Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door willemvdm, 18 jun 2009.

1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Het duwprop-equivalent van domp is upthrust; de motor moet dus ietsje omhoog blazen.
    Maar je kan hetzelfde bereiken door een beetje down bij te mixen op het gas.

2. Sid

Sid

Lid geworden:
    25 jun 2009
    zo, die is eindelijk binnen.
    vanavond maar eens kijken of ik 'm in elkaar krijg. direct maar alle in dit topic genoemde tips meenemen. wel nog een vraagje; er werd eerder gesproken over losse "magneten" (motor?). Hoe of wat wordt hier precies mee bedoeld?

3. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    De magneten die in de "trommel" van de motor zitten zijn dus alleen aan de voorzijde gelijmd met wat blauwe lijm (epoxy?)
    Ze zitten wel vast maar kunnen loskomen.
    Verwijder de motor (2 stuks M3 madeschroefje met 1,5 mm imbus)
    Haal dan de hele kleine circlip los.
    Nu kun je de trommel van de spoelen aftrekken en kun je binnenzijde van de trommel zien.
    Nu kun je met CA lijm de magneten extra vastzetten.

Ik heb ook de downthrust aangepast, do motor wijst nu dus meer naar de bovenzijde van het kielvlak i.p.v. het midden van het kielvlak.
    Nu duikt hij minder omlaag bij het starten maar wil hij wel klimmen als je tijdens de vlucht gas geeft.
    Het ene probleem dus ingeruild tegen het andere.
    Ik zou het dus gewoon zo houden.

Succes Willem

4. Sid

Sid

Lid geworden:
    25 jun 2009
    Laatst bewerkt: 22 sep 2009
  5. Sid

Sid

Lid geworden:
    25 jun 2009
    zo, die zit in elkaar en is klaar voor de eerste vlucht. heb de adviezen uit dit topic opgevolgd, plus nog wat andere kleine dingetjes.

- voor het hoogteroer heb ik "echte" scharnieren gebruikt, plus een buisje erin gelijmd
    - 4 nieuwe servo's gemonteerd
    - imbusjes motor vastgezet
    - magneetjes om de vleugels mee te zekeren
    - motorhouder opnieuw gelijmd, plus nog wat andere dingetjes voor de zekerheid

- houten balkje gemonteerd zodat de servodraad van de snelheidsregelaar en andere draden niet tussen de servo-armpjes komen
    - stukje extra foam gemonteerd zodat de accu (2200) echt goed vastzit

Met deze toch zwaardere accu ligt het zwaartepunt eigenlijk precies op de koolstof ligger. Als ik het goed heb is dit tussen de 48 en 55mm vanaf de voorligger, correct?

Verder betreft het genoemde circlipje op de motor... wie kan hem voor me aanwijzen op de onderste foto?

6. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Je moet de 2 stuks M3 madeschroefjes losmaken, nu kun je do motor uit de mount trekken.
    En dan zie je aan de achterkant de circlip!

Ik heb helaas geen foto.

Succes Willem

7. Sid

Sid

Lid geworden:
    25 jun 2009
    hmm, dat heb ik toch met enige overtuiging geprobeerd...
    nja, nog maar eens dan! :-D

8. james

james

Lid geworden:
    5 jun 2009
    Hoi Allemaal,
    Ik heb de mijne gister ook ontvangen,
    mijn vraag is of het belanrijk om het hoogteroer om te bouwen naar schanieren want die gaat wel stroef

groeten James

9. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    De Epo ( en Elapor) scharnieren moet je eerst met de hand rustig 20 keer heen en weer halen.
    Je zal zien dat ze dan soepeler gaan.
    Vervanging door scharnieren is echt niet nodig.
    Ik heb nu 4 modellen met dit soort scharnieren (2 van Multiplex en 2 van AXN) en nog nooit problemen gehad.
    Bij mijn EZ* heb ik weleens een scheurtje gehad bij een val uit een boom op de staart.
    Dit heb ik toen gerepareerd door er een speetje in te snijden waar ik een stukje mylar uit een oude floppy disk ingeschoven heb, druppel lijm en klaar!

Succes Willem

10. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    ik vouw dit soort roeren een paar keer zo ver mogelijk om als dat gaat. gaat het scharnier dan nog steeds zwaar, dan rol ik met een oude cd over het scharnier zodat de dikte minder wordt.

11. Sid

Sid

Lid geworden:
    25 jun 2009
    zo, gisteravond en vandaag bij elkaar zo'n 2 uur gevlogen op 2 accu's. ongelooflijk hoelang je met zo'n lipo kan doen. wel moest er nog eens 25gr lood in de neus bij (zit al een 2200 accu in) om het zwaartepunt goed te krijgen.
    vliegt perfect, beetje uitgetrimd en nu ideaal stabiel.

wel twee puntjes van kritiek;
    - bij het wegwerpen heeft het model de neiging sterk naar beneden te gaan met de neus, ondanks dat ik met half gas wegwerp.
    - de hoogteroer servo (remember, ik heb alle servo's bij hobbycity los besteld omdat de standaard servo's al slecht zouden zijn) in mid-flight vastgelopen, standje full-up. was dus een vlucht van 150 meter hoogte met steeds overtrekken, dalen, overtrekken etc. uiteindelijk gunstig uitgekomen en dus niks kapot. wel vervelend dat een van de servo's nu al kapot is, zal er maar een fatsoenlijke futaba voor bestellen.

12. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Ik heb vandaag afgevlogen voor het motorvliegbrevet!
    En geslaagd! :thumbsup:
    Het was fantastisch vliegweer en bijna iedereen is geslaagd, er werd gevlogen met allerhande kisten, van klein electro tot zeer groot brandstof.
    5 geslaagden dus tijd voor een feestje :celebrate:
    Dit weer is echt perfect voor de floater jet, ik heb de meeste tijd gevlogen met 1/3 gas, alleen bij de klim en looping 2/3 gas gegeven.

Dit is dus mijn 2e floater jet, de eerste heeft veel oorlogslittekens maar vliegt nog goed, die kan ik nu mischien doorverkopen aan een andere beginner. (ik heb hem tot het examen gehouden als back-up)

De 2e heb ik iets aangepast, de rolroeren op de mixer gezet als flapperons en met differentieel (dus uitslag naar boven meer als naar onder)
    Dit beviel slecht, de flapperons hebben weinig effect en door de differentieel wilde hij slecht een tolvlucht maken.
    Ik heb er 9 grams hextronic servo's in en die geven weinig problemen, al wil er 1 weleens trillen rond neutraal.
    De robbe 9 grams kosten ook niet veel meer en zijn ook te overwegen.
    En Sid: kijk goed na of je stuurstang van het hoogteroer goed vrij loopt, ik heb hetzelfde probleem met het hoogteroer gehad (alleen stond er toen bij de landing een hek in de weg, dat was dus het eerste litteken.) zie eerder in dit draadje.

En flaps zijn ook niet nodig, op het examen bleek dat je ook met weinig wind makkelijk binnen een cirkel van 30 meter kan landen.

Voor het examen heb ik de rolroeruitslagen gewoon 10 mm naar boven en onder en dat vliegt gewoon het best.
    De motordomp aanpassen voor de start heeft weinig geholpen.
    Nu start ik door voor de start de hoogte trim 10 piepjes up te doen (halfgas), direct na de start weer neutraal, dit werkt meestal goed.
    Bij weinig wind blijft het lastig, hard weggooien helpt ook!
    Voor het examen heb ik geen risico genomen en heeft een clubgenoot een handstart gedaan, dan geef ik gelijk iets up bij de start.

Wat betreft het zwaarte punt:
    De regelaar lag los in de romp met zeer lange kabels, lang genoeg om deze in de neus naast de accu te plaatsen.
    Nu kan ik vliegen met een 3S1300 in de neus, maar meestal vlieg ik met een 3S2000 die net niet voorin zit maar ongeveer 10 mm vanaf de voorkant.
    (bij windkracht 4 en hoger moet je vliegen met de 3S2000 helemaal voorin.)

Dit blijft echt een heel fijn kistje!

groeten Willem

Laatst bewerkt: 27 sep 2009
  13. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009

proficiat willem , ( lukt "touch and go" met de clouds fly voor het bevret?)

vraagje in je nieuwe cloudsfly heb je alle servos vervangen door Hextronic?, of zitten er standaard al betere in?

inmiddels is mijn clouds fly ook wat gehavend , hoogteroer afgebroken maar weer vast gezet met solartex (m.b.v een strijkbout)
    ben een keer in het maisveld geland, maar dankzij een ingebouwde "lost plain finder" redelijk snel teruggevonden.

maar voor de rest vliegt die nog steeds perfect

Laatst bewerkt: 27 sep 2009
  14. Sid

Sid

Lid geworden:
    25 jun 2009
    gefeliciteerd willem :)

het is inderdaad een heel leuk vliegtuigje waar ik me al echt mee heb vermaakt. paar dingetjes veranderen en zijn weer good-to-go!

15. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Bedankt jongens

Ik had dus alle 4 servo's bij voorbaat al vervangen.
    Ging nu makkelijk omdat de koolstof buis nog niet in de vleugel zat en de servo's alleen met tape vastzaten (of moet ik zeggen loszaten ;))

Ik heb de orginele servo's getest en die deden het goed, weet nog niet wat ik ermee ga doen.

Tijdens het examen moet je 3 maal een landingscircuit maken.
    1 keer zonder landen op maximaal 2 meter hoogte voor de jury
    1 keer met motor uit op een manier dat je velig zou kunnen landen, op maximaal 2 meter hoogte mag de motor weer aan.
    En de derde keer dus in een cirkel van 30 meter landen.
    De eerste 2 keer is geen echte touch en go.
    Ik heb geen plakband onder op de romp, dus raakt hij het gras dan staat hij binnen 2 meter stil, dat vind ik wel veilig.
    Met plakband onder de romp kun je starten vanaf kort gras en touch en go's maken, maar dan is je "remweg" dus weer langer bij een gewone landing.
    Ik land meestal ongeveer 5 meter voor mijn voeten, dat zou ik niet doen als er tape onder zat!

Groeten Willem

16. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    toen mijn Floater Jet nog leefde (jaja, nog steeds in reparatie) heb ik wel een aantal touch and go's gemaakt. Ook zonder tape is het prima mogelijk, als je maar wel kortgeknipt gras hebt en niet te weinig snelheid. gewoon met motortje uit rustig laten zakken en zodra je de grond raakt volgas en een beetje up geven.

geeft je te laat gas of te weinig up, dan staat hij zo stil.

t blijft een leuk kistje. k ga binnenkort weer verder met repareren van de neus.

17. Sid

Sid

Lid geworden:
    25 jun 2009
    zo, servo vervangen dus gaan maar weer :)
    nu even afwachten tot het weer wat beter is.

heb trouwens m'n zender ingesteld zoals beschreven in dit filmpje OJiuYOblZFs[/media] - Hand-launching tip for DX6i
    hopelijk maakt dat de start wat minder kantje-boord.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009
    zo de nieuwe cf is binnen.

Na een aantal crashes toch voor de zekerheid een nieuwe besteld bij www.pw-rc.com . Ik heb goed ervaingen:
    - model op voorraad,
    - heel snel antwoord per email (lijkt wel of die chinesen nooit slapen),
    - kist wordt direct verstuurd direct
    - je hoeft geen AMS te kiezen. De verzendkosten waren inclusief een catalina $ 40,-. Hierdoor is het model net zo duur als bij HC.
    Genoeg positieve reclame voor deze winkel.

Het model is duidelijk van een later productie run. De koolstofstaaf zit los en het overtollig schuim van het stabilo is verwijderd. De motor heb ik geprobeerd los te maken maar deze zit muurvast. Inclusief de inbusjes.
    Hierom doe ik voorlopig helemaal niks aan de motor, lekker makkelijk!:D

De volgende aanpassingen heb ik gemaakt:
    - het stabilo met plakband gescharnierd,
    - Een magneet in de vleugels... uit ervaring dit is heel handig,
    - Een Stukje schuim uit de romp gehaald voor de accu,
    - Ontvangerkabel door het koelgat gehaald en vast maken met plakband,
    - Voor de Rolroeren de tip van Willem gebruikt en na 20 keer het roer bewegen gaat het lekker soepel. Willem bedankt voor de goede tip;).

Als ik het staart en stabilo heb opgeschuurd en vastgelijmd en servo's aansluit is de kist klaar om te vliegen. Voorlopig blijft het model nog in de doos tot dat de oude cf helemaal stuk is onreparerbaar is........ hoewel dat is lastig.

19. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009
    Vandaag aan het einde van de middag naar het strand geweest om te helling zweven. Op het strand uitleg gekregen van een collega vlieger Sietze. Welke de fijne knepjes van het hellingzweven heeft uitgelegd:

-Het beste is om met alleen rolroer te gebruiken in plaats van richtingsroer.
    - Als het toestel met de wind vliegt het toestel snel en moet je veel bij sturen om uit de bocht te komen.
    - het toestel verlies veel hoogte met het tegen de wind leggen.

Na deze tips bracht Sietze het toestel op veilig hoogte zodat ik kon oefenen. Voor het met de wind mee vliegen en dan terug draaien is wel even wennen. De eerste keer leek het net als of je roer niks deed.
    Het hellingzweven is echt heel leuk. De zenderaccu was leeg voor ik het wist;).

Kortom hellingzweven met veel wind gaat de CF prima af.

20. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Vliegt leuk dat ding! Bedankt dat ik hem ff mocht proberen :).

klein puntje:
    Niet ALLEEN rolroer, maar MEER rolroer als het niet snel genoeg gaat. Dus aan het duin vliegt het heerlijk met hoogte en rol. Je richtingsroer alleen is al snel niet genoeg al je de windmeebocht inzet. Dat merkte je al snel!
    Maar ging goed, volgende keer echt hellingvliegen, misschien ook de motor gewoon afkoppelen als het goed gaat. zweeft prachtig :).

Deel Deze Pagina