Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Vanavond even leuk gevaren bij vaargroep "De Golf". Leuke lui!

Borkum deed het goed, machine draaide netjes, maar om een of andere reden had ik vandaag vrij veel condensaat uit de pijp terwijl de olieafscheider toch niet vol zat. Wellicht ketelniveau te hoog, het peilglas is wat dat betreft behoorlijk waardeloos.
    Maar toch mooi ruim een halve liter water verstoomd, en al met al een klein uurtje machinedraaitijd gescoord. Teller staat nu op 4,5 uur (testbank-tijd niet meegerekend).
    De smering werkt prima, tenminste, ik heb geprobeerd de kruishoofden zo goed mogelijk te inspecteren en ik kan op de leibanen geen loopsporen zien, ook niet aan de "droge" kant (tegenover het smeerpunt dus). De machine ratelt niet, maar ik merk dat als je goed luistert, dat je dan kan horen wanneer de smeerautomaat leeg is, wat tot nog toe zo tussen de 25 en 30 minuten is. Het grotere, glazen smeertoestel wat ik besteld heb, zal een welkome aanvulling zijn.

Omdat er nu dus ook verkeer op het water was, gaf dat uiteraard een extra uitdaging qua manouvreren, en dat was best leuk, eigenlijk.

De anti-slingerschotjes in de voedingwaterbak werken goed. Dat is alvast weer een winstpuntje.

Ik begon een beetje een punthoofd te krijgen van mijn destilleer-projectje, en toen ik er achter kwam dat je voor relatief weinig (75~120 Euro) een kant en klaar destilleer-apparaat kunt kopen heb ik mezelf daar maar op getrakteerd. Water zónder kleurtje of geurtje, en geen gekloot met magneetjes meer. EDIT: ook van dit ding, was de eerste vulling afschuwelijk slecht (40 PPM, ofwel ongeveer 80 uS, pH in de richting van 5).
    Maar daarna 12 liter gemaakt met 3~4 PPM (rond de 8 uS) en pH 7,25 en volkomen kleur en geurloos. Verdampingstest van 50 ml in een RVS pannetje liet alleen in de laatste twee druppels een vlek zien.

Met die 12 liter voorraad kan het ding weer een weekje of twee in de kast, denk ik...

Laatst bewerkt: 28 jun 2023
    Jan Walpot, JeroenDorr, Jinny en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
  3. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Machientje heeft vandaag (meer precies, vanmiddag) de hele dag gedaan wat het doen moest, ruim een liter water weggestoomd, goed 120~130 gram gas weggestookt, 10 ml cylinderolie (geschat) er door gedraaid, en eigenlijk geen enkel probleem gehad, hooguit dat nét toen ik de boot voor het laatst uit het water wilde halen, de vlam uit ging en ik ter nauwernood en op de laatste omwentelingen bij de kant kon komen...
    En dat terwijl ik eerder op de dag nog een stilgevallen boot van een andere varensgast terug naar de kant geduwd had... Ja ja, steam to the rescue :D :D :D
    ik denk eerlijk gezegd, dat die uitgewaaide vlam veroorzaakt werd door "gasdestillatie" in de tank, want ik heb iedere keer tussen het varen door de nog halfvolle tank weer opgetopt, en aangezien het propaan toch iets vlotter verdampt, wordt het percentage Butaan steeds hoger op die manier. Ik denk dus dat de gasdruk gewoon op het eind wegzakte. De oplossing is vrij simpel, gewoon de tank verder leegstoken voordat ik hem weer bijvul, zodat de mengverhouding constanter blijft...

Het waaide flink, waardoor de branderregeling onbruikbaar werd, maar daar viel op zich vrij goed omheen te varen met handmatige bediening. En met wat geluk is dat in de loop van komende week opgelost.
    Al met al minstens 1,5 uur machinedraaitijd op de klok gezet.
    De smering werkt nog steeds fantastisch, ook de bigends lijken ruimschoots voldoende olie te krijgen, terwijl die geen eigen toevoer hebben, die moeten het doen met de olie die vanaf de kruishoofden naar beneden druipt, en dat lijkt vooralsnog absoluut voldoende. En wat beter is: De hele middag geen omkijken gehad naar die smering, uitsluitend het smeertoestel bijgevuld.

Laatst bewerkt: 2 jul 2023
    Potter, Thedo, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Vandaag woei het flink en is me de brander twee keer uitgewaaid, wat ook niet gek is met windvlagen tot 6 Bft.
    Voor de rest ook vandaag weer ruim een liter water weggestoomd, en kweeniehoeveel gas en olie.
    Lekker gevaren, afgezien van het vuur geen problemen gehad.

Potter, Jan Walpot, JeroenDorr en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ze voer mooi Bert! IMG_20230702_115551.jpg

Potter, brutus, HeliKoper en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Gave foto, dank je!

En nu weer even wat heel anders: Ik heb al vaker vermeld, dat de machine kampte met in mijn ogen overmatig waterverbruik. De Regner pomp hield het waterverbruik bij vol vermogen van geen kanten bij.. Ook was er één punt in de krukroos waar de machine het steevast vertikte vooruit te starten. Achteruit start hij eigenlijk altijd, maar vooruit was er één punt waar hij hardnekkig stil bleef staan. Dat was altijd met de achterste cylinder in top. De voorste cylinder staat dan (logischerwijs) halverwege zijn slag en wel in de opgaande slag.
    Bij nadere bestudering leek hij ook, met name bij lage toerentallen, achteruit veel soepeler en regelmatiger te lopen dan vooruit, en de conclusie was dus al snel dat er iets met de schuif van de voorste cylinder zou moeten zijn. Wat, dat zou ik niet kunnen zeggen, mogelijk dicht die schuif niet goed af, mogelijk stond de slag wat te laag.
    De schuifkast en zijn deksel zitten met vier doorgaande bouten aan de machine, en eigenlijk is het enige wat ik gedaan heb, die bouten even een slagje losgedraaid, de schuifkast wat heen en weer geschud, en de kast weer vastgezet... En waarrempel, het dode punt is nagenoeg 100% verdwenen. Bij lage druk wil hij nog wel eens even blijven haken, maar de volle stoomdruk (meer dan 1 bar) er op, en de machine loopt vooruit ook uit zichzelf aan. Loopt nu net zo soepel en langzaam vooruit als achteruit, een genoegen om te zien.
    En toen dacht ik opeens: de spiegel is aan het cylinderwerkstuk gefreesd/geslepen, en die heb ik niet los gehad, alleen de schuifkast. Dus kan het niet zijn dat de schuif niet hoog genoeg kwam, het moet iets zijn in de geest van dat de schuif niet lekker op de spiegel afsloot.
    Zou dáár dat hoge waterverbruik vandaan komen???

Dus rap de badkuip opgevuld voor een natte testrun, en een half uur gestoomd, meerdere keren twee minuten vol vermogen. achter elkaar, veel gemiddeld vermogen, en.... Ja hoor, ik kon de voedingscurve bij halve kracht met meer dan de helft terughalen, en vol vermogenhoud de pomp net wel/net niet bij, maar het waterverbruik is zienderogen afgenomen. En omdat dat verbruik veel lager ligt, is de stoomsnelheid in de leiding ook veel lager, en doet de oververhitter zijn werk ook veel beter. Na 30 minuten draaitijd was er maar ongeveer 1 ml condensaat in het smeertoestel te vinden, en de olieafscheider zat ook nog lang niet vol.

Gewoon de bouten een slagje los, en de schuifkast wat heen en weer gemorreld in de tolerantie van de boutgaten, en daarna weer vastgezet. En dan zó'n resultaat... Tsjong...:eek:

Je hoort me niet klagen natuurlijk. Wat nu opvallend was, was dat ik nu het ritme van de machine in het peilglas kon zien. Dat was voorheen niet zo. Dat betekent ten eerste dat de stoom er nu veel meer "naar wat de machine kan opnemen" uit de ketel getrokken wordt in plaats van als één massieve stroom naar buiten te bulderen, en volgens mij betekent het ook dat beide cylinders nog geen gelijke stoomafname hebben, mischien de schuifkast van de achterste cylinder ook maar even "recht rammelen"... mogelijk is er nog meer verbetering haalbaar. Per slot van rekening zeggen zowel de fabrikant als diverse gebruikers op YouTube dat er 20 minuten bedrijfstijd op een ketel mogelijk zou moeten zijn, en ik haalde (vóór de installatie van de voedingpomp) maar ongeveer 10 minuten als ik héél zuinig aan deed. Dan moet je denken aan mischien 5% van de tijd volle kracht en de rest heel rustig aan.
    Van maximum naar minimum niveau is ongeveer 180~200 ml, en ik heb tijdens de test van 30 minuten ongeveer 250 ml in de ketel gepompt en ongeveer 100 ml niveaudaling, wat dus ongeveer een stoomverbruik van een haartje meer dan 100 gram per tien minuten zou betekenen, terwijl ik nu toch in totaal mischien 30% van de tijd volle kracht gedraaid heb, en de voedingpomp bij lagere snelheden veel lager afgesteld stond.

Hmmmm....

JeroenDorr, Potter, Jinny en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooi toch Bert om zo'n resultaat te halen? Is het te beredeneren of een schuifkast iets omhoog, of omlaag moet? En zijn de schuiven ook verstelbaar, door de stang te verdraaien? Heb wel video's van Keith Appleton gezien, waarin de schuiven ook niet optimaal stonden. Hij verstelde dan de schuif en jij de kast begrijp ik. Straks heb je een perfect draaiend machientje. Gr. Klaas.

Potter en brutus vinden dit leuk.
  8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee, ik heb niet de schuiven versteld volgens mij, maar gewoon de "geleiding" van de schuif iets herschikt. Ik kan me zo voorstellen dat als de schuifkast niet 100% recht zit, dat de schuif dan niet optimaal aanligt op de spiegel en wellicht enigszins lekt... DÉNK ik... En als de schuif niet goed aanligt, komt er stoom op plekken waar het niet hoort.. Dan stroomt een klein deel wellicht van de toevoerleiding rechtstreeks naar de afvoer, in plaats van eerst in een cylinder wat nuttigs te doen. Ik zeg maar wat, want ik heb de schuifkast niet open gemaakt om te kijken WAT er aan de hand is, en ik betwijfel of ik dat had kunnen zien. Ik weet niet eens of de schuiven verstelbaar zijn (al denk ik van wel). Het enige wat ik met zekerheid kon zien was dat als de machine vast stond, dat er dan een redelijk forse stoompluim boven de schoorsteen stond die toe en afnam met de smoorkraan.
    Feit is, dat gedurende de opgaande slag van de voorste cylinder de zuiger blijkbaar van beide kanten stoom kreeg (druk blijkbaar aan beide kanten even hoog) en dat die stoom gewoon "door de machine heen" ging (er kwam stoom uit de uitlaat), en dat kan volgens mij uitsluitend als OF de zuiger hevig lekt in de cylinder, maar als dát zo is moet hij dat probleem ook in de neergaande slag vertonen (en dat deed ie niet, dán liep hij wel gewoon aan) OF de stoomschuif maakt "kortsluiting", dat stoom die uit de toevoerleiding eigenlijk alleen in de onderste kamer zou mogen komen, via die schuifkast ook naar de bovenste kamer, en dus ook in de uitlaat kan komen.
    Ik kan me voorstellen dat als de kast niet 100% recht zit, dat dan de schuif niet mooi vlak over de stoompoorten loopt. mogelijk een beetje van de spiegel gelicht wordt en dus een beetje kortsluiting veroorzaakt. Want de schuifstang, díé wordt geleid door de kast zelf. Kan me zo voorstellen, zit die kast wat scheef, loopt de stang wat scheef en dus de schuif ook.

Laatst bewerkt: 3 jul 2023
    Potter en Jinny vinden dit leuk.
  9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou... DIT is dan weer een geweldige tegenvaller: ik begin dit draadje met "Chinees, is het wat?" en dan koop ik Regner spulletjes om de installatie te completeren.... en wat denk je dat het opgeeft? Na ongeveer 5 uurtjes bedrijfstijd? NIET het chinese stoommachientje, maar die Regner voedingswaterpomp.
    Puur mazzel dat ik het zag, want ik was lekker bezig met onbezorgd volgas rondscheuren, en dus ook al behoorlijk bezig de ketel leeg te stoken...

Puur klote, en als ik hem opstuur voor garantie, dan ben ik de rest van dit verlof uitgevaren, want die is natuurlijk echt niet binnen 2 weken terug...

Schijt...
    Edit: het is het motortje, en dat vind ik eigenlijk nog VEEL erger voor een ding van ruim 100 Euro.

Laatst bewerkt: 4 jul 2023
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  10. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    En wat heeft het begeven Bert? Het servomechanisme van de pomp? En verwacht je of het ding na reparatie wel heel blijft? Waag er een telefoontje en/of een mail met wat foto's aan. Hopelijk sturen ze een nieuwe op. En zelf iets maken van een miniservo, is dat een optie? Inderdaad balen. Gr. Klaas.

Potter vindt dit leuk.
  11. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Das balen..

Potter vindt dit leuk.
  12. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Als je de schuifkast monteert zonder deksel en de machine met de hand tornt kan je de slag van de schuif goed controleren.

Groet, Jan.

Potter vindt dit leuk.
  13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Best wel...
    Het motortje van de servo heeft de geest gegeven. Er waren afgelopen paar dagen al momenten dat het ding een wat "ander geluid" produceerde, maar ik kon dat niet zo goed thuisbrengen, en verdween ook iedere keer weer.

Om heel eerlijk te zijn: het pompje zelf (plunjer, klepjes etc etc) is "redelijk" gemaakt, al had ik persoonlijk toch 5 mm méér uitgetrokken voor de drijfstanglengte i.v.m. de leibaankrachten op het plunjertje, maar op zich functioneerde dat allemaal wel. Maar die servo die ze er voor gebruikt hebben, is eigenlijk gewoon een aanfluiting.
    WEL metalen tandwielen, maar GEEN kogellagers (terwijl er twee nylon lagers in zitten die gewoon een standaard kogellagermaat zijn, wat niet alleen betekent dat dat voor heel weinig kosten te doen is, maar met 100% betekent dat deze servo ook al af fabriek met kogellagers te krijgen is). Het resultaat is een mechaniek wat ontzettend veel speling op de uitgaande as heeft en nogal rumoerig loopt.
    Regner heeft die servo gewoon opengemaakt en het koppelstukje tussen uitgaande as en potmeter verwijderd, en dat is alles. Het excentertje wat de plunjer beweegt is niet van binnenvertanding voorzien, maar gewoon lomp met geweld op de uitgaande servo-as geperst, geen Loctite er tussen, niks. ERG knullig eigenlijk.

Ik heb Regner een mailtje gestuurd met daarin duidelijk de zwakheden van deze constructie vermeld, en mijn telueurstelling dat het ding het maar 5 uur volhield, maar ik heb er ook eerlijk bijgezegd dat ik vanwege tijdsgebrek (opsturen betekent niet meer varen tot ik weer naar zee moet) het ding zelf opengemaakt heb en dus geen garantie meer kan claimen. Als ze me matsen, dan zal ik daar blij mee zijn, zo niet, kan ik ze ook niks kwalijk nemen.

Nou ben ik ook niet van gisteren natuurlijk, en wat Regner kan, kan ik ook. Dus een oude Futaba S3001 (die is WEL kogelgelagerd) de koppeling van de potmeter verwijderd en de uitslagbegrenzing weggesneden zodat hij rond kan. Aangezien de as niet dezelfde maat heeft als van TowerPro paste het excentertje niet, maar gewoon een servo-armppje van Futaba net zolang bewerkt tot dat ook dienst kon doen. Het montage plaatje paste niet helemaal lekker op de servo, dus met wat geweld de bouten op hun plek geramd, het is wat scheef, maar allee, het werkt, en vermoedelijk is deze servo wat minder krachtig, maar zojuist tot 3 bar getest en ik kon niet echt merken dat de servo zwoegde.
    Helaas is het plunjer-sealtje wel wat beschadigd, dus de pomp lekt een hééél klein beetje. Dat sealtje leek nogal vezelig materiaal, beetje alsof er opgedraaid Teflontape o.i.d. tussen zat? Enfin, daar kijk ik nog wel eens naar, ik kan in ieder geval weer varen.

BIj de pomptest ook gelijk maar even een filmpje gemaakt van de machine op het laagste stabiele toerental wat ik voor elkaar kon krijgen. Onbelast, maar ook met de schroef in het water wil hij wel zo langzaam blijven draaien.

Potter, Jan Walpot en JeroenDorr vinden dit leuk.
  14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    5 cm Teflontape opgedraaid tot een stukje koord, en met tandenstokers en pincet in de wartelmoer geprutst die als gland dienst doet. Met losse wartel pompje laten werken en rustig de moer aangedraaid tot hij af ging dichten. Net zoals je dat in het echie ook doet met een stopbuspakking. Redelijk gelukt, afwachten hoe lang dit goed blijft.
    Ik heb de indruk dat deze servo weinig inlevert op het pompvermogen, volgens mij niet echt langzamer, en ook niet echt minder druk. En minimaal heb ik nu een pomp met kogelgelagerde "krukas".

Gewoon even wat filosoferend, is het eigenlijk héél erg jammer... Die pomp is deels SUPER robuust gebouwd: het pomphuisje is van metaal, de beugel waarmee het pompje aan de servo gehangen is is ook absoluut sterk, daar buigt of flext eigenlijk niks. In dat licht is het gewoon ontzettend jammer dat de gebruikte servo, ik kan niks anders zeggen dan dat dat gewoon een goedkoop waardeloos kutding is, en het excenter ook op zijn minst "bedenkelijk" van constructie. Het is ook jammer dat de drijfstanglengte zo vreselijk kort is. Dat leidt allemaal tot een nogal "beweeglijk" gebeuren.
    Ik weet nog niet wat ik ga doen, maar momenteel is mijn eerste gedachte om volgend verlof een nieuwe, goed op de 3001 passende beugel te maken, en een langer drijfstangetje.

EDIT: de uitgaande as van de oorspronkelijke servo wiebelde alle kanten op (zat volgens mijn schuifmaat bijna 0,5 mm speling op) en de boel eens wat nader bekeken, zie ik dit:
    20230704_085312[1].jpg
    Dit is het uitgaande tandwiel, met het kunststof lager. Het lager zit hier in exact de positie op de as, zoals het in geassembleerde toestand zit, en dus ook draait. Niks aan de hand zou je zeggen, TOTDAT je even verder kijkt:
    20230704_085325[1].jpg
    Want DIT is dus hoe die as er onder het lager uitziet: Met andere woorden, er is GÉÉN loopvlak, ter plaatse van de lagering is de as nog gewoon vertand, en in wezen draait er dus een soort van "vijl" continue door die kunststof bus.

Nou mag ik mischien zo nu en dan wel eens wat overdreven negatief doen (dat is een machinisten-trekje) maar DIT vind ik dus ECHT niet kunnen... Als ik meer dan 100 Euro voor zo'n pompje neertel, dan verwacht ik toch minstens dat er een GOEDE servo gebruikt wordt, en dit is dus gewoon totaal crap. Ik snap dat niet zo goed: die tandwielen, die zijn ECHT wel stevig en degelijk, en vermoedelijk niet echt heel erg goedkoop. Wat voor nut heeft het nou om dit soort tandwielen te monteren in een degelijk knullig ontworpen mechaniek? Kunststof tandwielen flexen nog enigszins, metaal niet, dus als dat tandwiel scheef draait vanwege lagerspeling, dan leidt dat alleen maar tot extra slijtage, zwaar draaien en hoge puntbelastingen.
    In mijn optiek is dit een misser van de bovenste plank van Regner.

Potter vindt dit leuk.
  15. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Pfoei, dat had ik ook niet verwacht, dit is wel echt rommel ja...

Potter vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Waarschijnlijk uit kostenoverweging gekozen voor een goedkope servo.

Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ja he? Ik heb een vriendelijke en beleefde maar toch wel duidelijke e-mail hierover naar Regner gestuurd. Ik heb echt mijn best gedaan om die mail als "opbouwende kritiek" te schrijven en niet als "afbranden", maar dit kan gewoon niet. Niet voor een pomp van 105 Euro (regelbaar) of 95 Euro (vaste snelheid). Want een simpel Mabuchi-tje met tandwielkastje is vele malen goedkoper en absoluut degelijker.

Overigens, Regner had op mijn eerste mail (dat hij kapot was) direct gezegd dat ze de servo wilden vervangen ook al had ik de boel zelf open gemaakt, dus wat dat betreft niets dan lof, maar... vervangen van rommel door dezelfde rommel, zal het probleem niet oplossen. Dat heb ik dan ook gemeld.

Nog een foto van het krukasje:
    20230704_092356[1].jpg
    Zoals te zien, gewoon een ronde bus, die zonder vertanding of wat dan ook met geweld op de servo-as geperst is en op die manier enige "binnenvertanding" opgedrongen krijgt. Zit gewoon op de klem vast, zonder schroefje, of borgmiddel.

Ongetwijfeld... Maar ik vraag me dan af waar het over gaat, als je kijkt dat de S3001 die ik nu als vervanging gebruik slechts 15 euro winkelprijs, en dus VEEL minder aan inkoop kost. Als het om de stalen tandwielen gaat, ik kan eigenlijk op deze manier totaal het nut, voordeel of pluspunt niet inzien daarvan.
    De nu door Regner gebruikte servo (TowerPro MG 945 Digi Hi Speed) is gewoon rommel, en ondanks de aanduiding "Hi Speed" beslist NIET sneller dan de S3001, sterker nog, ik heb de indruk dat de S3001 een tikkeltje sneller is zelfs. Qua druk weet ik niet of de S3001 sterker is, maar bij volle keteldruk (3,5 bar) kon ik nog niet echt merken dat de servo er moeite mee kreeg of zo, dus dat is verder het probleem ook niet, en laten we wel wezen, ik ken geen enkele kleine commercieel verkrijgbare installatie die hoger dan 4 bar gaat. En deze pomp heeft gewoon niet de capaciteit om in "grote" installaties dienst te doen.

Ik heb even gekeken, en Regner verkoopt deze pomp met en zonder electronica, maar beide versies hebben hetzelfde mechanische gedeelte. Ik zie geen reden om een ongeregelde pomp te kopen, want die kun je zelfs niet aan of uit zetten zonder additionele schakelaar, en zo'n schakelaar kost al gauw hetzelfde als het prijsverschil tussen regelbaar en ongeregeld.

Potter vindt dit leuk.
  18. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Ik hoop voor je dat ze er iets mee doen...
    Ik bedoel, winstmaximalisatie prima, maar dan wel met een goede kwaliteit.
    Ik ben echt niet te beroerd om ergens iets voor te betalen, en misschien meer dan bij Ali, maar dan moet ook de kwaliteit significant beter zijn.
    En niet dezelfde rommel tegen een hogere prijs..

Potter, brutus en Jan Walpot vinden dit leuk.
  19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat bedoel ik...Als die servo slechts 5 tot 10% van de totale waarde van die pomp vertegenwoordigt, maar 90% van de kwaliteit en betrouwbaarheid, dan is een twee keer zo dure servo een zéér verantwoorde meerprijs in mijn optiek.

En dan nu weer over tot de orde van de dag:

De machine heeft, deels om de voedingpomp te testen, vanmorgen een half uurtje in de badkuip gedraaid, waarbij minstens 40%, zo niet de helft van de tijd de boel op vol vermogen heeft staan draaien.
    De getallen:
    Gasverbruik 35 gram
    Cylinderolie verbruik minder dan een halve ml
    Waterverbruik totaal plm 400 ml
    Verschil ketelniveau voor/na plm 100 ml

Hieruit kunnen wat getalletjes gedestilleerd worden:
    Blijkbaar is de capaciteit van de voedingpomp toegenomen, want er is in 30 minuten tijd 300 ml voedingwater verpompt, terwijl de pomp een deel van de tijd niet op volle snelheid gedraaid heeft. Dat is in zoverre opmerkelijk omdat de pomp voor 540 ml/u staat en dat zou dus maximaal 270 ml per 30 minuten kunnen zijn.
    DUS: verbetering!
    de ketel is in niveau gedaald, en dat KAN betekenen dat de pomp het niet bijhoudt, maar aangezien ik ongeveer de helft van de tijd minder dan volle kracht gedraaid heb, KAN het ook betekenen dat de pompcurve nog niet goed staat.
    Het véél lagere olieverbruik (voorheen was meestal het smeertoestel leeg na 25 minuten) wijst er op dat met het sterk gereduceerde stoomverbruik van de machine de oververhitter duidelijk veel meer effect heeft, en de stoom die de machine binnenkomt dus duidelijk veel minder nat is.

Waarmee
    duidelijk ontkracht is. Zo'n ding functioneert dus wel degelijk.

Wat merkbaar was, was dat aan het einde van de rit er toch iets minder gasdruk is dan aan het begin. Aanvankelijk kon ik bij volle kracht ongeveer 1,2 bar vasthouden met de brander vol open, tegen het einde van de sessie was dat krap aan 1 bar.

Ik heb nog een héél lichte lekkage aan de persleiding van de voedingpomp, ik denk dat dit komt omdat de snijring koppelingen van Regner een klein schoonheidsfoutje bevatten. Die zijn bedoeld voor 3 mm leiding, maar de stompen zijn niet ingeboord met 3 mm, en dat betekent dat de pijp niet in de stomp valt, en de snijring dus niet goed afsluit op de pijp, want er is maar één "snijvlak" in plaats van 2. Maar dát is vrij simpel te verhelpen.

Ik durf nu in ieder geval wel met vrij grote stelligheid te beweren dat deze Chinese machine gewoon goed is, en mits goed gesmeerd, redelijk slijtvast. Ongetwijfeld schoonheidsfoutjes en kleinigheidjes waarmee mischien niet iedereen zich even goed redt, maar de basis is goed.
    De ketel, waarvan ik aanvankelijk dacht dat die veel te klein was, blijkt na verhelpen van de inwendige stoomlekkage gewoon te voldoen, het smeertoestel geeft voldoende bedrijfstijd als de stoomafname zodanig is dat de oververhitter zijn werk kan doen, en tsja... Het wérkt dus allemaal gewoon.

Laatst bewerkt: 5 jul 2023
    JeroenDorr, Potter en Jinny vinden dit leuk.
  20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En alvast een aankondiging: De druksensor is binnen, dus wacht ik uitsluitend nog op de aansluitnippels van Regner om de ketel om te bouwen naar drukgeregeld in plaats van temperatuurgeregeld.... Die kunnen er ook ieder moment zijn, maar waarschijnlijk niet vandaag helaas....

JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina