Gaaf dit.... dacht altijd dat ik de enige was die nog interesse in die oude speedbootjes en outboards had. Ik heb afgelopen week eindelijk mijn grote wens vervuld zien gaan en een Fuji Outboard op de kop getikt via e-bay, en daarbij de tekeningen van een oud ontwerp uit eind jaren 50, oorspronkelijk voor de Allyn Seafury maar in 67 aangepast voor diezelfde Fuji. Allemaal lekker uit dezelfde tijd dus.... Het linkje naar de tekening: http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200-19255-0/1?ff3=4&pub=5574898371&campid=5336718137&toolid=10001&customid=Racing%20Boats%20-%20Internal%20Combustion&mpre=http%3A//www.ebay.com/itm/261099398303%3FssPageName%3DSTRK%3AMEWNX%3AIT%26_trksid%3Dp3984.m1439.l2649 Dit is de door Dick Hanson (wie???? blijkbaar in de States heeeel vroeger een bekende modelboten ontwerper) getekende "Dickie Doo", oorspronkelijk (1958) ontworpen voor de Allyn Seafury twin, en midden jaren '60 hertekend voor de Fuji. Groet, Bert
Zo, toch nog gelukt: Ik heb sommige stringers uit 2 lagen moeten maken, vanwege materiaalbeschikbaarheid, maar ook omdat ze nogal complex gebogen moesten worden.
Ziet er netjes uit! Leuk model ook. Ik heb sommige stringers ook uit 2 lagen gemaakt, half balsa en half vuren.
Dat bouwt lekker snel max. Wt komtt er voor motor op ? een schaal 25pk Mercury ? Ziet er goed uit. Mvg, Bart
" Action man the greatest hero of them all !! " Eigenlijk zou ''joe'' een jaren '50 vetkuif moeten hebben. Boot werd er mooi. Mvg, Bart
Het volgende even voor degenen die de OSE buitenboordmotor hebben of willen aanschaffen. Vanuit het Duitse forum kreeg ik van Andy de waarschuwing dat de water in- en uitlaat op de motorsteun vastgelijmd zitten. Pogingen tot losdraaien resulteren in afgebroken nippels. Dat is bij hem dus al gebeurd, afblijven dus!
Update van de stand van mijn boot. Josh kwam hem laatst inspecteren toen het dek er nog los op lag en nu ziet hij er zo uit:
Wat een plaatje! Mooie lijnen ook. Heb je al gedacht aan de ophanging van de outboard? En dan bedoel ik vooral de hoogtestelling. Ik denk dat een wat groter bereik dan de OSE steun wel fijn is. Een puntje van aandacht is het zwaartepunt. De OSE weegt zo'n 200-300 gram minder dan die 'loodzware' Graupner GTX outboards Ik plaats daarom de lipo voor de stuurservo en niet erachter zoals je veel ziet.
Dank je Dirk Jan! Hoogteverstelling zit ik nog op te broeden. Of een verstelbare steun maken, maar hoe?? Of gewoon tegen de spiegel aan bouten. Dan in eerste instantie op het hoogste punt (schroefnaaf half in het water) en kijken of de verstelling naar beneden voldoende is. Dat loopt tot ongeveer 60-70% schroef in het water. Zo niet extra gaatjes boren om verder naar beneden te kunnen, en dan uiteindelijk een afwerkplaatje alu buiten en triplex binnen er tegenaan om de overtollige gaten weer weg te werken. Maar verstelbaar is natuurlijk veel mooier, maar (nog) geen idee hoe ik dat aan zou moeten pakken. Zal iets met geleiderails moeten worden iod. Ik leg ook de accu direct tegen het 'stuurspant' en de servo, regelaar en ontvanger komen voorin. Ik heb 'm zo al uitgewogen en kom dan met het CG bijna precies op 30% van achter.
Ik ben van plan om een OSE bb aan te schaffen, maar helaas is die al enige tijd niet leverbaar. Mooie boot, Lex! Max.
kelere wat gaan jullie hard mannen kijk je even een tijdje niet zijn allemaal vrij simpel te bouwen zo te zien
Ik heb 0 ervaring met modelboten, maar zou het niet mogelijk zijn om een tijdelijke kleminrichting te maken, ongeveer zoals een echte bb vastgemaakt wordt? Hoeft niet schaal te zijn, als je de juiste hoogte bepaald hebt kun je de gaten op de juiste plaats in de transom boren. Zoiets bijvoorbeeld: Natuurlijk voorzien van de nodige beschermplaatjes om je mooie transom niet te verzieken.
Daar zijn onze Oosterburen ook al tegenaan gelopen, die willen ze nu ook! Schijnt dat ze op z'n vroegst over drie weken weer leverbaar zouden kunnen zijn, mogelijk, misschien, als ze er weer zijn ...
Dat is helemaal geen verkeerd idee Max! Hoef je pas te boren als je de definitieve plaats weet. Maar of zo'n klemplaat de boel stabiel genoeg vast kan houden? Mij schoot onderweg naar huis ook een idee door het hoofd. Als je nu een 4mm dik Aluminium plaatje tussen motorsteun en spiegel zet. In dat plaatje boor je een aantal gaatjes waar je M3 in tapt. De gaatjes op dezelfde afstand als de verstelgleuven in de motorsteun lang zijn. Dan kun je die traploos verstelbaar op het alu plaatje vastzetten. Als de M3 boutjes dan exact zo lang zijn dat ze niet door het alu heen prikken kun je het plaatje op de gemiddelde hoogte op de spiegel schroeven (eventueel met verzonken boutjes) en heb je als totaal een traploos in hoogte verstelbare motorsteun. En nog mooi plat ook. Ik ga eens even kijken ....
Dat idee had ik ook Lex, maar dan net even iets anders wat betreft de bevestiging van de outboard aan de plaat. Ik dacht aan een adapterplaatje tussen de spiegel en de outboard, die je aan de spiegel schroeft met daarin verzonken met de achterkant een paar boutjes in een sleuf links en rechts.
Kunnen jullie hier nog wat inspiratie mee opdoen? West Thompson Lake - Sunday 7-10-2011 Lijken me niet de modernste boten, dus wellicht zitten er wat jaren 50 ontwerpjes bij.
Ik heb inmiddels wat zitten zagen, boren, draadtappen, vijlen en schuren (niet noodzakelijk in die volgorde) en heb een motorsteun. Uit 3mm Alu plaat, geen 4, maar dit is meer dan stevig genoeg. Onderdelen: - plaatje Alu met M3 gaatjes en boven en onder twee gladde 3mm gaatjes voor de speigelbevestiging. Die moeten nog verzonken worden. - motorbevestigingsbeugel van de BB. De sleuven zijn standaard 7mm lang, heb ik naar 9mm uitgevijld. - 4 RVS boutjes op lengte Zo zit het dan vast, dit is ongeveer midden. Ik heb 23 mm verstelbereik, dat is van de cavitatieplaat net onderwater tot schroefnaaf net in het water. Onderkant