Century Radikal G20

Samenstellen van de staartrotor - vervolg -

Na het weekje helikopterkermis in Duitsland kan er verder worden gewerkt aan de Radikal.

Ruimen van de linken.

frame072ruimenvandelink.jpg

Reinigen van alle glijvergbindingen met methylalcohol.

frame073reinigenvanalle.jpg

Proefmontage en uitlijnen van de hekrotoraansturing.

frame074proefmontagevan.jpg

Invetten van de druklagers met siliconenvet.

frame075invettenvandedr.jpg

Montage van de bladhouderlagering.

frame076bladhouderlager.jpg

De gemonteerde staarrotorbladhouders.

frame077gemonteerdestaa.jpg

De gemonteerde staartrotormekaniek.

frame078staartrotormeka.jpg

De volledig gemonteerde staartrotor.

frame079gemonteerdestaa.jpg

De staart-frame bevestiging.

De staart en het frame zijn klaar voor assemblage.

frame082samenstellingst.jpg

De volledig gemonteerde mekaniek.
Nu begint het stillekes op een POD en Boom te gelijken.

frame083samengesteldest.jpg

frame084samengesteldest.jpg

Als ik het goed begrijp willen ze dat alle bezitters van een Radikal G20 LT hun bladhouders vervangen omdat er één keer ergens eentje gebroken is.
Eén van de opties is de LT-kop upgraden naar een HD-kop.
De kit die ik aan het bouwen ben is een Radikal G20 HD (toen ik hem kocht waren er geen LT-versies meer in stock, dus moest ik wel een HD nemen). Een aardige meevaller, achteraf bekeken. Dus wat die bladhouders betreft hoef ik mij geen zorgen te maken...

Heligroeten en bedankt voor de info Eric,

Nick

Graag gedaan kerel,

Persoonlijk hou ik niet van plastieke bladhouders op trainer helikopters.
Er is meer dan 1 geval,
"After three known in-flight failures of the LT blade grips, the annoucement came out. Century has a chance to make it right now"
Is een uitspraak van Rbort die de "explosie" van een loslatend blad dichtbij mee maakte.

Grt,
Eric.

erichevy zei:
Persoonlijk hou ik niet van plastieke bladhouders op trainer helikopters.

Deze mening kan ik alleen maar beamen Eric, want 2 zomers geleden heb ik ook een kunststof bladhouder "horen en zien" uit mekaar vliegen. Omwille van de discretie ga ik hier naam, noch merk, nog type vernoemen... De piloot in kwestie heeft hierover persoonlijk gesproken met de zaakvoerder van het betreffende merk en kreeg onmiddelijk een volledig nieuwe kop...

RC-heli's blijven gevaarlijke dingen waarmee we met de nodige omzichtigheid moeten omspringen. Al enkele keren was ik er van ver of van dicht bij toen er totaal onverwacht onderdelen uit een heli werden weggeslingerd (hoofdrotorbladen, losgekomen bouten, een hekrotorblad en een keertje een complete staartpartij die loskwam na een extreem pirouettende lift). Gelukkig vlogen alle piloten op een veilige afstand.

Heligroeten,

Nick

Ik vlieg al 4 jaar in de rondte met een sceadu met composieten kop en heb nog nooit problemen gehad.
Paar weken terug is ie met 1800 toeren op de kop de grond ingegaan en de onderdelen die stuk/krom waren, waren de aluminium delen op de kop.
Als je met merken vliegt die zijn helis uit ontwikkeld voordat ze ze op de markt gooien heb je die elende niet.
De stelling dat aluminium beter is dan composiet vindt ik dan ook niet erg zinnig.

Dat mag jij vinden hoor, dat het geen zinnige stelling is...
De prijs van de upgrades naar alu bladhouders (voor bijv. een Trex600 is dat 50 euro) voor mij reden genoeg om van plastieke bladhouders afscheid te nemen.
Dat maakt zeker niet dat ik daarmee bedoel dat alle kunststof bladhouders prul zijn, ik heb zelf ruim 40 liter vervlogen met een Sceadu 50, met alles kunststof.
Het zit "mij" tussen de oren denk ik :0)

Grt,
Eric.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk heb je kuststof en kunststof.
Ik veronderstel (hoop) dat de kwaliteit van de onderdelen en het materiaal, waaruit ze zijn vervaardigd, die door deftige merken worden verdeeld van een degelijke kwaliteit is.
Als je natuurlijk gaat voor het "low-buget" gebeuren is't logisch dat de kwaliteit er dan ook dikwijls naar is...
Niet te min, zelfs bij de goeie producenten kan het al eens fout gaan, ref. Century. Gelukkig doen die er dan ook iets aan.

Heligroeten,

Nick

Inbouw van de servo's en stroomschakelaar

De servo's.
3 x Futaba S9351 voor de swash, en 1 x Futaba S3152 voor de gas.

frame085inbouwservosjpg.jpg

De ingebouwde servo's en schakelaar.

sjpge.jpg

sjpg.jpg

Hoi, Nick
Dat doe je snel, in 6 minuten de stuurstangen erop :mrgreen:, maar met zo "leger" aan personeel gaat het dan ook snel ;).
Btw het is wel een schitterende heli en ben dan ook benieuwd hoe die je gaat bevallen.

gr.Pat

Installatie van de avionica.

Ontvanger, gyro, elektronische ontsteking, ontvangerbatterij en ontstekerbatterij.

frame093installatievand.jpg

De ingebouwde avionica.
Van de bekabeling is er niet veel te merken daar alles aan de binnenzijde van het frame is ingewerkt. Om dit een beetje proper te kunnen doen was het wel noodzakelijk om zo goed als de volledige Radikal weer uit mekaar te gooien.

frame094installatievand.jpg

frame095installatievand.jpg

frame096installatievand.jpg

Alle onderdelen steken op hun plaats, de mekaniek is statisch afgeregeld en de zender geprogrammeerd. Nu is het wachten op een beetje zomers weer om enkele afstelvluchten te kunnen maken. Daarna de maiden... hopelijk volgend weekend.

helipat 21 zei:
Dat doe je snel, in 6 minuten de stuurstangen erop , maar met zo "leger" aan personeel gaat het dan ook snel .
Btw het is wel een schitterende heli en ben dan ook benieuwd hoe die je gaat bevallen.

Lol,... 's nachts, als ze niet te veel in de weg lopen, kan ne mens idd. rap prentjes posten... Natuurlijk ben ik zelf ook benieuwd naar de vliegeigenschappen. De motor heb ik ondertussen al een keertje laten lopen. Die elektronische ontsteking deed het en alles leek ok. Nu wachten op mooi weer...

PS. 'k Heb ondertussen gezien op de site van Century dat er rompen, speciaal ontworpen voor de Radikal G20, verkrijgbaar zijn... 'k Vermoed dus dat het POD- en Boomuiterlijk hier geen lang leven zal beschoren zijn...

Heligroeten,

Nick

FX-40 miserie.

De maiden zal helaas niet voor morgen zijn, want ik heb problemen met mijn FX-40!
Reeds geruime tijd durfde de Alouette, zowel tijdens het hoveren als tijdens translaties, serieus wegtikken (soms tot 90° en meer). De Logitecgyro stuurde dit binnen een fractie van een seconde bij en herstelde de juiste koers, maar het gevolg was wel dat ik alle vertrouwen in mijn machiene kwijt was.
Aanvankelijk dacht ik aan storing als gevolg van de elektromagnetische stralen (hoogspanning), afkomstig van de bougie... tot vorige week de nieuwe mini-Cobra ook begon weg te tikken, deze keer 180° en meer. 'k Kan iedereen verzekeren dat het alles behalve rustig vliegen is als je helitje plots in volle vlucht een onkontroleerbare bijna-pirouette heen en terug draait. Op de koop toe trad dit fenomeen ook op tijdens de eerste afstelvlucht van de Radikal.
De oorzaak van het wegtikken moest dus niet langer gezocht worden bij de ontvangst, maar in de zender! Ofwel is er een (soms optredende) kortsluiting in het kabeltje van de rudderstick, ofwel is de potentiometer waarmee ik de richting aanstuur naar de foeter.

Enerzijds ben ik enorm kontent dat de oorzaak van het beangstigende wegtikken, zonder brokken te maken, naar boven is gekomen, maar anderzijds is dit geen reklame voor Futaba. Bij een apparaat van over de 2000 Euro zouden dergelijke grappen niet mogen kunnen voorkomen.

De zender is opgestuurd naar Robbe in Duitsland. Hopelijk krijg ik hem gauw en compleet hersteld terug.

In afwachting ga ik mij een beetje amuzeren met de Radikalcanopy...

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
Wie denkt daar nu aan dat zo iets aan de zender kan liggen. Ik zou daar ook niet aan denken als ik zulke problemen had ik zou ook denken aan storing of een slechte ontvanger maar ja als het bij meerdere helikopters voorkomt dan word het al vervelend.

Alle succes met het airbrushen.

:D

Canopypainting

De canopy, de beglazing en de bevestigingsonderdelen.

frame097montagecanopyen.jpg

Proefmontage

frame098montagecanopyen.jpg

De bouwtafel is weer omgebouwd tot airbrushplatform.

frame099airbrushstudioj.jpg

't Is de bedoeling om aan de kap een min of meer StarWars-ruimteschipachtige look te geven... De basis hiertoe is een alu-metaallook.

frame101canopypaintingj.jpg

frame100canopypaintingj.jpg

wordt vervolgd als de lak is uitgehard...

Hoi Nick,

Hopelijk zijn de problemen met je zender rap van de baan.

Ik ben nu al benieuwd naar het resultaat van het airbrushwerk. :cool:

Droop

Back