Cmelak z37A 1/4 .

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door serge pot, 13 feb 2024.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    In dezelfde categorie heb je nog de plz 106 kruk



    Deze had ik ook in overweging genomen ,maar de cmelak heeft gewonnen .
     
    ramses en Nogravity vinden dit leuk.
  2. Binkey01

    Binkey01

    Lid geworden:
    14 dec 2010
    Berichten:
    242
    nou de Wilga... :p
     
    serge pot en Hein.z vinden dit leuk.
  3. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Jij hebt de aanhalingstekens om "mooier" gemist misschien, Binkey ;-)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    En daarbij de Wilga zie je op elke straathoek bij een sleep treffen . En aangezien ik nou net geen schaap ben qua toestel keuze :bier:.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    Vandaag op de demo dagen van https://baptist.nl/ geweest .
    En een fles titebond melamine houtlijm mee genomen .wordt ook gebruikt door vioolbouwers.
    Ik moet zeggen ik ben overtuigd , hier geen ander merk meer .
     
  6. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.536
    Locatie:
    Schoonhoven
    Sergevarius de sleper bouwer;)

    Wat maakt die lijm zo overtuigend voor je?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    Betere indringing in het hout . Na korte tijd al een sterke mechanische verbinding . Lijm laat zich schuren en rult niet op . De lijm droogt transparant op .
    Bij een sterkte test breekt niet na een uur de lijmverbing op balsa maar het hout .
     
    Sjef77, ISOLA2, Berrie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    IMG20240527191811.jpg

    Lijkt enkel tape ,maar daar onder zit een stapeltje van vier lagen 1 mm balsa om de Slats te vormen .
     
    ramses, Berrie, Sjef77 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    Slats ,de spoilers voor op de vleugel die er voor zorgen dat bij langzame vlucht de luchtstroom over de vleugel gestuurd wordt waardoor het toestel nog later overtrekt .
    Ik heb ze functioneel gemaakt . Beginnend op hart neuslijst met een start opening van 9 mm en een eind opening van 3 mm . IMG20240530200324.jpg IMG20240530200319.jpg IMG20240530200335.jpg IMG20240530200329.jpg
     
    Berrie, ramses, Nogravity en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.455
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Misschien een domme vraag.
    Je zegt ik heb ze functioneel gemaakt.
    Zijn ze dan beweegbaar of hoe werkt dat bij jouw en in het echt?
    Ik begrijp dat systeem niet.
    Ik zou zeggen als ze niet bewegen maak dan je hele vleugel profiel anders.
    Als ze wel bewegen hoe werkt dit dan?
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.576
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    Bij dit originele toestel zitten ze vast .
    Bij verandering van invalshoek in de vlucht zoals een landing en moment van flairen. Zorgen ze er voor dat de luchtstroom toch op je vleugel blijft . Maar de hoofdfinctie is het vergroten van de lift factor .
     
    Bertus en Nogravity vinden dit leuk.
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Dit soort slats zorgen ervoor dat de stroming over de vleugel pas bij een hogere invalshoek loslaat van de vleugel, waardoor je een grotere maximale liftcoefficient kunt bereiken. Tijdens normaal vliegen bieden ze geen voordeel en hebben ze alleen maar weerstand (dus alleen nadeel), maar ze zorgen er wel voor dat je langzamer kunt vliegen. Dus slats verbeteren de STOL eigenschappen (Short TakeOff and Landing).

    Er zijn vliegtuigen waar de slats met veren gemonteerd zijn. Bij lage vliegsnelheid komen de slats door de druk van de veren naar voren, bij hogere vliegsnelheid worden ze door de toenemende aerodynamische druk tegen de veren in naar achteren geduwd en komen ze tegen de vleugel te liggen, wat de extra weerstand grotendeels wegneemt. Prachtig simpel systeem wat geen bediening van de vlieger vraagt. Maar bij de meeste STOL vliegtuigen zijn de slats vast gemonteerd.
     
    Bertus, Berrie en serge pot vinden dit leuk.
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.455
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bedankt voor de uitleg.
    Die eigenschappen zijn dus niet te verkrijgen door een ander profiel te kiezen begrijp ik.
    Succes met je bouw verder Serge, ik volg het op de voet.
     
    serge pot en Berrie vinden dit leuk.
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.911
    Locatie:
    Hillegom
    Het profiel heeft zeker ook invloed. STOL vliegtuigen hebben over het algemeen vrij dikke en fors gewelfde profielen, welke al relatief langzame vliegsnelheden mogelijk maken. Slats maken dan nog lagere vliegsnelheden mogelijk.
    Zoals met alle keuzes bij het ontwerpen van vliegtuigen zijn er altijd trade-offs. Slats maken extreem lage vliegsnelheden mogelijk bij zeer hoge invalshoeken, maar geven veel weerstand bij hogere vliegsnelheden en bijbehorende lagere invalshoeken. Het is maar wat de ontwerper belangrijk vindt.
     
    serge pot en Bertus vinden dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    Vooral het doel waar het toestel voor bedoeld is ,cropduster .
    Maar slepen net zo goed het origineel heeft een multi sleep gedaan . En geen moment van dat ie in overtrek was of er tegen aan hing .
     
    Berrie vindt dit leuk.
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.455
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Wat een gaaf filmpje, echt een pracht werkpaard.

    Ik wil je draadje niet vervuilen maar ik vraag me altijd af wat kost er nu meer energie 1 voor 1 slepen of zo?
    Met mijn electro sleper dacht ik, als ik half gas geef dan gebruik ik minder energie, maar dat was niet zo.
    Met 3 zwevers weet ik dat dus niet.
    Soms gaan dingen tegen je gevoel in.
    Bij electro slepen was dat weer een extra dimensie.
    Maar ik dwaal helemaal af en wilde niet je draadje vervuilen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    Mijn inziens zeg ik dat drie omhoog brengen meer energie kost . Zowel voor het toestel als de piloot .
     
    Nogravity vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.841
    Locatie:
    Ede
    Bezig met de rechter vleugel . Zelfde als links naar dan in spiegelbeeld . IMG20240613194042.jpg
     
    ramses, ISOLA2 en Sebastiaan3Z9 vinden dit leuk.
  20. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.198
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    De 137 versie kon er nog wel een paar meer aan……..dan merk je het verschil met een turbinemotor wel
    upload_2024-6-16_20-54-13.jpeg
     
    ramses, Bertus en serge pot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina