2008
    schijnt dat de regelaars nogal gevoelig zijn voor statisch electriciteit ,probleem had bart ook gehad met zijn kontronic regelaar in zijn protos (riem aangedreven)
    heb de riemen nu ingespoten met graphit spray
    en 2 feritkerns geplaatst tussen regelaar en ontvanger
    effe proberen een deze dagen

5. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Volgens helifreak zijn vooral de CC's gevoelig voor stat. elek. Maakt verder ook niet uit. Nu dat lekkere zwarte goedje op de riemen zit + die ferriet kern kun je dat ook al uitsluiten.

Gekke was bij de Jazz dat hij alleen uit ging bij schakelen van idle up's. Deed ik dat niet zag je alleen de stat. glitches op de swash en staartservo's via de mini v.

Laat maar weten als je gaat proberen, dan kom ik ook ff ;)

6. Vinnie-Pinnie

Vinnie-Pinnie

Lid geworden:
    11 feb 2008
    Hoi Hub, belangrijk het goed programmeren van de eindpunten (trottle)

7. h.m.j.dorenberg

h.m.j.dorenberg

Lid geworden:
    17 jul 2008
    probl opgelost werkt nu prefect
    de cc regelaars zijn wel gevoeling voor statisch electriciteit
    limiting terug gezet op insensitive
    rpm modus in de software geeft wel maar een beperkt toerental bereik
    bij mijn conf max 1720
    vlieg hem nu in simpel gov
    n:65%=1720
    idle1:72%=1850
    idle2:82%=2000
    snap alleen niet waarom ie in rmp modus andere regelaar waardes ziet
    op 1450 bv 76%
    op 1650 bv 89%
    en op 1720 93%
    jammer dat ik het nergens kan terug vinden bij castle hoe zij bedoelen
    lo gov en hi gov
    snap ik ook niet
    en van de insteling autorotatie blijf ik liever maar even vanaf
    je leest er niets over hoe en wat
    jammer van de mogelijkheden als je ze niet gebruikt toch

8. Chanq

Chanq

Lid geworden:
    24 nov 2008
    Met simple gov bedoel je fixed endpoints?

Low gov en high gov hebben te maken met je toerental. Je gearing is normaal gesproken vast. Als je daarmee een wat lager toerental wilt dan pak je low gov. Dit zorgt ervoor dat de regelaar weet dat hij niet heel veel toeren hoeft te leveren en dus zelf wat hoger in de (figuurlijke) 'throttle curve' gaat zitten voor een betere efficientie. Als je meer toeren wilt dan moet je naar high gov over schakelen aangezien de regelaar anders die toeren niet kan leveren. Het mooiste is als je een Eagletree of iets dergelijks hebt, dan kun je zo zien hoeveel toeren die draait in elke mode.

In set rpm hoef je helemaal niet met die waardes bezig te zijn. Je vult gewoon je toerental in, zet je throttlecurves flat op 25%, 75% en 100% en zo kun je kiezen tussen die 3 toerentallen.

Die autorotatieoptie heb ik ook uit. Het zorgt ervoor dat als een autorotatie mis gaat je niet opnieuw door de slowstart gaat maar je direct vol vermogen hebt. Ik had het probleem daarmee dat ik altijd met de stick onderin optoer en dat is juist het gebied waar die optie actief is. Met gevolg dat het optoeren niet altijd vlekkeloos liep waardoor de heli draaide waardoor de V-bar in de war raakt en dan stijg ik liever niet meer op ;)

Ik heb die autorotatie optie dus uit en de initial motor startup power op low gezet. Anders draaide de heli ook tijdens het optoeren. Verder draait alles hier nu perfect.

Gemiddeld zo'n 12A continu tijdens een hoover op 2000rpm, niet slecht :cool: Verder een vliegtijd van ruim 10 minuten, gaat misschien wat omlaag als het weer wat beter is en ik weer op het veld kan gaan vliegen. Dit dus op een 12S V-bar T-rex 600.

9. h.m.j.dorenberg

h.m.j.dorenberg

Lid geworden:
    17 jul 2008
    Met simple gov bedoel je fixed endpoints?
    nee,
    daar waar fixed endpionts staat tijdens het programeren maak ik de keuze govener
    de regel er onder maak ik de keuze simply govener
    en op de zender 3 vlake curven na keuze
    op dit moment 65%vlak 70%vlak en 80% vlak
    en heb ik toerentallen van 1700-1850-1950

bij set rpm heb ik een behoorlijke beperking
    kan niet echt vrij kiezen
    bijvoorbeeld idle2 max 1720rpm
    maak ik de keuze 1850 zegt de sofware vakje ernaast dat mijn keuze te hoog is in rood gekleurt

gr hub

10. Chanq

Chanq

Lid geworden:
    24 nov 2008
    Dat ie rood is maakt niet uit, als je dat toerental in fixed endpoints wel kan draaien dus zeg 1900rpm op 85% dan kan je hem gerust in set rpm op dat toerental zetten. Bij mijn setup is 1900 nog een zwart nummer maar 2000 is rood terwijl hij dat perfect doet, zie bovenstaande grafiek. Als je ook op helifreak kijkt zie je dat heel veel mensen het zo doen.

Belangrijkste is dat hij in fixed endpoints dat toerental dat je wilt kunt halen rond de 80% vermogen. Zo ja, dan kun je naar set rpm en het toerental invoeren, ook al is ie rood en klaar ben je.

Over simple governor durf ik niks te zeggen aangezien ik daar verder niet mee gewerkt heb.

11. h.m.j.dorenberg

h.m.j.dorenberg

Lid geworden:
    17 jul 2008
    ja maar ik vind het zo raar als ik bij idle2 in rpm menu 1750 invul zegt ie dat ie 94%regelaargebruik gebruikt hoe wel ik in govener mode bij 65% al ruim 1700draai
    dus als ik 2000 zou willen draaien wat op govener makelijk haalbaar is zou ie 100%draaien,wat eigelijk niet zo is
    zou het een software probleem zijn

p.s kun jij in de rpm modus 1450 - 1850 en 2000draaien

gr hub

12. Chanq

Chanq

Lid geworden:
    24 nov 2008
    Volgens mij is dat idd. gewoon een rare berekening in de software. Bij mij zegt hij op 2000 toeren dat de regelaar op 93% zou moeten werken terwijl hier in de praktijk niks van klopt. Ik denk dat de software uit gaat van extremen. Ik zou er in ieder geval niet te lang bij stil staan en gewoon proberen, kan geen kwaad verder.

En ik draai dus idd. 2000 toeren in set rpm mode. Werkt prima. Die andere toerentallen liggen wat ver van mijn bedoelde headspeed af. Met mijn tandwielen ben ik gericht op 2000 toeren. 1850 zou misschien nog kunnen maar 1450 is echt te weinig. Zulke grote verschillen kun je niet halen als je een vaste gearing (tandwielratio hebt). Dat kan alleen door je tandwielen te veranderen. Ik zou maximaal 200 toeren variƫren in mijn geval dus van 1900-2100. Vandaar dat je dus moet kijken welke tandwielen je nodig hebt voor jouw headspeed die je graag wilt. Daar kun je dan een keer 100 toeren van afwijken, omhoog en naar beneden.

Laatst bewerkt: 24 jan 2010
  13. h.m.j.dorenberg

h.m.j.dorenberg

Lid geworden:
    17 jul 2008
    bedankt voor je info
    zal eens wat proberen
    gr hub

14. dieter

dieter

Lid geworden:
    13 dec 2004
    Ik werk met de 110 HV in governor high mode, waarbij 31,5 % 2050 toeren op de kop geeft.
    Mijn gearing is correct want in fixed endpoint mode bereik ik die 2050 aan 82,5 % throttle.

Dat governor percentage geeft blijkbaar geen enkele indicatie mbt hoeveel throttle er gegeven wordt, is puur indicatie voor de governor zelf..

15. Chanq

Chanq

Lid geworden:
    24 nov 2008
    Klopt helemaal. Je zit aardig onderin met high-gov. Heb je toevallig ook low-gov geprobeerd? Ben wel benieuwd wat het daar was ;) Ik vind zelf Set RPM echt een uitkomst. Geen gedoe met high en low, hoewel ik dat wel eerst geprobeerd heb (met succes) aangezien dat werd uitgelegd door Finless Bob. Maar Set RPM is veel makkelijker.

16. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Even terzijde, een rpm range van 1350 en 1900 op een 90 size is geen probleem voor een moderne ESC.

Je beste power zit dan natuurlijk niet op 1350 toeren maar rond vliegen op bijv. 1500 toeren is helemaal geen probleem.

17. dieter

dieter

Lid geworden:
    13 dec 2004
    Chanq, bij low gov zat ik op een headspeed van 1800 bij 95% geloof ik, ben niet helemaal tot 100% gegaan
    voelde me precies beter bij die 31,5 % :)

(Overigens werkt het, althans voorlopig, perfect)

Laatst bewerkt: 25 jan 2010
  18. h.m.j.dorenberg

h.m.j.dorenberg

Lid geworden:
    17 jul 2008
    heb een mailtje gestuurt na cc om een uitleg waarom die afwijkingen in
    govener % ,tussen simply en rpm

dieter bij fixed endpoint mode bereik ik ook die 2000 aan 82,0 % throttle.

19. Sapca

Sapca

Lid geworden:
    1 mrt 2004
    Wat ik ondervonden heb is dat je bij set rpm je motor iets meer KV moet hebben om in de perfect rpm range te zitten.

Zo heb ik op mijn RJX 50EP (12S) een motor van 500KV zitten en heb 1950/2100/2300 rpm op kop. ( volgens de set RPM perfect )

Normaal wordt op de RJX50EP (12S) een motor gebruikt van 400 KV maar dan zat ik een beetje te laag volgens de set RPM

Als je te hoog in toeren gaat volgens de set RPM heb je niet genoeg reserve om eventueel gas bij te geven.Hij kan die toeren wel aan,maar dan zit je niet in de perfecte power-range van je motor en ESC

gr.

sapca

20. barrrrtt

barrrrtt

Lid geworden:
    4 aug 2008
    Ik zou die set rpm niet zo nauw nemen. Als je een max rpm hebt van 2050 dan moet je 1800-1900 aardig kunnen govven. Vanaf 1720 (zoiets was het toch hub?) geeft ie al aan dat het te hoog is. Dat kan echt niet kloppen.

Deel Deze Pagina