Catfish club 20 racer bouwproject

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door ragbak, 17 nov 2009.

1. M.l.v.Doesburg

M.l.v.Doesburg PH-SAM

Lid geworden:
    9 nov 2002
    Nee daar bedoel ik de plaat mee die in de resotunnel afsluit van de romp. De uitlaat hangt echt maat aan 2 boutjes! Zelf heb ik bij de Rossi dit opgetapt naar een overmaat in UNC.

2. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Martijn, ik snap het nog niet helemaal. Heb je misschien een fotootje?

Peet

3. M.l.v.Doesburg

M.l.v.Doesburg PH-SAM

Lid geworden:
    9 nov 2002

Dat balza plankje met die 45 graden knik er in;)

4. M.l.v.Doesburg

M.l.v.Doesburg PH-SAM

Lid geworden:
    9 nov 2002
    Zo'n plaatje moet je maken van Blik of alu. om de uitlaat pas te maken:

Verder heb ik voor de catfisch een mooi stroomlijnkapje gemaakt om mijn Rossi:

5. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Martijn, thX dat helpt. Ik was dat gekke plankje al helemaal vergeten haha. Vraag me of of die gestroomlijnde kap het nou echt gaat "doen", kwaad kan het zeker niet en als er verf op zit zal het er wel strak uitzien lijkt me. Maar ik denk dat ik de cylinder maar gewoon laat uitsteken.
    Die uitlaatbevestiging is ook zoiets. Een Irvine uitlaat op een Rossi motor vraagt inderdaad wat inventiviteit. Ik zie dat je een lip metaal naar binnen hebt gebogen, laat je deze doorlopen vlak tot aan de zuiger? Het lijkt me dat ie anders maar in de uitlaat turbulentie staat te happen, of niet soms.

6. robbert

robbert

Lid geworden:
    10 apr 2009
    :xmas: Mooi kapje....
    Maar waarom hang je dan 10 cm slang buitenboord :confused:??????

7. robbert

robbert

Lid geworden:
    10 apr 2009
    Dat omgebogen lipje aluminium dat breekt een keertje af.:hammer:

8. M.l.v.Doesburg

M.l.v.Doesburg PH-SAM

Lid geworden:
    9 nov 2002
    Het is blik;)

En jah die slang...... ik moet toch ergens door tanken aangezien ik maar 2 slangetjes uit mijn tank heb steken. Voor het mooie moet ik een nippel op het dempertje maken in combinatie met een losse vulslang. Maar afgelopen jaar heb ik met de Irvine gevlogen omdat de rossi toe is aan een nieuwe zuiger en cilinder.....

9. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Zo, bouwdipje weer te boven en dus maar weer wat aktie:

Het stabilo, met scheurweefselband verlijmd wat gaat dienen als scharnier. Stabilo bestaat uit drie laagjes: 2,5mm balsa + 0,4mm berken triplex + 2,5mm balsa verlijmd met epoxy.

Daarna het uitrichten van de vleugel en het boren van het gat voor de nylon fixeerbout:

Ik hoop binnenkort weer wat vooruitgang te kunnen boeken, waar anders zijn de kerstdagen voor :D

10. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Als het zo kort is, is het geen bouwdipje;-)

11. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Nee inderdaad. Nu we het er toch over hebben, hoe heet mijn dipje dan eigenlijk? ;-)

Maar het bouwen gaat over het algemeen best lekker door moet ik zeggen. Heb je al een kleurenschema uitgewerkt?

12. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Jij hebt een bouwsabbatical Jorrit.

13. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Hèhè jou bouwdip heet "vriendin" en "surfen" neem ik aan? ;)

Heb vandaag weer wat kunnen doen. De kap zit nu vast op de vleugel en het hoogteroer gemonteerd aan het stabilo. Zal morgen wat foto's plaatsen.
    Kleuren schema is er nog niet, op een goed moment leen ik even wat kleurpotloden van m'n zoon en dan wacht ik op inspiratie. Moet wel lukken. Maar hé, niet te moelijk hè? We hebben het hier wel over een wedstrijd kist, dus garantie voor enige schade op (lange) termijn. Dus ik denk dat ik de airbrush maar even laat voor wat het is.

14. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Een paar foto's van de montage van de cap. Mijn methode, niet noodzakelijkerwijs de beste aanpak:
    Eerst de voorkant met een stukje tape vastzetten.

Dan achterste helft van de cap vastlijmen en tijdens het uitharden van de lijm op zijn plek houden met ducktape. Het voorstel deel is nu nog "los"

Daarna een spantje aangebracht aan de voorkant die de kap in dezelfde kromming terkt als de romp zodat e.e.a naadloos in elkaar overgaat als de vleugel gemonteerd is.

En zo begint het al een beetje op een vliegtuig te lijken.

Het hoogteroer zit nu ook vast, ik vraag me af of dit voldoende uitslag is om strak om top te vliegen :D
    Natuurlijk moeten stabilo en hoogteroer nog in profiel geschuurd worden. Da's dan weer de minder leuke kant van bouwen: schuren!

Vanavond ga ik me eens op de montage van motor en uitlaat storten denk ik. Heb al een idee, en daar komt geen blik aan te pas...

15. wubbo

wubbo

Lid geworden:
    4 sep 2006
    ik zou niet meer dan 90 graden doen, dan remt hij te veel in de bochten.

16. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Haha, garantie voor een spectaculair -eenmalige- snap lijkt me :D

17. nicohaas

nicohaas

Lid geworden:
    10 aug 2005
    Ben ook nog steeds hard bezig met bouwen, volg alle tips van jullie op. Ik bouw er gelijk maar twee. Ben niet handig met foto's plaatsen dus even geen foto's.
    Ik moet ook nog twee losse vleugels bouwen voor Robbert. Deze moeten geheel epoxie verlijmd worden ivm de stijfheid.
    Ragbak, hoe kom je aan dat scheurband? Ik moet nu ook beginnen aan het stabilo.

18. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Nico,

Scheurweefselband kun je bestellen bij mec-modelbouw. Is goedkoop spul en in diverse maten te krijgen. Ikzelf heb 2cm breed genomen, dat is voldoende.
    Als je dan toch bezig bent zou ik daar ook wat eps50 bestellen als ik jouw was. 1 a 2% toevoegen aan epoxy en het gaat lekker schuimen. Zo wordt de ruimtes tussen de stryropor korrels en het hout ook lekker gevuld.

Peet

19. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Hmm, als ik dan toch met de aandrijving bezig ben: er moet nog een spinner en een remote needle carb besteld worden.

Voor de spinner zit ik een beetje te dubben, ga ik voor goedkoop, d.w.z the 1,5" 2 blade spinner van just engines:
    Just Engines

Duurder:
    Brodak Manufacturing

Of het duurst:
    Tru-Turn

Heb al een spinner van de laatstgenoemde: mooi spul maar zeer pittig aan de prijs, ook al staat de dollar laag.
    Ik heb de neiging om te bestellen bij just engines, op zich een goede shop, maar ik heb geen idee hoe die spinners uitpakken, heeft iemand daar ervaring mee?

En wie nog een goed adresje weet voor een remote needle carburateur voor .21 motor: ik hoor het graag.
    Peet

20. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Ik zou de spinner van Just Engines eens proberen. Het komt niet zo nauw volgens mij, als je de spinner van Martijn eens bekijkt weet je waarom. ;)

En anders die van Brodak eventueel. Bruno is daar volgens mij wel enthousiast over. Dat wil wat zeggen. ;) Maar Tru Turn zou ik zo 1-2-3 niet meer kiezen. Als je ziet hoeveel geld de spinners voor de Stiletto's hebben gekost...

Deel Deze Pagina