Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee... want het is geen drukvat.

Een stalen ketel zet je nokvol met geschikt voedingwater en geconserveerd weg omdat het een drukvat is, en als zodanig iedere corrosieput het begin van een kerf is, en bij de er op volgende gebruiken die kerfjes iedere keer iets verder gaan. Dat is ooit op de ex-Normandie fout gegaan waarbij een ketelexplosie een messroom wegvaagde en vier man doodde. Duurde wel 40 jaar voordat het misging, maar toch.

Een stalen radiateur is een stalen radiateur en die heeft niet zo heel veel problemen daarmee. Die zal niet ontploffen.

Het probleem van volzetten na gebruik is dat destilleren redelijk nutteloos is als je dat volzetten niet óók met gedestilleerd water doet, anders verziek je het eerste schot condensaat volledig. En dat betekent dat ik een aparte kan destillaat daarvoor bewaren moet, en steeds dat water in en uit die radiator moet halen.
    Ik heb al eens gekeken of ik aan een fles stikstof kan komen, maar zo te zien is dat spul afschuwelijk duur.
    CO2 kan ook, is betaalbaarder. Wel een hoop gedoe, eerst een fles kopen, en daarna laten hervullen indien nodig.

Maar afdoppen is wel zo simpel

Laatst bewerkt: 20 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D ja, ik denk dat het dan wel wat smeuïg wordt in huis :D :D :D

Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik ga NIET beweren dat dit "mooi" is... En ik ga volmondig toegeven dat ondanks dat ik gewoon standaard al niet heel erg mooi bouw, dat óók ik wel eens véééél mooiere dingen gemaakt heb....

Maar zoals ik ergens al eens eerder zei, functie boven vorm, altijd!

Zo... nu ik zowel jullie als mezelf psychies voorbereid heb op wat komen gaat:

20230620_203342[1].jpg
    In eerste instantie wilde ik het oliebakje aan de machine vast maken, maar ik bedacht mij, dat dan A) het bakje heet wordt, en B) kon ik geen geschikte montage punten vinden, terwijl C) de machine op het machinedek staat, en dit dek er sowiso in zijn geheel uit moet om aan de installatie te werken. Dus heb ik maar "effe snel" een houten ezeltje gemaakt...

20230620_203357[1].jpg
    De olieleidingen zijn 2 mm buitendiameter, en voor "bevestiging" heb ik ze aan de uiteinden gedubbeld met een halve cm 3 mm buis zodat d slangen en krimpkousen meer houvast hebben. De krimpkousen omsluiten de oliepot en dat gedubbelde stukje zodat de leidinkjes niet losrammelen.

20230620_203405[1].jpg
    De leidingen konden precies mooi onder de machine smoorkraan door.

3 leidingen geplaatst, nog vier te gaan, maar het is echt een beetje klotewerk, dus ik denk dat ik eerst maar een biertje ga nemen want het is knap benauwd hier......

EDIT: de kruishoofdsmering is ook gedaan, nu alleen de excenters nog, maar dat komt morgen wel, nu geen zin meer in dat gepriegel.

Laatst bewerkt: 20 jun 2023
    Potter, k-k, Jinny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Okee, okee... ik geef het toe, ik heb geen ruggegraat en doe nooit wat ik beloof...:oops:

Laatste olieleidinkjes ook aangelegd, niet mooi, wel effectief.

20230621_000120[1].jpg

20230621_000128[1].jpg

Als het goed is krijgt nu ieder smeerpunt olie.
    Het likkerpotje is gevuld, nu kijken of morgen bij ieder smeerpunt olie zichtbaar is.

Zo heb ik de excentersmering opgelost:
    20230621_001654[1].jpg

20230621_001709[1].jpg
    De druppel zou zich theoretisch aan het schuin afgekapte uiteinde moeten vormen, en afgestreken worden door de achteruit-excenterstangen, en vandaar naar beneden druipen over de excenters zelf. Zou volgens mij even goed zo niet beter moeten werken dan het druppeltje olie wat je er via een injectiespuitje een keer per 20 minuten tegenaan schiet.

Ik gebruik voor het drijfwerk gewone volsynthetische motorolie 10W40, want ik kan me wel voorstellen dat er goedkopere alternatieven zijn, maar niet dat die beter of slechter zijn, en van deze olie heb ik zó veel staan...

Potter en k-k vinden dit leuk.
  5. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Op de laatste 2 foto’s lijkt het alsof de smeerleiding een tik gaat krijgen als de machine gaat draaien.
    Gr, Jan.

Potter, k-k en brutus vinden dit leuk.
  6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat lijkt zo, maar is niet zo: de leiding eindigt in de "V" van de twee excenter-stangen, op het scheidingsvlak van de excenters als je begrijpt wat ik bedoel: de ene stang loopt vlak langs de leiding, de andere ZOU hem raken (maar komt net niet ver genoeg in beide standen van de schaar).
    In de vooruit-stand zal aanstromende olie "afsmeren" aan de ene excenterstang, en vandaar naar beneden lopen over de beide excenters, in de achteruit stand zal de druppel aan de leiding blijven hangen en uiteindelijk op zwaartekracht precies tussen de twee "bigends" van de excenterstangen vallen. Hoe dan ook, die olie komt dáár waar het moet wezen.
    Die leidingen zijn overigens vrij "flexibel" gemonteerd (met ijzerdraad om de kolommen gebonden) en mocht er eentje een beetje verschuiven en wel een raakmoment krijgen, dan verwacht ik dat dat niet eens hoorbaar gaat zijn.

Ik heb geprobeerd het op de foto te krijgen, maar dat is vanwege lichtinval, glimmende olie en glimmend metaal ERG moeilijk zichtbaar te maken, maar alle smeerpunten "stromen", ik zie een heel klein kraagje olie uit de hoofdlagers komen, de excenters zijn nat en de kruishoofden ook. Eigenlijk gewoon PRECIES zoals ik dat in mijn hoofd voor me zag toen ik besloot deze manier van smering te gaan gebruiken.

Voor het beperken van de "zooi" heb ik ook al een oplossing: rondom de machine komt een verwisselbaar "dammetje" te liggen uit opgerold handdoekpapier, die de afvloeiende olie absorbeert. Voor het varen die tampons vernieuwen, na het varen het likkerpotje even leegtrekken en het zou eigenlijk redelijk schoon moeten blijven.

Volgende fase in de bouw: inbouw van de RC. De schaar-servo (vooruit/achteruit) komt onder het ladingdek.
    De smoorservo heb ik nog niet goed een beeld bij, MAAR als de omkeerservo onder dek komt, word opeens de optie van tekening (in een "ladingkist" op het ladingdek) een optie...

Laatst bewerkt: 21 jun 2023
    norwin, Potter, Jinny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Je maakt er wat moois van Bert..

Potter en brutus vinden dit leuk.
  8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ondertussen zijn de pH en TDS meter binnen, en als ik die mag geloven, dan is kraanwater 198 PPM total dissolved solids en pH 6,95, terwijl mijn gedestilleerde water 8 PPM total dissolved solids en pH 7,25 is.
    Op zich niet verkeerd, maar het ZOU beter moeten kunnen, met name qua TDS. Dat moet lager. Ik denk dat een deel van de meting komt omdat mijn huidige kan voor ongeveer de helft "pre-magneet" is. Op zich maak ik me niet zo heel veel zorgen over die TDS, omdat uitgaande van normaal gebruik de ketel slechts ongeveer 50% indikt en dus die TDS wel min of meer in oplossing zouden moeten blijven.
    de pH waarde, daar maakte ik me wat zorgen over, want zoals ik destilleer kan het condensaat vrij veel in aanraking met lucht komen, dus ik was bang dat het zuurder zou kunnen worden, maar dat valt dus reuze mee.
    Het blijft apart dat het water toch héél vaag een kleurtje heeft, en dat is eigenlijk nooit helemaal goed. Dat kan voor een deel restanten van mijn eerder gebruikte rubber stoomslang zijn, of het is toch nog wat magnetiet, en voor dat geval ligt er nu een kluitje magneten in de kan.

Ik doe mijn best... De omkeerbeweging werkt al (servo plus stang geplaatst en afgesteld). Nu bezig met de smoorservo plus kraan, en dan denk ik vanavond een proefvaart...

Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Als je gaat proefvaren, verzoek ik je te testen of jouw machine net zo reageert op de tussenstanden van de schaar als de mijne.
    Bij manoeuvreren, stoomafsluiter vol open, de schaar eerst naar de uiterste stand en dan de schaar langzaam terug regelen met b.v. 1//4 tot 1/3.
    Onder belasting van de schroef reageert de machine geheel anders.

Potter vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Kun je PPM omrekenen naar geleidendheid in micro Siemens?
    Of moet je de meter gelijk op micro S. zetten?
    Heb je ook de poeders aangeschaft om een gebufferde oplossing te maken voor het ijken van de pH meter?

Potter vindt dit leuk.
  11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ga ik absoluut doen, was het sowieso van plan, want voldruk "zuipt" stoom...
    De TDS meter kan PPM, uS en temperatuur aangeven...
    Ik had hem "effe gauw" op PPM staan, maar in uS geeft hij 14 MicroSiemens aan

Zaten drie poedertjes bij voor gebufferde oplossingen. pH 4,01, pH 6,98 en pH 9,18
    Ik heb nog niet gecalibreerd, naar mijn ervaring niet onbelangrijk maar ook weer niet gierend kritisch, want ik ben niet met "lab-metingen" bezig.

Potter vindt dit leuk.
  12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En....

Ging eigenlijk feilloos... Het helpt wel als je machinist bent... :p :p :p

Oh, Henk, om je gelijk maar niet in spanning te laten zitten: de machine laat zich totaal NIET met de scharen regelen. Wel HEEL erg mooi met de smoorkraan. Maar omschakelen van draairichting doe je het beste draaiend. Manouvreren is dus met gesmoorde kraan omschakelen.

MicropropSport, Jinny, Potter en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    Voor wat betreft het ketelwater; Steamate is je beste vriend. Betz Dearborne verkoopt het in vaatjes van 200 ltr, genoeg voor alle Modelbouwforummers :) .

Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En wat kost dat wel niet en waar koop je het?

Wat IS het eigenlijk?

Potter vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Dat is jammer.
    Er is ook een verschil in de scharen, namelijk het aangrijpingspunt van de trekstangen op de schaar boog.
    Bij jouw tussen de excentriek stangen en bij mijn machine aan de buitenkant.
    Ik had ook eens een schaar gemaakt met het aangrijpingspunt tussen de stangen, zie en verder : https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-19#post-4228807
    Daarna de schaar oog aangepast met het aangrijpingspunt buiten de stangen : https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-20#post-4230546

Potter vindt dit leuk.
  16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat kan heel goed het verschil maken, want de ogen buiten de boog vergroot de resolutie.
    Mijn scharen hebben ook best wel wat speling tussen de boog en de gaffel van de schuif, dat zal ook meespelen.
    Zoals ik eerder al opmerkte: ik kan me zo voorstellen dat jouw machine veel zuiverder gebouwd is, en dat je onderdelen overnieuw maakte als het resultaat niet beviel.
    Dit is, hoe je het ook wend of keert, een relatief goedkoop serieproduct, en daar kun je niet van verwachten wat je van een uniek handgemaakte eigenbouw wél zou kunnen verwachten.

En toch: als je me nu dezelfde vraag zou stellen waarmee ik dit draadje geopend heb, dan kan ik eigenlijk alleen maar zeggen: Ja, volgens mij is dit machientje toch echt een "dikke aanrader". De krukas was wat krom maar draait ondertussen redelijk recht, en er zit vanuit de doos veel te veel speling in de haakse overbrenging van de omkeerbeweging (iets wat met een sleutelvijltje en een restantje 3 mm messingbuis letterlijk in 10 minuten te verhelpen is) maar meer heb ik er in mechanisch opzicht niet aan gedaan, en het ding draaide eigenlijk van meet af aan gewoon goed. In de vooruit-stand is er één heel klein "dood punt" waar hij niet aanloopt, en dat is bij deze als cylinder 1 in BDP staat, wat zou betekenen dat de schuif van cylinder 2 in die stand blijkbaar niet helemaal goed de stoompoort voor de opgaande slag van cyl 2 vrijgeeft. Mischien doe ik daar ooit eens wat aan, maar nu niet :D...

De smering, zoals ik die gedaan heb... het HOEFT niet, maar ik vind het verdomde luxe, want waar ik met de tests op de werkbank om de paar minuten de boel aan het nasmeren was en de voetplaat plus de omgeving van de machine na iedere run drééf van de lek-en-spetterolie, heb ik nu vanmorgen gekeken of er nog wel olie in het bakje zat (zat er nog :D) en had ik vanmiddag eigenlijk helemaal niks te doen qua schoonmaken. En dat het smeert weet ik zeker, want op de testbank begonnen de excenters na een minuut of tien wat te krijsen. Nu niet.

Het viel me ook op, dat de manometer in een drijvende boot absoluut bewegingsloos blijft. Op de bank begon dat ding iedere keer heftig te resoneren bij bepaalde toerentallen.

Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En er is ook voortgang te melden in het destilleer-proces: Waar mijn voorraadkan 8 PPM aangaf, begon de liter die ik vanavond maakte met 6~7 PPM, en eindigde met 4 PPM. De radiator wordt dus steeds schoner. De magneetjes in de condensaat-uitlaat werken ook erg goed, het koffiefilter blijft beduidend schoner. Ik heb nu ook maar wat magneetjes in de kan gegooid...

EDIT: de kan gemeten, en die geeft nu 7 PPM aan.

Potter vindt dit leuk.
  18. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    En nu op naar de jachthaven achter in de Preenzewiek, of heb je de Tjonger afgehuurd? Of gaat je voorkeur uit naar de Bekhofplas? In deze tijd van het jaar gauw last van eendenkroos. Succes met de vaart op open water! Gr. Klaas.

Potter en brutus vinden dit leuk.
  19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Alledrie die watertjes hebben ernstige nadelen voor een proefvaart. Jachthaven prinsenwijk kan ik nergens de boot fatsoenlijk in en uit het water krijgen, Bekhofplas ben ik net 10 minuten geleden geweest, zelfde verhaal EN erg slecht toegankelijk voor een "reddingsactie" vanwege "natuurgebied" (maar momenteel redelijk kroos- en plantenvrij), en de Tjonger, ik weet minstens één plek waar de boot goed in en uit het water te krijgen is, MÁÁR die Tsjonger... die stróómt... en harder dan je zou denken. Dus dan moet ik een volgbootje hebben voor de zekerheid.

Ik zou wel naar het watertje van vaargroep De Golf willen, maar ik heb (nog) geen contact met die club en wil daar niet zonder toestemming varen.
    Dus denk ik dat ik maar naar die plas aan het einde van de Messingstraat in Wolvega ga. Rondom goed toegankelijk, minstens één plek met goede "launch and retrieve", en die plas WAS altijd eigenlijk volledig vrij van kroos en andere narigheid.
    Google Earth

Ik heb ondertussen al een werphengeltje voor reddingen, moet alleen nog even een tennisballetje o.i.d. aan.
    "Stoomkoffertje" ingericht waar een halve liter water, machine en cylinderolie, en de diverse "typische stoomdingetjes" bij elkaar gehouden worden.

Laatst bewerkt: 22 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  20. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bij mijn vaarsessies heb ik altijd een uitschuifbaar werphengeltje bij me. Op het eind een beetje lood en een koperen dregje. Van beide sleepboten kan ik een koperen dregje afschieten over het "dode" schip heen. Sinds mijn Smit Finland met een geklapte zekering onder de fontein doorwaaide probeer ik meestal vanuit lagerwal te varen. En om deze tijd is een zwembroek + handdoek ook wel handig. Succes! We zien de film tegemoet. Gr. Klaas.

Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina