Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat van dat waterpeil is een goeie, daarvoor dank, al weet ik niet 100% zeker of deze ketel van roodkoper is. Hij zou ook zomaar van messing kunnen zijn.
    Ik zie een behoorlijk kleurverschil tussen de zachte koperpijp van Regner en het materiaal van de koppelingetjes en snijringen van Regner, maar aan de andere kant zie ik geen kleurverschil tussen de appendages van de ketel en de appendages zoals Regner die verkoopt.

    Maar toch... laag ketelpeil is iets wat er met 30 jaar werkervaring nogal diep in geramd is.

    Deze brander doet gewoon te weinig op Butaan, dan hou ik geen stoomdruk over. Beter gezegd: het regelkraantje is er niet op berekend, en ik weet niet of dat aan te passen is.
    Het liefst zou ik gewoon puur propaan stoken, dan heb ik ook een constante vlam en voldoende vermogen, en terugregelen kan altijd, maar opregelen terwijl er geen druk is, is een onmogelijkheid.
    Aan de andere kant is het dan ook weer zo, dat een teruglopende gasdruk enerzijds als een nadeel ervaren kan worden, anderzijds een prettige indicatie is dat het gas bijna op is en ik terug naar de kant moet. Een puur gas (of dat nu Butaan of Propaan is doet er niet toe) resulteert in een constante vlam die als het gas op is, zonder waarschuwing uit gaat. En dat vind ik eigenlijk ook wel weer een geruststellende gedachte.

    En dan over tot de orde van de dag:
    Vandaag een ANDERE test gedaan, meer gericht op het checken van de curve van de voedingpomp.
    Na opstoken een timertje op 1 minuut er bij gelegd, en om de minuut van toerental wisselen. Half, "kruissnelheid" (het testtoerental uit voorgaande tests), terug naar half, minimum, half, kruissnelheid, etc etc met zo nu en dan ook een minuut volle kracht of directe overgang van vol naar minimum of vice versa.
    M.a.w een stookgedrag wat naar ik hoop redelijk het echte varen representeert, maar in ieder geval om de minuut een lastwisseling.

    Ik kon op deze manier 50 minuten vaartijd halen uit één voedingtank zonder bijvullen, bij een gasverbruik van ruwweg 40 gram (beginvulling 50 gram), en eigenlijk tot het einde toe een "regelende vlam", ofwel voldoende gasdruk, voor minimaal kruissnelheid.
    Na 20~25 minuten zag ik wat doorslag in het cndensaatfilter, maar gek genoeg klaarde dat ook weer op, en aan het eind van de test was het resterende water in de warmwaterbak toch wel min of meer helder. Het ketelwater aan het eind van de test ook.
    Na 30 minuten was het wel noodzakelijk de olieafscheider te legen, dus dat is nu het volgende punt van aandacht: het minimaliseren van de hoeveelheid condensaat in die afscheider (ik denk hier goede winst te kunnen boeken met een isolatiemantel), OF een methode om dat vuil af te kunnen voeren, OF domweg de inhoud van die afscheider te vergroten.

    Hoe dan ook: de mijlpaal van 50 minuten vaartijd op één vulling is bereikt, nu nog de "50 minuten zonder pitstop"...

    En aangezien dit keteltje geen fatsoenlijke spuiafsluiter heeft, heb ik maar even een soortement van "hockeystick" uit roodkoper gebogen, waarmee ik precies tot op de bodem (onder de vuurgang) kan komen, en daarmee krijg ik de ketel nagenoeg 100% droog. Hele verbetering qua schoonhouden van de binnenkant, denk ik.

    Verder, voor wat het waard is: de machine heeft ondertussen volgens de draaiurenteller 32 uur in de boot gedraaid, en vrijwel al die uren zijn met de schroef in het water (dus belast) geweest. Ik zie héél lichte loopsporen in de kruishoofd leibanen, maar meer ook niet, en de machine draait gewoon zoals hij draait.
     
    Jan Walpot, ozy, Potter en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een poging gedaan om de bedrijfsduur van de olieafscheider te vergroten door het opvangvat te isoleren (minder warmteverlies is minder condensatie).

    20231003_230559[1].jpg
    Helaas gaf de eerste (haastige en slordig uitgevoerde) test geen doorslaggevend resultaat, maar ik ben niet optimistisch...

    Gelukkig zijn er ook andere manieren, maar die zijn dan weer wel véél lastiger uitvoerbaar...
     
    Jan Walpot, ozy, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een tweede test vanmorgen, over 40 minuten in totaal, en nu iets "gestructureerder" liet zien dat inderdaad het isoleren van de olieafscheider geen zier helpt, na 30 minuten kwam er 30 ml vuil water uit. De totale inhoud is 45 ml, maar ik weet niet bij welk niveau er vuil condensaat met de stoom meekomt.
    Hoe dan ook, de simpele oplossing werkt niet, dus wordt het tijd voor een meer gecompliceerde...

    De test van vanmorgen was wat simpeler, 10 minuten halve kracht, 10 minuten kruissnelheid, 10 minuten deadslow, 10 minuten kruissnelheid.
    Dit was ook om wat nauwkeuriger de voeding te kunnen controleren (met continue snelheidsveranderingen is het ketelniveau veel onrustiger en lastiger in te schatten).
    Direct aan het eind van de test was het nog wat lastig te zeggen, omdat de het water in de ketel dan nog wat onrustig is, maar nadat de boel afgekoeld was, was ik minder dan 5 mm water kwijt vergeleken met het niveau van de koude ketel vóór opstoken. Dus DAT is nu definitief goed. Gaan we niets meer aan doen.
    Het enige wat ik daar nog mee gedaan heb, is de curve zodanig aangepast dat de instelpunten nu rechtsstreeks overeenkomen met de "eikpunten" van de smoorkraan. Dat maakt het makkelijker om eventuele kleine correcties te doen.

    Een ander zéér heuglijk feitje: het water in de warmwaterbak was voor het eerst sinds de metingen NIET opgelopen qua ppm-waarde, sterker nog, het was iets gedaald (fles was 14 ppm, warmwaterbak aan het eind van de test 13 ppm).
    Blijkbaar is eindelijk de voorwarmer/condenser nu schoon van binnen.

    Dus gaan we nu maar eens nadenken over hoe we dat met dat vuilwater op gaan lossen. Mijn eerste gedachte is een waterslot, maar ik heb geen idéé van de druk in die olieafscheider, en die is vermoedelijk variabel met de stoomsmoorkraan. Dus de hoogte van het waterslot is nogal een gok.
    Een andere optie is een vlotter, maar dat is nog niet zo heel erg eenvoudig gedaan... Dus verwacht daar niet onmiddelijk een oplossing voor.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat het een vlotter wordt, ik heb al een ontwerpje in het hoofd.

    De druk in de olieafscheider is té hoog voor een waterslot, maar de "methode-waterslot" wérkt op zich wel, ongeveer en enigszins.
    Ik had even héél provisorisch een pijpje met een rubber propje in het olie-afscheidingsvat gestoken.
    20231004_171543[1].jpg
    Het pijpje loopt door tot op de bodem van het olievaatje.
    Dat ziet er natuurlijk héél erg knullig uit, maar het werkte vrij aardig nadat ik het uiteinde helemaal platgeknepen had om de ontsnappende stoom te minimaliseren
    Bij dead slow is de druk nét laag genoeg om het waterslot te laten werken (je praat ook maar over hooguit 7 a 8 mbar voordat het waterslot doorlaat), maar bij hogere toerentallen blaast het zaakje door.
    Maar de boel startte vanaf koud wel prima op, zonder verder ingrijpen van mijn kant. Dus DAT is al een hele verbetering!

    Ik moet even naar geschikte materialen zoeken, maar ik denk dat een pijpje van 2 mm buiten (1 mm binnendiameter) al voldoende doorlaat heeft, en ik heb een dop-opening van 7 mm, dus ik zou een vlotter van 7 mm kunnen toepassen die om een buisje van 2 mm op en neer schuift.
    Als ik de vlotter uit een stukje 3 mm en 7 mm aluminium buis maak, zou ik héél ruw gerekend bij ongeveer 3 cm vlotterlengte positief drijfvermogen moeten hebben.
    Het is metaal op metaal, maar in die olieafscheider is het één baggervette bende, dus dat zou wel moeten willen bewegen.

    Het idee is om drie buisjes messing (2, 3 en 4 mm) de gebruiken voor de stijgbuis. 2 mm als stijgbuis, en uit een ringetje 3 mm buis en een iets langer stukje 4 mm buis een eindkapje.
    Voor de vlotter wilde ik 3, 4, 5, 6 en 7 mm Alu buis gebruiken (messing wordt te zwaar, anders had ik dát gedaan).

    Een ruwe schets (niet op schaal getekend) van hoe ik dat zo ongeveer zou willen doen:|
    20231004_185855[1].jpg
    Het messing deel gesoldeerd, het Aluminium deel verlijmd met UHU plus.
    Als mijn berekeningen kloppen zou ik voor een 3 cm lange vlotter ruwweg op 0,9 gram bij een waterverplaatsing van ongeveer 1,2 gram uit moeten komen, en dan zou ik dus 0,3 gram "lift" moeten hebben...
    Hmmm...
    Het afsluitend oppervlak is ongeveer 0,1 cm2. Dat zou betekenen dat boven de 3 mBar de vlotter door de druk op de zitting gedrukt wordt?

    Dat werkt niet...

    Ander ontwerp:
    20231004_192401[1].jpg

    Het "cupje" aan de onderkant is verdwenen, en de vlotter sluit nu min of meer "op de smoring" af, als een soort van "slide-valve" (hoe heet dat eigenlijk in het Nederlands???).
    Nu is er geen enkele kracht meer actief op de vlotter ten gevolge van enig drukverschil, want de uitlaatboring is aan beide kanten van de stijgbuis, dus dat compenseert elkaar grotendeels, en wát er aan resterende kracht overblijft is ten eerste extreem klein (bij 20 mBar maximaal 0,16 gram) én staat haaks op de bewegingsrichting.
    Het feit dat de afvoeropening reeds onder het vloeistofniveau staat als de vlotter licht, zou voor de "afdichting" moeten zorgen, en de stijgende vlotter geeft de opening zodanig vrij dat er voldoende vloeistof kan ontsnappen.
    Bij zeer lage draaisnelheden zal er wellicht weinig afvoer zijn, bij hogere draaisnelheden zou dat geen probleem op mogen leveren.
    Het nadeel is wel, dat in principe pas water afgevoerd word als er reeds een redelijk niveau aanwezig is, en in eerste instantie, zal er uitsluitend water afgevoerd worden. Dat betekent dat er olie achterblijft, en olie is lichter dan water.
    De dichtheid van de olie is 0,85, de "dichtheid" van de vlotter zou 0,75 moeten zijn. Het ZOU dus moeten willen, maar er blijft van de 0,3 gram drijfkracht maar ongeveer 0,1 gram over... :(
    uiteindelijk zal het interface zich instellen ter hoogte van het afvoergat, en DUS aan de onderkant van de vlotter, wat betekent dat na verloop van tijd de vlotter geheel in olie drijft.
    Nu is de olie-aanvoer minder dan 0,04 ml/minuut, en de wateraanvoer ongeveer 1 ml/minuut, en dat mengsel is héét, dus ik denk niet dat er echt heel erg grote problemen gaan ontstaan, maar toch...

    Helaas kan ik tot vrijdagmiddag niks, daarna gaat het experimenteer-festijn beginnen.
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2023
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik ben bang, dat je de smerende eigenschap van stoomolie in condensaat overschat.
    Ik heb meer de ervaring, dat het plakt door de indikking.
    Door het plakken dien je het drijvend vermogen verhogen.
    Henk.
     
    brutus vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.049
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vrees dat het nog erger plakt als de boel nog koud is en de werking moeilijk op gang te brengen is. Maar de tijd zal het leren. Succes ermee Bert! Gr. Klaas.
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar zou je zo maar eens gelijk in kunnen hebben... Maar daar kom ik alleen achter door te testen. Wat ik sowiso van plan was te gaan doen uiteraard. Zowel in water als in olie, en uiteraard ook bij werktemperatuur.

    Nu had ik een hééééél lang verhaal getyped over wat ik allemaal nog meer zou kunnen doen, andere vlotter ontwerpen etc etc, maar...
    Ik heb provisorisch getest met een 3 mm buisje (2 mm binnendiameter) wat ik aan het uiteinde platgeknepen had.
    Het zou me helemaal niet verbazen als een 2 mm buisje (1 mm binnendiameter) over de volle lengte van het afvoertraject al voldoende is om de boel te laten werken...
    Desnoods met een paar slagen spiraal aan het uiteinde om wat extra lengte te maken.

    Laten we dát éérst maar eens proberen...
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het voordeel is, dat die olieafscheider binnen een seconde of 15, 20 helemaal doorgewarmd is. Of dat snel genoeg is weet ik niet.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.049
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zat net nog te denken of messing buis van een antenne bruikbaar is. Gr. Klaas
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is wél heel dunwandig, maar niet verkrijgbaar in mooi strak passende "stappen", en dat is voor het werkingsprincipe van de "slidevalve" wel noodzakelijk.

    Het kan ook nog wel anders, met een veel volumineuzere vlotter, maar dán moet ik die olieafscheider open maken, en dan wordt het lastig om hem weer goed dicht te krijgen, want hij is wel uit twee delen gemaakt maar volgens mij geperst, niet met schroefdraad gemonteerd.

    Al heb ik dat nog niet geprobeerd...
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dát dus...

    Een 2 mm koperpijpje (1 mm binnendiameter) laat bij volle kracht nét wat stoom door, bij deadslow vind er pas afvoer plaats als er flink niveau in het afscheidertje staat, maar bij halve kracht drukt hij zich al leeg, óók met een koude olieprop in het buisje.

    Een test van 50 minuten, koud begonnen en géén handmatig condensaat verwijderen (dus inclusief het condensaat van de koude start) leverde een totaal verzamelde hoeveelheid van 55 ml op. Dat is acceptabel.

    We zijn dus klaar, het einddoel is bereikt: We kunnen 350 ml voedingwater en 40 gram gas wegstoken zonder tussentijdse handelingen, in ongeveer 50 minuten.
    Hooguit dat we het nog wat netter moeten maken.



    IN de krul van de stoomafvoerleiding van de machine zie je het overloop pijpje zitten. Op 01:16 begint hij met afvoeren.

    Het verzamelde condensaat na 50 minuten:
    20231005_183733[1].jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2023
    ozy, Jan Walpot, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet erg spannend, maar...

     
    ozy, ked, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    902
    Locatie:
    Drachten
    Al een heel eind gekomen. Het wordt steeds beter.
    Je bent al een echte badkuip machinist.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Stoombad Bert...
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En met dank aan Henk Stoompomp voor de nieuwe aansluitnippel voor de druksensor ziet de gas-zijde van de machinekamer er nu een stuk opgeruimder uit:
    20231006_094828[1].jpg
    De druksensor ligt nu andersom, wat niet alleen ruimte oplevert, maar ook gunstiger uitkomt v.w.b. de snoertjes en kabeltjes.

    EDIT: om één of andere reden (en welke, dat weet ik ECHT niet) is de stabiliteit van de drukuitlezing, en daarmee de stabiliteit van de vlam, ENORM verbeterd.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2023
    ozy, Jan Walpot, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.245
    Locatie:
    Geldrop
    Welk type 60mm schroef heb je van Raboesch ?
    Ik ben ook bezig met een stoomsloep (1 meter lengte) en heb nu een 40mm er onder zitten, maar ik heb het idee dat dit een beetje te klein is voor zo`n zware sloep.
    Mijn machine heeft een boring x slag van 10 bij 16mm, maar deze is nog in aanbouw.
    Ik heb kunnen testen met een Krick Alex kloon (lees zelf gebouwd) in een kleine vaarbak en daar vond ik de shroefwerking wat weinig.
    Vandaar mijn vraag.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb Raboesch nr 147 geloof ik. Vierblad, 60 mm.
    Maar kijk even GOED wat er in het schroefraam past, want mijn oorspronkelijke schroef was 55 mm, en ik had 5 mm ruimte, dus een 60 mm schroef ZOU moeten passen, maar bij de oorspronkelijke schroef staan de bladen wat in een konus naar achteren, en de Raboesch is nogal "vlak", waardoor de bladtippen wat verder richting voorschip komen, en dat ging echt maar NET...

    Maar op zich heb ik wel de indruk dat zo'n Raboesch veel mooier loopt.

    Wat me wel opviel was dat die Raboesch schroeven vrij dunne (en dus buiggevoelige) bladen hebben. Vast heel erg goed voor het rendement, maar ook kwetsbaarder.

    Linksom of rechtsom: 40 mm lijkt mij ERG klein. Stoommachines zijn bij definitie geen echte toerenmakers, en des te minder toeren, des te meer schroefdiameter je wilt.
    De boel loopt ook rustiger, en het stoomverbruik wordt lager.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2023
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De voor afscheider werkt wel goed, dat die zoveel olie uit het condensaat afscheidt.
    Wat opvalt is, dat de druppels haar het potje er redelijk helder uitzien.
    De afscheiding van de olie is opmerkelijk, is het smeertoestel aan het eind van de test geheel leeg, gevuld met water?

    Over het machientje.
    De levensduur van de machine is toch niet slecht, heeft toch al behoorlijk veel uren gemaakt
    Op dat punt valt de kwaliteit volgens mij niet tegen.
    Succes met de rest van de testen. Henk.
     
    ozy, Jan Walpot, brutus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.838
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sterker nog: ik zie nog steeds een bruine vlek verschijnen in het condensaatfilter, maar ABSOLÚÚT géén olie, en ik heb ook al zeker 6 a 7 stoomsessies dat filtertje niet vervangen, en nog steeds geen doorslag gezien.
    Ik denk dat die doorslag optrad als het olieafscheidertje te vol zat en ik dan volle kracht gaf: er is vermoedelijk nogal wat beweging in die olieafscheder, en ik denk dat er dan wat van dat troebele condensaat uit de afscheider met de afgewerkte stoom mee kwam. Dat is nu, met die automatische afvoer volledig verholpen.

    Wat ook opvallend is, is dat wat er uit die afscheider komt, troebel IS en troebel BLIJFT, ook na langdurig staan, inclusief verwarmen en afkoelen. Dat spul is dus sowieso op geen enkele manier "recyclebaar".
    Inderdaad, maar dat is dus volledig schijn, want zelfs bij koude start (er is dan voordat ik de eerste stoom toelaat, helemaal niks meer in de afscheider aanwezig, omdat ik altijd afsluit met een stukje volle kracht totdat de afscheider leeg is, en dan zet ik met draaiende machine de hoofdstoom dicht) is de eerste aflaat min of meer "olievrij" water, maar wel vanaf de eerste mililiter troebel. Er komt ALTIJD bij opstarten van de machine als eerste een schot water van plm 10 ml uit, zonder olie.

    Nee... per sessie van 50 minuten haal ik ongeveer 0,5 ml water uit het smeertoestel en het valt mij op dat bij weer afgekoeld toestel het olieniveau aanmerkelijk lager staat dan het uitstroomgaatje van het toestel, terwijl ik hem wél altijd vul tot dat niveau. Ik denk dat dát door de uitzetting en inkrimping van de olie komt: Olie wordt niet alleen verdrongen door water, maar ook door uitzetting. De hoeveelheid water uit het toestel gehaald, is dus géén maat voor de hoeveelheid olie die verbruikt is.
    Heel ruw geschat denk ik dat er per 50 minuten ongeveer 1 ml olie doorheen gaat, ALS ik het toestel vul voor de sessie. Als ik het toestel niet hervul, moet de olie eerst weer opwarmen voordat het voldoende uitgezet is om de uitstroom te bereiken, en gaat er maar 0,5 ml per sessie doorheen.
    Ik denk dat dat opwarmen en uitzetten vrij snel gaat, dus bij opgevuld toestel haat er in de eerste paar minuten vrij veel olie doorheen, om daarna met een gestaag tempo van ongeveer 0,1 ml per 10 minuten constant gesmeerd te worden.
    Ik merk qua loopgedrag eigenlijk géén verschil tussen opstarten met "vers gevuld" smeertoestel, of "gebruikt" smeertoestel. Qua hoeveelheid olie in het condensaat-opvangpotje maakt het volgens mij wél verschil.
    Overigens heeft dit smeertoestel een inhoud van ongeveer 3,5 ml, daar kun je meerdere gasvullingen mee toe.
    :D de machine heeft nu 37 draaiuren, en Ik denk, om heel eerlijk te zijn, dat er maar weinig modelstoommachientjes zijn die zó intensief draaien. Natuurlijk, op shows en evenementen zie je machines de hele dag onbelast draaien op lucht en een laag toerental, maar dat is wat? 2 x 8 uur in een weekend en dat 1 a 2 keer per jaar? Ik ben nu 12 dagen thuis en heb al 14 uur gemaakt... Waarom? Omdat experimenteren en testen of en hoe iets werkt zo vreselijk leuk is... En een test van 5 minuten is geen test...:D

    Het ding loopt zo soepel als wat en ik zie eigenlijk nul tekenen van slijtage of achteruitgang. Sterker: voorheen, als ik de stoom smoorde tot de machine stilvalt, viel hij eigenlijk altijd op een "dood punt" stil (hetzij een zwaar punt, hetzij iets met de standen van de schuiven) en kreeg ik hem niet meer aan de gang door alleen maar meer stoom te geven, maar moest ik altijd de scharen trekken om weer beweging te krijgen. De laatste tijd is gewoon weer wat extra stoom geven in 99% van de gevallen voldoende en gaat hij gewoon weer lopen. Ik merk tijdens het varen ook dat als je bij hoge rompsnelheid tegen de richting in wilt starten, dat dat steeds beter óók goed gaat met heel weinig stoom. Bijvoorbeeld, als ik volle kracht kom aanvaren, en éérst de smoorkraan naar Dead Slow zet, en dán pas de scharen omhaal, dat de machine ook dan, zelfs met de grotere schroef, gewoon in de georderde richting start.
    Ik denk dat het drijfwerk ook ongeveer 1 ml per uur verbruikt, al is dat héél lastig te zeggen, want: ik vul het likkerpotje meestal een minuut of wat voordat ik de vlam ontsteek, omreden dat die smering niet onmiddelijk op gang komt, en ná het draaien haal ik (als ik niet verder draai) het likkerpotje leeg, maar dat is nooit 100% droog.
    Een dag later uiteraard wel (die kousjes gáán dóór tot de olie op is). Dus hoeveel het drijfwerk krijgt tijdens het draaien is onmogelijk te zeggen
    Het smeert in ieder geval verukkelijk zuinig, want tijdens die eerste tests op de werkbank ging er voor een ritje van 20 minuten zomaar 2,5 ml olie doorheen, het meeste er naast uiteraard en een verschrikkelijke baggerbende.
    Nu verbruik ik dus echt maar een muizebeetje (maar het word nog steeds een vette bende in de boot, hoor :D).
    De schaarbogen smeer ik met vet, en een miniem rupsje EP2 vet smeert de boel moeiteloos voor een uur, ik vergeet het ook wel eens en daar merk ik niks van.
    Ik zie ook nog geen slijtage aan de bogen, er tikt of ratelt niks.

    Dus ja... de levensduur KAN goed zijn, maar ik ben er 100% van overtuigd dat dat aan de likkerpot-smering ligt.
    De machine draait super, maar dat doet hij eigenlijk pas sinds ik de bakschuiven gepolijst heb.
    Hij heeft een heel mooie bedrijfstijd met een relatief laag waterverbruik, maar dat heeft hij pas sinds de condenser en de aftap op het olieafscheidertje.
    Hij heeft een absoluut vriendelijk gasverbruik, maar dat heeft hij pas sinds de voedingwatervoorwarmer.
    Het peilglas werkt pas goed sinds er een ontluchtingsafsluiter op zit.

    Zou ik er weer precies zo een kopen? JA!!!!

    Is het een aanrader? Alleen als je er net zo veel moeite in stopt als ik (dat is NIET bedoeld om mezelf op de borst te kloppen, daar bedoel ik mee dat IEDERE stoommachine bewerkelijk is in de omgang TOTDAT je de moeite neemt om sub-systemen aan te leggen). Want iedere machine zo uit de winkel, of zelf gemaakt, draait onder sub-systemen hooguit die 20 minuten totdat het keteltje leeg is, moet om de haverklap handmatig nagesmeerd en bijgevuld worden.
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2023
    ozy, Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    Giessenburg
    Leuk dat je tevreden bent over de kwaliteit van de machine en voor ons leuk om te lezen wat voor testen je hebt gedaan en de resultaten daarvan.
    Groet, Jan.
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina