Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Zou het zo kunnen zijn dat emulgeren het volume vergroot? Naar mijn gevoel wel, maar ben een dermate slechte chemicus dat ik het niet theoretisch kan onderbouwen. In ieder geval heb je weer een succesje geboekt. Nu nog even de paaltrek meten natuurlijk. Vroeger deden we dat in de 6e Pet. op de kop van steiger 1 en 2. Maar toen de boten meer dan 60 ton gingen trekken zijn we daarmee gestopt. Gr. Klaas.

    2003 Steigerbaas.JPG
     
    ozy, JeroenDorr, Potter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... Ik haal 34 minuten op volle kracht, dat is tegen 65 gram, en komt neer op nagenoeg 2 gram brandstof per minuut. Iets minder, als je rekent dat er mischien 2 a 3 gram verbruikt worden voor het opstoken.

    Vóór de verbouwing naar liquid phase feed, had ik een maximaal verbruik van om en nabij 1,5 gram per minuut. Hoger dan dat ging niet, dan hield het gastankje het niet bij. De verwarming krachtiger maken zou betekenen dat ik ternauwernood één tankje leeg zou kunnen stoken op een acculading. Ik kon toen ongeveer 40 minuten met wat reserve volle kracht draaien op 60 gram gas. Die 60 gram was vanwege de veiligheidsmarge dat klotsende brandstof niet vloeibaar in de gasleiding mocht komen.
    Na de ombouw was dit probleem er niet, en bleek ik niet alleen probleemloos meer dan 2 gram per minuut door die brander te kunnen jagen (niet gemeten, maar naar schatting kan de brander ongeveer 3 gram aan voordat er qua "branden" dingen fout gaan lopen), maar ook veilig tot minstens 65 gram vulling te kunnen gaan, want klotsende vloeistof kon geen kwaad meer.
    Maar ik heb de keteldruk op 1,5 bar staan, en bij die druk beginnen bij een stoomafname overeenkomend met 2 gram brandstof per minuut, de stoomleidingen de beperkende factor te zijn: ik kon de smoorkraan wel verder openen maar de machine ging niet meer sneller lopen.

    De verbruiken bij gereduceerde machine (smoorkraan minder ver open) volgen in principe gewoon het stoomverbruik, dus ik kan nog steeds, door "economisch" te varen langer dan een uur draaien. Op halve kracht continue haal ik ongeveer 65~70 minuten op diezelfde 65 gram.
    De boel gedraagt zich dus redelijk lineair.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2024
    Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij niet... Dat zou de densiteit van zo'n emulsie veranderen, en de emulsie drijft niet op water, het mengt er gewoon mee.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hebt gelijk Bert. Als het niet drijft moet het volume onveranderd zijn. Heb wel eens zoiets op het water zien drijven, maar zou best kunnen dat daarbij ook lucht in het spel was. Gr. Klaas
     
    Potter en Rene Neefe vinden dit leuk.
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.372
    Locatie:
    Gouda
    In ieder geval ook weer prachtig om te zien en te volgen.
    Waar ik van dacht..dit is het optimale, wordt hier ( "eventjes") de grenzen van het mogelijke, behoorlijk naar voren geschoven.
    Alle respect man...echt wel !!
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet heel eerlijk zeggen, dat toen ik die oliedoorslag begon op te merken, dat ik zelf even dacht "shit, nu ben ik te ver gegaan"...
    Maar ik heb nog regelmatig contact met een ex-forumlid die ook een stoomliefhebber is, en die had een vergelijkbaar probleem.

    Al babbelend, overleggend en ouwehoerend begon ik me toch een vaag beeld te vormen van hoe en wat, en zodra je dat beeld hebt, kun je ook proberen een oplossing te verzinnen...
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2024
    verfbrander en Potter vinden dit leuk.
  7. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    HeliKoper, verfbrander en Potter vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik ben te doorzichtig... :p

    Die is overigens met érg mooie dingetjes bezig...
     
    Jinny, verfbrander en Potter vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou...
    Uiteraard werd ik vanmorgen al wakker met het gevoel van "was dat nou écht???"

    Dus test herhaald, om te kijken of de resultaten consistent zijn.

    Uitgangspunt was ketelwater nog wat er in de ketel zat van gisteren, maar de warmwaterbak ververst (ik had nu eenmaal dat water er uit gehaald om te bekijken, dus daar is "voor de zekerheid" vers gedestilleerd water van 2 ppm TDS in terug gegaan).

    65 gram gas in de tank, boeltje opgestookt, machine doorgewarmd en direct volle kracht, en er verder maar bij weggelopen, want 34 minuten lang naar een volle kracht lopende machine kijken, ach het heeft zijn charmes, maar echt spannend is het niet. Alles is ondertussen dusdanig bewaakt, dat ik eigenlijk gewoon 100% kan vertrouwen op dat mijn Taranisje wel begint te gillen als er wat fout gaat.

    Na 33,5 minuut ging de timer, en ongeveer een minuut later het brander alarm (nu de boel zo vreselijk stabiel en constant draait, kan ik een alarm instellen wat afgaat zodra de brander een haartje meer moet geven dan normaal voor volle kracht, dat kon voorheen niet, omdat door varierende gasdruk en samenstelling die brander eigenlijk alle kanten op ging). Als ik onmiddelijk bij het afgaan van dat alarm de stoom smoorkraan op half zet, heb ik dan nog ongeveer 1~2 minuten manouvreerbaarheid.

    Het bedrijf na het afgaan van dat alarm weer "koud gezet" en vol verwachting klopt mijn hart...

    Tijdens zo'n run, wordt de inhoud van de warmwaterbak ruwweg 3 x in zijn geheel door de ketel heen gepompt. Er is dus géén "vers" water meer aanwezig, ALLE water is condensaat, wat door ketel, machine, afscheider en condenser heen geweest is.

    De volle inhoud van de warmwaterbak in een glazen pot: Glashelder, eigenlijk geen hint van vertroebeling!

    IMG-20241210-WA0012[1].jpg

    Daarna meten wat er met de geleidbaarheid gebeurd is.
    IMG-20241210-WA0013[1].jpeg 4 ppm... Da's méér dan uitstekend: Vóór de aanpassing van het brandstof systeem, toen ik dus nog niet dat extra vermogen beschikbaar had, was deze waard na één volle run meestal in de buurt van 6~8 ppm. Dat varieerde wat, maar meestal eerder wat meer dan wat minder. Dus ik heb een betere afscheiding dan ooit tevoren, en de waarde is om eerlijk te zijn dusdanig goed, dat ik dit water gewoon teruggekieperd heb in die warmwaterbak, want dit is nog wel een keertje bruikbaar...

    Zowel de vermindering van de hoeveelheid prut uit de afscheider, alsook de mindere mate van emulgering van die prut, lijken consistent.
    Dit doet mij vermoeden dat die emulgering en condensering, waarvan ik dacht dat die in de machine reeds plaats vond, voor minstens een deel niet in de machine, maar in de afscheider gebeurde. Ik moet dat noog zuiverder meten, maar ik heb na deze twee tests sterk de indruk, dat het volume wat ik mis aan "prut" als schone stoom doorgaat naar de condenser, want het niveau van de warmwaterbak lijkt minder te dalen dan voorheen.
    Dat maakte mij nieuwsgierig, en ik heb dus ook even in die afscheider gekeken, en wat ik zag, verbaasde mij: Geen spoor van olie of vettigheid, ik keek tegen een schone en blanke metalen bodem aan, met wat (kleine) druppels water her en der...
    Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het LANG geleden is dat ik in die afscheider keek na afloop, maar wat ik me er van herinner, stond er vroeger altijd wel een bodempje drab in.
     
    ozy, Jinny, Jan Walpot en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Hehehehe, en toch weer een stukje verder..
    De oversteek van de grote haringvijver zal het niet gaan worden, maar op deze manier doorgaan kom je nog eens een goed eind op weg van Stavoren naar Medemblik....

    Ik vind het nog steeds jammer overigens dat Harm hier niet meer zit.
    Waar huist ie tegenwoordig?
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Qua kennis en wat hij maakte absoluut! Volgens mij "huist" hij nergens meer qua forum, maar alle tijd die hij vroeger aan het forum besteedde, is nu beschikbaar om te bouwen en te testen etc etc.

    Ondertussen:
    20241211_123002[1].jpg
    We zijn de 100 uur gepasseerd... Maar verdorie, die teller valt terug naar nul...
     
    ozy en Potter vinden dit leuk.
  12. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Streepje erbij zetten op de zender...
    Ding draait meer uren dan het gemiddelde plezierscheepje
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... Als ALLES in de vijver was geweest in plaats van in de badkuip, denk ik dat het log nu ongeveer op 200 mijl zou staan :D

    Dan HAD ik er mee naar Engeland kunnen varen en alweer een aardig stukje bezig kunnen zijn met de terugweg...

    Bijvoorbeeld...
     
    ruudxd en Potter vinden dit leuk.
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.773
    Locatie:
    Salland
    Daar kun je koffie mee zetten schat ik zo.
    Er schijnen lui te zijn die dat willen proberen... :p
     
    ruudxd, Potter en brutus vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hangt er van af... sommige koffiezetters detecteren niet dat er water in zit met die lage conductivity... :D
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.699
    Locatie:
    Woerden
    Het is al gedaan en zelfs al heel lang geleden. Kijk maar eens HIER, of HIER.
    Een jaar of drie, vier misschien, geleden heb ik een uitgebreider artikel hierover gelezen. Helaas kan dat ik nu niet meer terug vinden.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die gasten ware suïcidaal... Het waren andere tijden, maar werkelijk, gewoon suïcidaal...
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.699
    Locatie:
    Woerden
    Tsja, nu kijken we naar de apparatuur van toen met de moderne "state-of-the-art" apparatuur in ons hoofd. Je moet je wel realiseren dat die apparatuur toen "state-of-the-art" was. De fabrikant was één van de eerste die dergelijke apparatuur op de Engelse markt bracht. Veruit de meeste apparatuur van toen was zelfbouw. Ik neem mijn petje (als ik die had) diep af voor die mensen.
    Met wat ik van de elektronica weet en van de radiobuizen die toen gebruikt werden zou ik het nu echt niet aan durven. Dat zou inderdaad suïcidaal zijn, voor het model dan bedoel ik. Hoewel, als ik naar dat krakkemikkige bootje kijk waarmee ze achter het model aan het kanaal over zijn gevaren dan..... :rolleyes: ;)
    Oké er was ook een "cabin cruiser" bij maar dat was ook geen groot ding.
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik doel PUUR dáár op... Dat modelbootje is slechts materiaal, dat was toen ook al zo. Who cares als dat ding zinkt.
    Maar dat volgbootje...

    Uit dat "verslagje" lees ik "White horses" en dat betekent dat je de 3Bft voorbij bent. Dat klinkt als niet veel (we vliegen nog probleemloos met 3 Bft, toch?) maar op zee in zo'n klein bootje kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat het dan al een behoorlijk angstige ervaring wordt.
    In September wordt het er niet beter op, koelt dan al flink af. Wat nog onbenulliger is, ze vertrokken op een tijdstip van de dag dat ze op hun klompen konden aanvoelen dat ze niet voor donker aan de overkant zouden zijn (tegen de snelheid die ik in het filmpje zie is het minimaal 7~8 uur varen van Dover naar Le Havre (kade tot kade), en dat is zonder tijdsverlies. Uiteindelijk zijn ze 8,5 uur van havenmond tot havenmond en ruim 9 uur van kade tot kade onderweg geweest, en dat vind ik verbazend snel. Maar dan nog. het laatste uur hebben ze in het schemer rondgetobt, afhankelijk van batterijgevoedde lampen.
    Krijg ook niet de indruk dat ze radioverbinding met de wal hadden of andere communicatiemiddelen.

    Echt levensmoe.
     
    Laatst bewerkt: 12 dec 2024
    Potter vindt dit leuk.
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.699
    Locatie:
    Woerden
    Zoals wij er nu tegenaan kijken ben ik het volledig met je eens. Er komt ook nog eens bij dat het scheepvaartverkeer door het kanaal vreselijk druk is. Alleen al daarom zou ik het op deze manier nu absoluut niet durven te doen.
    Toch heeft een groep mensen van de "The First Aviators" een beetje vergelijkbaar iets gedaan. In april 2018 zijn we met een modelvliegtuig van Calais naar Dover gevlogen. We voeren er achteraan met een speedboot uitgerust met 2 Honda 225pk buitenboordmotoren. De oversteek duurde nog geen uur.
    [​IMG]
    Tijdens die oversteek was ik de vlieger die het model op de kliffen van Dover heb overgenomen van de vliegers aan boord. Later op de dag zijn we terug gevlogen en was ik één van de vliegers aan boord van de speedboot.
    Het was een nagenoeg spiegelgladde zee dus geen enkel probleem met zeeziekte. Het was wel heel erg druk op het water. Er was geen minuut dat we niet ergens minstens één schip zagen. Meestal waren er wel meer te zien. Zo'n enorme tanker is echt een varend flatgebouw ook al is hij meer dan een kilometer van je vandaan.
    [​IMG]
    Het model lijkt boven de veerboot te vliegen maar dat is echt niet zo. In werkelijkheid vliegt het model nog niet eens halverwege de afstand tussen ons en de veerboot.
     
    Potter en Rene Witteman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina