Clouds Fly (alias AXN Floater Jet) manual

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door willemvdm, 18 jun 2009.

1. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009
    Bij HC is de kist nu al drie weken uitverkocht:sleepy:.
    Hierom heb ik de kist gekocht bij www.pw-rc.nl . Vanaf 25 juni (aanstaande zaterdag) zijn de kisten volgens de website weer in voorraad. Hier koop je de kist zonder servo's en regelaar voor $59,-. Verzendkosten zijn wel minder als hc omdat de kist bij pw-rc 2 kg weegt en3,5 kg bij HC:confused:.

Als je zeker wil weten of de kisten de 25 ste binnen komen kan je altijd een email sturen. Ik heb goede ervaringen met de winkel. Ze antwoorden heel snel binnen meestal zelfs binnen het uur;).

2. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Volgens de website van HobbyCity komen ze begin augustus weer binnen, dus een paar weekjes wachten als je daar besteld...

Ze versturen daar de doos in een zeer stevige dikke kartonnen overdoos.
    Ik heb gewogen toen ik mijn vorige bestelling kreeg, de extra doos was meer als 1 kilo inderdaad.
    Ook waren de delen van het vliegtuig extra vastgezet binnen de orginele doos, dat is ook een paar ons, maar je hebt weinig kans op transportschade.
    Mijn zending was inderdaad bijna 4 kilo (met 2 lipo's en klein spul)

Groeten Willem

3. dislext

dislext Guest

die dingen kommen bij h.c en binnen dag of 10 zijn ze uitverkocht wat ik opzich goed teken vind.
    Maar ik blijf t lastig vinden dat vliegen zelfs met een ez of een cs.
    ik moet gew x lid worden van een clupie had me plus minus 6 toestellen gescheelt.

:sleepy:.
    Hierom heb ik de kist gekocht bij www.pw-rc.nl . Vanaf 25 juni (aanstaande zaterdag) zijn de kisten volgens de website weer in voorraad. Hier koop je de kist zonder servo's en regelaar voor $59,-. Verzendkosten zijn wel minder als hc omdat de kist bij pw-rc 2 kg weegt en3,5 kg bij HC:confused:.

Als je zeker wil weten of de kisten de 25 ste binnen komen kan je altijd een email sturen. Ik heb goede ervaringen met de winkel. Ze antwoorden heel snel binnen meestal zelfs binnen het uur;).[/QUOTE]

4. ReneDL

ReneDL

Lid geworden:
    8 feb 2004
    Aan dislext en ejvww het is niet www.pw-rc.nl maar www.pw-rc.com. voor alle verwarring te vermijden de eerste link werkt niet.

Groetjes ReneDL ;)

5. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    As is niet krom gemeten zoals je zei.
    Ik heb stukje van de as afgezaagd zodat de adapter er verder opgaat.
    De adapter met de imbus (grun screw type) weggegooid ,was krom
    De prop gebalanceerd die was in onbelans.
    De andere collet adapter gebruikt en er een M5 moer opgezet ipv die kegelmoer.
    Toen was trilling heel wat minder, maar ik voel toch nog verschil propsaver
    of adapter.
    Misschien is het toch normaal omdat prop verder van de motor zit of ik ben te kritisch :neutral:

Ik heb nog travel adjust ingesteld op mijn nieuwe DX6i zodat mijn uitslagen zijn:
    roer +/- 12mm
    elevator +/- 10mm
    aileron +/- 10mm

Maar een rol maken lukt me niet te best.
    Landen met geen tegenwind dan heeft die veel lengte nodig,
    misschien proberen om de 2 rolroeren servo's op apart ontvanger kanaal te zetten en flap functie in te stellen.

6. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Ik heb ook het idee dat de propmount een zwaardere belasting voor de motorlagers geeft.
    Toch een keeer kijken of ik de propsaver kan loskrijgen.

Dit toestel kan een stuk meer als een EZ* maar is dan ook iets moeilijker te vliegen.

Je roeruitslagen zijn goed, maar je kunt beter een ander gaatje op de servo horn gebruiken als de travel adjust.
    Nu lever je kracht en nauwkeurigheid in!

Ik ben de rol ook nog aan het leren.
    Het gaat het beste met 3/4 gas, vol rolroer met wat richtingsroer en als hij op zijn kop vliegt even kort down geven.
    De Clouds fly met 2/3 gas of meer is een fel kistje, daarom vlieg ik voor de landing het circuit met 1/4 tot 1/3 gas, dan wordt hij langzamer en kun je even wennen aan de verandering.
    Bij het landen kom je dus binnen met 1/4 gas en zet je op final de motor uit.
    Kom je binnen met 1/2 gas dan is je snelheid te hoog en blijft hij zweven.
    Dus op tijd gas eraf zodat de snelheid uit de kist loopt.
    (door de betere stroomlijn remt hij veel minder af als de EZ*)
    De landingssnelheid is nauwelijks hoger als de EZ*, als je maar op tijd de snelheid eruit haalt!

Succes Willem

Laatst bewerkt: 25 jul 2009
  7. jouribakker

jouribakker Guest

ik heb ook flaps ingesteld bij me cloudsfly.
    werkt wel goed opzich remt wel redelijk af
    wat mij opzich ook wel opviel als je redelijk hard aankomt je motor gewoon zachtjes late draaie werkt ook wel weerstand op en dan flaps erbij ken je mooi landen

8. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009

Bedankt :DReneDL

9. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009
    Heb je ook een filmpje van couldsfly met flaps?
    Ik zit er zelf ook aan te denken om de rolroeren als flaps te gebruiken.
    Vraag me wel af of de rolroeren voldoende groot zijn om effectief als remkleppen te werken.

10. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Vandaag weer veel gevlogen met de Clouds fly
    6 accu's 3S2000 (bijna) leeggevlogen.
    Gemeten, na 22 minuten raggen was de spanning 3,70 volt per cel onbelast en 3,30 volt bij volgas.
    Dus dan zit je nog goed veilig.

De vaste propmount werkt perfect.
    Starten gaat goed als ik voor de start de trim 15 piepjes up geef (FX18 Futaba), zodra ik op hoogte ben maak ik de trim weer normaal.
    Er was toch wel veel wind dus weinig gezweefd en wat meer met veel gas gevlogen.
    Ik begin nu wat ervaring te krijgen in vliegen met vol gas.
    Het is echt een heel andere kist (snel en wendbaar) met vol gas als met half gas.
    Ik vind het toch wel leuk om bloedsnel laag over het veld te zoemen als een nijdige bij :).
    Ook geprobeerd om zo langzaam mogelijk te vliegen.
    Bij deze wind was het dus bijna stilhangen in de lucht, dit ging een keer fout op 2 meter hoogte (wind viel weg en kist overtrok), dit resulteerde in een harde neuslanding waarbij de vleugels losschoten (dus de magneetbevestiging is ook getest en goed bevonden ;))
    Ik moet zeggen dat hij toch net zo degelijk is als de EZ*
    Landen ging verder boterzacht op enkele meters van mijn voeten (OK 1 keer tegen mijn voeten :D)
    Ik zie geen noodzaak voor het gebruiken van flaps maar de Clouds fly is wel een goed kistje om daarmee te experimenteren.
    Belangrijk voor de landing blijft om ruim voor je final het gas terug te brengen naar 1/4 gas, als je daalt met 1/2 gas loopt de snelheid sterk op en de CF houdt die snelheid gewoon vast.
    Dis in tegenstelling tot mijn andere schuimpjes die snel weer afremmen.

Groeten Willem.

11. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009
    Hey Willem,

Je geeft aan dat flaps niet noodzakelijk zijn. Maar je geeft wel aan de CF zijn snelheid met landen makelijk vast houdt. Dit zo lezend lijken flaps wel handig. Of zie ik nu iets verkeerd?:(

12. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Wij hebben een redelijk klein vliegveld met een korte baan, maar net lang genoeg voor een flinke brandstof kist.
    Voor de Clouds fly heb ik aan 1/4 van de baan genoeg.
    Ik zie dus geen noodzaak voor flaps, of beter gezegd flaperons.
    Je moet gewoon leren om je landing ruim van te voren goed in te plannen en het vliegtuig ruim van te voren op landingssnelheid te brengen.
    De Clouds Fly kan zowel zeer snel als zeer langzaam vliegen, maar je kan alleen landen als je eerst langzaam gaat vliegen dus.

Ik zie flaperons meer als een hulpmiddel om de overtreksnelheid te verlagen, dus om langzamer te kunnen landen voor een kist die normaal niet langzaam kan vliegen of die snel overtrekt.

De Clouds Fly bij lage snelheid is een goede beginnerskist die makkelijk land en die je zelfs kan herstellen van een overtrek op 2 meter hoogte (hij gaat gewoon "pompen" en valt niet snel over eeen vleugel weg)
    Belangrijk is wel dat als je heeeeel lanzaam vliegt (dus tegen de overtrek aan) je meer met het richtingsroer moet sturen als met de rolroeren.

Ik blijf dus bij mijn mening dat flaperons absoluut niet nodig zijn, als je denkt dat je ze nodig hebt moet je maar nooit aan aan een zwaardere aerobatics kist beginnen!
    Dit neemt niet weg dat het leuk is om er eens mee te experimenteren natturlijk.

Groeten Willem

13. jouribakker

jouribakker Guest

zal als de wind is wat gaan zakke en me vriendin tijd heb filmpjes ervan make
    zal ik landing make met en zonder flaps
    maar opzich heb je ze niet nodig wat willem zegt. vergeet ze ook vaak
    had gewoon zelf zin om te experimenteren ermee
    maar nu na aantal vluchte zat ze motor mouth toch vrij los
    maar ff vast gezet voor de rest blijft het een prima kissie op de servo's na
    maar die heb ik allemaal vervangen door metal gear

14. ejvww

ejvww

Lid geworden:
    21 jul 2009
    Het is duidelijk dat flaps niet echt nodig zijn.

Misschien wel leuk om mee te experimenteren:D. De zender heeft nog een schakelaar over welke vroeger bedoeld bedoel was voor een eletro motor ( uit, half en vol gas):rolleyes:. Nooit gedacht deze schakelaar ooit weer te gaan gebruiken.

15. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    zo, bij mij zijn er vandaag twee afgeleverd. Hebben een kleine week bij de douane gelegen en zijn allebei 21 euro duurder geworden. Jammer maar helaas.

vanavond maar eens eentje vliegklaar maken en zo snel mogelijk testen.

Dit draadje is in ieder geval handig om wat dingen te checken van te voren!

16. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    hopla, de eerste is ingevlogen. Het zwaartepunt kreeg ik niet goed met een 1800mAh accu, dus heb ik er een paar metalen ringen op geplakt. Uiteindelijk vloog hij lekker met het zwaartepunt op 46-47mm van de voorlijst, dus nog iets verder naar voren dan aangegeven in de manual.

Voorlopig met de standaard servo's gevlogen en geen enkel probleem gehad. Ik heb al wat vliegervaring en vond de uitslagen wat klein. De ailerons staan nu in het middelste gat en gaan naar het binnenste gat, waarbij in de zender de uitslag nu al op 140% staat.

Hoogteroer zit op middelste gat en staat ook op 140%.

Richting is prima op het buitenste gat.

Het toestel vliegt prima en ook bij een scherpe looping houdt de vleugel het prima. Ik ben er voorlopig erg tevreden mee!

17. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Dat zwaartepunt van dit model in de standaard uitvoering is idd een probleem, flikker dan maar gerust 50 gram lood voorin en de lipo helemaal naar voren.

18. jaccies

jaccies

Lid geworden:
    20 jan 2009
    Hoi
    klopt met een accu van 2200 is zwaartepunt op 48mm
    dat in jouw manual staat dat zwaartepunt op 48mm moet liggen ...er staat bij mij CG=X ( X van zoek het maar zelf uit haha)
    inmiddels heb ik CG op 50mm staan .
    alles heb je al op 140% staan ......wat voor uitslagen wil jij dan ?? meet ze eens....

19. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Ik wil iets meer kunnen dan alleen maar saai rondjes tuffen, vandaar dat ik grote uitslagen op prijs stel. En zelfs al zou ik ze niet volledig gebruiken, ik vind het prettig om ze beschikbaar te hebben.

straks eerst de tweede Floater vliegklaar maken, die krijg wel kleinere uitslagen want die is echt voor een beginner.

Vanmiddag hoop ik mijn uitslagen even aan te passen en dan zal ik ze posten.

20. willemvdm

willemvdm

Lid geworden:
    8 okt 2007
    Ik had in mijn Clouds fly eerst de aanbevolen accu 3S1300.
    En had toen 55 gram lood in de neus nodig om het zwaartepunt op 48 mm te krijgen :mad:.
    Nu heb ik een hekel aan lood.
    Ik gebruik nu een 3S2000 accu.
    Heb hiervoor de accu ruimte circa 4 mm breder moeten maken.
    Helemaal voorin is zwaartepunt 45 mm, prima voor harde wind en onrustig weer :eek:nweer:.
    Accu 20 mm naar achteren (tegen de ontvanger aan) is het zwaartepunt 50 mm, prima voor windstil weer :cool:.
    Ik heb nu dus nooit lood nodig.
    Ik heb dus ook de rolroeruitslag vergroot en de richtingroeruitslag verkleint. (tenminste er stond niets in de manual, vandaar dit draadje)
    Ik gebruik geen expo of andere zenderinstellingen.
    Voor een echte beginner zou ik het motorvermogen begrenzen op 70%.
    De lastigste eigenschap van dit kistje is dat als je langzaam vliegend in 1 keer vol gas geeft de neus omlaag duikt.
    Groeten Willem

Deel Deze Pagina