Clik! 124 gram AUW + Strecker modificatie foto's / info

Discussie in 'F3P' gestart door Koen, 13 sep 2007.

1. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Net nog eens geprobeerd, hij haalt 'm probleemloos en snel binnen hoor...

Grt.

2. Robbin

Robbin

Lid geworden:
    19 sep 2003
    Hoi Koen,

Mooi gemaakt hoor! Je had ook ipv de LU versie de neus iets kunnen verlengen (wat ik ook bij mijn Clik! heb gedaan).

Welk programma ga jij dit jaar vliegen? Ik (en volgens mij martijn ook nog niet) ben er nog niet uit.
    Zodra ik mijn nieuwe zender + 2 gram 6 kanaals ontvanger uit Amerika heb begin ik met de bouw van een extra Clik!

Is er al wat meer bekend over de indoordata? En zou je mij op de hoogte kunnen houden wanneer er in Hoofddorp wordt getraind?
    Als je daar nog geen data over hebt pb ik Bert wel even.

MVG,

Robbin

3. Koen

Koen Guest

Hoi Erik,

Zwaartepunt ongeveer 188mm vanaf de voorkant / neus
    Rol en hoogte ongeveer 35 graden uitslag, richting een graad of 40
    Rol 65% expo, hoogte en richting 60%

Nog gefeliciteerd met je 1e plaats, super!

Mvg & tot indoors,

Koen

4. Koen

Koen Guest

Hoi Robbin,

Ik ga B vliegen, al moeilijk zat voor mij...
    Jij en Martijn toch net als Jeroen A neem ik aan?
    Ik weet nog geen indoordata...
    LU vind ik mooier dan verlengen... :wink:

Mvg,

Koen

5. Robbin

Robbin

Lid geworden:
    19 sep 2003
    Hoi Koen,

Ik ben er nog niet uit welk programma het gaat worden, ik ben nog steeds aan het wachten op mijn JR X9303. ETA is 11/7, en zo wordt het al een maand steeds verschoven:(
    Ik denk dat ik dan maar met mijn huidige Clik! (waar tijdens de DM dit jaar een koffer op gevallen is) moet gaan vliegen.

Mocht je data weten over Hoofddorp, zou je die dan naar mij kunnen pb'en? Dat zou ik fijn vinden.

Groeten Robbin

6. Robbin

Robbin

Lid geworden:
    19 sep 2003
    Hoi Koen,

Ik ben er nog niet uit welk programma het gaat worden, ik ben nog steeds aan het wachten op mijn JR X9303. ETA is 11/7, en zo wordt het al een maand steeds verschoven:(
    Ik denk dat ik dan maar met mijn huidige Clik! (waar tijdens de DM dit jaar een koffer op gevallen is) moet gaan vliegen.

Mocht je data weten over Hoofddorp, zou je die dan naar mij kunnen pb'en? Dat zou ik fijn vinden.

Groeten Robbin

7. jobverkerke

jobverkerke

Lid geworden:
    30 mei 2005
    Hoi Robin,

jij als kampioen van vorig jaar bent het natuurlijk wel aan je stand 8) verplicht om te promoveren naar de A!!! :wink:
    Krijgen er weer anderen een kans in de B :D

8. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    Ik ga ook dit model bouwen, met wat hulp van erik (erik3D) weet ik hoe de SFG's(side force) gemaakt moeten worden. Mijn setup word.

19 gram motor van himodel met 8x4,3 gws prop
    7 gram 12A himodel fly regelaar
    6,7 gram corona Synthesized receiver(kan lichter gemaakt worden denk ik)
    Towerpro 5 grams servo's
    over accu ben ik nog niet uit, maar ik wil voor normaal gebruik een 34 gram 2S 620 mah gebruiken.

Alles bij elkaar weegt dit --->+- 85 gram. Daarbij komen nog stekkertjes etc. Laten we zeggen 90 gram maximaal. Ik weet niet hoeveel depron precies weegt, maar ik schat het toestel op 40 gram, dan nog +-15 gram carbon en nog wat lijm, dan zit ik op totaal 145 gram. Is dat goed genoeg, of is het te zwaar.

Ik wil misschien nog de 4 kanaals GWS ontvanger kopen, maar ik kan geen kristal van mijn kanaal voor die ontvanger vinden...

Groeten,
    Fabian van Zwol

9. Erik 3D

Erik 3D

Lid geworden:
    21 feb 2007
    Hoi Fabian,
    volgens mij is dit best wel een aardige set. Alleen die accu is wat zwaar, aan 350 of 450 mah heb je wel genoeg. Belangrijk is om netjes te bouwen en niet teveel lijm te gebruiken. En bouw niet te snel, laat de lijm rustig drogen tussen de verschillende bouwstappen. Gewoon zo netjes en licht mogelijk proberen te bouwen en kijken op welk gewicht je uitkomt.
    Mijn Clik weegt ongeveer 135 gram met een Strecker motor en een 350 mah accu en verder standaard componenten. Het kan nog lichter maar dan moet je weer investeren en dat is als je pas begint nog niet zo zinvol.

groeten van Erik

10. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    Hallo,

Dat van die accu had ik wel door, die kan nog wel zo'n 10 gram lcihter, heb alleen geen zin om nu een nieuwe te kopen(heb er net weer een gekcht, die 620 mah :wink: ). alleen zit ik nog met de ontvanger, weet iemand andere ontvangers voor een goedkope prijs en laag gewicht? Rond de 20 euro vind ik een mooi bedrag(die syntesized is €19)

Groeten,
    Fabian van Zwol

11. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    Nog wat vraagjes.

Waarmee moet je de romp lijmen, de vorige keer heb ik dat met UHU por gedaan.
    Ik hoorde dat je Carbon vastzet met foamsave CA(odorless??) samen met activator(is dat echt nodig).Zijn dit de enige lijmen die je nodig hebt?

Ik wilde ook weten hoe ik de motor vast moet zetten, ik heb die motormount uit het setje van Hangar Modelbouw, kan ik die gewoon gebruiken(er zit namelijk een scheurtje in, gemaakt met wat Epoxy :oops: ). Ik wil de motor gewoon lijmen op die mount, want dat boren vind ik niet echt makkelijk.

Andere vragen stel ik wel in mijn eigen bouwverslag wat ik dan ga maken.

Groet

12. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    Nog even over de carbon verstevigingen, ik was het volgende van plan
    0,88 mm voor het laatste deel van de staartversteviging
    1,0 mm voor de staartversteviging
    1,2 mm voor de stuurstangen hoogte+richtingsroer
    1.5 mm voor de vleugelversteviging en stuurstangen ailerons

Als lengtes het volgende

(dikte - lengte)
    0,88 mm - 100 cm
    1,00 mm - 100 cm
    1,20 mm - 100 cm (dus 50 cm per stuurstang)
    1,50 mm - 200 cm (+-100 cm(4 staven van +-25 cm) voor de vleugel en 50 cm (25 cm per aileron) voor de ailrons)

2mm heb ik in overvloed liggen, daarvan maak ik wel mn landingsgestel.

is dit goed te gebruiken, deze maten kan ik namelijk redelijk goedkoop krijgen.

13. Erik 3D

Erik 3D

Lid geworden:
    21 feb 2007
    Ik gebruik altijd ZAP odorless. Dit is de enige lijm die ik gebruik.
    Ik gebruik geen activator maar laat de gelijmde delen rustig drogen.
    Wat betreft de carbon staafjes zou ik zoveel mogelijk de diktes gebruiken die Koen beschreven heeft, het zwaartepunt van het model ligt dan wel goed als je alles zoveel mogelijk voorin bouwt. De carbon staafjes op het lijmpunt nog even opschuren voor een betere hechting.

Die motor gewoon met een paar schroefjes aan een motorsteuntje monteren (motorsteuntje van Ikarus gebruiken, of zelf maken van epoxy of hout) en motorsteun aan model lijmen.

groeten van Erik

14. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    Ik haal dan al die carbonstaven door elkaar, en ik weet ook niet hoeveel ik van elke dikte nodig heb. Die buizen van hem zijn allemaal hol, ik neem gewoon de massieve, is dat goed?(ik kan nergen zulke dunne holle buizen vinden..) Als iemand de lengtes zou kunnen geven van de benodigde lengtes van de staven, dan doet ie mij een groot plezier. voor de stuustangen gebruik ik wel 1,2 mm want dat is net wat steviger en past goed in die horntjes.

Owjah, welke schroefjes moet ik dan hebben?

15. fabianvzwol

fabianvzwol

Lid geworden:
    26 jun 2006
    na de tip zoveel mogelijk hetzelfde te gebruiken als Koen, dit carbonlijstje opgesteld(alles massief, in tegenstelling tot Koen)

Dikte Lengte (cm) Doel
    0,7 mm 100 Laatste deel staartversteviging
    1,0 mm 100 Staartversteviging
    1,2 mm 100 Stuurstangen hoogte +rudder
    1,5 mm 150 Vleugelversteviging + aileron stuurstang
    2.0 mm Heb Genoeg Landingsgestel

Hoop dat dit een beetje goed is, dan ga ik deze binnenkort een keertje halen

16. Erik 3D

Erik 3D

Lid geworden:
    21 feb 2007
    Ik heb gekocht bij RCT models (www.rctmodels.nl) voor mijn Clik:
    1 x 2 mm.
    1 x 0.7 mm.
    3 x 1 mm.
    3 x 1.5 mm.
    Alle staven zijn hol en 1 meter lengte. Dit is voldoende voor de Clik. Totale kosten aan carbon iets meer dan 20 euro.

Ik heb voor de stuurstangen 1 mm carbon gebruikt dat op vier plaatsen door stukjes 2 mm. holle carbon loopt ter ondersteuning (net als Koen). De stuurstang heb ik aan de Ikarus roerhoorn gelijmd. Je kan ook 1.3 of 1.5 mm stuurstangen gebruiken en de stuurstang aan de roerhoorns bevestigen met de bijgeleverde schroefjes. Voordeel is dat de stuurstang nog verstelbaar is, nadeel dat je een andere ondersteuning voor de stuurstang moet verzinnen.

groeten van Erik

17. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
  18. Koen

Koen Guest

Raymon & Peter,

Jullie Clik's zien er prachtig uit, mijn complimenten !
    Hierdoor zal het in "C" een stuk spannender worden denk ik.

Mvg,

Koen

19. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
    Hey koen, dankje:)

Ik zie dat ik de zelfde motor heb als jou, maar voor mijn gevoel trekt hij het niet.
    Waar kan dat aan ligen?
    ik heb helaas nu himodel accu`s maar zou het daar aan kunnen ligen, voor mijn gevoel trekt hij hem niet vertikaal, en dat wil ik wel.

20. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

Een slechte accu ligt inderdaad het meest voor de hand....
    Ik heb hier evt. nog wat losse FullRiver 250mA lipo's liggen.

Deel Deze Pagina