Castle Creations ICE HV 80 vs Spin 99

Discussie in 'F3A' gestart door Henri Zikken, 8 dec 2010.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat maakte de Torcman's ongeschikt voor F3A Henri?
     
  2. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    De specificaties. Destijds had hij geen motor voor 10s welke een 19x12 prop met rond de 8000 toeren rond kon slingeren. Eveneens geen motor die bv. een 21x13 met 7000 kon aandrijven.

    Daarnaast geloof ik best dat in het specifieke geval wat jullie noemen, de Torcman motor beter presteerde, maar niet dat dit standaard zo is, Torcman is ook niet heilig. Het aantal wikkelingen in deze motoren moet gelijk zijn (voor de kV), dus dan zou je, om een hogere vullingsgraad en/of lagere weerstand te krijgen, dikker draad moeten gebruiken.

    Ik denk niet dat je er bij deze Axi dikker draad met evenveel wikkelingen in gaat krijgen. Sowieso is deze motor al erg efficient en levert voor z'n gewicht veel vermogen, dus echt significante winst zul je er niet op gaan halen.

    Als je dan de Axi buiten beschouwing laat, bv. Plettenberg levert echt kwaliteitsproducten. Je maakt mij niet wijs dat Torcman dan ineens nog veel beter gaat zijn.

    Voor de duidelijkheid; ik geloof dat Torcman mooie spullen maakt, maar niet dat ie heilig is ;)
     
  3. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    823
    In mijn oplossing zit ik rond de 70% pwm, dat levert dan ongeveer het halve vermogen op van wat er mogelijk is (P is functie van U^2), ik heb daarmee de maximale ruimte om gas open of dicht te doen. Volgens mij is de Castle gewoon een PID regelaar waarvan de parameters goed uitgebalanceerd zijn en is er geen actieve remfunctie.

    Die toeren op 1500~2500 houden lijkt me niet haalbaar met de Castle Creations, dan zit je aan de ondergrens van de regelaar en is er geen schakelruimte meer over.

    Door metingen met acceleratie sensoren te loggen heb ik vastgesteld dat de remfunctie van een prop met een constant toerental van 7300 rpm afhankelijk is van de diameter van de prop. Als ik mijn gegevens extrapoleer (12-12,5-13-14) kom ik voor een 19 inch prop op 3 kg, dat zou dan bij 45 graden voldoende moeten zijn om een kist van 4,5kg op constante snelheid te houden. In de zandloper daal ik onder 60 graden en heb ik geen noemenswaardige versnelling. In het vierkantje voorover moet het nog iets trager, dat hoop ik op te lossen met een lichter model met een iets dikkere vleugel.

    Dus niks opspinnen of gas dicht, gewoon down geven en kijken, als je een filmpje maakt kun je per beeldje de afstand meten en zien wat de versnelling doet.

    Ik heb geen gegevens van remvermogen van propellors die langzamer draaien dan de vliegsnelheid. Volgens Bert van der Vegt mag een prop niet meer dan 7% langzamer draaien dan de vliegsnelheid om te kunnen remmen, anders overtrekt het blad en heb je geen remfunctie.

    Pulserend remmen lijkt me geen probleem voor een regelaar die met 12 kHz schakelt, wel voor de motor die zou best eens heet kunnen worden.
     
  4. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Output power: 2000 Watt. Is dus geen F3A motor. Weegt daarnaast ook nog eens 670 gram.

    De Axi neemt 2.6kW op en is dan >90% efficient. Output dus rond de 2.3kW en dat bij 575 gram.

    /edit
    even nagekeken, ik heb de vraag 12-08-2008 aan Torcman voorgelegd, en toen kwam Jochen Zaiser als optie met de TM683-30, of TM863-40 met een Spin 200 als ESC aanzetten. Niet geschikt dus, toendertijd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 dec 2010
  5. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Hey Henri misschien ff je cache verversen :)

    Verder maakt het mij niet uit hoor, maar zij vinden zelf dus dat het een F3A motor is.

    Ik ben met je eens dat-ie erg zwaar is met 670 gram.
     
  6. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Ja, zij van WC-Eend adviseren ook WC-Eend ;)

    In de product PDF staat bij die Titan F3A toch echt 2kW?
     
  7. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    De 'F3A' variant staat niet in de PDF maar wel op de website. 2200W met 2800 piek.

    En hij is nóg zwaarder dan de gewone 430-40 namelijk 700 gram. Dat komt denk ik door die extra sterke as en die extra koeling.

    Ik ga er iig niet voor.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat rendement moet je met korreltje zout nemen Henri, waarschijnlijk gemeten bij lage belastingen. Zelfs Ralph Okon haalt geen 90% met zijn heroïsch handgewikkelde motoren.
     
  9. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Tsja, het is een beetje raar van Torcman dat ie uitgaand vermogen opgeeft, op zich mooi, alleen verpest hij daarmee elke vergelijking die je kunt maken, omdat andere fabrikanten dat niet geven en niet iedereen een setje geijkte props thuis heeft liggen om te meten.

    Laten we het vermogen buiten beschouwing dan, feit is dat die Axi voldoende vermogen levert voor F3A bij een eigen gewicht van 575 gram. Dat declasseert de 700 gram wegende Torcman, ongeacht of die nu wel of niet voldoende vermogen levert. Het is de zwaarste motor op de markt zo'n beetje, alle concurrenten zitten daar onder.

    Axi had oorspronkelijk de 5330 voor F3A, die woog 670 gram, en leverde ook meer vermogen dan nodig, daarom dat ze deze kleinere 5325 op de markt gezet hebben.

    Hoe dan ook; laten we er geen Axi vs Torcman discussie van maken, ik geloof dat beide aandrijvingen werken, van de Axi kan ik het zelf beamen.

    Als de CC ICE inderdaad een simpele PID (BLDC) controller is, kan dat bezwaar dus vervallen, en zou die aansturing zoals ie in dat filmpje staat, ook met de grotere motoren moeten kunnen.

    Die '7% langzamer, anders overtrekt het blad'.. het zou kunnen, ik weet het niet, daarom zou ik er mee willen experimenteren. Ik heb in het verleden wel vaker weetjes en kennis van ervaren mensen overgenomen en getest, en die blijken lang niet altijd even waar. Zelf testen en ervaren is imo de enige methode om er achter te komen wat voor jou wel of niet werkt.
     
  10. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    823
    Klopt, het enige alternatief voor vlieguren is meer vlieguren
     
  11. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    :yes:


    Kan ik dat als onderschrift gebruiken? Ben al tijden zonder.
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    823
    Van mij wel, ik gebruik deze uitdrukking al sinds 1979..... het is volgens mij een oud chinees spreekwoord dus de auteursrechten zullen wel verlopen zijn.
     
  13. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    823
    Ik heb even wat zitten prutsen in C++ de RETARDER is te maken, dit zou dan tussen de ontvanger en de ESC geplaatst moeten worden.

    Input Rx en Hall voor rpm/14, PID volgens applicatie note van Atmel, output Futaba 1-2ms

    Als rpm < gewenst dan pwm out = PID output (tussen 1 en 2 ms) ELSE pwm out = 1 ms (gas dicht)

    Instelbare P, I en D factor op de bok optimaliseren voor toeren wisselingen tussen 2500 en 7500 rpm

    Een Futaba servo verdraagt als draagfrequentie 90Hz niet hoger, de beperking voor de ESC is de tijd die de interrupt routine van de regelaar nodig heeft, ik denk dat we naar 250Hz mogen.

    Dan stellen we de ESC bij per halve omwenteling van de prop, dat zou voldoende moeten zijn. De remkracht stellen we dan in op de ESC van soft naar hard. Regelaar in flight mode, geen governor.

    Ik ga dit op mijn 500W E-Streak zetten en kijken of ik dan kan remmen in de daalvlucht.
     
  14. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    @F2B: je bent weer lekker aan de puzzel!

    Groet
    Winfried
     
  15. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Never mind, ik herlees het, en het daagt.. het klopt wel, uiteraard :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2010
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    823
    @Winfried
    Ja, voor LB heb ik de puzzel opgelost, electrisch werkt het nu beter dan welke verbrandingsmotor dan ook. RC is iets anders omdat je dan geen input signaal hebt voor grondsnelheid, bij LB kan ik de lijntrek meten en die staat in relatie tot grondsnelheid.

    Wordt er komend jaar nog gevlogen bij de BMVC? De HLC gaat verhuizen.

    Groet,
    Erik
     
  17. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De schulze regelaars met prop. rem zijn natuurlijk de candidaat voor dit soort experimenten.
     
  18. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Gezien de snelheid van reageren op technisch/comm. vragen bij Schulze is het een aardig idee om deze wens hun voor te leggen. Ze zijn vast in voor dit soort vernieuwingen gezien de implementatie van de LiPo spanningsversies-compensatie in hun nieuwe regelaars.

    Vooral in de keerfiguren is het lastig om de snelheid constant te houden. De beoordeling van de snelheids verandering is daar een stuk moeilijker, tevens wordt ik door hr. Doppler ook voor de gek gehouden. (Je wordt geconfronteerd met vermeende toerenveranderingen in het verleden) Het gevolg is bij mij dat ik dan eenmaal in de horizontaal naar mij toe de neiging heb te veel gas te minderen.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2010
  19. Henri Zikken

    Henri Zikken Guest

    Castle Creations is in elk geval niet van zins hun regelaars te veranderen, dus dan ben je inderdaad al gehouden aan een constructie met externe RPM meting en een eigen CPU die de PID regeling doet.

    Ik heb de regelaar nog niet uit elkaar gehad, omdat de constructie zodanig is dat je koelmiddelen moet vervangen als je 'm uit elkaar haalt, maar het zou interessant kunnen zijn eens te kijken hoe het signaal behandeld wordt voor het de CPU ingaat, als dat uiteindelijk via I2C verloopt, zou je de handel nog directer kunnen aansturen.

    Een proportionele rem maakt denk ik in dit geval niet uit, je gaat als het ware pulserend remmen, je kunt de remkracht dus ook zelf proportioneel maken door verandering van de frequentie tussen idle en signaal.

    Hoe optimaliseer je de PID parameters? Dat is een stukje wat mij nog niet helemaal duideiljk is, je hebt daar verscheidene methodes voor, maar hoe die nu echt toegepast worden.. ok, trial and error snap ik, maar bv. Ziegler-Nichols is in deze situatie toch niet mogelijk?
     
  20. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Herinner mij alsjeblieft niet aan dat gruwel van een boek van Cool, Schijf en Viersma :mad:
     

Deel Deze Pagina