classic jaren 50 BB racers

Discussie in 'Speedboten' gestart door robo, 17 nov 2012.

  1. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Was het niet makkelijker om in het grote aluminium deel sleufgaten te maken ? met bv een M3 met vierkante kante kop in kan schuiven dus extra sleufje ..?
     
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    Mijn idee is hetzelfde als Robo als ik het goed begrijp. Ik heb het even uitgetekend:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De outboard bevestiging heb ik 'afgekapt' en die had dubbel moeten zijn i.p.v. enkel, maar het gaat om het idee.
     
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.715
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Dirk Jan,

    Zoiets had ik al uit je tekst begrepen, dat moet uitstekend gaan werken! Dan wordt het alleen wel redelijk dik, en dus zwaarder. Ik ben inmiddels verdergegaan met mijn 'schroefjesplaat', zo zit hij nu aan de spiegel:

    [​IMG]

    Zoals je ziet heb ik 'm nog iets aangepast, scheelt 3,837 gram ... ;) Maar bovenal vind ik het er mooier uitzien.

    Met de motor voor het eerst aan de boot, op middenpostitie afgestelt.

    [​IMG]

    En een overzichtsfoto

    [​IMG]
     
  4. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    pcies wat ik bedoel
     
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    Super Lex, wat een mooie boot wordt het.

    De motorophanging die ik getekend heb weegt 12 gram, dus dat valt nog wel mee :)
     
  6. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Eerlijk gezegd vind ik die staart als een vlag op een modderschip.
    Ik kan me niet voorstellen dat men daar vroeger mee heeft gevaren.
    Alleen al door het gewicht en de lengte wat zover achter de boot hangt verander je het hele vaar gedrag van zo'n klein bootje.
    Is er voor die bootjes geen motor te vinden die wat meer op een echte buitenboordmotor lijkt ?
     
  7. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    @ Boris, die zijn bijna niet te vinden, of anders ongeschikt voor Brushless motoren. Echt schaalgetrouw zijn ze niet inderdaad. Je zou er nog een schaalgetrouw kapje op kunnen fabriceren.

    Er wordt wel een motor zelf gebouwd door een handige modelbouw collega, die beschikking heeft tot freesmachines.

    Het gewicht valt erg mee, het is zelfs de lichtste outboard die ik tot nu toe gezien heb. Het zwaartepunt kan je natuurlijk beïnvloeden door de elektronica (lipo) te verschuiven.
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.715
    Locatie:
    Lelystad
    Dat gaat ook nog gebeuren inculsief blok immitatie zodat je zoïets krijgt:

    [​IMG]

    De vraag is ook nog even wat je als modderschuit ziet in die combinatie, de boot of de motor ... ;) :D
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als je mbv siliconenmodeleerrubber een mal trekt van die echte motor die hier ergens in het topic staat en op ebay was gekocht ben je al voor 50% klaar.
    Met giet aliminium kan het staatstuk gemaakt worden en dmv vacuumtrekken denk ik dat de kap wel gemaakt kan worden.
    De overbrenging van motor naar schroef kan met kleine haakse tandwielen zodat er niet zo'n achterlijk lange staart achter je mooie bootje hangt.
    De verhouding is echt helemaal zoek bij zo'n lange staart en doet het model geen goed.
     
  10. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.715
    Locatie:
    Lelystad
    Boris,

    Als de kap er op zit komt de verhouding alweer een beetje in proporties. Op schaal is die namelijk 8,5 x 5 x 3 cm groot. Met kegeltandwielen is niet haalbaar door het toerental en het vermogen dat ze dan te verwerken krijgen, die vreten heel snel weg. Het meest efficiente en betrouwbaarste is een flexas, en dan krijg je die staart ja... het zij zo.

    Maar ik ben blij dat je de motor als modderschuit ziet, scheelt weer.. ;)
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.806
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben al heel lang (op papier tot nog toe alleen maar) bezig met een van die Fuji afgeleid ontwerp, compleet met uitlaat via de schroef zoals in het echie gebruikelijk. Volgens mij moet dat een relatief stil motortje opleveren wat op een hoop plaatsen geluidsproblemen uit de wereld helpt.

    De pest is alleen, dat ik zelf de spullen niet heb om zoiets te maken, dat bepaalde onderdelen zoals de staart behoorlijk lastig te maken zijn als het ook nog een beetje vermogen moet kunnen hebben (ben uitgegaan van een .15 automotor met achteruitlaat, voorzien van watergekoelde kop), en dingen zoals een schroef met holle naaf behoorlijk lastig te fabriceren is.
    Dat maakt dingen als expirimenteren met schroefdiameter en spoed een lastige en dure zaak.

    Was het maar zo simpel dat een malletje trekken 50% van het werk is: dat is minder dan 10% van het werk, zelfs als je er een bruikbaar gietstuk uit krijgt.
    Overbrengingen (de haakse is kritisch en érg klein) de uitlijning van tandwielen etc, het gewicht (de staart moet hol zijn) is allemaal behoorlijk lastig om zodanig uit te vogelen dat het én betrouwbaar, én voor de gebruiker "repareerbaar" blijft.


    Kortom, zelfs al zou ik het voor elkaar krijgen (wat ik heel erg betwijfel), ik denk dat er domweg geen markt voor is....

    Groet, Bert
     
  12. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Die markt moet je creeeren door met deze bootjes te pronken op bijeenkomsten.
    Als er bv FSR wedstrijden zijn moeten jullie ook van de partij zijn met demonstraties.
    De detailhandel pakt het dan vanzelf op en zal waarschijnlijk ergens uit een oud pakhuis motortjes op de markt brengen.
     
  13. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.715
    Locatie:
    Lelystad
    Je kunt wel markt creëeren, maar het moet voor de fabrikanten ook rendabel zijn, anders doen ze niets. De oude pakhuizen zijn nu alleen nog maar Oosterse pakhuizen ... ik ken de markt ook een beetje op dit punt helaas. Het zal denk ik bij de nu beproefde flexas buitenboorders blijven voor dit soort toepassingen, en daar is niets mis mee. Wat Bert terrecht opmerkt, het moet voor de gebruiker overzichtelijk blijven en ook zelf repareerbaar. Dan heb ik het nog geeneens over prijzen ;)
     
  14. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Tja, je zal dus elke zondag ergens moeten gaan varen met die bootje om te laten zien dat er markt voor is :)

    Reparatie met een haakse as is juist makkelijker dan met zo'n veertje.....ik kan zo'n veertje niet maken, maar een recht asje is een koud kunstje.
    De tandwieltjes lijken me ook geen enkel probleem want die worden overal en nergens voor gebruikt, denk aan speelgoed, klokken, enz enz.

    Eerder in dit topic heb ik mijn SeaFury laten zien en dat motortje maakt 40.000 rpm met een haakse as overbrenging.
    Ook de meeste normale buitenboordmotoren hebben een haakse overbrenging.
    Het is dus een beproefde techniek waarbij ik soms op de tv zie dat zo'n normale buitenboordmotor 350pk geeft op een haakse verbinding.
    Met de huidige techniek denk ik ook dat wanneer de handel erop inspeelt je beter materiaal krijgt dan mijn motortje van 50 jaar geleden, die ondanks zijn leeftijd nog altijd perfect draait.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.806
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof niet, dat jij goed in de gaten hebt wat er allemaal bij komt kijken om zo'n constructie degelijk en betrouwbaar te maken, en dan kom je op maatregelen (zoals schuivende koppelingen) uit die maken dat een "simpel recht asje" op eens een nachtmerrie word om te maken.

    Stel dat het me zou lukken om een goed werkende brandstof aanhangmotor zoals die Fuji's te ontwerpen.

    Stel dat het me zou lukken om het ding in productie te brengen.
    Dan ben ik bang dat ik de kosten heel voorzichtig geschat, ergens tussen de 600 en 1000 Euro per stuk zouden liggen, tenzij het een chinees massaproduct word. Maar daarvoor zal de markt nooit groot genoeg worden, hoe hard je de boel ook promoot....

    Maar, net als jij, ik blijf dromen
    (ik ben alleen bang dat het nooit verder dan dromen zal komen)



    Die Fuji's draaiden overigens niet zo perfect hoor, en de meesten gaven het al heel snel op vanwege de nogal kwetsbare haakse overbrenging en het feit dat de boel glijgelagerd was.
    De vermogens/gewichtsverhouding was zelfs toen al niet om over naar huis te schrijven.
    Het is niet voor niets dat ze niet zo heel erg lang in productie waren: er waren ook toen al betere alternatieven....

    En ik moet nog maar afwachten hoe perfect de mijne gaan draaien (ik ga vanavond pas de eerste in IRL handen krijgen). Eentje is er nieuw en ongelopen, eentje is er vermoedelijk nog nooit gestart, en de kans bestaat dat dat ook zo blijft. (hoewel????? Ben bang dat ik mezelf niet kan beheersen, en ik heb ze niet als verzamel object gekocht)

    Groet, Bert
     
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.806
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Drie....

    [179463] wat-gebeurde-er-tijdens-mijn-jeugdjaren

    Heb ze al anderhalf jaar noodgedwongen aan mijn neus voorbij moeten laten gaan. Ik had een meevallertje afgelopen maand....

    Nog even wat die haakse tandwielen betreft: Die Fuji's hebben haakse "tandwielen" die nog het meeste weg hebben van een heel fijn vertande "kruiskopschroevendraaier". Dat is maar iets van 4 of 5 mm diameter.
    Het eerste exemplaar (de zwarte in bovenstaande link) ligt momenteel bij mijn maat thuis, die is beroeps metaalbewerker (precisiewerk, CNC) en die keek heel bedenkelijk toen ik vroeg of zoiets zelf te maken valt.
    De kleinste haakse tandwielen die ik in de handel heb kunnen vinden zijn al 13 mm diameter, en van Messing.
    Hoe goed gesmeerd ook, ik betwijfel of die de 3 a 400 watt van een .15 Nitromotor langdurig verwerken kunnen

    Maar ik ben definitief van plan het te gaan proberen: Als ik het goed gezien heb, hebben die Fuji's een los onderhuis, en wellicht lukt het me om alleen een nieuw onderhuis te maken.
    Daarna zal een schroef met holle naaf de grootste uitdaging blijven.

    Groet Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Het zijn brandstof motoren ?
    Als dat zo is heb je toch wel wat leuks in handen.
    Daar moet je zuinig op zijn en koesteren !!

    Voor de mensen waarbij het niet zo hard hoeft te gaan is dit misschien een optie.

    [​IMG]
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.806
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep.... 2,5 cc, kamzuiger motortjes met gelapte ijzeren zuiger en nog ouderwetse kamspoeling.

    De zwarte en roodwitten hebben een aangepast luchtgekoeld vliegtuigmotortje erin, de bruinwitten heeft een specifiek voor deze outboard ontworpen, watergekoelde motor.

    Heel geinig spul, maar het gaat niet heel erg hard: ze zijn opgegeven voor 0.25 pk bij 14000 rpm, en de bruin/witte heeft een reductie (weet niet hoeveel).

    Mij boeit dat verder niet, ik heb twee tekeningen voor specifiek voor deze motortjes ontworpen bootjes (een jaren '50 stijl hydro en een "schaal" Avon rubberbootje) dus ik heb voorlopig weer wat te knutselen.

    Groet, Bert
     
  20. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Maar wat is hard varen als je een schaal boot aan het bouwen bent.
    Deze discussie laatst ook al eens gevoerd, bij schaal hoort ook de schaal snelheid.
    Wanneer de boot 1:10 gebouwd is behoord ook de snelheid een factor 10 af te nemen en dat zien de meeste over het hoofd.

    Ach ja, de rubberboot.....zo iets als dit :)
    Jammer dat ik toendertijd geen buitenboordmotor hiervoor gemaakt heb, al was het maar een dummie

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina