Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

1. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Eigenlijk heb ik hieraan ook plezier beleefd en wel, dat ik ondersteuning kon geven in het wisselen van temperatuur gestuurd naar druk gestuurd.
    Zeker ook de gevoerde discussies, welke bijgedragen hebben aan de verrijking van mijn kennis.

Over verbruik van water en gas.
    Ik weet het verbruik niet.
    Sinds Corona heb ik niet echt gevaren, wel twee keer op een evenement.
    Ook het maken van een nieuwe machine, ketel en voedingspomp helpt ook niet mee om tijd te vinden voor het varen.
    Nu heb ik op de rol staan het veranderen van de draairichting, afstelling van de schaar en optimaliseren van de nieuwe machine.
    Daar ik deze op belasting wil testen ben ik nu bezig met een electrische rem.
    De nieuwe NPT tap is binnen, ziet er mooi uit.
    Groet. Henk.

Jinny en Potter vinden dit leuk.
  2. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Heb dit verslag met plezier gevolgd Bert. Als ik me goed herinner heeft je pokkebootje een verstelbare schroef toch? Ben benieuwd wat je daarvan gaat brouwen. Wens je een plezierige vaartijd en niet teveel verrassingen in de "vetput". Gr. Klaas.

Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh... DAT lijkt mij een vreselijk leuk project. Geregelde druk, geregelde rem en dan gas en waterverbruik bijhouden onder verschillende omstandigheden, tabellen opstellen

Het is alleen zo'n afschuwelijk karwei om de meetopstelling te maken en de meetprotocollen op te stellen, maar wel WAANZINNIG interessant, vind ik dan toch tenminste.

Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik heb met plezier het bootje gebouwd en de machine onder de loep genomen, en ik heb met evenveel plezier dit verslag geschreven.
    Ik hoop dat diegenen die stoom overwegen, maar geen machine kunnen bouwen (zoals ik dus) er wat aan hebben.
    Dat heb je helemaal goed begrepen. Dat is een 50 mm schroef die toch minstens tot ongeveer 60~70 mm spoed kan maken, en 1500 toeren draait.
    Ik heb even zitten denken aan de Alexandra van Krick, of de Victoria (al is die laatste volgens mij uit het assortiment verdwenen) maar beide zijn vrij slank en nogal "rondspant" waardoor ik denk dat het wel in een mooi snel schip zou kunnen resulteren, maar ook nogal een slingerbak wordt, want die motor van pokkebootje, die loopt soms wat onregelmatig, en met dat zware vliegwiel deed hij het oorspronkelijke pokkebootje nogal slingeren. Borkum is wat dat betreft tamelijk breed en stabiel.
    Maar dat zien we dan wel weer.
    Dank. Ik hoop het ook!

Potter en Zeiler vinden dit leuk.
  5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik kan je verzekeren dat dat geheel wederzijds is, want ik ben wel heel erg eigenwijs, maar ik steek echt wel wat op van alle door jou en anderen gegeven informatie. Linksom of rechtsom.

Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  6. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Bert, ik heb dit met heel veel genoegen gevolgd.
    Vraagje, ik zag dat jij achteruit vaarde, zit die keerkoppeling bij het bootje?

Potter en brutus vinden dit leuk.
  7. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Geen keerkoppeling: De machine kan beide kanten uit draaien.

Als je het laatste vaarfilmpje bekijkt, zie je die "wiebelende driehoek"... Dat is de Stevenson-schaar, waarmee je de draairichting omkeert.
    Iedere cylinder heeft een stuurschuif die beurtelings stoom onder of boven de zuiger toelaat. Die stuurschuiven worden bewogen door excenters en excenterstangen.
    Iedere cylinder heeft twee excenters. Ééntje is getimed voor vooruit draaien, de andere voor achteruit.
    De schaarboog houdt de twee excenterstangen uit elkaar, en door de sleuf laat hij toe dat je naar keuze de excenterstang voor vooruit, of voor achteruit "onder de stuurschuif" draait. De andere excenter beweegt dan wel, maar doet niet mee v.w.b. de schuifbeweging.
    Staat die schaar naar bakboord, dan draait de machine vooruit, staat die schaar naar stuurboord, dan draait ie achteruit. Die servo zit buiten beeld onder het ladingdek.
    Met de smoorkraan (de servo in beeld) draait de machine sneller of langzamer.
    Hij start niet altijd 100% betrouwbaar en daar moet je even rekening mee houden bij het manouvreren. Normaal reduceer je bij manouvreren eerst de smoorkraan om de meeste snelheid uit het schip te halen, en "regel je je snelheid" op het laatste stukje door beurtelings vooruit en achteruit te slaan. Start hij niet, dan moet je iets meer stoom geven en de schaar even snel heen en weer halen, en dat is soms wel eens een beetje... tsja... Ging helemaal op het einde een beetje fout, klapte ik vrij hard tegen de steiger... :D.

Laatst bewerkt: 12 jul 2023
    Potter vindt dit leuk.
  8. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ok thanks voor de info, had niet verwacht dat de machine 2 kanten uit kon draaien.

Potter vindt dit leuk.
  9. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Gaaf he? :D :D :D

Potter vindt dit leuk.
  10. freekt

freekt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Leuk verslag Brutus, met veel plezier gevolgd. Erg informatief en je enthousiasme spat ervan af. Voor mij te ingewikkeld vrees ik. In de categorie: misschien ooit. Ik vind het geluid van de stoommachine die erg langzaam draait overigens geweldig. Veel plezier met je volgende projecten
    Freek

Potter vindt dit leuk.
  11. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Het ding loopt idd. Als een naaimachine :thumbsup:

12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat vind ik leuk om te horen, en het was ook mijn bedoeling om er vooral GEEN "droge opsomming van feiten" van te maken maar een beetje een vermakelijk geheel.

Het ingewikkelde valt nog wel mee, op zich is een stoominstallatie relatief simpel. Maar je moet wel logisch nadenken bij alles wat je doet, en vooral: scherp op blijven letten.

Geloof me, ik brand ook nog steeds mijn vingers zo nu en dan.

Als je er over nadenkt, heb ik mijn doel al bereikt ;)

Potter, k-k en freekt vinden dit leuk.
  13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Zoals wel vaker gebeurt, is mijn vertrek van morgen verschoven naar overmorgen, en DUS toch nog weer even "Borkum" uit de opslag getrokken en vanavond nog even gaan varen. Al met al ongeveer 1 uur onder stoom geweest, met één keer water aanvullen, en één keer bunkeren + water + slops afgeven.
    Totaal 650 ml water verstoomd, en dat is een háártje meer dan afgelopen dinsdag tijdens de clubavond, maar ik moet zeggen, dat ik vanavond veel meer en veel langer volle kracht gedraaid heb.
    De boot presteert ook beter onder volle kracht, de snor voor de boeg is wat voller, zogezegd.

Ik zal kijken of de filmpjes nog een beetje gelukt zijn.
    EDIT: helaas, de filmpjes voegen niks nuttigs toe...

Laatst bewerkt: 14 jul 2023
    Potter en AHoogendijk vinden dit leuk.
  14. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Mooie afsluiting van je verlof Bert! En om te varen zat het weer ook mee. Gr. Klaas.

15. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Goed.... Vertrek is met NOG weer een dag uitgesteld, dus ik moet die dag door zien te komen in een opgeruimd huis (oh, de horror... :rolleyes:) en met weggeborgen hobbyspulletjes...

Potter vindt dit leuk.
  16. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Wat een lijdensweg! Ik zou gewoon wat rommel maken. Puur voor de fun en de gemoedsrust.
    Sterkte! :p

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Aangezien mijn hersens toch nooit stilstaan, ben ik alvast wat bezig gegaan met nadenken over een voorwarmer/condenser.
    Volgens mij moet ik een 3 mm (uitw.) koperen pijpje wel om een kern van 2 cm tot een spiraal kunnen wikkelen.
    Dat zou een spiraal op moeten leveren van ongeveer 6~7 cm lang en ruwweg (in ontspannen toestand) 30 mm.
    uitgaande van een pompsnelheid van 600 ml/u zou dan het voedingwater 18 seconden in die spiraal zijn. Ik denk dat dat voldoende is om alle mogelijke warmte die het op KAN nemen, ook op ZAL nemen. Met wat geluk haal ik dan een voedingwatertemperatuur van ongeveer 90 graden. Dat zal ongeveer resulteren in een brandstofbesparing van 5 tot 10% Niet zo heel erg spannend. Wat echter wat tegenvalt, is dat het OOK helaas maar ongeveer 14% van de uitlaatstoom terugcondenseert. En dat had ik toch wel graag wat meer gezien. Daar zijn twee opties voor, het een is een extra koelwaterpomp, maar dat is een hoop extra "dingetjes" in de boot zoals huiddoorvoeringen, koelwater pomp etc etc, en de andere optie is simpel: Koelribben aan de buitenkant van de condenser, en laat lucht maar het werk doen.
    De stoommachine verbruikt ongeveer 550 a 650 ml/u water, en ik heb een voedingtank van 350 ml. Ik zou de "levensduur" van die voedingtank graag op willen rekken tot ongeveer 1 uur.
    Effectief gaat de voedingtank wat kleiner worden, want er moet een olieafscheider ingebouwd en die zal me tussen de 50 en 100 ml volume kosten. Laten we uitgaan van 100 ml volume verlies, dan heb ik 250 ml ruimte over. Bij een verbruik van, zeg, 650 ml/u moet ik dan minimaal 400 ml/u terugwinnen, maar 650 ml voedingwater veroorzaken maar ongeveer 100 ml condensaat. Ik moet dus 300 ml condensaat via luchtkoeling zien te bereiken. Gaat nog interessant worden om het benodigde koeloppervlak uit te rekenen. 300 gram per uur condenseren komt ongeveer overeen met 660 Watt wat ik moet zien kwijt te raken aan de lucht...
    Gaat nóg interessanter worden om het ook te maken. Nog geen idee hoe ik dat ga doen. Want het moet ook nog licht blijven, anders gaat de boot over één kant hangen.

Potter vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    600W dissipieren, het is nogal niet wat.
    Maar misschien maak ik een rekenfout.
    Voor het gemak ga ik ervan uit, dat de afgewerkte stoom verzadigd is, 100°C.
    Voor het verdampen van 650gr. water van 20°C naar 650gr, stoom van 100° heb je nodig:
    618 x 650 x 4,187 = 1.681.9179J.
    Indien dit per uur is per seconde 467W en dat komt voor mij aardig overeen met de capaciteit van de brander.
    Deze zal echt geen 1kW halen.
    Je kunt niet meer warmte eruit halen, dan dat je erin stopt.

Laatst bewerkt: 16 jul 2023
    Jinny, Potter en brutus vinden dit leuk.
  19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ach, verdomd... Je hebt helemaal gelijk, ik heb met de soortelijke warmtes en de massa's per uur gerekend, en heb helemaal niet teruggerekend naar J/sec
    Wat ongeloofelijk dom van mij. EN ik heb kilo en mega verhaspeld...

Goed... Ik moet per uur ongeveer 600 ml voeden, en dat HOOP ik op te warmen van 20 naar 90 graden, is ruwweg 50W. ((0,6 kg x 293 kJ/kg)/3600sec)
    Voor 50W kan ik als het goed is 80 gram condensaat genereren. ((50J/sec x 3600sec)/2,2 kJ/kg)
    Ik moet dus nog ongeveer 320 gram condensaat er bij zien te krijgen, en dat zou ongeveer 200 W aan warmte moeten zijn. Dat moet toch al wel te doen zijn met relatief beheersbare koeloppervlaktes, sterker nog, het buitenoppervlak van de condenser zelf kan (naar ervaring van de eerste destilleer-experimenten) al 50 tot 100 gram per uur condenseren, want dat wordt heel ruwweg ongeveer 180 cm2, en bij een oppervlaktetemperatuur van tegen de 100 graden moet in de buitenlucht (waar altijd wel wat beweging in de lucht zit) 50W/m2*K toch wel haalbaar zijn. Dat zou al gauw 50 x 80 x 0,018=70W moeten zijn.

Ik vond het ook al zo raar, want ik had vaag in mijn achterhoofd dat die brander ergens in de buurt van de 350~400 W zou zijn, maar dat schudde me niet wakker... Jou lukte dat wel... :p
    Overigens: Ik stook hééél door de bank genomen ongeveer één gram gas per minuut weg, tegen een stookwaarde van ongeveer 50 kJ/gram. Dat is 50.000/60=800W en een beetje, theoretisch.
    uitgaand van die 650 gram stoom maar verdiscontiërend dat ik naar 1,5 bar/127 graden stook, neemt het ketelwater, inclusief voeding op:
    ((0,65kg x 2632kJ/kg)/3600sec)=475W.
    Dus er zal ruim 1/3e de schoorsteen uit vliegen.

Waarom is er alleen maar een "leuk" knop, en niet ook een "super-leuk"???

Laatst bewerkt: 16 jul 2023
    AHoogendijk, Jinny, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Ik denk dat dat in de link zit op een of andere manier, want toen ik hem kocht was die advertentie net een paar dagen oud en waren er 100 stuks beschikbaar. Nu zijn er nog 43 beschikbaar.

Nu kan ik mij niet voorstellen dat er 56 MBF-ers naar aanleiding van dit draadje hun spaarvarken kapotgeslagen hebben, maar stiekum hoop ik toch wel dat er een páár naar NL gegaan zijn. Hij is overigens ondertussen bijna 250 Euro duurder dan toen ik hem kocht....

Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina