Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

1. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Deze heb je waarschijnlijk ook gezien Bert? Gr. Klaas

Potter en brutus vinden dit leuk.
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Volgens mij heb ik die inderdaad vroeger al eens gezien, rond de tijd dat ik met pokkebootje bezig was. En dat is volgens mij hetzelfde machientje, maar dan zonder ketel.
    Als wat mijn kant op komt, zo soepel draait, hoor je mij niet klagen.

Potter vindt dit leuk.
  3. JPV

JPV

Lid geworden:
    21 mei 2009
    God zij dank dat dat zaakje in dit soort machientjes niet als oververhitter werkt :worship: .

Potter vindt dit leuk.
  4. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Met mijn opmerking over aanschaf van materiaal ben ik uitgegaan van wat ik zelf het liefst doe. Gelukkig zijn er veel invalshoeken vwb modelbouw en kan iedereen kiezen wat hij wil.
    Groet, Jan.

Potter vindt dit leuk.
  5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tsja... ik vind draaiwerk best leuk... eventjes. Als het repetitief wordt (meerdere dezelfde onderdelen) begin ik er al snel een hekel aan te krijgen. En niet alleen draaiwerk. Allre repetitief werk. Ik ben eigenlijk modelvlieger, en vind zelf bouwen leuk, maar heb altijd een grondige hekel gehad aan bijvoorbeeld vleugelribben snijden. Met dat soort dingen geef ik er vaak halverwege de brui aan wegens "geen zin meer"...

Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Over dit; laat ik arrogant zijn en zeggen dat daar niet zoveel verschil tussen zit, tussen echt en model. Niet als je in mijn hoofd woont., want daar volgen ze gewoon de theorie en passen ze de parameters aan aan de afmetingen, en blijkt alles gewoon te kloppen... ;)

Laatst bewerkt: 16 mei 2023
    Jan Walpot, Jinny en Potter vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Gefeliciteerd met je aankoop.
    Ik heb deze machine eens uitgerekend qua vermogen, overeenkomstig de machine van de Dockyard V.
    De machine van de DY draait ca. 800 omw/min met een schroef van 79mm.
    Bij 4 bar en gelijk toerental levert deze Chinees toch bijna 58W.
    Dat is niet slecht, daarmee kun je een behoorlijk schip mee aandrijven.
    Over de stoom oververhitter. Ik ga de ketel van de DY toch weer voorzien van een oververhitter, nu gemaakt uit buis 4mm AISI 304,, dit materiaal is afbrand vaster.
    Succes met je project.
    Henk.

Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik ging uit van het slagvolume (ongeveer 6 cc) en het feit dat het een voldrukmachientje is dan kom ik op theoretisch 30W bij 4 bar en 1000 toeren. Maar dat vertekent wat, want dan mis ik de dikte van de zuigerstang, die doet niet mee.
    Ik weet nog helemaal niet wat voor schroef er onder de boot komt, maar ik vermoed iets in de orde van grootte van 50~60 mm (bootje is 91 cm lang). Weet ook nog niet wat voor waterverplaatsing, maar met een breedte van 33 cm en een geschatte diepgang van 7 a 8 cm, zul je denk ik al gauw aan de 10 kilo komen? Dat is echt maar een hele lompe schatting van mij, hoor...

Edit: typefout, 90 moest 30 zijn

Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Slag volume, phi kan ik niet op tablet tonen : 22 x 1,2 x 1,2 x 4 x 1,2 / 28 = 5,4 afgerond.
    Opp zuiger x 4(2 cil. dubbelwerkend) x slag.
    DY waterverplaatsing : 1,04 x 0,30 x 0,10 m= 17kg.
    Henk.

Potter en brutus vinden dit leuk.
  10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik herken die formule voor slagvolume niet, eigenlijk...Ik zie dat je Pi met 22/7 benaderd hebt, en van die 7 een 28 gemaakt hebt om de 0,25 weg te werken, maar 1,2 moet er drie keer in staan in plaats van 2 keer (diameter kwadraat maal slag) en je houd ook geen rekening met de dikte van de zuigerstang. Maar aangezien we die niet weten (ik denk dat het gewoon 3 mm is, maar dat is dus een aanname). Maar ik kom met meenemen van die dikte ook op 5,414 uit.
    Maar als ik die getallen in de formule voor vermogen zet (volume maal toerental maal druk) dan kom ik uit op 0,000005414 x (1000/60) x 400000 = 36W @ 1000 toeren, en 28,9W bij 800
    En dat is theoretisch en geïndiceerd, dus niet aan de as beschikbaar.

Potter vindt dit leuk.
  11. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Bert, Bij deze video wordt ook 10 kg genoemd. Gr. Klaas.

Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, Cool!

Potter vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    28,9W klopt. Dubbel telling van de slag.
    Oppervlak : 1/4 phi x d2 : 1/4 x 22/7 = 22/28

Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D Ik ken mijn vermogensberekeningen nog... (is jarenlang mijn werk geweest om dat maandelijks uit te rekenen).
    Je denkt te moeilijk: Je moet niet met slag of wat dan ook rekenen, maar met het totale slagvolume ("cylinderinhoud") en het aantal maal per seconde dat de volledige machine een volledig proces doorloopt. Dus niet toerental, maar "processen" per seconde.
    Als je dan als het volume schrijft als kubieke meters, en de druk als pascal, komt daar rechtstreeks een vermogen uitrollen. Kijk maar: "m3" x "N/m2" x "1/s", streep alles tegen elkaar weg wat weg te strepen valt, dan blijft er Nm/s over, en aangezien Nm gelijk is aan Joule, staat daar "J/s", en dat is weer Watt.
    Een viertaktmotor met een totale cylinderinhoud van 1 liter met een gemiddelde effectieve druk van 10 bar en 6000 toeren levert (0,001 m3 x 1.000.000N/m2 x 50processen per seconde)= 50.000Watt ofwel 50 kW, ongeacht of het ding nu lange slag, korte slag, tweecylinder of viercylinder is. Reken het maar op alle mogelijke manieren na...

Linksom of rechtsom, 30 Watt is ruim twee keer zoveel vermogen als "pokkebootje" destijds. En pokkebootje trok destijds al moeiteloos een getunnelde 50 mm verstelbare schroef op volle bladhoek met 1500 toeren rond.

Potter, Zeiler en Stoompomp vinden dit leuk.
  15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En als we dan toch bezig zijn met "theorie": het zal vast wel iemand opgevallen zijn dat de eenheid voor Energie, Joule dezelfde dimensie heeft als de eenheid voor koppel, nl óók Nm. En dat klopt... Want een koppel IS een bepaalde hoeveelheid energie. Ga maar na: Iedereen weet, dat als je een elastiekje opspant, of een veer, dat je dan een bepaalde hoeveelheid energie opslaat in die veer. En als die veer weer ontspant, dan wordt die energie weer teruggeleverd. Je wind de veer van een klok op (slaat energie op) en de klok verbruikt energie om te lopen, die energie wordt onttrokken aan, en geleverd door de zich ontspannende veer. Trek een bout op moment, en je rekt die bout een beetje uit, net als dat elastiekje. Ofwel, je slaat een beetje energie op in die bout.

Gewoon, omdat ik even zin had om eigenwijs te zijn... :p

Laatst bewerkt: 17 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oef! En Krick is VEEL sneller dan ik had verwacht. Ze zeiden 5 tot 10 werkdagen. Ik heb Zondagavond besteld (rechtsstreeks bij Krick in Duitsland), krijg net een mail dat dat ding morgen al bezorgd wordt... En of ik maar even thuis wil zijn. o_O

Potter, norwin en Jinny vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Heeft Kirck dan schuiven machines?
    In de catalogus kan ik alleen oscillerende machines vinden.

Potter vindt dit leuk.
  18. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nee... de boot komt van Krick... de Machine niet. Die komt uit China en gaat er pas over een week of drie zijn.
    ik wil "per sé" geen oscillerende machines, die vind ik niet mooi.

Potter vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Helemaal mee eens!
    Ik zal wel diverse mensen tegen de schenen schoppen, maar ik vind oscillerende machines niet overeenkomstig werkelijke scheepsmachines met kruishoofden, leibanen en stoomschuif sturing.
    Succes met je project. Henk.

Potter vindt dit leuk.
  20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Exact dat dus... Bedoel er niks lulligs mee, maar "er mist wat"...

Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina