Hoi Ton, Haha, inderdaad, los van de lijn en verticaal zakken. Maar wat lager boven de grond kwam je weer vooruit tegen de wind. De kunst was natuurlijk om de landing bij de stip en op de exacte tijd te maken. Dat lukte best wel aardig, zelfs één keer 1 seconde tijdsoverschrijding en drie meter vanaf de stip. We zijn bezig met een SURPROIS elektro, wordt aan gewerkt. Lijkt mij ook gezellig een keer samen een wedstrijd te vliegen, RedEagle tegen SURPROIS. Ik zal het idee aan onze wedstrijdleider voorleggen. Johannes
Natuurlijk is de SURPROIS niet gebouwd voor deze windsnelheiden. Er waren maar twee deelnemers die niet meededen aan de wedstrijd vanwege de sterke wind. Verrassend voor mij was, dat alle deelnemers uitstekend overweg konden met deze windsnelheden. Er werd niet één toestel stuk gevlogen, alles bleef heel. Ja, het was een zeer geslaagde wedstrijd! Johannes
Johannes, mooi ben benieuwd en lijkt me heel leuk en gezellig om te doen. Mijn voorkeur gaat dan wel uit naar een gelijke motor setup. Dit is wat wij gebruiken , niet duur en werkt erg leuk in onze RedEagle. Motor : MOTOR Regelaar : REGELAAR Prop : KLAPPROP Spinner : SPINNER Accu : LIPO Ton
Ton, bedankt voor de info! Vraag, mag ik jullie wedstrijd regelement inzien? Zo ja, dan kan dat ook via PB indien nodig. Johannes
Reglement is eenvoudig en afgeleid van de F5J, maar zonder noodzakelijke elektronische onderdelen. Het is tenslotte een clubwedstrijd en niet voor een NK, waar veel meer op het spel staat. De start is 30 sec klimmen, waarna de vliegleider brult motor uit. Dan gaan we zweven tot max. vliegduur van 10min dit is incl. de 30sec start. De (doel)landing moet binnen de 10min vliegduur, anders geen landingspunten. Een frisbee is het doel en binnen een straal van 1.5m is 50 punten en binnen straal 3m is 25 punten, daarbuiten 0 landing punten. Dit wordt gemeten met een draad aan de frisbee, naar het dichtstbijzijnde punt van het model. Er moet een (redelijk)fatsoenlijke landing worden gemaakt, dus niet met de spinner een gat in de frisbee prikken. Zijn de modellen tenslotte ook niet voor geschikt, de RedEagle is houtbouw met een klein motortje en aan schade heb je niets. De timer wordt gestopt als het model is geland, of als de motor door welke reden dan ook wordt aangeschakeld. Er wordt geland vanaf een zijde we gaan geen rondjes vliegen boven de deelnemers, we houden het safe. Om de score bij te houden wordt het F5J GliderScore gebuikt, dat een heel mooi programma is, als je erachter bent hoe het werkt. Verder is het verboden om een vario of andere hulpmiddelen te gebruiken, zo is het ook echt voor iedereen gelijk. Ton
Afgelopen seizoen hebben wij met de Surprois vele clubwedstrijden gevlogen. Door de gezellige sfeer bij de wedstrijden voelden zich steeds meer clubleden aangetrokken, ook zij wilden graag meedoen. Dat gaat natuurlijk niet zomaar, want er waren geen bouwpakketten beschikbaar op dat moment. En zo ontstond het idee om een nieuwe serie bouwpakketten te maken. Wel hebben wij wijzigingen doorgevoerd die het bouwen sneller en makkelijker maken. En nu is ie klaar, de SURPROIS 2.0! Het project 2.0 vergde wel veel denkwerk en werkuren, maar het resultaat mag er zijn! Uiteraard komt er een bouwverslag hier op het forum. Maar eerst nog de verbouwing van mijn hobbyruimte afronden. En dat gaat met kleine stapjes vooruit, oh wat wordt het mooi! Johannes
Uiterlijke verschillen zijn er nauwelijks met de voorganger. Het vleugelprofiel is hetzelfde gebleven. Wel is het kielvlak met richtingsroer hoger geworden. De vleugels hebben nu schroefgaten en kunnen met PA6.6 schroeven op de romp bevestigt worden. Uiteraard is het nog mogelijk de vleugels met elastieken te bevestigen. Na zeer vele sleepvluchten met klittenband ben ik tot de conclusie gekomen dat slepen met een sleepkoppeling betrouwbaarder werkt. Niet dat er ongelukken zijn gebeurt, maar te vaak kwam de zwever onbedoeld te vroeg los van de sleeplijn. Dus is de romp nu standaard voorbereid voor het inbouwen van een servo die de sleepkoppeling kan bedienen. De twee servos voor richting- en hoogteroer zitten nu voor onder het serviceluik. Deze wijziging samen met de constructief lichtere staart-sectie zijn bedoeld om ballast voor in de neus overbodig te maken. Daarmee bereiken wij een lagere vleugelbelasting. Bij sterke wind wil je natuurlijk weer een hogere vleugelbelasting hebben. Daarvoor zitten nu in de romp bij het zwaartepunt twee bevestigingspunten voor extra ballastmateriaal. Voor betere toegankelijkheid naar de RC componenten is het serviceluik wat groter geworden. De vergrendeling voor het luik zit nu aan de voorkant, dit om te voorkomen dat bij en crash de vleugel niet wordt beschadigt door het uitstekende einde van de vergrendeling. Op dat gebied ben ik ervaringsdeskundige. Het bouwen van de Surprois 2.0 gaat nu een stuk sneller, het is een soort 3D-puzzel geworden. Johannes
Johannes , Het ziet er fantastisch uit ! Ik hoop dat het bouwen mij gaat lukken , is al zo lang geleden dat ik een houten model heb gebouwd . Maar met hulp van vele uit de club ( Pegasus) heb ik daar alle vertrouwen in . Groet, Arno https://www.facebook.com/MVC-Pegasus-251911544903699/
Kijk dat vind ik nou leuk om te lezen dat door dit soort projecten de piloten weer lekker zelf gaan bouwen. Ton
Johannes, ziet er uiteraard fantastisch uit. ik heb weer zin om een nieuwe Surprois te bouwen. ik ben ook wel nieuwsgierig naar je verbouwde hobbyruimte. spreek je dan. groeten, Nico
Deze kits blijven binnen de club. Het is een gemeenschappelijk project van een aantal leden binnen de vereniging. Uiteraard mag elke rechtmatige eigenaar van een Surprois zelf weten wat hij ermee doet. Als iemand zijn Surprois verkopen wil, dan mag dat zonder meer. Maar het is niet de bedoeling dat iemand kits besteld voor de handel. Binnenkort komt er ook een rolroervleugel die op de standaard romp past. Ook daarvoor zijn er al bestellingen binnen. Als het lukt komt volgend jaar nog een romp voor elektroaandrijving. Wij werken met veel plezier aan het Surprois project en het is ook nog ontzettend leerzaam. Inmiddels hebben wij talloze manuren in het project zitten. De zoektocht naar de goedkoopste leveranciers was niet eenvoudig. Heb je eindelijk een keuze gemaakt dan blijkt de leverancier toch niet erg betrouwbaar qua levertijd. De grote ontnuchtering komt pas als je de producten in handen hebt en dan moet vaststellen dat de dikte van bijvoorbeeld 3 mm multiplex extreme maatverschillen vertoont en balsahout idem dito. De mooie verhalen op een website van een leverancier kunnen de meeste niet waarmaken. Ook ben ik nu achter gekomen dat digitale techniek en materiaal wat door goedkope leveranciers wordt aangeboden niet goed samen gaat. Dit materiaal voldoet prima voor de ouderwetse figuurzaag, hobby-mes, balsaschaaf en schuurlatten. De meningen daarover zullen zeker verdeeld zijn, maar het past absoluut niet bij mijn gevoel voor kwaliteit. Johannes
Het bouwpakket De onderdelen zijn per bouwgroep verpakt, romp, vleugels, stabilo en kielvlak. Ook zit er een zakje met schroefjes, moertjes, hoogstarthaak en roerhoorntjes erbij. Tekeningen schaal 1 : 1 van romp en vleugels maken het bouwpakket compleet. De laser gesneden onderdelen zitten niet met brugjes vast aan het restmateriaal, ze liggen los in de verpakking. Inmiddels heb ik een Surprois 2.0 uit deze serie voor proef gebouwd. Ikzelf ben er enthousiast over, maar we zullen zien wat de andere leden van vinden. Johannes
Surprois landing door Helikapoter geplaatst op 27 nov 2015 om 13:12 Surprois meeting Pegasus 2014 door Helikapoter geplaatst op 27 nov 2015 om 13:12 DSC03692 door Helikapoter geplaatst op 27 nov 2015 om 13:12 Begin er al zin in te krijgen , het ziet er prachtig uit . Nog een week geduld voor de Officiele introductie Gr, Arno
Jammer dat het project binnen de club blijft. Naar mijn mening een product waar veel vlieger/bouwers blij mee zullen zijn. Zeker gezien het feit dat er straks drie varianten zijn. Ik zou toch overwegen om de bouwpakketten te koop aan te bieden. B.v. via de club om de kas te spekken. Zo snijdt het mes aan twee kanten.