Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Warmwaterbak:
    20230623_200420[1].jpg
    Uiteraard moet hij nog waterbestendig gemaakt worden, maar dat is vanavond ook wel klaar, denk ik.
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het ZOU kloppen, als ik constant volgas rond zou rossen... Maar dat doe ik niet.
    Hoewel de machine duidelijk op de smoorkraan reageert (hij krijgt dus écht meer stoom of minder stoom naar gelang de stand van de kraan), is het stoomverbruik niet in verhouding met het toerental.
    Vol gas constant zou 45 liter stoom moeten zijn, en bij 1,5 bar is dat maar 60 gram. Maar ik draai lang geen vol gas en raak toch 150 gram stoom kwijt minimaal.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.526
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Brutus, mooi stukje werk.
    Ik lees je verslag nu pas en heb een paar opmerkingen die gedeeltelijk wel mosterd na de maaltijd zijn:
    Ik heb wat ervaring met stoomboten en nog veel meer met stoomtreinen, maar moet zeggen je bent goed bezig!

    1) Vroeger lijmden we ABS veel met Stabilit Expess inderdaad, dat is dus geen Epoxy lijm maar een Acrylaatlijm.
    Een zeer goede acrylaat lijm die de koop is bij de bouwmarkt is Bizon Kombi Plastic.
    Echt een goede vervanger!
    Hecht veel beter op plastic dan Epoxy, en hecht ook op hout en metaal.

    2) Voor mijn grote machines gebruik ik voedingswater van de club (een 7,25" lok gebruikt op een dag 10tallen liters, al dan niet met Tannine) maar voor het kleine spul gebruik ik een mengsel
    90% gedestilleerd water van de Hornbach en 10% leidingwater, dit omdat een klein beetje kalk het zuurstof en CO2 uit het water zal neutraliseren.
    Vul ik de waterbakken van de loks bij dan gebruik ik 100% gedestilleerd water, want het kalk blijft tenslotte in de ketel totdat ik ga spuien.
    De grote loks zet je graag weg met een volle ketel gekookt water, dat bevat ook geen zuurstof meer.
    https://www.hornbach.nl/p/gedestilleerd-water-5-liter/8848107/
    Zoals je ziet zit je dan op 0,50€ per liter, en daar ga ik niet voor tobben.
    Ze verkopen daar ook gasflessen, al zijn de kleine flesjes van de Action goedkoper

    De ketel of waterbakken van de loks vul ik met deze spuit:
    https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-200-cc-professionele-handmatige-olie-benzine-en-vloeistofpomp
    Je kunt er ook de watertanks mee legen!
    En gloeiende kooltjes blussen ;)

    3) het lijkt erop dat je een flinke inwendige stoomlekkage hebt.
    Zuigerveren kan een oorzaak zijn.

    Roundhouse gebruikt voor zijn loks O-ringen, en die dichten goed af en gaan heel erg lang mee.
    Bij het omstomen krijg je wel condensaat in de cilinders, maar Roundhouse gebruikt bakschuiven, en bij waterslag licht het water die gewoon op en gaat het condens (met stoom) als een fonteintje de schoorsteen uit.
    Dat geeft wel troep!

    Regner had vroeger een groef in de zuiger, te pakte dan teflon tape (gastape van de bouwmarkt) draaide dat tot een snoertje en wikkelde dat in de groef.
    Was best lastig, teveel tape en de zuiger ging zwaar.
    Te weinig tape en je had lekkage.
    precies genoeg tape en je raakt slecht je condens kwijt (Regner gebruikt een soort bosschuif).
    Tegenwoordig heeft Regner op zijn loks teflon zuigers maar wel met werkende condens kranen op de cilinders.
    Dat werkt net als bij het grootbedrijf.
    En zet je bij het opstoken de condens kranen open en tevens de stoomkraan een haartje open dan zie je bij het opstoken pluimpjes stoom komen terwijl de lok nog stilstaat zo warm je alles lekker op terwijl je nog stilstaat.

    Lang verhaal maar de kern is, als je goed afdichtende zuigerveren hebt moet je wel zorgen dat je ergens je condens kan kwijtraken!

    Groeten Willem
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je.
    Ik heb Kombi Power gebruikt, ben niet heel erg onder de indruk. De ene keer hard het beter uit als de andere keer. Krijg de indruk dat dat aan de mengverhouding ligt, en juist die methode die Bison gebruikt is niet al the nauwkeurig... Als het goed is, is het goed, maar ik heb al twee verlijmingen weer helemaal uit kunnen krabben en overnieuw moeten doen.
    Die prijs valt alleszins mee. Maar... Heb je de pH waarde gezien die Hornback opgeeft? tussen de 5 en de 6... Dat is nogal zuur... Mijn eigen gedestilleerde water scoort slechter op conductivity, maar is wel pH>7. Betekent dat ik geen kalk hoef te gebruiken, en hoe je het ook wendt of keert, kalk blijft inderdaad achter in de ketel... als afzetting.
    Ben al even bij de Action wezen kijken voor gas, maar dat gas heeft te weinig Propaan, brand slecht. Gebruik nu aanstekergas van de Jumbo. Voor het prijsverschil kan ik niet die 10 km rijden die de Action verder weg zit dan de Jumbo.
    Ik wilde eerst die grote flessen brandergas gebruiken, maar ik heb A) nog niet zo'n vul-adapter, en B) vind ik dat formaat nogal onhandig. Op een busje aanstekergas (ook 70/30) kan ik een hele middag varen, da's genoeg en zo'n fles past in mijn "stoomkoffertje".

    Dit machientje hééft geen zuigerveren... :D
     
    Potter en k-k vinden dit leuk.
  5. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.526
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Potter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je gezien hoeveel fouten en rare dingen er in dat blad staan? Er staat ook in dat je beschermende handschoenen moet dragen als je met dat water omgaat...
    pH 7 is een theoretische waarde. Mijn eigen destillaat is ook niet helemaal 7.

    ????Roel en Henk gebruiken bij mijn weten 70/30, En ze wikkelen de afgewerkte stoomleiding om het gasflesje teneinde een beetje gasdruk over te houden....Regner verkoopt 70/30 en raadt het aan, Microcosm verkoopt de vul-adapters voor standaard 70/30 flessen en raadt dat mengsel aan, en mijn eigen ervaring met Action gas is dat mijn aanstekers het er al niet altijd even lekker op doen.
    (ik stook nog niet zo lang maar ik rook al wel heel lang...)
    Dus het vetgedrukte geloof ik niet zo heel erg... 70/30 is namelijk het mengsel wat je bij de pomp krijgt als je LPG haalt. Is iets van 5 bar of minder bij 20 graden en iedere huisvrouw met een rijbewijs mag dat met minimale instructies tanken.

    Vat dat alsjeblieft niet verkeerd op, ik ben nu eenmaal wat autistisch als het op dat soort dingen aankomt. Ik heb ooit eens een brandweercursus gedaan waar de instructeur bij hoog en bij laag volhield dat er in een CO2 blusser maar 15 bar stond, en zie in mijn werk ook wel eens hele vreemde zaken, ik neem eigenlijk nooit iets zomaar op autoriteit aan.

    Ondertussen:

    Bakje kan ongeveer 350 ml water bevatten.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2023
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over de gastank van de DY.
    Deze staat onderdeks en wordt door restwarmte uit de ketel opgewarmd.
    Aan de binnenkant van het ketelhuis zit een koperplaat met door de ketelhuiswand doorstekend 2 tanksteunen.
    Door onderdeks en nog bijverwarming kan de druk behoorlijk oplopen, ik ben uitgegaan van maximaal 60°C
    Links de gastank met warmte collector.
    In het midden de gastank onder afpersen en rechts de drukaflezing.

    SAM_1476verkleind.jpg SAM_1420verkleind.jpg SAM_1421verkleind.jpg
    Wat @willemvdm aangeeft, daarmee heb ik rekening gehouden.
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, hallo.... Als je je gastank naar 60 graden oppiept, dan begint het wel gevaarlijk te worden... Maar jongens, we moeten natuurlijk WEL de spullen gebruiken zoals het bedoeld is, toch? Iedere spuitbus die ik in huis heb staat een waarschuwing op dat dat ding niet warmer dan 50 graden mag worden... Mijn gastankje is met 100% zekerheid een HELEBOEL steviger dan een standaard spuitbus.

    In mijn scheepje staat de gastank in de open lucht. Tijdens het varen zal hij ongeveer afkoelen naar 4 graden (IR gemeten) en dan merk ik niet eens dat de vlam afneemt t.o.v. "warme tank".

    Ander nieuws: Ik geloof dat de voedingspomp het volle kracht stoomverbruik niet bijhoudt, maar op zich: ik heb net in de badkuip een vol uur aan een stuk gestoomd, met één korte stop (hoofdstoom dicht, vlam op minimaal) om het smeertoestel bij te vullen, en toen ook de olieafscheider geleegd, die zat nét aan halfvol.
    Twee keer de voedingtank bijgevuld (in totaal ongeveer 500 ml water verbruikt) en de machine heeft afgezien van die korte stop continue op variierende toerentallen staan draaien, waaronder langere perioden volle kracht (langer=plm2 minuten). De druk bleef keurig tussen de 1 en 1,7 en de vlam volgde, wel met enige vertraging, vrij goed de smoorkraan.
    Smeersysteem met de kousjes heb ik op die manier in ieder geval met 100% zekerheid kunnen testen als "absoluut afdoende". En dat is ook een fijne gedachte... :D
    Video is gemaakt ongeveer 10 minuten voor het einde, dus 50 minuten na begin.


    Kortom: ik kan in deze opstelling, met om de 20 minuten de voedingtank bijvullen (kan met de boot in het water), ongeveer een uur varen op gematigd vermogen, en moet na plm 30 minuten het smeertoestel bijvullen, waarvoor vanwege de veiligheid de boot beter even uit het water gehaald wordt. Als het nieuwe smeertoestel er is (veel meer inhoud) denk ik dat dat ook niet meer hoeft.
    Ofwel: dit begint LEUK te worden.
    Dinsdagavond denk ik maar even naar Oosterwolde, kijken of ik daar mag varen van de mannen....
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2023
    Potter en k-k vinden dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi hoor Bert! Komt er nog een goed sluitend deksel met beluchting op de watertank? Anders heb je kans dat het water er tijdens de vaart uit gobbelt. Heb je nog een vrij kanaal dat je de voedingpomp los van de brander kunt sturen? Kan je tijdens langzaam varen een inhaalslag maken op de ketel te vullen. Of heb je geen indicatie van het peil in de ketel? Ben helemaal geen stoommachinist, kan dus zijn dat ik onzin schrijf. En zo vliegt je verlof voorbij. Eer je het weet is het weer dieselen. Wens je veel vaarplezier! Gr. Klaas.
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op 3,07 minuut zie ik condens op de gastank, dus deze koelt dus af, lagere gasdruk kleinere vlam.
    De voedingspomp, klopt het dat deze bijna continue draaide?
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jazeker, en niet eens vanwege dat de tank overklotst, maar vanwege per ongeluk oliespetters in de tank. Tegen het klotsen maak ik nog anti-slingerschotten, waar eventueel ook een olie-absorberend doekje op komt voor als de condenser er komt.
    Dat heb ik vanaf het begin ingesteld: middels een schakelaar kan ik de pomp naar keuze handgeregeld en "smoorkraan gekoppeld" schakelen (niet "brander gekoppeld", dat was ik eerst wel van plan maar de redenering daarachter was foutief en daar kwam ik op tijd achter). De verhouding smoorkraan/pompsnelheid is naar believen instelbaar, en heb ik vanmiddag "ongeveer" ingesteld, maar het peilglas is, om eerlijk te zijn, behoorlijk grillig vanwege dat er lucht (of in ieder geval "niet condenseerbaar gas") in de ketel achterblijft: Van bovenaf condenseert er water in het glas, en dan raken er luchtbellen ingesloten, waardoor het niveau slecht af te lezen is. Dat was al zo vóórdat ik de voedingspomp had, dus het is niet gas wat met het voedingswater meekomt. OF ik ontlucht zelf niet goed, OF de ketel raakt zijn lucht slecht kwijt.

    Niet via de zender, alleen door heel langzaam hééééél dicht langs de kant te varen en heel goed te kijken...
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2023
    Potter en k-k vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, die gastank wordt een graad of vier, en daar blijft ie stabiel, maar dat was hij al vanaf ongeveer 5 minuten nadat ik de vlam ontstak (dit filmpje is ongeveer 50~55 minuten na ontsteken brander gefilmd) en zo heb ik al vanaf het begin gevaren. De gasdruk met koude tank is voldoende, al zal het wellicht bij lagere buitentemperaturen wel minder worden. Dat zien we dan wel weer, voor nu functioneert het probleemloos, en ik vaar vanwege het stoomverbruik toch al niet met heel erg hoge drukken.

    Dat klopt... Ik kan hem wel stoppen, hoor, maar dat heeft weinig zin, ik verlies een beetje stoom bij stilstaande machine, en ik denk dat de pomp het, zoals het nu is, niet of nauwelijks bijhoud bij volle kracht, dus het is niet erg zinvol om hem volledig stil te zetten. Dat doe ik alleen bij opstoken en zolang de hoofdstoom nog dicht staat. Ik moet echt wat aan die lekverliezen doen, maar dat is nog even puzzelen WAT precies: O-ringen om de zuiger, teflon "touwtjes" zoals Willemvdm schreef, of mogelijk andere zuigers (teflon met O-ringen? Messing met O-ringen? Zeer precies passende messing zuigers met oliegroeven?). Nu zijn het zuigers met labyrinth-afdichtingen, en dat werkt blijkbaar minder goed dan de ontwerper gehoopt had.
     
    Laatst bewerkt: 24 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  13. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.526
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Het type gas hangt sterk af van het soort tank.
    De oude Roundhouse loks hebben op de tank staan "only Butane" en ook in de manual staat allen zuiver butaan
    RTFM zeg ik altijd maar, doe wat de bouwer voorschrijft.
    In deze tijd van het jaar zou je tank niet zo snel moeten afkoelen
    Nu hebben de meeste loks wel een manier om de tank warm te houden.
    Dat kan zijn door ze naast de ketel te plaatsen, of in een tender met lauw water te plaatsen.

    Ik het gevarenblad over het gedistilleerd water lees ik toch echt "bescherming middelen niet vereist"
    En dat water niet door rubber handschoenen heengaat.
    Maar ik lees echt nergens dat je handschoenen moet dragen.
    Ook hier geld RTFM
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... maar dit is geen Roundhouse loc, he? Iets met als je een manual leest, dat je dan wél het juiste manual gebruikt. Microcosm geeft geen manual of documentatie mee, maar verwijst naar o.a. Regner voor waar het hun gas-vuladapters aangaat. Niet alleen beveelt Regner 70/30 aan, die vul-adapters zijn passend voor de 70/30 flessen die je bij de kluswinkels en dergelijke koopt. Ik ga er dus van uit dat mijn gastankje gewoon dit mengsel kan hebben. Het ding is tenslotte wanddikte 1 mm, wat VEEL dikker is dan de veredelde spuitbus waar het gas uit komt, en pittig zwaar (lege tankje weegt 224 gram, voor een theoretisch volume van 144 ml. De spuitbus waar het uitkomt weegt 60 gram voor een effectieve inhoud van 250 ml). 144 ml gas weegt 80 gram, om en nabij, ik heb mezelf de limiet gesteld van maximaal 60 gram vulling, om te voorkomen dat er bij een schok of schommelbeweging vloeibaar gas in de leiding terecht komt, want dat kan heel erg verkeerd gaan, heb ik al gemerkt.

    Waarom niet? Er moet een X hoeveelheid Gas verdampt worden. Dat kost een Y hoeveelheid warmte. Er is Z oppervlak beschikbaar voor warmteoverdracht volgens overdrachtscoëfficiënt A (verdorie, ik raak door mijn letters heen) en dat betekent dat zich een temperatuursverschil B instelt. Zo heel erg moeilijk is dat volgens mij niet.
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Met die vulling blijf je mooi onder de maxima 85% vullingsgraad die voor grote tanks geldt. Dan is er voldoende ruimte voor expansie bij opwarmen. En inderdaad als er vloeistof in je brander komt zie je opeens een heel andere vlam. Is me wel eens overkomen tijdens het zilversolderen en het tankje met brander te scheef hield. Wij laadden auto's met LPG op de weegbrug. 's Zomers 60% butaan en 's winters 40%. Benegas in Putten deed het kleinere werk zoals het vullen van gasflessen. Werd later verplaatst naar België. Geen idee waar de "spuitbussen" gevuld worden. Gas is een mooie, schone brandstof, maar je moet er wel goed mee omgaan. Onderstaand tankje zal denk ik niet in je Borkum passen. Gr. Klaas.

    1992 Gasbol 85 2.JPG
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    779
    Locatie:
    Swifterbant
    Hallo allen.
    Aan het begin van het draadje maakte ik een geintje in de trant van het is een Chinees dus het zal wel niks zijn.
    Het hele draadje heb ik nu wel ongeveer gezien en ik moet zeggen.
    Een mooie machine in een leuk bootje.
    Leuk project geworden en heel veel plezier met stomen gewenst.
    Gr Norwin
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank voor het compliment en het zij je vergeven, hoor :D :D :D

    Hoewel het machientje absoluut prachtig draait, zijn er echt wel wat op en aanmerkingen hoor... Zoals je al gelezen hebt, een ERG hoog waterverbruik, en het Regner voedingpompje houdt "volle stoom" domweg van geen kanten bij. Met het pompje continue volle snelheid draaiend kan ik echter toch wel met wat beleid bijna 40 minuten varen (dan is de voedingwaterbak ongeveer leeg). En dat is al een hele verbetering t.o.v. de tien minuten met moeite die het eerst was.
    Ik hoop dat op te kunnen lossen, en dat moet ook niet zo'n heel erg groot probleem zijn.
    Het machientje blijft tot nog toe erg mooi schoon draaien, ik heb zojuist ongeveer een uurtje vaartijd gescoord, en het schoonmaken was minder dan 5 minuten werk, alles bij elkaar: Waterbak er uit om even te ontvetten (ik zag twee of drie hééél kleine rondjes olie op het wateroppervlak), de vijf of zes kleine druppeltjes olie die her en der in de boot lagen wegvegen en drie nieuwe tampons draaien en om de machine leggen (in totaal 5 velletjes WC papier :D).
    Hij draait ook erg stil, op 10 meter afstand hoor je niks meer als je vooruit of achteruit slaat, en aangezien ik (ik ben nu eenmaal machinist) vrij veel op mijn gehoor doe, is dat best wel lastig... :D Met name als je heel rustig opstoomt en je slaat achteruit, dan zie je dat niet onmiddelijk, en als je het dan óók nog eens niet hoort of de machine achteruit start, dan wordt het gewoon lastig.

    De drukregeling, die werkt op zich wel maar wordt vrij sterk beïnvloed door externe omstandigheden zoals wind. Dus dat gaat echt anders worden. Gelukkig heb ik de optie van handgeregelde vlam achter de hand gehouden, dus het was absoluut geen probleem verder.
    Maar daardoor heb ik wel vast kunnen stellen dat bij 3 bar de Borkum domweg daadwerkelijk tegen de rompsnelheid aanstuit. Dan duwt ze een dikke snor voor zich uit en trekt ze een diepe trog langs de zijden.
    Het is opvallend hoeveel effect het roer heeft tijdens achteruitvaren, zelfs als je héél langzaam draait is er prettig veel effect.


    Ik werd gisteren even hardhandig wakkergeschud: Ik had de tank gevuld met 75 gram omdat ik dacht dat dat wel kon. Per slot van rekening is 75 gram geen 80 gram, toch? en 75/80, ach dat zal vast wel in de buurt van de 85% zitten... :rolleyes: Dus hatsaflatsa, niet gehinderd door enige kennis van zaken die boot op de stander, rustig opstoken op een laag vlammetje. Vijf minuten rustig voorwarmen, daarna boot oppakken en een stukje verzetten... Dat leverde een schot (nou ja, schot, zal hooguit een klein druppeltje geweest zijn) vloeistof op waardoor de vlam uitging.
    Dus ik de aansteker er weer bij en heel raar, nu brandde hij opeens op de schoorsteen terwijl de vlam toch heel laag ingesteld stond...
    Dus maar even de gaskraan dicht. Vlam trekt naar binnen en BAF!... Vlogen er opeens de twee "kerkbankjes" en het achterluik van de boot.
    Het gas wat zich kortstondig bij de mengbuis naar buiten had weten te werken toen die druppel vloeistof naar buiten kwam, maakte dat de mengbuis geen lucht maar gas aanzoog, vandaar het branden op de pijp, en toen de vlam na sluiten van de gaskraan naar binnen trok, is toch op een of andere manier het gas wat nog in de boot stond ontstoken. Geen schade verder, geen brand, helemaal niks, gewoon een klein schrikmomentje. Dus dan van de weeromstuit maar beperken tot 75% vulling.
    Wat dat betreft ben ik reuze blij met mijn mini-weegschaaltje. Past in het stoomkoffertje, en werkt vlot en prettig. Tankje wordt NIET in de boot bewaard, om bij eventuele lekkage ophoping te voorkomen.
     
    Potter en norwin vinden dit leuk.
  18. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Gastank vulling


    Alles voor modelbouw,
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gelukkig bestaat er nog zoiets als "partiële (damp)druk"... :D

    De druk van een 30/70 propaan/butaanmix is een fors stuk lager.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    upload_2023-6-25_19-37-21.png
    Tabel met ook de menggassen.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina