Caterpillar D10T Bruder RC ombouw

@ Pieter Maar Ebay is groot (heb je een link of naam? )en weet niet of ik wel plastic wil, Heb die eigenlijk al. Die van Bruder kosten maar een € 10,--
@ Arjan Maar dat is voor de grip. Dat verstevigd de ketting niet en verhoogd de slijtage.
@stoomertje (je naam even kwijt) Die zijn ook optisch mooi maar ook duur. Heb ik 2x nodig denk ik. Ik heb stalen dus kan ik die ook gebruiken.

Ik heb kettingen het gaat nu meer om de wielen en de bevestiging daarvan. Daarvoor heb ik nu iets op het oog. Even St. Salarius afwachten.
 
Hallo Rolf,

Tja, het jouw model.
Ik begrijp dat je voor stalen/aluminium rupskettingen gaat.
Prima, probleem opgelost.
 
Nou, heeft weer even geduurd maar deze maar weer eens ter hand genomen. Na de schuif op de shovel (die prima werkt overigens) een serieuze schuif maken. Ik had namelijk de bedoelde kettingwielen en idlers (zo heten die?) al weer een tijdje liggen en eigenlijk alles compleet.

Nu speelde ik met de gedachte mijn verzameling weer om te gooien/in te krimpen maar deze kan overal bij en bovendien is ie klaar en werkend indien noodzakelijk beter verkoopbaar. Het wisselt bij mij nog wel eens.....

360.jpg


De loopwielen. Het spul komt meer uit de robot hoek maar met een likje verf en/of een cover zie er niets van en ze passen wel precies bij de tracks die ik heb.

Links in het zakje, midden is standaard opgebouwd en met behulp van de originele bruder asjes en wat stelringen maak ik ze pas.

360.jpg


Ze zijn zelfs voorzien van lagertjes en lopen super soepel.

360.jpg


Het kettingwiel (Turas?) zit met 2 grubscrews op de motoras.

360.jpg


Dan moet er gedremeld, geklopt en gezaagd worden....En er breekt nog weer een lipje af....Tja.

360.jpg


360.jpg


En zo heb je vrijlopende wielen.....

360.jpg


En met de ketting erop.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Ja, en nu de rest. Dit was eigenlijk het eenvoudige deel. Ik kan en ga natuurlijk niet allerlei looprollen etc maken. Maar zo schuren de kettingen wel erg over het plastic. Nu kunnen de kettingen er wel tegen....

Ook moet er hier en daar nog wel wat weg aan plastic. Er is nog veel te doen. Het gewicht is nu net zoveel als het hele Bruder model maar ik mik op een kilo of 5.
 
Zoals bij alle Bruder modellen is het ook goed nadenken hoe je de boel weer in elkaar zet. Waar moet je straks nog bij kunnen en is het allemaal stevig genoeg. Deel van het project is het bestuderen van bestaande bouwverslagen op fora en filmpjes op You Tube. Niet iedereen laat precies zien wat ie doet maar door combinatie en deductie kom je een heel end.

De bevestiging van de loopwerken aan het chassis was ook zo'n dingetje. Ik had ze al geheel gedemonteerd en wel zo dat de Bruder montage methode niet meer mogelijk was. Ik zag van iemand anders de volgende methode die me aansprak.

360.jpg


Het achterste deel bevestiging aan het chassis.

360.jpg


360.jpg


Dit zit nu dus met 4 boutjes vast. Dit zou voldoende moeten zijn.

360.jpg


Dan de wielen er met de ketting op zetten. De rolwielen (of heten ze echt idlers?) zitten met de originele asjes in de originele gaten.
Dan de buitenzijde erop.

360.jpg


Een deel van de lipjes is er nog en hiermee klik ik de buitenzijde dan ook vast. Dat zit al redelijk. Ter borging en zekerheid en verzekering dan nog maar 2 stukjes draadeind en een paar moertjes.

360.jpg


360.jpg


Aan de voor en achterzijde. Dit lijkt zo muurvast te zitten en blijft demontabel. Mogelijk kan ik hierin ook nog wat gewicht verwerken mocht het nodig zijn.
De ketting is op het model nogal lastig deelbaar. Op deze manier blijft het demontabel allemaal. Dat is bij een Bruder ombouw wel een dingetje om rekening mee te houden. Ook al omdat ik in 1e instantie geen rollen oid ga gebruiken. Het kan dus zijn dat ik het nog een keer moet verstevigen of deels moet vervangen.

Ik zie veel ombouwsels, ook met metalen kettingen, rijden zonder verdere looprollen etc. Ik heb op dit moment ook niet iets echt bruikbaars liggen.
Wel heb ik nog een andere idee wat ik misschien wel om kan zetten.

Nu eerst een setje regelaars erin en kijken of het een beetje wil rijden zo.
 
En ja hoor, de technische vulling zit erin.....

360.jpg


2 crawler regelaars

360.jpg


Ontvanger en een 3S lipo en lopen.....wat beroerd zeg.....

De boel eerst uitelkaar en links en rechts nog wat uitgelijnd en plastic wegehaald. Het haakte allemaal een beetje. Tegenvaller is ook dat de regelaars achteruit maar op halve snelheid lopen. Tja, nog gekeken maar staat niet in de beschrijving al komt dat bij crawlers wel eens voor....

Maar het bleef een beetje beroerd lopen allemaal. De motoren krijgen de kettingen niet fijn rond. Waar ligt dat aan? OK links en rechts sleept het nog een beetje langs het gele Bruder plastic maar ik had eerder verwacht eigenlijk dat deze motoren het plastic eerder aan stukken zouden trekken.....

Zouden het de regelaars zijn? Nog een keer de labvoeding met 12 volt erop gezet en eigenlijk niets anders..... Dan de kettingen er maar weer eens af en stroom op de motor....Ik het tandwiel letterlijk met een wijsvinger tegenhouden. De motoren hebben geen enkele kracht. Ik had dat zo eigenlijk helemaal niet getest. Ergens in de specs van de motoren stond 24 kg dus dacht dat is wel genoeg. Er zijn er ook die deze D11 met 2 25kg servo's aandrijven met deze kettingen erop. OK de motoren waren destijds maar € 5,00 oid maar dit is wel erg mager.

Ik heb dus maar besloten geen grotere motoren (N20 etc heb ik geen problemen mee) meer bij Ali te bestellen. Dan maar wat duurder. Ook heb ik elders vernomen dat de motoren aan deze wormoverbrenging ook niet sterk genoeg zijn. Ik heb te weinig verstand van de materie om alle specs te doorgronden.
Bij de Case trekker vielen de motoren ook al tegen, ook kwalitatief. Dus nu bij Conrad gewoon RB35 motoren besteld. Maar eens kijken hoe ik die ga monteren want ik kom denk ik een millimeter of 5-10 aan breedte tekort in de kuip. We gaan het zien.
 
Rolf, dat is jammer dat je geen geschikte motor had gevonden. Ik weet er alles van, ook die N20 motoren komen in verschillende (kracht) uitvoeringen. Als je het stroom verbruik meet weet je of je een low, medium of high power uitvoering hebt. Want ze noemen het allemaal highpower alleen zijn ze het niet. Ik zal even zoeken, ik had een adres voor motoren die wel goede kwaliteit en kracht levert.
 
Hallo Rolf,

Ik gebruik altijd RB 35 motoren, met diverse uitgangssnelheden, nooit problemen mee en Loei sterk.
Of Planetaire reductie motoren van 22 mm of 25 mm rond.
Ook dit zijn sterke motoren. Ik bestel de beide type motoren meestal bij Conrad.
De Chinees verkoopt ze ook, dit zijn de zelfde motoren alleen 10 tot 12 Euro goedkoper.

Ik gebruik ook voor mijn trucks RB 35 motoren, niks geen geklooi met versnellingsbakken of vertragingsbakken.
Ik ben uitermate tevreden over de RB 35 motoren in mijn trucks, mooie dikke uitgaande geharde assen van 6 mm rond met een platte kant.
Inderdaad zijn wormwiel overbrengingen niet sterk genoeg, bovendien stoppen ze een beetje hakkelig zoals ik dit noem.

Tja, je kan haakse tandwielkastjes gebruiken, om breedte te besparen, maar ook niet ideaal.
Bovendien moet je deze haakse overbrengen goed uitlijnen op de RB 35 motoren.
Of een flexibele koppeling toepassen.

Succes.

't Kump Good.
 
Helaas zijn ze pas te meten als je ze gekocht hebt. Ik had ze inderdaad vooraf moeten testen. Heb wel gekeken of ze werkten maar verder niet. Lesje geleerd.

Ik wilde niet naar RB35 motoren omdat dit te breed is maar heb nu geen andere keuze denk ik.

En inderdaad Leon, veel mensen onderschatten het wel. Er is geen gebruiksaanwijzing en veel ombouwers geven maar weinig info prijs.

Dus dan toch maar andere motoren. Alternatief was nog 360 graden servo's maar ondanks dat er best wel sterke servo's bestaan zijn die ook best duur.
Heb er ook niet zo'n ervaring mee en om deze weer te koppelen aan mijn kettingwielen..... lastig allemaal.

360.jpg


Ik ga het hier mee proberen en als dat niet gaat lukken dan geef ik het op denk ik.

360.jpg


Eerst grotere gaten. Ook een heel gedoe omdat ik daarvoor eigenlijk geen goed gereedschap heb. Grootste step op de steppenboor is 32 mm en ik moet naar 40mm. Ook zaten de eerste gaten niet meer in het midden zeg maar. De RB35 motoren hebben de as excentrisch staan.

360.jpg


360.jpg


Door de motoren en de buis of constructie die ze moet verbinden moest ook de bevestiging van de woelhaak (hoe heet dat ding?) achter verwijderd worden. Een deel ervan ook weggedremeld. Mijn beperking goed vooruit te kunnen denken speelt nu weer erg op.

360.jpg


360.jpg


Zo ziet het er dan uit. Aan de buitenzijde moet dan nog een kap annex motorhouder komen. Vrees dat het geheel allemaal een veel te grote spoorbreedte gaat opleveren maar goed testen kan ik dat pas als de motoren een beetje fatsoenlijk vast zitten.

Die houders wil ik gaan 3D printen. Echter ben ik er ook nog steeds niet aan toe gekomen om de 3D printer die ik heb gekocht fatsoenlijk aan de gang te krijgen. Dus gaat ook het Catje maar even op het schap voorlopig......
 
Back
Top