Cazador Xebec 1750 - OcCre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ptèr, 9 nov 2021.

1. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    :thumbsup::thumbsup:

Baker en Ptèr vinden dit leuk.
  2. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Zeer mooi gedaan :thumbsup:

Ptèr vindt dit leuk.
  3. Erik B

Erik B

Lid geworden:
    4 okt 2021
    Ik sluit me aan bij de vorige sprekers! Erg mooi weer

Ptèr vindt dit leuk.
  4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Indrukwekkend mooi uitgevoerd, Peter

Ptèr vindt dit leuk.
  5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Het ziet er weer heel fraai uit Peter. :rofl::rofl:

Ptèr vindt dit leuk.
  6. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bedankt voor alle lofzang mannen. Ik waardeer het enorm. Ik ben inmiddels begonnen met het aanzetten van de blokken aan de ra van de grote mast. Ik weet wat ik allemaal moet doen, het is een herhaling van zetten zoals ik al eerder bij de fokkenmast gedaan heb. Daarmee weet ik ook gelijk hoeveel werk het is. :hammer:

@Pingu57 @Herby63 @Erik B @Baker @TIMBERWOLF @P Voogt @Stephan Kertész @janzwart @Matthias Noback @freekt @Avado @Mees Ippel @Ronk @pietsan (waarvan ik weet dat hij meeleest en geniet!) ;)
    Allemaal super bedankt :beer:

Peter

P Voogt, pietsan, freekt en 6 anderen vinden dit leuk.
  7. walter10

walter10

Lid geworden:
    7 nov 2020
    topwerk:worship::thumbsup::yes:

Ptèr vindt dit leuk.
  8. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    bedankt Walter! :)

9. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Het zeil staat er prachtig bij, Peter. Ook het tuigage is indrukwekkend. Moest soms even 2x lezen en kijken hoe alles liep, maar dan komt dat de logica ook boven. Het is net als bij mijn BN, stap voor stap opbouwen en dan wordt het een samenhangend geheel zonder overbodige eindjes.
    Gr. Peter

Ptèr vindt dit leuk.
  10. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Ook hier ff bijgelezen, mooi hoor zeker voor iemand die “niet zo bekwaam is” in de tuigage :p:D

Pingu57 en Ptèr vinden dit leuk.
  11. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    hoi Peter,

ja ik zou meer uitleg kunnen geven om ieder stukje van de tuigage helemaal uit te lichtten. Ik zal dat voor het grootzeil wel doen. Die tuigage is exact hetzelfde. Dan hoef je niet zo te puzzelen. bedankt voor de tip! :)

Dat klopt, maar ik ben wel een snelle leerling…:p

P Voogt, Avado, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Hallo allemaal,

Nadat het Fokkenzeil geplaatst is ben ik begonnen aan het Grootzeil. Hieraan moet het lijkentouw gezet worden en alle reeflijnen. Terwijl ik dat aan het doen ben, ben ik daarnaast voor de afwisseling ook bezig met de voorbereidingen om het zeil aan de roede te kunnen plaatsen. Naast al dat naald en draad werk, is het fijn om ook even met hout te werken.
    Het takelen gebeurd aan de hand van een tweetal grote blokken die boven elkaar worden geplaatst. Zoals eerder met de Fokkenmast. Het is een herhaling van zetten.
    Deze blokken zijn iets groter dan die van de Fokkenmast omdat de mast, roede en zeil ook groter zijn. Een grotere last, grotere blokken.

Het proces is exact hetzelfde als ik bij de Fokkenmast gedaan heb, ik laat de stappen nog eens zien met wat extra's zodat jullie zien hoe groot / klein het is.
    Alle onderdeeltjes zijn met de hand vervaardigd uit notenhout.

Zoals altijd begin ik met een tekening op ware grootte....

Hierna maak ik alle losse onderdeeltjes op maat zodat ik ze kan samenstellen. Ik gebruik even een paar foto's van de onderdelen van de Fokkenmast. Zoals gezegd, het proces is hetzelfde.

Hierna maak ik de "oren" het zijn feitelijk grote kikkers waaraan de touwen vastgemaakt worden en de touwrollen aan gehangen worden.
    Ik laat het stap voor stap zien hoe ik ze maak.

Hierna het bovenste blok met hetzelfde proces, dus die foto's laat ik achterwege en ik laat het eindresultaat zien met een voor aanzicht en zij aanzicht. Hierna wordt het zwart gemaakt met Oost-Indische inkt en nadat het gedroogd is wordt het in de Danish oil gezet als afwerking.
    De blokken hebben schijven van 7mm diameter en 4mm diameter. Deze maak ik met de hand vanaf 8mm diameter.

Twee mini projectjes wederom afgerond. Nadat het grootzeil helemaal gereed is kan ik het zeil met de roede plaatsen op het schip.

Tot de volgende update, fijne avond.
    Peter

walter10, Avado, robberdebop en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Vakwerk weer Peter, vooral die kleine schijven in de blokken...:thumbsup:

P Voogt en Ptèr vinden dit leuk.
  14. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Dank Piet. Die schijven waren een uitdaging. Met een dikte van 0,8mm breekt het in je vingers als je niet oppast. Ik kreeg ze maar net gezaagd. Ik heb bewust een grote diameter genomen omdat het notenhout snel afbreekt rondom de randjes.
    Om die reden had ik voldoende "vlees" om weg te snijden en nette ronde schijfjes als resultaat te krijgen. Het houdt me van de straat. :rolleyes:

Ik had ook de makkelijke route kunnen kiezen en i.p.v. mooie sleuven met schijven te maken en simpelweg een paar gaten te boren in de blokken.
    Beetje de grens verleggen kan geen kwaad en ik wilde zien of ik het zo kon maken op deze schaal. Dat laatste bleek bijna onmogelijk......:eek:

Mees Ippel, robberdebop, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. P Voogt

P Voogt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 mei 2020
    Dat is nooit verkeerd, Peter. Het houdt je scherp, verlegt de drempel en haalt je soms uit je comfort-zone. Dat is bijna ‘recht evenredig’ met het werken in een bepaalde schaal. In een kleinere schaal zijn de details kleiner, maar die moet je dan niet in macro op een foto weer gaan geven. ;) In een grote schaal kan je meer details aanbrengen. Maar die zijn ook weer gebonden aan je vaardigheden. Elke schaal heeft gewoon zijn uitdagingen en beperkingen.
    Het is mooi dat je op jou foto’s de snijplaat met zijn vakjes ziet en verschillende voorwerpen. Dan wordt de schaal verhouding goed zichtbaar.
    En wordt mijn waardering groter voor wat je voor elkaar krijgt.
    Gr. Peter

pietsan, Ptèr en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  16. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dit zijn weer prachtige blokken geworden Peter, en dat het bijna onmogelijk was geloof ik graag:):)

Ptèr en Herby63 vinden dit leuk.
  17. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Bedankt voor je mooie woorden Peter. Ja mijn snijmatten verklappen altijd iets van schaalgrootte doordat die vakjes altijd 1cm bij 1cm zijn. Soms plaats ik bewust op de foto een bekend voorwerp erbij zoals een tekenpotlood.

Bedankt Peter, opgeven doen we niet hoor, maar het is niet gemakkelijk en dat roep ik geheel op mijzelf af om alles maar te willen veranderen en scratchen. :D

Dit weekend weer het e.e.a. kunnen werken aan het grootzeil. Ik zal straks mijn verslag updaten als ik al mijn foto's heb bewerkt. To be continued...

Peter

Herby63 vindt dit leuk.
  18. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Grootzeil en het rak

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend het e.e.a. aan het schip kunnen doen. Zo heb ik het lijkentouw volledig aan het grootzeil gezet, is het zeil aan de ra gezet, heb ik het rak gemaakt met de bijhorende takel en heb ik de grote blokken om de grootra te kunnen hijssen opgehangen. Om dit alles te kunnen doen heb ik heel wat blokken moeten aanzetten aan de ra.
    Ik neem jullie mee in het proces van het grootzeil en het aanzetten van het lijkentouw. Het touw is 0,6mm dik of dun te zeggen. Met de dunste naald die ik kan vinden steek ik door een van de 3 strengen en daarna door het zeildoek. Ik gebruik heel dun draad om het touw vast te zetten. Uiteindelijk trek ik het draad strak aan en daarmee zit het touw goed tegen het zeildoek. Je ziet aan de buitenkant van het lijkentouw dus geen steekjes en dat vind ik persoonlijk erg mooi.

Hierna ben ik begonnen met de voorbereidingen van de reeflijnen. Ik kan niet met een naald door het doek steken omdat het doek te dik is op de plekken waar de reeflijnen moeten komen. Om toch de reeflijnen door het doek te kunnen steken, gebruik ik een grotere naald en een klein hamertje om de naald door het doek te tikken. Veel kracht is niet nodig omdat de naald erg scherp is. Daarna draai ik het zeildoek 180 graden om zodat de kop van de naald naar onderen wijst en duw ik de naald op mijn snijmat volledig door het doek heen.
    Uiteindelijk levert dat een boel gaatjes op om de reeflijnen door te halen en aan het doek te knopen.

Ik heb de reeflijnen aangezet en uiteindelijk het doek aan de ra gezet. Ik heb een behoorlijk aantal blokken aan de ra gezet en daarna heb ik het zeildoek de gewenste bolling gegeven...

Nu het grootzeil gereed is, kan ik verder om de grote blokken af te ronden en rak te maken.
    Voor het blok heb ik de touwen gemaakt die het blok verankert aan het dek. Door de last die dit blok draagt, is het touw versterkt door het te omwikkelen met draad. Aan het einde zijn haken aangebracht die aan twee ringen, die op het dek zijn aangebracht wordt bevestigd.

Ook de touwen van het bovenste blok zijn aangebracht en lopen door de onderste twee schijven in het masthoofd. Aan het einde van deze touwen is een pen bevestigd die nodig is om de ra te dragen.

De volgende foto toont een zijaanzicht van dezelfde blokken. Aan de linkerkant van de mast worden de twee grote blokken getoond. Tussen de blokken is nog een enkelschijfsblok nodig die enerzijds meehelpt in de lastverdeling en anderzijds nodig is voor het aantal schijven waarover de touwen lopen. Het bovenblok heeft er minder dan het onderblok. Ook is duidelijk te zien dat de touwen van het onderblok niet alleen over de schijven door het blok lopen, maar ook aan de bovenkant van dit blok. In het blok zijn hele kleine gaatjes gemaakt van 0,6mm groot.
    Aan de rechterkant van de mast is de raktakel aangebracht. Deze bestaat uit twee blokken (1x vioolblok boven en 1x enkelschijfsblok onder). Deze is met een haak aan een van de ringen onder aan de mastvoet vastgemaakt. Het uiteinde van het touw wordt opgeschoten aan een van de kikkers op de mast.

De bovenkant van het rak bestaat uit sleetjes en klootjes. De klootjes zijn kleine kraaltjes van 3mm. Anders dan bij de Fokkenmast, bestaat ditmaat het rak uit 4 strengen en worden deze aan beide kanten samengebonden tot een enkele streng. Aan de bovenkant van de ra wordt de uiteinde om de ra gelegd. Het andere uiteinde wordt ook om de ra geslagen maar loopt 2x door een dubbelschijfsblok en uiteindelijk naar beneden naar de mastvoet.

Uiteindelijk heb ik de touweindes van de grote blokken netjes opgeschoten en aan de "oren" van het onderste blok gehangen.

Tot zo ver deze update. Er zitten heel wat verloren uurtjes in het getoonde werk en het is lastig om alle stappen echt goed in beeld te krijgen. Veel van de zaken zoals het omwikkelen van touwen, maken van alle blokken, aanbrengen van deze blokken aan de ra etc heb ik niet op de foto gezet maar zijn wel gedaan. Ik heb nog heel wat touwen te spannen die het grootzeil bedienen. Met andere woorden, er gaat nog wel wat werk in dit schip zitten voor de komende dagen / weken. Dit is voor een volgende update want tussendoor gaat ook mijn vakantie beginnen en trek ik er met mijn gezin eventjes op uit.

Tot later en fijne avond!
    Peter

janzwart, Baker, P Voogt en 12 anderen vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Alleen de leukknop dekt de lading niet. Erg mooi wat je laat zien.

20. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    ............. (zoek nog wat woorden)

Deel Deze Pagina