Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... wat een verassing... Ik ben nog niet eens thuis (trein heeft vertraging) maar zie de e-mail dat die boot l vóór de middag bezorgd is...

    Ben benieuwd wie er dan voor getekend heeft???
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Gewoon door de bezorger over het hek gegooid, of bij buren drie straten verderop bezorgd...
    Ik heb niet te veel vertrouwen meer in bezorgers.
     
    Jackson en Potter vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt toch alleen maar goede buren Bert? Zal best wel goed komen. Gr. Klaas
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Keurig netjes, zoals hij altijd doet, achter huis op de afvalcontainers gezet. Hier in dit kleine durrepie kan dat nog.
    Jazeker, en die ging vanmiddag nog even de koelkast en zo aanzetten (met wat er in) en die heeft de doos in huis gezet.

    IMG-20230517-WA0016[1].jpeg
    Erg netjes verpakt, en goed verzorgde inhoud.

    Tot mijn verrassing:

    20230517_200706[1].jpg
    Een knappe messing schroef! (Die stond in de webwinkel beschrijving niet vermeld)

    Wat dan wel weer VIES tegenvalt, is de schroefas: Wél een roestvrij stalen as (was 40 jaar geleden bij mijn eerste bouwdoos van Krick een messing staf) en een koker met ingeperste lagers (waren in die oude bouwdoos twee messing busjes die je in de koper moest persen, erg veel speling), maar daar houdt het jubelende nieuws mee op:
    De lagerbusjes zijn te krap (as zit min of meer "vast" als je hem in de koker weet te krijgen), en nu valt dat wel weer op te lossen, maar: de as is maar 10 mm langer dan de koker, en de koker is vanwege die ingeperste busjes niet in te korten.

    Wat ronduit jammer en lachwekkend is, is de "schroefaskoppeling": Een schijfje met een excentrische pen, die je op de uitgaande as moet plaatsen, en dan moet je een klemring met lang uitstekend boutje op de as plaatsen. De excentrische pen moet dan achter dat uitstekende schroefje haken, en op die manier alle uitlijn en centreerfouten opvangen. Dat is echt te zot voor woorden. Dus... Schroefas zien te vinden. Liefst iets moois met kogellagers en sealtjes, maar "simpel" mag ook, als het maar gewoon goed is, en op lengte te maken. Want, andere machine, dan ontkom je niet aan aanpassingen.

    De romp is mooi, stevig en dik ABS, en er zit een fatsoenlijke bootstandaard bij, dus die hebben we dan maar éérst in elkaar gezet...

    EDIT: de lagerbusjes begonnen eigenlijk al vrij snel soepel te draaien. Dus dat lijkt ergens op. Ik denk dat ik voorzichtig ga proberen een van die busjes naar binnen te persen, zodat ik de koker in kan korten. Mislukt dat, dan kan ik altijd nog een nieuwe set aanschaffen.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2023
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Succes met inbouwen van de stoommachine.
    Vraag : heb je gelet op de machine lengtes?
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... de Chinees is ongeveer 6 cm langer dan de puffin en de Victor, dus ik moet de as ongeveer om die lengte inkorten.
    Aangezien de constructie op de website niet te zien was, ga ik wel behoorlijk wat moeten veranderen aan de ondersteuning van de droge kant van de schroefas, want ik had niet verwacht dat Krick die as maar i cm door het voorste ondersteuningsspant zou laten doorsteken. Ik had dat spant verder naar achteren verwacht, met meer doorstekende aslengte. Maar dat komt wel goed. De koppeling moet ik ook nog iets op verzinnen, want deze constructie had ik niet bepaald verwacht.
    Geeft niks, een uitdaging is leuker dan suf de tekening volgen. Komt goed.
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Advies schroefas: Raboesch. Watergesmeerd: aan de machinekant een seal, aan de schroefkant een glijlager. Werkt prima. De as en de schroefaskoker kun je op lengte maken.
    Die koppeling zat bij mijn stoombootje (Victoria van Krick) ook. Vervangen door een cardankoppeling van... jawel, ook Raboesch.
    Qua afmetingen komen de Borkum en de Victoria redelijk overeen. De schroef ook. En in mijn Victoria staat een 2cyl oscillerende machientje. Met (RC-gestuurde) gasregeling, stoomregeling en omkering. En omdat je op afstand de manometer niet kunt zien, én als extra veiligheid heb ik er een (RC-bediende) stoomfluit opgezet. Aan de klank van de fluit kan ik ongeveer inschatten wat de druk op dat moment is. En als ik de veiligheid zie blazen: gas een paar tandjes dicht en de fluit gebruiken. Dan ben ik weer een beetje druk kwijt. Ja, zonde van de stoom, maar liever dat dan... Vaarbeeld?
    Succes ermee!
     
    Potter, brutus, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Is het mogelijk om met een stukje ronde staf (bijv. laselectrode) een lagerbusje naar buiten te tikken, de koker in te korten en dan het busje er weer in te persen? Wel eens gedaan met een Graupner askoker en die in mijn coastertje gezet. Je kunt het natuurlijk zo mooi en duur maken als je wilt, maar hoeveel uur draait zo'n machine? Mijn 45+ jaar oude Bugsier 3 heeft nog steeds dezelfde Graupner askoker met glijlagers. Een jaar of 10 geleden een RVS as gegeven en oliebadsmering vervangen door uierzalfsmering. Komt uit de koker van Roel van Essen. Maar als machinist bedenk je vast wel een oplossing. Belangrijkst is dat je er een goed gevoel bij hebt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, de militaire filosofie: effectief, maar niet eficient...
    Ik zou ik niet zijn als ik dat niet HÉÉÉÉL anders op zou lossen want dat kan natuurlijk veel beter... :p
    Ik ga voor de "machinaire" filosofie: duur en onnodig ingewikkeld. Via telemetrie keteltemperatuur koppelen aan servogestuurde Regner branderregelklep. Niks niet geen fluit want ik wil mensen stiekum kunnen besluipen en dan moeten ze je niet van mijlenver horen aankomen, en trouwens: weet je wel wat gedestilleerd water kost? Dus: wordt de druk hoog, dan neemt de brander terug.
    Ik wil gewoon stil kunnen liggen! Het leven is al jachtig genoeg, het is van de zotte dat nietsdoen tot druk en stress en herrie leidt! Ik snap dat niet, het lijkt mijn baas wel, die word ook heel gestresst en gespannen als het schip stil ligt niks te doen... Gaat ie ook van blazen...

    Wie verkoopt die?
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2023
    ozy, Potter en HeliKoper vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet ik niet, maar ik tik het busje er liever verder in, dan "er uit en daarna weer terug". Ik weet namelijk niet wat voor materiaal die busjes zijn, en van binnen uit kan ik nooit veel kracht zetten, van buiten af kan ik een stift met vol draagvlak gebruiken.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Potter vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Kan mijn stoomsloepje ook, hoor. Gewoon de stoomkraan dichtdraaien via de zender.

    Raboesch schroefassen kun je kopen bij: Schroefassen | ModelbouwShopNederland , evenals de eventuele koppelingen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De servo gestuurde Regner afsluiter is geen keteldrukregeling, daar de keteldruk niet wordt terug gekoppelt.
    Deze keteldrukregelaar regelt de gashoeveelheid naar de brander afhankelijk van de keteldruk.
    Ook heeft deze de functie van waakvlam. :
    http://www.kramer-steam.ch/ger/gasregler/gasregler.html
    Succes met je project. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... maar ik heb een zender die je min of meer ALLES kunt laten doen via de programmering. De zender gaat de keteldruk regelen. Het voordeel is dat ik dan drukindicatie en branderstand op de zender kan zien. De vlam wordt op zich niet bewaakt tegen uitwaaien, maar krijgt wel een failsafe (contactverlies=brander uit).
    Op de zender kan ik vrij simpel de waakvlam instellen.
    Middels een 3-standen schakelaar gaat de brander van "uit" naar "handgestuurd" naar "automaat".

    De regelaar die jij linkt, is (als ik de beschrijving goed begrijp, tenminste) geen regelaar maar een aan/uit schakelaar met bypass-kanaal als waakvlam voeding. Dat wil ik niet. Het werkt wel, en het levert verder geen echte technische problemen op, maar ik heb veel liever een modulerende vlam, die groter of kleiner word aan de hand van stoombehoefte. Dat zou met die Regner servo-gestuurde kraan moeten lukken als ik de regelstand via telemetrie aan de stoomdruk koppel. Nu heb ik geen bruikbare druksensor, maar dat wil ik ook liever niet. Ik ga dat met een voeler doen aan de hand van de ketelwand-temperatuur..

    Ik ben een 100% voorstander van automatisering en beveiliging, maar ga daar niet moeilijk over doen als de mogelijkheden er voor reeds gratis en voor niets in mijn zender aanwezig zijn.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2023
    Potter vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, maar dan gaat wél je veiligheid blazen. Mijn leefregel, er lang geleden door een zeer gerespecteerde hoofdmachinist ingestampt: "NÓÓIT beveiligingen als regelelement gebruiken" (nooit op je beveiligingen vertrouwen om de dingen binnen de perken te houden).

    Dank!
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat valt eigenlijk nog best wel tegen, hoor :D
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dan ga je via telemetrie nogal een regelkring maken bestaande uit drukopnemer met doormelding op de zender, zender met regelkarakteristiek en sturing van de gasregelklep.
    Bij de drukopnemer met melding op de zender kan ik mij voorstellen, dit zit ook in de DY.
    De regelkarakteristiek is het volgende punt. Je wilt geen AAN/UIT regeling hebben maar een zekere proportionele band.
    De gasregelaar. De Regner gasafsluiter is servo bedient, dus kan in principe op elke hoeveelheid gasdoorvoer ingesteld worden.
    Nu weet ik niet de regelkarakteristiek van de afsluiter. Indien dit een klep- en geen naaldafsluiter is, dan heb je bij en lifthoogte van 1/4 van de klepdiameter al de volledige doorgang.
    Dat dit niet zo is bij de regelkleppen aan boord komt doordat deze een parabolische (kwadratische vorm) klep hebben.
    De doorgelaten hoeveelheid is kwadratisch met de doorlaat en door de kwadratische vorm van de klep krijg je bij het openen een lineaire doorgang over de gehele slaglengte.
    Kortom, veel zal afhangen van het regelbereik binnen de slag van de servo van de Regner gasklep.

    Bij de DY heb ik een drukopnemer met terugmelding op de zender, geen regeling op de zender.
    De drukregeling is een krachtenbalans met een na genoeg lineair drukverloop.
    De bedrijfsdruk is 3bar. Regelkarakteristiek, bij 2,5bar 100% vlam en bij 3 bar de vlam uit(waakvlam brandt). Dit is een PB van ongeveer 30%.
    De waakvlam blijft branden en daarnaast nog is er een gasafsluiting bij een keteldruk < 0,5bar, gevaar voor droogkoken.

    Maar ik ben wel benieuwd hoe jij de regelkring met drukopname hebt voorzien.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uit de gegevens van die keteldrukgestuurde regelaar die jij linkte, maakte ik op dat de luxe uitvoering "aan/uit" (volle vlam-waakvlam) schakelde met een hysteresis van 0,2 bar, wat zou betekenen dat het ding bij een ingestelde waarde van 3,5 bar (bijvoorbeeld) bij 3,4 bar van waakvlam naar vol schakelt, en dan vol doorbrand tot 3,6 bar. Ik heb video's gezien van andere gasregelaars, die vergelijkbaar gedrag vertoonden, te horen aan het plotselinge opkomen of wegvallen van de brander. Ik ben daar nooit zo weg van, van plotselinge veranderingen van warmtetoevoer. De eenvoudige uitvoering lijkt proportioneel te regelen, maar ik kreeg uit de beschrijving dat het ding een proportionele band heeft van 3 bar. Dat zou betekenen dat komend vanaf 4 bar en waakvlam, de brander pas voluit brand bij 1 bar stoomdruk.
    Regner adverteert in ieder geval onomwonden dat het ding dient om te regelen, niet als "aan/uit" dus ik ga er van uit dat het ding redelijk lineair is.
    Nu heb ik een beetje een hekel aan drukopnemers in stoom, of drukmembranen (zoals in die gasregelaars) want het zijn altijd potentiële punten van lekkage.
    Mijn plan was een temperatuurvoeler op de ketelwand te plaatsen, BOVEN het waterniveau. Stoomdruk is onlosmakelijk verbonden met stoomdruk, en door condensatiewarmte van stoom, zal die ketelwand zéér snel de temperatuur volgen. Afkoelen gaat wat trager, maar dat is minder problematisch. De reden is dat ik dan geen extra verbindingen, doorlaten of wat dan ook hoef aan te leggen, ik hoef alleen maar een stukje isolatie weg te halen, een voeler aan de ketel te plaatsen, en de isolatie weer toe te dekken. Voor een goede verbinding kan ik een klein, strak passend koper of messing buisje aan de ketelwand solderen, met gewone soldeertin (soldeertin kan die temperatuur wel hebben) en de voeler in dat buisje plaatsen. Goed warmtecontact verzekerd.
    Vervolgens is het plan, om de regeling een proportionele band van 10 graden C te geven, en wel van 133 tot 143 graden. Dit zijn de temperaturen die overeenkomen met 3 en 4 bar. Bij 133 graden volle vlam, en bij 143 graden waakvlam. Uiteraard is het een kwestie van kijken wat de meetafwijking is, en stellen we de waardes daar op in.
    Een proportionele regelaar heeft altijd een statische offset, maar dat is minder belangrijk, hij zoekt zijn balans wel.
    Zoals gezegd, als de ketel op 3 bar staat, en de druk loopt op ten gevolge van de volle brander, zal de ketelwand deze temperatuur tamelijk strak volgen, want ieder warmteverschil tussen ketel en verzadigde stoom zal condensatie, en dus afstaan van grote hoeveelheden warmte veroorzaken. Er zal dus vrij weinig vertraging zijn tussen het oplopen van de druk en de waarneming daarvan (dus de respons zal vlot genoeg zijn)
    Omgekeerd, als de druk daalt vanaf 4 bar, zal de respons vermoedelijk wat trager zijn, want stoom koelt niet zo heel erg goed, maar dat is minder erg dan een trage reactie bij oplopende druk, en zoals het spreekwoord luid: beter laat als nooit :D. en traagheid in een proportionele regelaar maakt de boel alleen maar rustiger.

    Ik was van plan een voedingpomp vast aan de machine te koppelen, en de tandwielverhouding zodanig uit te vogelen, dat het "ongeveer goed" is. Ik weet dat de bedrijfstijd van de ketel opgegeven word voor 15 minuten, maar ik weet niet wat de brandertijd is, het doel is om de voeding zodanig in te regelen, dat de bedrijfstijd van de ketel opgerekt wordt tot "langer dan de brandstofvoorraad". Lukt dat niet, dan is een handmatig gestuurde driewegklep gauw genoeg ingebouwd. Maar in alle eerlijkheid, die voedingspomp is tweede plan, we gaan eerst kijken hoe e.e.a. functioneert.

    De schoorsteen gaat mogelijk plaats bieden aan een voorwarmer ofwel economizer, en mischien laat ik de afgewerkte stoom wel condenseren in de voedingtank, maar daar heb ik wat bedenkingen tegen in verband met dat een hoge temperatuur van de voedingwatertank problemen met de aanzuiging van de voedingpomp kan veroorzaken.
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben denk ik niet voldoende duidelijk geweest, bij een Taranis is het mogelijk een proportioneel meetsignaal om te zetten in een proportionele servo-aansturing.
    Dat heb ik bij een prototype van mijn benzine-motoren gebruikt om de luchttemperatuur een proportionele correctie op het brandstofsignaal aan te laten sturen.
    Is niet heel erg ingewikkeld.

    Deze mogelijkheid ga ik gebruiken om de keteltemperatuur de branderdruk aan te laten sturen.
     
    Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Je bedoelt hier (Stoomdruk is onlosmakelijk verbonden met stoomdruk), waarschijnlijk temperatuur en druk. Aan jou welke grootheid je het eerst wilt noemen. Begrijp dat je op gas gaat stoken en niet zoals Harm op (was)benzine. Hij zet met een fietspomp zijn benzinetankje onder druk en warmt de brander voor met spiritus. En ergens heb jij toch iets met benzine? Gr. Klaas.Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina