chemische samenstelling van spanlak

Ik heb overal lopen zoeken maar niet gevonden.
Het lijkt wel een mystery!.
Wat is de chemische samenstelling van spanlak?

Mvgr hans
 
Vroeger ook balsa vliegtuigjes gemaakt.
In de engelse beschrijvingen heet het "dope"
Is gewoon een cellulose lak, dus het spul wat alle schilders vroeger gebruikten voor er kunstharslak uitgevonden werd.
De basis is volgens mij lijnzaadolie, maar dat weet ik niet zeker.

Groeten Willem
 
Spanlak

Is gewoon een cellulose lak, dus het spul wat alle schilders vroeger gebruikten voor er kunstharslak uitgevonden werd.
De basis is volgens mij lijnzaadolie, maar dat weet ik niet zeker.
Dat eerste klopt, maar het laatste is een vergissing. Dat is de (oliehoudende) vernis die kunstschilders gebruik(t)en.
De correcte naam is nitro-celluloselak, omdat de grondstof nitro-cellulose is.
Bij spanlak is, in tegenstelling tot bij de standaard blanke lak, de krimp door drogen niet of nauwelijks ondervangen door toevoegingen.
Hier een uitstekende uitleg over celluloselak: ICS on Lacquers

Overigens is de spanlak, zoals die tegenwoordig in Nederland verkocht wordt kwalitatief geen schaduw meer van het spul dat hier in de jaren 50 tot 70 verkrijgbaar was. Het blijft krimpen, is erg bros, zodat de bekleding uiteindelijk spontaan scheurt.

Toch heb je bij het werken met de 2-lagen bekleding ( [post19] ) absoluut goede spanlak nodig anders is al het werk uiteindelijk voor niets...

Wat wel nog goed werkt is de spanlak van 5 Star uit Engeland StarSpan model covering, Extra tough tissue, dope and other vintage products. , op StarSpan model covering, Extra tough tissue, dope and other vintage products. ook nog wat interessante info.

Ook het spul dat in de 'grote' zweefvliegerij nog wel wordt gebruikt bij onderhoud aan houten kisten lijkt goed te functioneren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens is de spanlak, zoals die tegenwoordig in Nederland verkocht wordt kwalitatief geen schaduw meer van het spul dat hier in de jaren 50 tot 70 verkrijgbaar was. Het blijft krimpen, is erg bros, zodat de bekleding uiteindelijk spontaan scheurt.

Heb altijd spanlak van Clou gebruikt wat nog steeds te koop is bij bv Toni Clark . ;)

Van scheuren nooit iets gemerkt . :D

Mvg Johan
 
Ik ben ook nog op zoek naar spanlak. Ik ben van plan volgend jaar misschien een SG38 te bouwen en heb nog wat dik papier-achtig tissue liggen. In Dortmund op diverse plaatsen gevraagd naar spanlak, nergens te krijgen. Ligt het hier nog wel in de modelbouwwinkels?
 
Ik gebruik spanlak van R.E.M die Quartel verkoopt.
Van het scheuren van de bekleding heb ik nooit last gehad maar de vraag die ik heb gesteld over de samenstelling van spanlak heeft puur te maken of ik dit goedje zelf kan maken of dat er een vervanger is met dezelfde eigenschappen.
Ik vindt n.m.l zo'n 22 eurie voor een liter spanlak een beetje duur worden.
Ik heb via het forum een oplossing gevonden en dat is Parket Plus van het merk Pledge.
Ik heb het uitgeprobeert en moet zeggen dat het prima werkt.
Het is alleen wel zo dat als je zijde gebruikt(ik in dit geval)dat je het zo strak mogenlijk op het te bespannen oppervlak moet spannen.
Japans rijstpapier krimpt op zich al heel veel dus dat gaat alijdt wel goed.

Mvgr hans
 
Wow! 22 euro voor een potje lak is inderdaad wat overdreven. Wat kost die parketlak ongeveer?
 
Die parket lak kost 3,19 bij Bas v/d heijden.
Misschien wel toeval dat die het heeft maar ik ben er blij mee.
Je ziet dat dat een heleboel geld scheelt en het resultaat is naar mijn idee het zelfde.


Mvgr hans
 
Mijn vader vertelde wel eens dat hij Celluloid plastic tandborstels oploste in Aceton.
Dat was zelfgemaakte spanlak, maar wat is er tegenwoordig nog van Celluloid?
 
Grappig Bruno, dat je eigenlijk van nitro-celluloselak moet spreken als je het over spanlak hebt. Ik ken de benaming nitrocellulose namelijk als de wat wetenschappelijker naam voor schietkatoen, wat als zeer explosief bekend staat. Door gewone watten met een mengsel van zwavelzuur en salpeterzuur te behandelen zou het ontploffen als je het op de grond liet vallen. Ik vond dat als middelbare scholier zeer interessant. Watjes kon ik wel vinden, maar de zuren waren moeilijker te verkrijgen. Gelukkig maar.
 
Het basisbestanddeel (de nitro cellulose) is het zelfde als waar de draden van schietkatoen uit getrokken zijn. Vergelijk hard nylon en nylon draden.

Zeppelins werden ook met vergelijkbare lak (met daarin nog aluminiumpoeder en ijzeroxide) afgewerkt, het resultaat mag bekend worden verondersteld... [URL="
- 1937 THE HINDENBURG - NEW OUTSTANDING COLOR FOOTAGE!!![/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De suggestie om schietkatoen te vergelijken met de Hindenburg is wat misleidend. Die zeppelin was gevuld met het zeer brandbare waterstofgas en dat gas wint het wat brandbaarheid betreft echt van de gebruikte lak.

Ik gebruik overigens spanlak van Model Engineering, een merk wat ik 25 jaar geleden ook gebruikte. Bevalt mij goed en ik heb nog geen problemen ontdekt met duurzaamheid. Ik heb ook met Graupner Spanlack gewerkt, maar dat beviel mij minder goed. Ook gewone celluloselak uit de verfwinkel vindt ik minder goed werken, vooral omdat het het spanpapier transparanter maakt dan de Graupner en Model Engineering

Wat betreft het gebruik van Pledge, ik heb hier een aantal jaren geleden een artikeltje over geschreven, staat op mijn website: Future floor wax
 
Moerman, Myth bursters niet gezien? alu poeder en roest = termiet.
 
Laatst bewerkt:
Nee, die uitzending heb ik niet gezien. Ging dat specifiek ook over de Hindenburg? Ik heb nu eens dat filmpje op Youtube bekeken en ik heb toch echt de indruk dat het gas beter brandt dan de bekleding. Ik denk dus dat de lak op de Hindenburg niet als Thermiet beschouwd kan worden, of dat de hoge ontbrandingstemperatuur om Thermiet te laten ontbranden niet wordt gehaald. Ik verwacht ook dat de hoeveelheid roest in de lak ook wel meevalt, en dat het aluminium voor een belangrijk deel al zal zijn geoxideerd.
 
Laatst bewerkt:
De chemische samenstelling van spanlak zou celuloid zijn opgelost in aceton tot een redelijke viscositeit verkregen wordt waarbij je naar believen druppeltjesgewijs wat resinusolie = voeding(apotheker) bijvoegd om de lak te laten glansen en minder hard wordt (slaat anders krijtwit uit), maar zeker niet teveel. In mijne jonge tijd 1955 gebruikte wij deze film om met een vergrootglas in de zon deze" jawel stukken film van de dikke en den dunne" in de fik te stoken ging zeer fel.Later waste wij deze celuloid film af met pure javel,een kuis-produkt,tot deze gewoon transparrant was.Om deze dan in stukken te knippen en in de acetone te dompelen tot deze celuloid volledig opgelost was.Opgepast want de latere modernere filmen zijn gewoon van een andere stof of plastiek en dat werkt dus niet meer.Wil ik er nog op wijzen dat deze of andere spanlak uiterst brandbaar is,ook na uitharding min 75 uur blijft deze gevaarlijk.
Spanlak werd toen gebuikt samen met papier op te spannen met lijm en water of japanse zijde die uiteraard sterker en duurder was en dus vandaag in Europa ook niet meer te verkrijgen is.
Ook de balsalijm van toen is zeer geconsentreerde spanlak in tubes.
Ziezo eens bijdrage van mij,van wat ik nog weet over spanlak van toen,
suxes voor de liefhebbers.
Met vriendelijke groeten.
 
Mooi om te weten, ik ben pas begonnen met houtbouw, dus echt veel ervaring heb ik niet.
Heb laatst een potje spanlak van Model Engineering gekocht bij Steven Volp, en heb het eerst uit geprobeerd op een vleugeltje, dat vervolgens helemaal krom is komen te staan door die lak.

Heeft iemand tips over hoe je met die lak moet werken?
en of er mischien alternatieven zijn?
alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top