Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik ben inmiddels uit die hoek vandaan, anders had je wel bij ons kunnen overnachten Bert...
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen is er weer iets te melden:

    Het chinese centrifugaalpompje is vanmorgen gearriveerd...

    Het ding is klein:
    20240503_200022[1].jpg
    Expres vanuit deze hoek geschoten, het ding gaat nagenoeg geheel schuil achter mijn duim, die toegegeven erg gespierd is, want daar zuig ik ook alle onzin uit (de waarheid komt uit de rechterduim, die is veel dunner).

    Maar voor de beeldvorming hebben jullie daar natuurlijk niks aan. Dus:
    20240503_200028[1].jpg
    ZÓ ziet dat ding er werkelijk uit.
    Ongeveer 1/4~1/3e van die Volvo ruitenwisser pomp.
    De ruitenwisserpomp trok in bedrijf (dus mét water in de leidingen) ruim 900 mA bij ongeveer 2,3 Volt (2,1W), en leverde ongeveer 300 ml/min bij de tegendruk die het systeem gaf.

    Dit pompje provisorisch getest met als tegendruk de condenser, maar de pomp in een maatkan van 1 liter, bleek dat draaiend op 5V het stroomverbruik ongeveer 160~170 mA is (0,85W), en de opbrengst ongeveer 200 ml/min.
    De condenser heeft ongeveer 100 ml water per minuut nodig, maar knijpen van de waterflow is vermoedelijk niet heel erg zinvol, aangezien het stroomverbruik er nauwelijks van daalt. Zonder tegendruk pompt het ding bijna een liter per minuut tegen 180 mA, bij gesloten pers daalt dat slechts 20 mA.
    En een geknepen afsluitertje gaat alleen maar als filter werken en lastig doen als er rommel in het water zit.

    Dus nu gaan we deze pomp in de romp lijmen, en ter visuele controle gaan we de overboord verplaatsen naar boven de waterlijn.
    Ik moet nog iets verzinnen om de aanzuigopening te voorzien van een practisch wierrooster, maar dat komt vanzelf...

    En als dit klaar is, ziet de boot er weer vrijwel 100% uit zoals vóór de extra condenser spiraal, en (hoewel totaal onbelangrijk op 7 kilo) is ze ook weer een gram of 100 lichter.

    De pomp komt gewoon rechtsstreeks op een ontvangerkanaal, zonder schakelaar of wat dan ook, het is droog draaiend maar 110 mA, en het zal in het geheel der dingen nauwelijks merkbaar zijn, als je kijkt dat de 5W gastankverwarming ook vanaf deze accu gevoed wordt...
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gat geboord in de romp, houten vulstukje gemaakt zodat de zuigmond niet al te ver door de romp heen steekt, pompje in de romp gelijmd.
    20240504_001000[1].jpg

    Zuigmond moet nog gelijk getrokken worden aan de huid.
    20240504_001014[1].jpg

    In het houten vulstukje zijn 8 magneetjes in een cirkel geplaatst. De bedoeling is om uit dik blik en staaldraad een wierrooster te maken, wat aan de buitenkant om de zuigmond gezet kan worden, en wat door die 8 magneetjes op zijn plek gehouden moet worden.
     
    ozy, Potter en Jinny vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oei... alweer bijna een maand geleden dat ik dat pompje er in lijmde... In die tussentijd is er eigenlijk ook maar héél weinig gebeurd, ik was een beetje in beslag genomen door die toestand met het evenwicht en zo snel mogelijk weer "fit for duty" te worden, want dat ziek zijn, dat is maar niks.

    Dat is gelukt, afgelopen twee weken "her-integreren" en voorzichtig weer halve weken aan het werk gegaan. Als alles goed gaat mag ik nu weer volledig aan het werk.

    Vanmiddag dus toch maar even een klein uurtje (veel meer was het niet exclusief droogtijd van de epoxy uiteraard) uitgetrokken om de boel af te maken, zo weinig werk was het.

    Aan het pompje een oud futaba stekkertje gesoldeerd zodat de pomp rechtsstreeks in de laatste vrije ontvangeruitgang gestoken kan worden. geen schakelaars of regelingen er tussen, gewoon "ontvanger aan=pomp aan".
    De oude doorvoeren afgedicht, en een nieuw overboordleidinkje in de zij geplaatst, zodat er visuele controle is. Daar heb ik verder geen foto's van want dat is niet erg spannend.

    Het resultaat is dat Ravika Putri er nu weer vrijwel identiek uitziet aan de situatie voor deze verbouwing, het oude ruitewisserpompje ligt niet meer lomp in het zicht, de extra voeding voor die pomp is ook weg en de bankjes kunnen dus weer op hun plek.
    Het enige wat zichtbaar is, zijn de toe en afvoerslangen voor de koelspiraal:
    20240602_230934[1].jpg

    En uiteraard maar even een koffiekopje onder de uitlaat gehouden met de stopwatch er bij, om te kijken wat de precieze opbrengst was: Dat bleek in de orde van grootte van 200 ml/minuut te liggen. Precies voldoende!: Er is héél zo nu en dan een vaag wolkje stoom te zien aan de ontluchting, als je héél goed kijkt.
    En aangezien de ontvangerspanning op 5V gestabiliseerd is, is de spanning op de pomp, en dus ook de opbrengst, constant, en dat is wel zo prettig, en draagt wezenlijk bij aan de "voorspelbaarheid" van het geheel voor wat betreft waterverbruik en dergelijke.
    20240602_230946[1].jpg

    Uiteraard gaan we niet alleen in badwater varen, dus de mogelijkheid van vuil in de pomp bestaat.
    Aangezien een stoomboot op zijn rug leggen iets is wat je liever niet doet, moest er maar even een wierroostertje voor de inlaat:
    20240603_001055[1].jpg

    En voor het makkelijke schoonmaken, als je de laatste post nog eens doorleest, zie je dat ik in de fundatie van de pomp 8 staafmagneetjes verwerkt had.
    Het wierrooster is gemaakt uit een stalen onderlegring en wat 1 mm staaldraad, en wordt door die 8 magneetjes op zijn plek gehouden. Je pakt het er echter probleemloos af als de boel vol zit met troep:
    20240603_001110[1].jpg

    Uiteraard heeft het geheel ook al een klein uurtje (en 50 gram gas) proefgedraaid.
    Het geheel werkt vlekkeloos...
    De delta-T over de koelspiraal is bij volle kracht ongeveer 30 graden, en het is opvallend hoe ongelooflijk snel de temperatuur reageert op meer of minder vermogen. Dat gaat letterlijk binnen enkele seconden.

    EDIT: en volgens mij is hiermee Ravika Putri dan ook eindelijk "af"... Tenminste, ik ben verder gekomen dan ik voor mogelijk had gehouden (ik had bijvoorbeeld nooit verwacht daadwerkelijk alle beschikbare schone stoom te kunnen hercondenseren), maar... ik heb voor nu geen verdere ideeën meer qua doorontwikkeling.
    En laten we wel wezen: een stoombootje van dit formaat wat afhankelijk van de vaarstijl tussen de 50 en 90 minuten "autonoom" bedrijf kan houden... Da's helemaal niet verkeerd, dacht ik zo.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
    MicropropSport, ozy, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.537
    Locatie:
    Oostvoorne
    En wanneer gaat het los in de sluis of ergens anders Bert? Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met wat geluk is het morgenavond vaaravond van "De Golf", en andres moet ik even wachten tot ze in Appelscha het ponton in de vaart hebben liggen. De Turfroute is namelijk weer geopend, en dat betekent dat de sluis tamelijk druk in gebruik is, en 's avonds meestal leeg achtergelaten wordt...

    MAAR... ik kan eens even kijken of ik, als ik weer eens vanuit de 4e Pet moet werken, of ik dan een keer een nacht eerder aan kan rijden, dan zou er eventueel op een Dinsdag in Maasdam gevaren kunnen worden...
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.537
    Locatie:
    Oostvoorne
    En waar vaart de Golf morgenavond Bert? Logeer deze week in de buurt van Meppel, dus goed aan te rijden. Even kijken waar mijn paspoort is. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ALS ze varen (normaal om de twee weken maar ben effe kwijt of dat deze week is of volgende week) is dat in de vijver in park Prandinga in Oosterwolde.
    Maar als je toch komt, er kan en mag buiten de vaardagen ook gewoon gevaren worden dus dan ben ik daar morgenavond gewoon rond een uur of 7. Tenzij het rgent natuurlijk.
    Ik geloof dat in de navigatie huisnummer "3" je naar de schippersplek leidt.

    Ik zal even mijn douane-bevoegdheid weer activeren, dan stempel ik dat paspoort wel af...
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bert, Gefeliciteerd met dit mooie resultaat.
    Ik sta hier versteld van, want je hebt, ondanks wat vele "deskundigen" zeggen, bewezen, dat condensaat terugwinning op deze schaal uitvoerbaar is.
    Ook ik heb mij teveel door deze deskundigen laten beïnvloeden.
    Je verslag is een mooi, helder en technisch onderlegd document geworden.
    Misschien kun je je bevindingen en gebruik van de olie afscheider, filterdoek en condensor beknopt beschrijven.
    Voor mij heb je geschiedenis geschreven in de toepassing van afgewerkte stoom in model stoomschepen.
    Chapeau. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
    MicropropSport, Potter en brutus vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank voor het compliment, Henk!

    Maare... bedoel je niet "doenlijk"?
    Ik geef zonder meer toe overigens, dat, hoewel bewezen "doenlijk", het nut en gemak natuurlijk enigszins twijfelachtig zijn. Ik bedoel maar, een bedrijfstijd van een uur is tamelijk aan de ruime kant, en als je tevreden bent met 20 tot 40 minuten, is het eigenlijk verspilde moeite.
    Voor mij was het puur de uitdaging aan de ene kant, en aan de andere kant het feit dat "tijd genoeg hebben" voor mij nogal kalmerend werkt.

    Als ik bij het begin van de bouw geweten had wat ik nu allemaal geleerd heb van deze bouw, had ik het wel heel anders aangepakt.
    Dan had ik de vuiltank en de voedingtank, en uiteraard ook de druksensor, gasregelklep en voedingpomp in de loze ruimte onder de machinevloer weggewerkt, waardoor alleen de condenser en de olieafscheider naast de ketel hadden gestaan.
    Het zou de boot wel vele malen onderhoudsONvriendelijker gemaakt hebben, maar wel een behoorlijk stuk "opgeruimder".

    Aan de andere kant is zo'n hele raffinaderij aan boord ook wel weer een beetje een indrukwekkend gezicht... Ziet er veel ingewikkelder uit dan het werkelijk is... :p


    Ik zal eens nadenken over hoe zo'n verhaaltje een beetje "algemeen" op te zetten, zodat de info makkelijker te converteren is naar andere vormen van installatie. Want deze installatie is natuurlijk ook maar een beetje organisch gegroeid naar hoe ik dacht dat het op dat moment ongeveer zou kunnen werken.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
    ozy, Potter en Zeiler vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    dat condensaat terugwinning op deze schaal ondoenlijk is.

    Met ONdoenlijk bedoel ik net zoals ONwijs, niet wijs, dat het niet te doen is.
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D, dat is wat de deskundigen zeggen, ja...

    Maar dan heb je de zin wat krom geschreven, want zoals het er staat zeg je dat IK bewezen heb dat het ondoenlijk is... :D :D :D

    Ik denk eerlijk gezegd, dat die "deskundigen" het destijds gewoon nooit hard genoeg geprobeerd hebben...

    Eerlijk is eerlijk, ik kan het ze niet kwalijk nemen, want aanvankelijk zat ik te kijken naar de prut die uit de olie-afscheider kwam, en die bleek inderdaad ON-MO-GE-LIJK te hergebruiken. Ik kreeg, wat ik ook deed, de olie en water in die bagger niet afgescheden.

    Maar na wat puzzelen kwam ik er dus achter dat de overblijvende stoom NA die eerste afscheider eigenlijk wél vrij schoon was, dus de oplossing van een tweetraps afscheiding (eerste olieafscheider zoals die bij de machine geleverd is, daarna de condnser en een tweede afscheider vóór de voedingtank) de juiste was.

    Wat ik zelf een érg opmerkelijke ontdekking vond, was dat je tanks gewoon uit hout kunt maken in iedere gewenste vorm en afmeting, want dat maakt de constructie van tanks met compartimenten, keerschotten en overloopkanalen voor iedereen doenlijk.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2024
    Potter vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Je hebt gelijk, aangepast naar "uitvoerbaar".
    Sorry Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D geeft niks... ik snapte wat je bedoelde, dus geen man overboord.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat ik overigens nog vergeten was te vermelden:
    Ik had aanvankelijk de voedingwaterleiding geïsoleerd door hem te omwikkelen met katoen, twee lagen. Daarmee haalde ik een afgelezen temperatuur van rond de 70~71 graden.
    Of dat ook de werkelijke temperatuur is weet ik niet, want de voeler zit aan de buitenkant van de leiding (wel onder de isolatie, maar toch).
    Ik heb de voedingwaterleiding ook nog voorzien van een water en winddichte mantel van dunwandige siliconenslang.
    20240603_141631[1].jpg
    De winst is zomaar 5 graden, en dat is aanmerkelijk.
    Qua besparing niet echt merkbaar t.o.v. zoals het was, maar toch...
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  16. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Alle beetjes helpen Bert, en je hebt evengoed nogal veel ongeïsoleerd messing/koper blootgesteld aan de buitenlucht.
    Dus het valt niks tegen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... mogelijk dat ik dáár nog wat aan ga doen... Op Model Boat Mayhem zag ik iets van een mooi dun heel goed isolerend plaatmateriaal. Op dit moment is er hout rond de ketelbody gespannen, maar dat is niet echt heel erg goed qua isolatie, en de ketelfronten zijn nog ongeïsoleerd metaal.

    Ik zit er nog wel over te denken om die ketel helemaal in te pakken. Gewoon om toch die brander wat minder hoog te belasten.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    En weer meer vaartijd over te hebben...
    Waarna het water weer eerder op is dan de brander en je dus weer ergens nog meer water ga terug winnen....
    Net zo lang tot je de oversteek kan maken van IJmuiden naar Humber met dit scheepje zonder extra bunkeren... :D
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet per sé. Nu is het nog zo dat na halve vaartijd de gasdruk wat lager wordt n de brander het net wel, net niet volhoud bij volle kracht. Dáár was het me meer om te doen.

    Hmmm... ruw geschat zou dat nu nog iets van 3,7 kilo gas en ongeveer 4 liter voedingwater kosten... Als er geen stroom of wind zou zijn, en vlak water...

    Het grootste probleem is dat het ook ongeveer 70 ml cylinder olie kost die om de plm 3 uur handmatig bijgevuld moet, en iets van 20 ml machineolie...

    Hoewel de ongeveer 70 Ah ontvangeraccu ook nog wel een dingetje gaat worden... :p
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2024
    ozy, Potter en Jinny vinden dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het was gezellig, Klaas, en je hebt weer een stempeltje in je paspoort! Dat Visum is minstens 10 jaar geldig :D :D :D
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina