Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het wachten is op één nippel van Regner, zodat ik de druksensor op de ketel kan aansluiten, maar de drukregeling is in ieder geval "functioneel":

     
    Potter, k-k en Jinny vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat vervloekte ongeduld van mij.... :mad:

    Na de hele dag drie keer DHL en twee andere bezorgdiensten voor bij hebben zien rijden zonder dat ze brachten waar ik op zat te wachten, ging de kont tegen de krib en heb ik een koppelingetje wat ik nog had liggen opgeofferd... Dat koppelingetje zat aan het Microcosm voedingpompje wat ik toch niet ging gebruiken, maar toch nog nagelnieuw was. Nou ja, jammer dan, dikke pech, ding uit elkaar gebrand en overgesoldeerd.

    20230705_202530[1].jpg
    Over drie kwartier horen jullie of het werkt, nu even voor de zekerheid wachten op een drupje loctite onder de dop die ik doorgeboord heb voor die koppeling.
    Het grote voordeel van die lage werkdrukken en kleine leidingdiameters is de geringe krachten die er maar op staan. De trekkracht op de soldering bijvoorbeeld, is maar hooguit 300 gram bij de openingsdruk van de veiligheidsklep, dat moet hééél raar gaan wil dat loskomen.

    Voor degene die zich afvraagt waarom ik zo'n hoge boog gemaakt heb: dat is "opofferlengte", voor het geval ik iets anders moet verzinnen. Beter een klein stukje leiding wegsnijden dan bijna 40 cm koper weggooien omdat het te precies op de maat was en niet meer aangepast kan worden aan een andere aansluiting.

    Ik weet wel dat ALS de test van vanavond succesvol is, dat het dan tijd wordt om een biertje of twee open te trekken... :D :D :D
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Welk zachtsoldeer heb je gebruikt?
    Tin/lood, 60/40 heeft een temperatuur bestendigheid van ca. 90gr.C.
    Resist 2, tin/ zilver, 97/3 heeft een temperatuur bestendigheid van 175gr.C.
     
    brutus en Potter vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het bier kan uit de koelkast, de video staat nog te uploaden! Het werkt fantastisch!
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Wie zegt dat ik zachtsoldeer gebruikt heb? Dat is gewoon met zilver gesoldeerd, al durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen welke samenstelling.
    Gewoon de standaard staafjes van HBM volgens mij... Geen Resist2 volgens mij.

    Ik ben wel gek, maar niet ZO gek... :D

    Machine staat nu al ruim 40 minuten te draaien, ketel blijft goed op peil, kan lang geen volle kracht draaien omdat ik de vorige keer de halfvolle gastank bijgevuld heb in plaats van helemaal leeg te schieten, dus het propaanpercentage is denk ik wat laag, in ieder geval is de vlam lang niet zo krachtig als gisteren.
    De olieafscheider bevat, net als gisteren, véél minder olie dan vóór de ingreep aan de schuiven, het stoomverbruik is op zich goed te doen (er is in die 40 minuten ongeveer 500 ml water in de voedingtank gesuppleerd), maar de drukregeling blijft wel gewoon goed werken, ik kan alleen niet zo veel gas geven als ik zou willen.
    Ik ben nu de gastank aan het leegstoken, kijken hoe lang hij draaien wil.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2023
    Potter vindt dit leuk.
  6. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Drachten
    Bier al weggeklokt lijkt mij.
    Leuk topic.
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En daar issie dan:



    Video is geschoten ongeveer 5~10 minuten na opstarten, toen de gastank nog niet al te ver afgekoeld was. Toen kon de brander vol vermogen nog goed bijhouden.
    Nu staat de machine al 55 minuten non stop te draaien en kan ik nét iets boven half vermogen volhouden (dan bedoel ik de smoorklepstand waarbij de gaskraan nét 100% open staat).
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2023
    Potter, Jinny en k-k vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog niet... de ketel brand nog en de machine draait nog, ik heb geen zin in ongelukken, ook al ligt het ding maar in de badkuip. Stoom kun je je naar aan branden.

    EDIT: na ongeveer 1 uur en 5 minuten zei de brander met een klein plofje dat het gas op was, en ging vervolgens gewoon uit...
    Dus de eerste pot bier is open, die heb ik nu wel verdiend, denk ik...
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2023
    verfbrander, Potter, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Terugkijkend:

    Het peilglas werkte voorheen erg slecht. Veel op en neer dansen van de aanwijzing en gewoon het algemene gevoel van "dit KAN niet..."
    Vanavond had ik vanwege dat de druksensor de taak van de temperatuursensor overnam, die temperatuursensor verwijderd, en dus OOK de isolatie om die sensor.
    Die sensor zat op de top van het peilglas, wat niet op de ketel zelf, maar op de stoomdom aangesloten is.
    Er was nu een continue stroom van condenserend water te zien in het glas (echt om de paar seconden een dikke druppel), en ik denk dat die flow het glas veel constanter hield. de waterstand in het glas schoot ook niet meer wild op en neer. Dus achteraf gezien, had ik die slechte niveau aanduiding dus gewoon aan mezelf te danken, en werkt dat peilglas gewoon redelijk goed.
    Zo zie je maar weer, dat kleine wijzigingen aan een systeem, soms hele vreemde en onvoorspelbare gevolgen kunnen hebben, want dit had ik niet verwacht.
    Er blijven wel hardnekkig luchtbellen in dat glas zitten, ik denk dat die van het voedingwater afkomstig zijn, want de voedingafsluiter zit op de onderkant van het peilglas. Mijn gedestilleerde water is vermoedelijk niet gasvrij, het zal wat opgeloste lucht bevatten denk ik. Die luchtbellen moet je in mindering brengen op het aangegeven niveau.
    Maar hoe dan ook, de niveauaanduiding LEEK in elk geval veel eenduidiger. Da's mooi, en heeft me de gelegenheid gegeven zo her en der de voedingscurve wat aan te passen.

    Met die veel kleinere inwendige lekkage van de machine, en de daaruit volgende betere werking van de oververhitter, is het cylindersmeerolieverbruik bijna beangstigend laag geworden: Er zat na 1 uur en 5 minuten draaien slechts een haartje meer dan 0,5 ml condensaat in het smeertoestel (er is dus ook maar evenveel olie verbruikt), en de olieafscheider zat pas na ongeveer 45 minuten "enigszins vol".

    Dit begint ergens op te lijken..
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2023
    Potter en k-k vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Verder commentaar overbodig...

     
    ozy, Jan Walpot, JeroenDorr en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi vaarbeeld, dicht tegen de romp snelheid.
    Het heeft wel wat moeite gekost, maar voor mij, kun je tevreden zijn met het resultaat.
    Chapeau. Henk.
     
    brutus en Potter vinden dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Daar kan je mee voor den dag komen Bert! Komt Regner nog over de brug met een echt pompje? Althans met een echt lager op de uitgaande as. Veel vaarplezier verder! Of moet er ook nog gevlogen worden? Gr. Klaas.
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je!
    En ach, die moeite... Ik ben ergens rond 27 Mei héél voorzichtig begonnen met de bouw van de boot, en de machine arriveerde en draaide voor het eerst op 6 Juni, dus ach... het was meer "stug dóór puzzelen" dan echte moeite... En de hulp van jou en Hans ook niet te vergeten. Het is in ieder geval NIET te vergelijken met hoeveel werk mensen als jij en Jan Walpot en al die anderen die alles zelf bouwen in hun installaties steken.
    maar ik ben er inderdaad heel tevreden mee. Het ding draait zoals het nu is, tamelijk probleemloos en eenvoudig, nagenoeg geen olie uit de stoomuitlaat (die stoom durf ik wel te condenseren en terug te leiden in de voedingwaterbak).

    Dank, Klaas...
    En nee, Regner heeft tot nog toe zelfs niet laten weten dat ze de mail ontvangen hebben of dat het hun aandacht heeft.
    En ja, er moet inderdaad ÓÓK nog gevlogen worden tussen het varen door...
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2023
    Jan Walpot, Potter, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Na vanmorgen het onderhoud en schoonmaken van de Borkum nog effe gedaan te hebben (foei, maar ik had er gisteren geen zin meer in), schoot mij te binnen dat ik ooit eens iets gepost had over smeerolie, en likkerpotjes en oliedammetjes rondom de machine en zo. De reden dat het mij te binnen schoot was vanwege de volgende observatie aan de rol papier die onder het vliegwiel ligt. Deze vangt hoofdzakelijk de olie op die van de achterste excenters komt.
    Aanvankelijk was die olie enigszins grijs, wat metaal betekent. En hoewel "zorgen maken" een te groot woord was vanwege dat de machine nu eenmaal nog niet zo heel erg oud is, was het wel iets om uiteraard in de gaten te houden.
    Welnu, dat rolletje papier (ik vervang dat na iedere stoomsessie, en de laatste vijf of zes sessies omvatten elk ruwweg een uur machinetijd) waren de laatste drie keer eigenlijk alleen nog maar oliekleurig, geen spoor van grijs meer te bekennen. Dat betekent dat niet alleen die excenters nu dus blijkbaar volledig ingelopen zijn, het betekent óók dat de oliestroom, ook al is het echt maar een paar druppels per uur, echt absoluut voldoende zijn om niet alleen de boel in te laten lopen maar óók om het inloopvuil afdoende af te voeren. De hoofdlagers hebben nooit zichtbaar vuil afgegeven, en de drijfstangen en kruishoofden ook niet.

    Alle draaitijd op de testbank (plm 3 uur, niet gemeten of bijgehouden) waren met handmatige smering, alle draaiuren in de boot (draaiurenteller, redelijk nauwkeurig bijgehouden) zijn gedaan met schroef in het water, dus belast, en met het likkerpotje in bedrijf.

    20230707_102913[1].jpg
    Leibaan van het achterste kruishoofd, Vertoont geen loopsporen na 12 uur draaitijd onder belasting.

    20230707_103008[1].jpg
    Achterste drijfstang, De olie LIJKT wat donker, maar ik denk dat dat komt omdat dit een mengsel is van Cylinderolie en Machineolie (ik neem aan dat er een klein beetje cylinderolie via de zuigerstangpakking naar buiten komt, en die olie is vrij donker).

    20230707_103040[1].jpg
    Het voorste excenterpaar, het oppervlak van de excenterstang ziet er wat vreemd uit vanwege dat de camera maximaal ingezoomd is en dit een gegoten onderdeel is.
    Hier hing in het verleden dus wel eens een grijze drup olie aan, nu niet meer.

    20230707_103216[1].jpg
    Achterste excenterset, idem dito, gaf grijze olie, maar nu niet meer.

    20230707_103317[1].jpg
    Achterste schaarboog. Het vet verkleurt donker, ook vermoedelijk van de cylinderolie die via de schuifstangpakking naar buiten piept.
    Overigens gebruik ik hiervoor nog gewoon kogellagervet, maar daar ga ik hetzij Mobiltac, hetzij Total EP2 Lithiumvet voor gebruiken. Met de hoeveelheden die hier door gaan, moet ik met 5 ml minstens een jaar toe kunnen, zelfs als ik net zo intensief zou blijven varen als ik nu doe.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2023
    ozy, Jan Walpot, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eerlijk toegegeven: dit is dééls puur voor de "bling", maar ondanks dat vind ik het toch wel nuttig en ben ik er ook wel heel erg blij mee.
    Het zijn typisch van die dingen die je als rechtgeaard machinist moeilijk van je af kunt zetten (of mischien is het mijn lichte autisme), maar dat cylindersmeertoestel zinde me niet.
    Hoofdzakelijk omdat het ding niet regelbaar was, maar méér nog omdat ik pas achteraf kon zien hoeveel er gesmeerd wordt, en dat je dus tijdens de vaart niet kan zien wat er gebeurt, en erger nog: of er eigenlijk überhaupt nog wel olie in dat ding zit. En ik vond hem ook al niet al te ruim bemeten, met op zijn allerbest 2 ml olie.

    Dus:
    20230707_174825[1].jpg
    Zowel optisch maar ook technisch een heel mooi toestelletje, met een aftapkraantje in plaats van een "bodemdop", en ook al ga ik dat aftapje never nooit niet ga gebruiken, is het, geef toe, een mooi uitgevoerd kraantje.
    Wat mooi is, is dat je met gesloten toestel kunt opwarmen zodat je niet een nodeloze plemp olie door de machine jaagt, wat mooier is, is dat hij regelbaar is, wat NOG mooier is, is dat je kunt ZIEN wat je doet, en het allermooiste is dat er bijna 5 ml olie in gaat, en dat is echt een HELEBOEL... Daar kun je drie gastankjes mee leegvaren, want uiteraard heb ik het ding zojuist getest/afgesteld (ongeveer op het oog) en op één gastankje gaat er nu ongeveer 1 a 1,5 ml olie doorheen. Dat is met de stelschroef 90 graden open vanaf dicht (op de foto staat hij dicht). Dat komt neer op ongeveer 0,5 ml per kwartier en dat lijkt me een mooie hoeveelheid.
    Smeertoestel komt van Microcosm en wordt heel compleet geleverd met een volle set reserve O-ringen.

    Verder kwam er van Regner naast de nippels die ik eergisteren zo graag wilde hebben ook een vulventiel om met grote flessen te kunnen werken. Dat is een teleurstelling: het ding werkt wel, maar lekt langs alle kanten, zowel op de tuit zelf als tussen vulnippel en gastank. Dat valt me ernstig tegen. Dat is nu het tweede "accessoire" van Regner wat gewoon ernstig door de mand valt.
    Daar staat dan weer wel tegenover dat het gas uit die grote branderflessen zo op het eerste oog beter brand en beter zijn druk vasthoudt. Dus we zullen het er toch even mee moeten doen.

    EN.... we hebben weer wat nieuws geleerd: de bovenste tak van het peilglas is aangesloten op de "stoomdom" vlak naast de hoofdstoomafsluiter.
    Ik had verwacht dat wat er ook aan lucht in dat peilglas zou zitten bij het opstoken, wel meegenomen zou worden door het stoomverbruik, maar blijkbaar mengen stoom en lucht vreselijk slecht. Ergo, die ingesloten lucht, die blijft in het peilglas zitten, sterker nog, ik heb elfs de indruk dat het er naar toe trekt op een of andere manier.
    Hoe dan ook, die lucht verziekt blijkbaar de niveauaanduiding. En de bovenkant van de peilglasaansluiting heeft een dop, om het glas te kunnen vervangen/monteren.
    Mijn jeugdige onderzoekende geest had dat natuurlijk allang gezien, maar het duurde toch echt tot helemaal NU, welgeteld precies één maand en één dag, voordat dat brein tot de conclusie kwam dat je die dop op kunt slacken om de lucht te laten ontsnappen. Op zich zint me dat niet zo heel erg, want die dop is daar natuurlijk niet voor bedoeld, maar aan de andere kant, als het werkt dan werkt het, en je moet toch wat!


    Allee... dus alweer 3 kwartier in de badkuip gestoomd, met dit keer zowel eindelijk goed zicht op het ketelniveau, als ook een direct zicht op het olieverbruik.
    Het wordt nog wel eens wat... Op dit moment heb ik bijna net zo veel lol naast die badkuip als aan de waterkant... :p
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2023
    ozy, Jan Walpot, verfbrander en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    En moet je reserveren om zelf te badderen zeker?:koud: Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2023
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut! TENZIJ ik akkoord ga met een koud bad met een filmpje olie... :banana:

    Nee hoor... De boot is eigenlijk sinds ik aan die schuifkast gemorreld heb eigenlijk brandschoon: heb na afgelopen weekend geen spat olie meer in het water terecht zien komen, en het water wat nu in het bad staat staat daar al een week, en is 100% olievrij. (Voor wie het zich afvraagt: Ja, ik heb óók een douche dus ik stink nog niet :D :D :D )
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2023
    ozy, Potter en Jinny vinden dit leuk.
  18. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Lekker is dat, mijn hele scherm zit nu onder de thee.... :rulez::D:D:rofl:
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet je ook geen thee drinken... :D :D :D

    En om dan toch ook nog maar wat "nuttigs" te melden:
    Nog een tweede test gedaan vanavond, begin nu vertrouwen te krijgen in het geheel qua ketelniveau en de werking van smering en regeling en dergelijke, dus nu de boel opgestookt, en vanaf dat de boel op werkdruk (plm 1,5 bar) was, domweg volle kracht gedraaid. Niks niet zo nu en dan terugnemen om te kijken of alles nog goed gaat, gewoon domweg doorrossen, Dat houdt ie dus gewoon een kwartier vol, waarbij wel langzaam de gastank afkoelt, de gasdruk wegzakt, en uiteraard daardoor ook langzaam de keteldruk. Na een kwartier was die minder dan 1 bar. Na vermogen terug te nemen kwam die druk wel weer gewoon terug, maar de scherpe kantjes zijn er dan toch vanaf.
    Als je van meet af aan wat "conservatiever" met het vermogen omgaat, heb je met een halve liter water 45 gram gas en 1,25 ml cylinderolie ongeveer 50 minuten bedrijfstijd, waarbij je halverwege even naar de kant moet om de waterbak op te vullen, en eventueel de olieafscheider even te legen, en dan kun je tamelijk vrijuit varen. Dat hobbybrandergas brandt beter, maar het vullen van het gastankje is wel véél meer gedoe, en dat gas is een waarschuwingsgeur aan toegevoegd, dus dat stinkt als een bunzing.
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2023
    ozy, Potter, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Zwolle
    Ik weet niet zo veel van stoom en gas, dus sorry als dit een domme opmerking is, maar kunt u de gastank niet "verwarmen" met het water van de voedingspomp?
    Of is dat verschil in temperatuur/ de massa van het water niet voldoende?
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina