2e SURPROIS wedstrijd 2012 Vorige week was het eindelijk zover, de tot twee keer toe uitgestelde SURPROIS wedstrijd kon eindelijk doorgang vinden. Het was prachtig weer en wij hebben met z'n allen erg genoten en veel plezier gehad. Johannes
Afgelopen zondag was de laatste Surprois-zweefwedstrijd van dit jaar. Er waren ALLE vliegende Surproisen op het veld aanwezig! Het was een fantastische dag! Heerlijk,..... al die enthousiaste zweefpiloten bij elkaar. Er werd hard gestreden om zo hoog mogelijk te eindigen! Maar we hadden ook erg veel plezier en lol met elkaar en daar gaat het vooral om! Vorig jaar ben ik nog relatief makkelijk clubkampioen geworden maar dit jaar ben ik gezakt naar de derde plaats. Bij elke wedstrijd zag ik vooruitgang bij de deelnemers,.... en dat is mooi om te zien! Dat de Surprois een stootje kan hebben heeft hij het afgelopen seizoen bewezen. Niemand hoefde de wedstrijd te staken vanwege ernstige schade, hooguit vanwege een landing in de sloot, ..... water is niet fijn voor de elektronica! Volgend jaar weer verder met nog meer deelnemers. Johannes
Hoi Johannes, bij de ACK is er ook interesse in het bouwen van een 2 meter (e)zwever. Ik moest meteen aan jullie project denken, Het zou super leuk zijn als het op meerdere club's gedaan wordt. Leveren jullie nog steeds de hout kit en houden jullie nog wel eens bouw avonden? Groeten, Ruud
Hoi Ruud, De clubzwever is binnen onze vereniging een groot succes. Voor volgend jaar hebben wij nog meer deelnemers voor de Surprois wedstrijden. Op het moment ben ik weer bezig met een nieuwe serie bouwpakketten. Gezamenlijke bouwavonden worden niet meer gehouden maar wel zijn een aantal leden die met z'n tweeën een Surprois bouwen. Johannes
Omdat de Surprois hier erg veel op lijkt; nooit overwogen bij dit concept aan te sluiten? RES Hier zijn ook enkele erg leuke kits van 2 meter zwevers beschikbaar
Jazeker, wordt aan gewerkt. De RESurprois krijgt andere vlegels met remkleppen. Ook zijn we nu met een set SurproisACRO vleugels bezig, passend op de standaard romp. Johannes
Vandaag hadden wij bij ACK de traditionele sneert zweefwedstrijd die elk jaar in de maand december gehouden wordt. Ook dit jaar was het een estafette wedstrijd. Twee ploegen met elk vier piloten streden vandaag om de eer. Het was weer een wedstrijd als vanouds, veel plezier en oergezellig! Wel waren de weersomstandigheden vrij extreem, windkracht 5 tot 6, gemeten op ca. 1,5 meter boven de grond. Uit ervaring weet ik dat mijn Surprois bij zulke omstandigheden nog steeds te vliegen is. Maar vandaag heb ik mijn Surprois niet gespaard en wou weten welke belastingen hij kan doorstaan. Een lierstart bij windkracht 6 is een mogelijkheid om achter te komen waar de grenzen liggen. Dus heb ik tijdens de start maximale druk opgebouwd. Het geluid van de lijn en het toestel was angstaanjagend en de twee stalen veugelverbinder werden fors op spanning gebracht zoals je aan de v-stelling kon zien. 8-O Wel heb ik ontdekt dat de stalen vleugelverbinder als een soort katapult werken. Op het moment dat de lijn van de haak schiet maakt de zwever een enorme sprong omhoog door de voorspanning van de vleugelverbinder. En ja, de Surprois heeft deze martelingen goed doorstaan en onze relatie is weer hechter geworden. Het was een fantastische dag en ik heb genoten van de Surprois. Helaas heb ik geen foto's gemaakt. Johannes
Rijstpapier is een spanpapier. Wordt ook wel eens Japans papier genoemd. Spanpapier is bij de modelbouwwinkels verkrijgbaar. Johannes
Het was weer genieten vandaag met de Surprois! Er was een stevige wind, maar de wedstrijd ging door, heerlijk gevlogen bij windkracht 5 tot 6. Wat extra lood in het toestel was geen overbodige luxe heb ik aan den lijve ondervonden. Johannes
Dat zag er toch wel heftig uit en was zeker een flink windje, kwam je nog wel iets vooruit of was het los van de lijn en verticaal zakken naar de stip. Wel eens aangedacht de SURPROIS elektro te maken met een 2830 motor, een 9x5,5 prop en 3S lipo 2200. Zou een leuke tegenhanger zijn van mijn RedEagle en kunnen we onderling een keer een wedstrijdje vliegen. Ton