Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou zomaar kunnen... Ik weet het domweg niet.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb op school geleerd Koper + Zink = Messing, en kan niet tegen zuur en is ongeschikt voor stoom.
    Er zijn heel veel messing legeringen, normaal geel messing heeft 10 tot 15% zink.
    Ik vraag mij ook weleens af wat voor soort messing gebruikt wordt door Wilesco en ook die Chinese fabrikanten, zou best een andere legering kunnen zijn.
    Koper + Tin (en/of Lood) = Brons is wel geschikt voor stoom.
    En ook daar zijn heel veel soorten legeringen in.

    In de kleine spoor 1 en spoor G (koperen) locomotief ketels gebruiken we meestal een mengsel van 95% gedestileerd water met 5% leiding water.
    De kleine hoeveelheid kalk uit het leidingwater houd het ketelwater iets basisch.
    Aan het eind van de dag de ketel leegmaken, zodat dat kalk en andere vervuilingen niet in de ketel achterblijven.
    De gasgestookte spoor 1 loks maken gebruik van 2 methodes om de gastank op temperatuur te houden.
    1) de gastank naast de ketel plaatsen (een enkele ontwerper gebruikt een grote gastank in de tender en dan een kleine verdampingstank naast de ketel)
    2) de gastank in de tender plaatsen, in de voedingswaterbak, en dan lauwwarm voedingswater in de tender doen.
    Ik gebruik meestal in de winter menggas met propaan en in de zomer zuivere butaan.
    In de grotere koperen ketels (mijn grootste koperen ketel is 9 liter) gebruik ik het ontharde water van de trein club, dat is denk ik wel minder goed, maar een 7,25" lok gebruikt op een dag snel 10 tallen liters water, en dan is gedestilleerd water best lastig.
    In de stalen ketels gebruiken wij onthard water met tannine.
    Mijn ervaring is wel dat voor alle ketels die met verloren stoom werken het regelmatig wassen van de ketel net zo belangrijk is als de kwaliteit van je ketelwater.

    Ik kijk wel met bewondering naar je creativiteit en hoe je de machine zo lang mogelijk laat lopen.

    Groeten Willem
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. JeroenDorr

    JeroenDorr

    Lid geworden:
    21 mei 2020
    Berichten:
    699
    Locatie:
    Spijk, West Betuwe
    sorry, lijkt erop dat mijn spellercheck van ph pan maakte!

    Het enige wat ik aangaf is dat het bepalen van TDS met een geleidingsmeting meestal niet erg nauwkeurig is. Maar het is vaak wel de eenvoudigste en goedkoopste manier. Maar je kan zoals jij ook doet een heel eind in de buurt komen door een goede redenering.

    veel succes, ben benieuwd wat de endoscoop gaat opleveren.

    Jeroen
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wij maken dat onderscheid in de Nederlandse taal, maar in het engels, waar je de meeste technische literatuur in vind, niet. Daar gebruikt men hoofdzakelijk de term "Brass" voor beide legeringen, en ook in het nederlandse "messing" kan toch echt ook tin zitten en toch nog steeds messing heten. Vanwege die mogelijke verwarring spreek ik liever van Zinkhoudend messing en tinhoudend messing. Dat is mischien technisch niet helemaal correct, maar wel duidelijker, want er zijn wel tinhoudende messing ketels, maar ik heb nog niet gehoord van bronzen ketels. Dat is meer materiaal wat je voor cylinders en schuiven en dergelijke verwacht.

    Dank, dat vind ik een leuk compliment. En wat dat betreft, ik ben er ondertussen achter gekomen dat ik mij voor wat die voorwarmer betreft, VRESELIJK verschat heb ik de lengte koper die nodig was, want het blijkt dat er genoeg koper in zit voor de dubbele voedingwatercapaciteit. Dan krijg ik ook meer condensaat terug, maar daar koop ik zo weinig voor als ik de ketel over de kop pomp.
    Echter: meer dan de helft van mijn huidige condensaat komt van domweg de afstraling aan de omgeving, dus als ik mijn condenser verklein, loopt ook mijn opbrengst terug.
    Daar is maar één optie voor, en dat is waterkoeling met buitenboordwater. Enerzijds lijkt me dat prachtig, anderszijds zie ik een beetje op tegen het vermogen wat een koelwaterpomp opslokt. Daar moet ik nog eens over nadenken, want het lokt me wel aan om in plaats van 40% gewoon de volle 90% (maximaal mogelijke terugwinning ongeveer) te pakken, want dan kan ik met een grotere gastank gewoon anderhalf uur bedrijf houden, en dat vind ik wel wat hebben... Dat heeft niemand.

    Betekent wel een volledig nieuwe condenser bouwen. En daar ben ik dan weer stiekum niet zo heel erg goed in... :D

    :D :D :D kan gebeuren, en pH, tsja, ik kan in verband met koper en messing eigenlijk helemaal niks vinden over aanbevolen pH waardes, anders dan "7 of een tikkie
    hoger".

    Dat klopt... maar ik heb vroeger les gehad in de theoretische achtergrond van "meten", en daar heb ik wat dingen opgepikt die de meeste mensen die ik in mijn werk tegenkom zo snel mogelijk vergeten blijken te zijn: Dat "nauwkeurigheid" niks te maken heeft met hoe accuraat het getalletje wat je afleest de werkelijkheid weergeeft, en alles met het achterhalen van die afwijking. En hoewel wat ik doe ook absoluut niet 100% nauwkeurig is, is zo'n "terugredeneer proces" toch een heel aardige manier om in elk geval wat zekerheid over die afwijking te krijgen.
    Als ik 4 liter water van 2~3 ppm (mijn meter geeft geen tussenliggende waardes aan maar springt wat heen en weer) indik tot 400 ml, en ik meet dan 25 ppm, dan mag ik er met "redelijke zekerheid" van uitgaan dat die "2~3" dus redelijk overeenkomt met 2,5...

    En dan ben ik ZELFS nog niet eens zo geinteresseerd in of die 2,5 en die 25 kloppen, wat mij betreft zijn ze 2 en 20 of 3 en 30, wat ik WEL weet, is dat als ik water een factor 10 indik, dat mijn meter dan een 10 keer zo hoge waarde aangeeft. En DAT is óók een vorm van nauwkeurigheid.
    Dan is het verder een kwestie van (en dat is meer gevoel en ervaring dan wat anders) grenzen stellen, en zeggen "als ik DAT aflees, moet ik mijn water gaan verversen."

    Want hoewel mijn gedestilleerd goedkoop is, is het wel tijdrovend om te maken dus ik wil er ook niet meer van verbruiken dan strikt noodzakelijk is.

    Maar ik verwacht wel, en de praktijk zal dat uitwijzen, dat die TDS waarde van mijn voedingwater op gaat lopen als ik hogere terugwinning bereik, en dat ik wel veel minder vers water ga verbruiken maar toch de ketel vaker zal moeten verversen.
    In het grootbedrijf houden we dat in de hand met driemaal daags een X aantal seconden te spuien, maar DAT gaat me dan weer even een tikkie te ver, om dát soort dingen te gaan doen :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2023
    Potter vindt dit leuk.
  5. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik weet dat Full scale motorjachten vaak gebruik maken van "kielkoeling"
    Daar gaat de koelvloeistof van de dieselmotor dus door buizen buiten de romp, onder de kiel dus.
    Zou je de afgewerkte stoom ook door een koperen buis onder de romp kunnen voeren?
    Dat zou een goede condensor zijn!
    Dan zou de druk van de afgewerkte stoom dan wel het condensaat omhoog moeten drukken naar de watertank.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Ik denk dat wat jij noemt de beunkoeling in de binnenvaart is. De pijpbundel ligt dan niet “buiten de romp” want dan zou de zaak niet lang heel blijven, maar in een soort “uitgespaarde” vierkante ruimte ergens in de romp, waar het omgevingswater zodoende vrijelijk bij kan. Als zo’n schip bijvoorbeeld bij de werf wat hoog op het water ligt en je komt er in je kajak langsop kun je die zaak mooi bekijken. Zal denk ik wel voornamelijk geschikt zijn voor zoetwater?
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad een optie, ik ben alleen een beetje huiverig voor die tegendruk. Hoe minder je daarvan hebt, hoe beter de machine loopt en een paar tientallen milibar is al voldoende om een goed merkbaar effect te hebben.
    Daarnaast ben ik ook wat huiverig voor de rompdoorvoer (i.v.m. sterke en plotselinge temperatuurveranderingen iedere keer dat het systeem opgestart of gestopt wordt) want het is een ABS rompje.
    Alles kan, maar ik heb nog niet een goed mentaal plaatje van hoe zo'n doorvoering er dan uit moet zien.

    Tevens krijg je, dat is nu eenmaal de aard van het beestje, geen regelmatige tegendruk, maar een nogal "stuiterende" actie vanwege die enorm grote volumeverandering: Stoom komt die buis binnen, en valt in elkaar tot water. Dat water "sluit het koelend oppervlak af", dus er condenseert even geen stoom, maar die stoom blijft wel komen, dus die ramt dat water aan de kant tot er weer voldoende koelend oppervlak schoongeveergd is, waarna het weer in elkaar klapt tot water, het condensaat verderop in de buis terugzuigt, en de boel gaat hameren. Dat voorkom je met een condenspotje o.i.d., maar dát is op die schaal ook nog niet zo eenvoudig gebouwd.
    Het ZOU kunnen werken als de condenser-buis verticaal staat, maar dat is wat onwerkbaar onder de boot
    Gewoon een open doorlopende buis gaat, ben ik bang, niet echt mooi werken. Nu zou ik daar mee kunnen gaan experimenteren, maar ik heb geen andere testopstelling dan de boot zelf, en dat vind ik dan weer wat ál te gortig...


    Beunkoeling word óók in de zeevaart gebruikt, ik heb er de afgelopen 16 jaar hoofdzakelijk mee gevaren. Ik ben er niet dol op want bij eventuele problemen zoals lekkages of dichtgroeiende koelers (letterlijk dichtgroeiend, bepaalde organismen zijn er dol op en zetten die pijpbundels massief dicht met schelpjes) moet je noodgedwongen OF drooggezet, OF heel hoog ontballasten en de bundels trekken, wat nooit een fijn idee is, want je hebt een gigantisch gat in de machinekamer met het zeewater slechts 5 cm onder de rand of zo.

    Maar Willem bedoelt echt kimkoeling, en dat is zeker voor modelbouw een absoluut haalbare kaart. Ook op zee zie je bij bijvoorbeeld sloepen en kleinere scheepjes nog verrassend vaak gewoon een paar pijpjes buitenom. Maar je moet inderdaad niet met zo'n boot willen droogvallen op het Wad of iets dergelijks.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Even off topic: met ultrasoon kun je dat prima voorkomen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat mag je me even uitleggen? Want ik ben nog geen ultrasoontransducers in beunkasten tegengekomen.

    Voor zover ik weet worden die bundels inderdaad in een zuurbad ultrasoon gereinigd, maar dat is niet "voorkomen". De huidige club gebruikt een doseerpompje wat biociden in d beunkast injecteert, maar ik heb in al die jaren nooit vast kunnen stellen of en hoe goed dat werkt.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Potter vindt dit leuk.
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Zie onder andere https://www.shipsonic.com
    Box cooler is een beunkoeler, toch? Of vergis ik me?
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.713
    Locatie:
    Antwerpen
    Verhaal klopt wel, voor de ultrasone gebruikten ze grote koperanodes waar een elektrische stroom naar gestuurd werd. (Sleepdienst)

    Ook effectief maar ze vergaan natuurlijk wel en op die manier is het een vrij kostelijke (werkuren om ze te vervangen-materiaal) methode in vergelijking tot ultrasone.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.713
    Locatie:
    Antwerpen
    Die zenders worden geplaatst op de leidingen in de machinekamer vlak bij de beunkoeler (in Antwerpen boxkoeler genoemd ;) )

    Maken continu een soort van tikkend geluid.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ons scheepje, gebouwd voor de zeevaart, heeft ook een pijp buitenom (18 meter)
    Nu is die nog niet in gebruik, maar soit.
    Ons andere scheepje heeft er twee, een voor de hoofdmotor en een voor een te plaatsen generator.
    Met beide schepen is droogvallen een crime, vanwege de rompvorm, maar de koeling zal er geen last mee hebben.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Drachten
    Recreatievaart zie je dat ook wel, meestal hangt er onder zo’n boot een soort badkuip waarin de motor half verzonken zit.
    En dan steekt de schroefas aan het einde van de “ badkuip” hier uit. Dan heb je ook geen last van de buizen die onder het schip lopen.
    Ouders jarenlang een Meeuwkruiser gehad, die had dat zo. Zelf tegenwoordig eigenaar van een Fjord Selcruiser, deze heeft dus eigenlijk twee systemen, met daartussen een warmtewisselaar. Buitenwater wordt met een impellerpomp opgepompt, gaat door de warmtewisselaar naar buiten. Andere kant zit een systeem met koelwaterpomp, koelvloestofreservoir en thermostaat.

    Je zou voor koud water, het kunnen oppompen, en dan door een warmtewisselaar kunnen leiden. Hoef je maar 1 gat in het bootje te maken, afvoer koelwater gewoon overboord leiden.
    Wordt het wel heel ingewikkeld allemaal.
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2023
    Potter vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is correct...
    Onze wat grotere schepen hebben inderdaad die grote koperanodes, maar sinds die opgespendeerd zijn (wat naar verluidt toch meer dan 12 jaar geduurd heeft) heeft men besloten ze niet te vervangen, want dat schijnt een godsvermogen te kosten (als ik het goed begreep 24 mille voor 6 van die staven koper). En nu zit daar ook zo'n chemie pompje... Nou ja, ze zoeken het maar uit, het zal mijn tijd wel duren.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou het idee moeten zijn ja, maar vind maar eens een energie-zuinig (i.v.m. OF het verbruikte vermogen aan de schroefas, OF de belasting van de boord-accu) pompje van plm 6 liter per uur... die zijn er bijna niet.

    Niet ingewikkelder dan wat er nu al zit...

    Maar een stuwbuis achter de propeller (kost een fractie snelheid) zou een optie kunnen zijn. Die zou ik eventueel in het roerblad kunnen integreren (moet ik wel een nieuw roerblad maken, maar dat vind ik niet zo'n vreselijke klus). Weet alleen niet of ik dan voldoende opvoerhoogte bereik om het systeem op te starten (je begint leeg) maar als de overboord leiding naar achteren gericht vlak voor de schroef eindigt, zou dat al aardig helpen, en sowiso, als het systeem eenmaal gevuld is is er druk-evenwicht en zou het ook bij zeer langzaam vooruit nog steeds moeten blijven stromen... Bij achteruitslaan zou de stroming dan om moeten keren, zou niet zo bezwaarlijk moeten zijn.

    Ik denk dat ik DAT maar ga doen.
    Het komt er dan op neer dat bij net opgestarte installatie, als eerste de machine met boot in het water even voluit moet draaien tot de condenserkoeling circulatie gevuld is. Daarna zou het gewoon uit zichzelf moeten blijven werken.

    Cool! Ik heb een oplossing. Dank voor het duwtje over de rand. Nu moet ik het nog zien te fabrieken....
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2023
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb dit niet durven voorstellen.
    Deze optie wordt veel gebruikt bij speedboten om de vaarregelaar te koelen.
    Bij deze schepen draait de schroef vele duizenden toeren en daarnaast de snelheid is al genoeg op het water door de leidingen te stuwen.
    Nu over de stoommachine. Met een beetje geluk haalt deze op volle snelheid1500 t/min.
    Kruissnelheid 1000 t/min?.
    Met dit lage toerental is het bedenkelijk, dat je voldoende water naar de condensor kunt stuwen.
    Bedenk wel, dat de lekkage, door de afstand van het schroefblad, zodanig groot is, dat het eveneens bedenkelijk is, dat er een drukopbouw plaats vindt.
    Beter gecontroleerd pompen, dan hopen dat het werkt.
    Opmerking, de pomp die ik toonde heeft een debiet tussen de 50 en 150 ml/min.
    Snelheid een voudig te regelen op ESC aangesloten op een potmeter van je zender.
    Kun je ook nog spelen met de doorstroming.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    894
    Locatie:
    Drachten
    Even gekeken naar zo’n pompje wat Henk ( Stoompomp) noemt, op Alliexpres €12,50.
    Noemen ze een Peristaltic pump.

    Zie zelfs op filmpje van zulke pompjes die 3D geprint zijn, nu nog een 3D printer..
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2023
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina