Chainlink UHF

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door sven, 7 apr 2011.

1. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Voor Sven,

Vandaag even tijd gehad om 2 dipolen te maken voor m'n frsky ontvanger. Ik had altijd al het idee dat die standaard sprietantennes nou niet bepaald goed konden zijn. Laat in de middag even een paar vluchtjes gemaakt...pak er nu met gemak weer een kilometertje bij voordat ik de eerste piep krijg. Je kan dus nog heel wat meer bereik erbij krijgen met een goed antenne systeem.

Kijk even hoe het eruit ziet:

MVG. Robert.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Die nieuwe dipooltjes zijn het helemaal is et niet? ;) Remy is er ook al laaiend over.
    Hoever kun je nu veilig met frsky denk je? Met die dipooltjes?

3. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Vandaag heb ik nog naast iemand gestaan die met de non telemetry set van frsky 700m weg vloog. Op die afstand gaf de rssi mod op de osd nog 98%
    Zonder boosters, standaard antennes.
    Hij had makkelijk verder gekund, maar afstand is niet het enige leuke aan fpv.

Zelf ben ik nog steeds aan het klooien om UHF aan de praat te krijgen met 1,3GHz video. Degene die naar eigen zeggen 6km weg vliegt in het eerste filmpje gebruikt een LawMate ontvanger.
    Volgens mij gebruikt Sander die ook als hij met zijn UHF RC en video op 1,3GHz vliegt (heeft hij mij ooit een filmpje van laten zien volgens mij).
    Ik gebruik het UHF systeem van Thomas Scherrer, en hoeveel dat stoort op 1,3GHz van bevrc is te zien in mijn eerdere filmpje.

4. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Helemaal toppie Robert

Endelijk een oplossing voor de FrSky
    Binnenkort samen maar eens weer vliegen.

5. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    En wat op forums staat klopt altijd, dat hoef je niet zelf te testen...

Die met 100 meter, daar zat hij bovenop een video zender en een berg esc's.
    Knap systeem dat het dan uberhaupt die afstand haalt.

Maar komt eens met een berg citaten van mensen die getest hebben dat het bereik slecht is, ben benieuwd.

Ik heb geen aandelen in het bedrijf, ik ben iemand die al ruim een half jaar tevreden frsky gebruikt en juist van assan af ben gestapt omdat het slecht tegen storing kan (eigen tests met 2,4GHz zenders en rcmodelreviews).

Bereik kan je alleen ruim schatten, dat is en zal met alle draadloze apparatuur altijd hetzelfde zijn.

Laatst bewerkt: 10 apr 2011
  6. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    @ Baggus, ik ben het helemaal met je eens. Sven, vandaag is het bereik 1 kilometer, morgen 3. Je kan het niet exact zeggen omdat het van te veel factoren afhangt, Dat geld ook voor een UHF systeem. Belangrijk is dat je gewaarschuwd wordt als je buiten bereik dreigt te komen.

MVG. Robert.

7. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Gisteren met de Cardinal 500 meter piep
    Toen gevlogen met de voyager tot 900 meter piep.
    Je kan er idd niets van zeggen.

Ik denk wel als je de dipolen van Robert op de FrSky ontvanger zet dat het altijd beter zal zijn dan dat kleine rot draadje.

Binnenkort maar ff een range test doen Robert

8. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Robert, dat is nu juist de gein van zon UHF systeem. De ene dag 10km, de andere dag 20km, dat maakt zelfs in extreme gevallen weinig uit. 3 of 1km wordt al wat krapper. Dat chainlink systeem heeft trouwens een analoog RSSI kanaaltje, dat kan je zo aan je OSD knutselen zodat je de signaalsterkte altijd ziet (en zonodig waarschuwingen krijgt).

Pieter had gisteren ook gedonder met assan en dat was al op amper 400 meter gok ik. Dus ook dat kan al krap worden, zelfs voor het dichter bij vliegen.

Maar ik wil wel eens wat meer zien van je antenne's. ;) Dat kan wel eens het wondermiddel zijn dat frsky nodig heeft.

9. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    :banana:

just kiddin' ;)

Elk UHF systeem wat ik tot nog toe heb gezien beschikt over een analoge rssi.
    En zelfs met een 1S borstel regelaar kan je van pwm rssi weer analoog rssi maken :p

10. Garbach

Garbach

Lid geworden:
    19 dec 2010
    OK, terug on topic; Ik heb de chainlink inmiddels besteld en hopelijk over 1-2 weken in huis. Ik hoef de 10 km ook niet te halen, maar vind wat extra ademruimte wel prettig. Ik laat je wel weten hoe hij bevalt Sven.

Maarten

11. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Met een "hands on" reviewtje zou je me behoorlijk gelukkig maken Garbach. :yes: Dan weten we wat voor vlees we in de kuip hebben, want ik vind dat filmpje ook niet echt doorslag gevend bewijs dat het spul van goede kwaliteit is. Je ziet de beelden niet, en je weet ook niet of BevRC die kerel gewoon zon setje opgestuurd heeft in het mom van "Maak er eens een enthousiast filmpje van en je mag hem voor niks houden". Dit gebeurt helaas best vaak bij reviewers, daarom heb ik het woord liever van een mede piloot. ;)

Ben benieuwd!

12. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Alsjeblieft ,houd rekening met dat niet elke zender een uhf zender leuk vind.
    Mijn mx12 boeit het niet ,maar andere zenders kunne let wel kunnen het niet fijn vinden .

13. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Mijn turnigy x9 blijft gewoon werken bij uhf, alleen het schermpje gaat raar doen (artifacts en contrast)
    Heb het nog niet bij andere zenders getest.
    Ik heb Thomas Scherrer UHF.

@Sven: Ik ben benieuwd wat je gaat verzinnen als je eenmaal uhf besturing hebt, digitale video omdat analoog onbetrouwbaar is? :p

14. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    En ik ben benieuwd wat je dan weer uit de hoek gaat zoeken dat niet deugd aan mijn keuze.
    Dat ik groene verf had moeten nemen omdat je oranje niet mooi vind? ;)

Als Chainlink de "assan" tegenhanger van de Scherrer "futaba" set blijkt te zijn, dan weten we dat toch ook mooi weer? Ik ben wel benieuwd hoor, of die chainlink kan opboxen tegen de peperdure Scherrer. En zeg nooit nooit, assan doet het ook best aardig voor zijn centjes.

En wat gebeurd er dan met de zenders die UHF niet leuk vinden? Een magnetron in de nek moet toch kunnen? :lol: Valt dat niet te isoleren met een stukje gaas ertussen misschien?

15. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Tja als je zender hem niet leuk vind moet je hem anders monteren .
    Soms zie je ze voor de zender aan de oude 35mhz antenne hangen .
    Maar ook je video ontvanger kan er last van hebben .
    Het blijft testen testen testen en aanpassen.

16. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Als die chainlink tegen valt dan wil ik er wel een tracker richtantenne voor bouwen, dan verdubbeld de reikwijdte zich nog een paar keer...

MVG. Robert.

17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    10km zal minder snel tegenvallen dan 1km volgens mij, maar leef je uit. ;)

Als je zender ervan over zijn nek gaat is het ding aan een kleine tripod ofzo plakken natuurlijk ook een optie. Alleen kun je hem denk ik beter niet aan dezelfde tripod hangen als je FPV ontvangers.

18. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Frsky zou ook tot 5km moeten kunnen...alleen viel mij dat wat tegen, een ongemodiferceerde Frsky had bij mij een bereik van 500 meter. Ik zou niet verbaast staan te kijken dat de voorspelde reikweidte ook 10x minder is met de chainlink....dan blijft er een kleine kilometer over. Enige wat wel zeker bewezen betrouwbaar is, is immersion.

MVG. Robert.

19. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Chainlink zelf roept 35km. ;) Dus zelfs dan is het nog 3.5km in et ergste geval.
    Maar het lijkt me sterk dat ze 200 dollar gaan vragen voor iets dat hetzelfde haalt als gewoon mainstream spul.
    Dan verkopen ze er misschien 5 en dan is het weer klaar met Chainlink.

Maar we gaan het zien als Maarten zijn setje getest heeft.

Laatst bewerkt: 13 apr 2011
  20. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    EEEHHMM
    ik dacht dat ook bij immersion uhf je je moet houden aan de regels .
    Voor het inbouwen ed.
    Of heb je het over het bereik .?

Deel Deze Pagina