Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is het bericht wat ik aan Bengs Modellbau gestuurd heb:
    Het antwoord:

     
    Potter vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Grafisil balletjes zijn gearriveerd, en de eerste tests lijken veelbelovend: De klep is DICHT en lekvrij, opent op de ingestelde druk met een duidelijke "pof" en sluit ook weer goed. Wat ik minder prettig vind is dat de klep wel al ongeveer 0,5 tot 1 bar van te voren begint te kieren en ook bij het dalen van de druk daar nog vrij lang mee doorgaat, maar aangezien ik met 1,5 bar keteldruk vaar, en de veiligheid op 4 bar ingesteld staat, maak ik me er ook weer niet al te druk over.

    Ik heb alleen per abuis de originele kogel verkeerd opgemeten, dus ik moet nog een paar kogels, één maat groter laten komen.

    EDIT I: Nu heb ik natuurlijk maar vrij kort gestookt, maar ik zie nul komma nul vervorming van het kogeltje.
    Zometeen maar even een langeduur test doen...

    EDIT II: uurtje onder stoom geweest, geen spatje lekkage van de veiligheid, geen zichtbare vervorming of beschadiging...
     
    Laatst bewerkt: 21 jun 2024
    Jan Walpot, ozy, Potter en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gisteravond bij vaargroep De Golf, lekker gevaren, beetje rustig aan gedaan, en daardoor 1 uur en 10 minuten kunnen varen tot de brandstof timer op nul stond.
    Begonnen met 210 ml water in de voedingtank, en 60 (en een beetje) gram gas in de bunkers.
    Nadat de variabele verbruikstimer op nul stond bleek er nog ruwweg 3 gram gas in de tank te zitten en was er ongeveer 100 ml water verbruikt. Die 100 ml zat min of meer volledig in de vuile olie tank, dus het systeem werkt gewoon vlekkeloos.
    Ketelpeil bleef mooi constant, koelwaterpomp had geen last van luchtopbouw of wat dan ook...

    Gewoon een geheel probleemloze sessie.

    Op 45 minuten even de boot naar de kant gehaald en uit het water getrokken, ketel afgesloten, vuur gedoofd en de gastank gewogen, toen had ik nog plm 15 gram gas. Binnen één minuut gastank terug, vlam er in, stoom open en doorgevaren.

    Helemaal super! Het blijft een plezier hoe eenvoudig de boot onder stoom te brengen is.
    Het enige wat me wat verbaasde was dat in die 1 uur en 10 minuten bijna de hele vulling van het smeertoestel er door ging.
     
    Laatst bewerkt: 31 jul 2024
    ozy, MicropropSport, JeroenDorr en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D moest er opeens aan denken... Die twee maanden zijn volgens mij allang voorbij...
    Welke middagen/avonden wordt er gevaren in Biddinghuizen (daar zit jouw vaargroep toch?)?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Blijkbaar wordt de machine nog steeds maar beter....
    Vanmorgen kon ik hem terughalen naar rond de 130~140 omw/min...
    Ik meen 43 slagen te tellen in 20 sec...



    Verder verdacht ik de machine ervan ruimte op de kruishoofden te ontwikkelen, omdat hij achteruit mooi stil draaide, maar vooruit er langzamerhand een tik in het geluid kwam, en het enige wat ik kon bedenken, was dat de kruishoofden eigenlijk de enige onderdelen zijn die asymetrisch belast worden, of héél mischien de schaarbogen.
    Met een "sound-rod" :)D gewoon een schroevendraaier tegen het oor... :p) de hele boot beluisterd, maar de tik zit ergens in de schroefas of de kruiskoppelingen.
    En dat is weer een hele geruststelling. De machine loopt in elk geval in beide richtingen met gelijk mechanisch geluid (en "zijdezacht", kan ik haast wel zeggen), maar in de buurt van het achterste dwarsspant hoor ik bonkende geluiden in de vooruitrichting.

    Had ik niet verwacht, want de koppelingetjes (deze: Kruis Koppeling 4-4mm Metaal 23mm lang, Robbe 1480 - Envelop (rc-point.nl)) zijn voorzien van een siliconen slangetje en volgescheten met vet. Maar het kan ook zijn dat een van de schroefas steunen los zit en de as wat kwispelt in de ene draairichting, of dat de lengte van de koppelingen een tikkeltje kritisch geworden is door slijtage aan het stuwlagertje (simpel onderlegringetje tussen as en koker) Ik neig te denken aan slijtage in de koppelingen. Om dat uit te zoeken moet de halve boot uit elkaar, nu geen zin in, ben allang blij dat het probleem niet in de machine zit.

    Wel een absolute opsteker dat ik na bijna 80 draaiuren nog steeds absoluut geen achteruitgang kan ontdekken in de machine. En dat voor een "goeiekope Chinees"...

    Verder de 4-blads Raboesch schroef model 147 vervangen voor een 3-blads van hetzelfde type. Ik heb er nog niet mee gevaren, ik kan nog niet precies zeggen wat de verschillen zijn. Ik hóóp er iets meer snelheid mee te bereiken door een iets hoger toptoerental.
     
    Jan Walpot, ozy, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    885
    Locatie:
    Drachten
    Best knap 80 draaiuren. Als ik er dan 10 uur af haal voor het proefdraaien van de stoommachine, dan zou je dan een uur of 70 gevaren hebben met het bootje.
    Best wel veel, met mijn polyester plezier jachtje waar we dan een laar weken mee op vakantie gaan, staan na twee jaar nog geen 100 uur op de teller.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... Dat DACHT ik.... Maar blijkbaar heb ik dat gedroomd.

    Nou ja, nu is die droom dan maar snel werkelijkheid gemaakt, en loopt de gehele aandrijflijn weer zonder tikken of andere nare geluidjes...
     
    Jan Walpot, Potter en ozy vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Als je de badkuip meetelt, dan wel...
    Er is ERG veel geëxperimenteerd en proefgedraaid in de badkuip.
    maar
    Het inlopen op de tafel is maar 2 uur geweest, maar die staan niet op de urenteller.
    De urenteller zijn de draaiuren met de schroef in het water.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Turfvaart dagen in Appelscha: dik 2 uur gestoomd met Ravika Putri, bootje is een tikkeltje sneller met de driebladsschroef, maar met een iets lagere acceleratie, wat eigenlijk wel zo prettig manouvreert, want de boot "springt" wat minder bij korte klapjes voor of achteruit.
    Wat ERG opvallend was, was dat de boot achteruit duidelijk sneller is geworden dan voorheen, en verklaren kan ik dat niet, maar het viel de clubgenoten ook op.
    Bootje heeft zich voor het overige, het wordt bijna saai, voorbeeldig gedragen.
    De draaiurenstand komt daarmee op 81,5 uur.

    De voedingscurve moest iets hoger aangezet, want mijn vermoeden is dat de driebladsschroef een iets hoger toerental toelaat (daardoor ook de hogere snelheid) en dan verbruikt de machine uiteraard ook een tikkeltje meer stoom. Niet heel erg veel, maar voldoende om zichtbaar te zijn...

    Ratu Tuti (die jullie kennen als "Pokkebootje II") heeft ook ongeveer 1,5 uur gedraaid, geen klap verkeerd gegeven, al met al ruim 20 ml benzine er door geveegd.

    Leuke dag...
     
    ozy, Potter, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.537
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Dat bij de 4-blads schroef de acceleratie beter is zou te verklaren zijn door het grotere bladoppervlak. Bij de 3-blads schroef waarschijnlijk een iets beter profiel voor achteruit. Aan mijn tankertje had ik aanvankelijk een 25 mm 3-blads plastic schroefje, dat op ooruit prima werkte, maar achteruit zo goed als niets deed. De achterkant van het blad iets hol, de voorkant vrij bol. Van 1 mm dik messing een nieuw schroefje gemaakt en dat zo goed mogelijk vorm gegeven. Nu veel meer effect op achteruit. Kijk eens of er bij jouw schroeven verschil in profiel zit, waardoor er op achteruit een ander effect ontstaat. Waarschijnlijk staan bij de 3-blads schroef de achterkant van de bladen onder een iets grotere hoek, waardoor ze meer water "pakken". Maar een expert op dat gebied ben ik ook niet. Jammer dat we Stoompomp er niet meer op los kunnen laten. Die was goed in theorie. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was mijn gedachte ook...
    Voor zover ik kan zien, zijn type 146 (drieblads) en type 147 (vierblads) identiek qua bladvorm, spoedhoek en profiel...
     
    Potter vindt dit leuk.
  12. smeets

    smeets

    Lid geworden:
    7 feb 2021
    Berichten:
    50
    Locatie:
    schimmert
    Ik heb nog een nieuwe graupner stoommachine te koop incl wilesco african queen boot (nog geen water gezien.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.479
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee dank je...
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina