CleanFlight Ervaringen

Dit blijf ik volgen. Ga morgen eens een testje doen met pid 5 Hakari op cleanflight 1.7.2.

Mijn Setup
Cobra 2300KV
ZTW Spider 12A SimonK
3S 1300 pack

Vandaag voor het eerst met mijn nieuwe motortjes gevlogen (multistar elite 2300Kv ipv banggood ZMR 2400Kv) op de hei. Mijn hemel wat een wind! erg lastig reageren op vlagen. btw, PID 1 (rewrite)
Wat mij heel erg opviel, is dat de quad vreselijk bibberde, 5 a 6x per seconde oscillatie. De vorige motortjes hadden hier totaal geen last van met dezelfde pids, terwijl ik de nieuwe toch beter acht. Nu inmiddels de P naar 4,5 ipv 6,5 de rest stock. en dat vliegt een stuk beter. Eigenlijk geen oscillaties meer. Hoe kan dit? Is het mogelijk om te tunen zonder D en I term. Dus beginnen met P, dan I en dan D? Kan je ook alleen met P en I vliegen zoals het KK bordje. (of heeft deze een niet instelbare D, maar rekent er wel mee.)

Maar wel heeeeeerllijk lopen janken over de hei. Waren mijn eerste "speed" runs met een beetje vertrouwen. De poor man's voltage alert werkt als een dolle! ledje op warning onder de cam, rode flitsen in je beeld betekent lipo leeg!

Op 1 fpv blackout ( no pun intended lol ) na geen crashes. (vriend vloog met andere gekke quad en ik had ineens 2sec geen beeld). Tijdens het poweren van de andere quads krijg je ook een goede glitch iedere keer.. spannend hoor, maar minder fijn. Samen met een maat van me dezelfde ervaring, maar ook beiden beschadigde antenne en goedkoop. Er komt nu degelijk spul aan.

[emoji1] thanks. garage is altijd fun. Het is moeilijk maar leuk als het allemaal goed gaat.

Yup de laatste fixes zijn toch een success
Let wel op de rates moeten wat lager op deze. Flips en rolls gaan wat sneller dan met de andere pid controllers.

Mooie recovery van die pijler! Flips en rolls doe ik voorlopig uitsluitend tijdens landen :help:

zeg ik het trouwens goed als ik zeg:
De P moet zo hoog mogelijk, maar laag genoeg
en de I moet zo laag mogelijk maar hoog genoeg?
what about de D....

ik heb mijn pid controller op 2 gezet, nu is mijn vraag wat de juiste waarde kan zijn voor de looptime.
ik een mini 250 quad, ztw mantis 12amp esc met standaard simonk. en 5x3 femcam props. mischien dat iemand dit zo weet zonder dat ik het wiel opnieuw moet uitvinden?

groet van ed

Vandaag voor het eerst met mijn nieuwe motortjes gevlogen (multistar elite 2300Kv ipv banggood ZMR 2400Kv) op de hei. Mijn hemel wat een wind! erg lastig reageren op vlagen. btw, PID 1 (rewrite)
Wat mij heel erg opviel, is dat de quad vreselijk bibberde, 5 a 6x per seconde oscillatie. De vorige motortjes hadden hier totaal geen last van met dezelfde pids, terwijl ik de nieuwe toch beter acht. Nu inmiddels de P naar 4,5 ipv 6,5 de rest stock. en dat vliegt een stuk beter. Eigenlijk geen oscillaties meer. Hoe kan dit? Is het mogelijk om te tunen zonder D en I term. Dus beginnen met P, dan I en dan D? Kan je ook alleen met P en I vliegen zoals het KK bordje. (of heeft deze een niet instelbare D, maar rekent er wel mee.)

Maar wel heeeeeerllijk lopen janken over de hei. Waren mijn eerste "speed" runs met een beetje vertrouwen. De poor man's voltage alert werkt als een dolle! ledje op warning onder de cam, rode flitsen in je beeld betekent lipo leeg!

Op 1 fpv blackout ( no pun intended lol ) na geen crashes. (vriend vloog met andere gekke quad en ik had ineens 2sec geen beeld). Tijdens het poweren van de andere quads krijg je ook een goede glitch iedere keer.. spannend hoor, maar minder fijn. Samen met een maat van me dezelfde ervaring, maar ook beiden beschadigde antenne en goedkoop. Er komt nu degelijk spul aan.
yup....setup verschillen kunnen enorm veel invloed hebben.
Per definitie is
meer power = lagere pids
snellere respons(esc) = lagere pids

ik heb wel wat makkelijkere methodes gevonden hoe je heel simpel en snel kan tunen in cleanflight.
Vandaag eens uitgetest. Wellicht handig om een tuning howto te maken.

Mooie recovery van die pijler! Flips en rolls doe ik voorlopig uitsluitend tijdens landen :help:

zeg ik het trouwens goed als ik zeg:
De P moet zo hoog mogelijk, maar laag genoeg
en de I moet zo laag mogelijk maar hoog genoeg?
what about de D....

P = zo hoog mogelijk als het kan (zo hoog mogelijk betekent dat her niet oscilleert)

I = ergens laag maar niet te laag (I wil je niet te hoog hebben, want een beetje wind kan het al flink laten twitchen, zorg dat je geen pitch up of pitch down effect hebt en geen drift)

D = zo laag mogelijk. Net zoveel als nodig instellen (D verwijdert stick responsiviteit)

ik heb mijn pid controller op 2 gezet, nu is mijn vraag wat de juiste waarde kan zijn voor de looptime.
ik een mini 250 quad, ztw mantis 12amp esc met standaard simonk. en 5x3 femcam props. mischien dat iemand dit zo weet zonder dat ik het wiel opnieuw moet uitvinden?

groet van ed

looptime met normale escs
1/pwm frequentie

standaard pwm_refresh_rate is 400hz, dus looptime van 2500 is prima ongeveer.

Je kan de pwm_refresh_rate ook verhogen tot maximaal 500hz.

Met oneshot125 doe je looptime net zo laag als je fc het aankan :)

Voorbeelden van Harakiri PC5 tunes. Je ziet dat ik de mixes gebruikt heb om tuning makkelijk te maken. Mijn pitch en roll P zijn nu gelijk. Enkel de I term kan anders zijn vanwege verschillen in gewicht.
Gebruik van de mixes zorgt er ook voor dat de flip en rol snelheid gelijk is.

Exact hetzelfde setups
Blackout Super Mini H
HQ 6x45
4S 2200 nanotech 35C
Cleanflight 1.8 Beta

KISS ESC
harakiri_kiss.jpg

Afro12 Amp
harakiri_afro12.jpg

Bedankt voor de antwoorden, ik heb hem ook op controller 5 staan nu, de pids nog op standaard.
Klaar om te tunen zodra er minder wind is.

Groet van ed

Hallo allemaal,

Ik ben Joost en heb mijn eerste multirotor gebouwd mede door veel te zoeken en te lezen op dit forum. Ik ben alleen tegen een probleempje aangelopen.

Ik heb een flip 260 frame met Naze32, ZTW mantis 12A ESC, Cobra cm2204/1960 motoren. Als FPV setup gebruikt ik een 600TVL camera met ImmersionRC video Tx en een minimOSD.

Ik heb van de week de OSD aan de praat gekregen en RSSI met softserial aan de praat gekregen zoals een aantal pagina's geleden is besproken.(dat was allemaal goed te volgen, dank daarvoor) Nu heb ik het volgende probleem...

Wanneer ik verbinding maak met de naze dan begint de pieper te piepen en stopt niet meer... 3 korte piepjes...1 seconde stil en dan weer 3 korte piepjes enz enz.
Ik kan op dat moment wel gewoon de naze benaderen via cleanflight.
Op het moment dat ik een lipo aansluit stopt het piepen maar kan ik de naze niet meer via Cleanflight benaderen.
Het ding vliegt wel gewoon goed en alles lijkt gewoon goed te werken...behalve onjuiste RSSI info (maar ik weet niet of dat een ander probleem is)

Heeft iemand een idee wat dat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen....of is het gewoon een low voltage alarm??

Groetjes Joost

Misschien een gekke vraag, maar iedere keer als ik er een nieuwe firmware op zet in cleanflight ben ik alle instellingen kwijt. Is er een manier om je opgeslagen mode terug te zetten of doe ik het fout. Nu heb ik versie 1.7 er op en kan ik niet meer in mijn pid komen er zal best een handigheidje zijn..... maar ik weet hem niet. Als iemand mij dat kan vertellen graag.

Ja die had ik gezien maar ik zoek een optie als ik update dat ik dan mijn modes en instellingen zoals relemetry en vbat terug kan zetten

Verstuurd van mijn SM-N9005

Mischien is een copy maken in je cli een optie?
Opdracht dump in cli, en die lijst kopieren en plaken in een kladblok bestandje.

Ja die had ik gezien maar ik zoek een optie als ik update dat ik dan mijn modes en instellingen zoals relemetry en vbat terug kan zetten[emoji6]

Verstuurd van mijn SM-N9005

Inderdaad Dump in de CLI
En dan plak ik het in een tekst bestandje met een nuttige intro: altijd handig als je de naze moet vervangen bv

Inderdaad Dump in de CLI
En dan plak ik het in een tekst bestandje met een nuttige intro: altijd handig als je de naze moet vervangen bv
:ontopic:

toptip!

voor de rest, a lot to take in atm.. werk enzo, maar dit terugplakken werkt goed. Wees wel bewust dat het soms in delen moet. Niet alles tegelijk!

Hallo allemaal,

Ik ben Joost en heb mijn eerste multirotor gebouwd mede door veel te zoeken en te lezen op dit forum. Ik ben alleen tegen een probleempje aangelopen.

Ik heb een flip 260 frame met Naze32, ZTW mantis 12A ESC, Cobra cm2204/1960 motoren. Als FPV setup gebruikt ik een 600TVL camera met ImmersionRC video Tx en een minimOSD.

Ik heb van de week de OSD aan de praat gekregen en RSSI met softserial aan de praat gekregen zoals een aantal pagina's geleden is besproken.(dat was allemaal goed te volgen, dank daarvoor) Nu heb ik het volgende probleem...

Wanneer ik verbinding maak met de naze dan begint de pieper te piepen en stopt niet meer... 3 korte piepjes...1 seconde stil en dan weer 3 korte piepjes enz enz.
Ik kan op dat moment wel gewoon de naze benaderen via cleanflight.
Op het moment dat ik een lipo aansluit stopt het piepen maar kan ik de naze niet meer via Cleanflight benaderen.
Het ding vliegt wel gewoon goed en alles lijkt gewoon goed te werken...behalve onjuiste RSSI info (maar ik weet niet of dat een ander probleem is)

Heeft iemand een idee wat dat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe dit op te lossen....of is het gewoon een low voltage alarm??

Groetjes Joost

Het piepen komt vermoedelijk omdat de ontvanger geen spanning heeft zonder lipo.

Je minimosd en de usb poort gebruiken dezelfde seriële poort op de naze en kunnen dus niet tegelijk gebruikt worden. Zodra je de lipo aansluit. Loopt de communicatie fout op de usb poort.
Eventueel kan je de minimosd aansluiten op een andere seriële poort of softserial.

Rssi info moet je afregelen met de settings.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back