CNC Portaalfrees

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door arthurw, 18 aug 2005.

  1. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Hoe langer je op deze wijze gaat, hoe meer problemen je krijgt i.v.m. doorbuiging van de draadas door het gewicht van de bovenliggende as.
    Je zou dit kunnen opvangen door dikkere draadassen te gebruiken, maar voor 700 mm. lengte zou ik toch geleidingen gebruiken.
    Het model van rvdveldt lijkt me hiervoor beter geschikt.
    Het is nog steeds redelijk eenvoudig te bouwen maar wel stabieler door de geleidingen.
     
  2. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Pjotrrr,

    70 cm lijkt me niet haalbaar met de door mij gebruikte draadeinde-methode. Hier gebruik ik 40 cm M8 en dat lijkt wel zo'n beetje het maximum. Bij grotere lengtes krijg je natuurlijk meer doorbuiging en sneller last van (licht) kromme draadeinden.

    Simpel lijkt het op te lossen door rechtgeleidingen in welke vorm dan ook. Maar dan ben je er nog niet... Met een krom draadeinde en een RECHTgeleiding zullen je motoren op bepaalde gedeeltes moeite gaan krijgen en stappen gaan overslaan. Beste oplossing is een combinatie van sterke motoren, spindels (bijv. Overtoom) en rechtgeleidingen.

    Om toch wat tips te geven; Neem eens een M10 draadeinde van 70cm, plaats dit in 2 lagertjes op een plankje en ga eens kijken met de schuifmaat wat er precies gebeurt. Om de doorbuiging op te heffen zou je kunnen denken aan 2 steunwieltjes onder het "wagentje" wat over de x-as rijd. Ik heb begrepen dat Depron een soort van veredeld piepschuim is. Als je de tafel netjes maakt zou je met relatief lichte stappenmotortjes kunnen frezen. In de software kun je altijd de freessnelheid instellen. Hoe langzamer de freessnelheid, hoe minder kracht er nodig is EN hoe meer kracht de stappenmotoren leveren.

    Tot slot; Welke nauwkeurigheid wil je halen? 1mm, 0,1mm of 0,01mm? Hoe nauwkeuriger, hoe duurder en gecompliceerder.

    Mijn project staat heel even op een laag pitje, over 2 weken is mijn schuurtje (tevens werkplaatsje) afgebouwd. Dan ga ik er weer wat vaart in zetten en zal ik hier de resultaten posten.

    Gr.

    Erik
     
  3. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Dit weekend een deel van de aluminium latten geboord en gefreesd.
    Ik kon hiervoor een freesmachine gebruiken op het werk.

    zie hier het resultaat :

    [​IMG]

    X- en Y-as zijn in orde, het volgende zullen de bevestigingsplaten voor de motoren zijn en de schroefdraadassen + moeren op maat maken.
    Vermits ik vanaf dit weekend voor een 5-tal weken op vakantie ga, zal er helaas voor december wel niet veel meer veranderen.
     
  4. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Vandaag weer twee onderdelen binnengekregen :D
    Wat moeten we zonder Ebay beginnen..

    Twee kogelomloopspindels van 70 cm incl. vastlagers. Spoed 20 mm per omwenteling. Ze lopen zo soepel dat je de as kunt laten draaien door gewoon de kogelomloopmoer heen en weer te schuiven.

    X & Y worden mbv deze spindels aangedreven. Voor de z-as had ik al een mini kogelomloopspindeltje te pakken. Dit weekend inbouwen, dan kom ik een heel eind met de mechanica.

    Arthur
     
  5. KOEZE

    KOEZE Guest

    Heren zelfbouwers,

    Ik newem aan dat jullie op de hoogte zijn van de forums cncecke.de en cnczone.com waar veel mensen niets anders doen dan deze machines bouwer. Aan Erik1234 en anderen die goedkoop eej freesnachientje willen maken wil ik zeggen: kijk eens naar de JGRO tekeningen op cnczone.com. Wel even omzetten naar netrisch maar dan heb je voor een schijntje (frame mdf, rechtgeleiding gasbuis met skateboard lagers (~E20,- per 8 ) waarmee je capaciteit en nauwkeurigheid mee omhoog vliegen.

    Erik Jan
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Is gasbuis 100% recht?
     
  7. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Gasbuis zal inderdaad nooit 100% recht zijn. Maar wat is er wel 100% recht? Zojuist heb ik alle foto's op cnc-zone bekeken, maar het blijkt wel een erg populaire constructie te zijn (buis + 4 lagers).

    Rest mij 1 vraag; Welk buismateriaal voldoet voor ons doeleinde? Koperen gasbuis? Stalen gasbuis? Iemand een idee?

    Gr.

    Erik
     
  8. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Gasbuis is misschien wel recht, maar niet zuiver rond, want het is eigenlijk een platte lat die rond geplooid is, en in de lengte aaneen gelast.
    Wat perfekt rond is: noemen wij hier in B "gemachineerde buis", dat is het holle broertje van "comprimé", nog zo'n Vlaams woord. Een goedkope staalsoort, die door een matrijs is getrokken. Resultaat: afmetingen tot op hondersten mm.
     
  9. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Mijn project is steeds groter geworden - ik begon eenvoudig maar wilde uiteindelijk toch niet 1 component de zwakste schakel laten zijn. Dus werden het uiteindelijk lineaire geleiders en kogelomloopspindels.

    Binnenkort zet ik alles wat ik over heb in het te koop forum, daar kun je zeker de mechanica van een kleine cnc machine mee bouwen. Dat idee met die skatelagers had ik ook gezien, ik heb dan ook nog 80 (!)ongebruikte skateboardlagers liggen...

    Ik zou alleen geen gaspijp nemen maar zilverstaal of gehard stalen assen - ca 10 euris / meter.

    Groeten
    Arthur
     
  10. KOEZE

    KOEZE Guest

    Wat je neemt is niet zo bel;angrijk. Het grote voordeel is dat het snel rechter is als een draadstang en dat het vele malen stijver is. Ik raad buis aan ipv massief. Wat bijdraagt aan stijfheid is de afstand van het materiaal tot de neutrale lijn. Een buis 25x3 is maar een beetje minder stijf als een massieve staaf van 25mm. Het gewicht is echter flink lichter. Vooral je portaal wil je zo licht mogelijk houden. Dit in verband met de doorbuiging van je x-as lagers. Tevens bepaalt dat het gewicht dat je stappenmotoren moeten overwinnen.

    Wie een beetje goed uit de voeten kan in het Duits raad ik de discussies op cncecke.de aan in het subforum Elektrik. Daar een een zeer goede servobesturing opgezet die voor ca E40,- per as opgezet kan worden en die met step/dir aangestuurd wordt. Dit maakt het mogelijk veel sneller en zelfs nauwkeuriger dan met stappenmotoren te werken.
    De motoren kun je vaak bij de schroothandel vinden. Het enige wat die nog nodig hebben is een terugkoppeling in de vorm van een encoder. Ebay is daar weer een goede bron voor.
    Servo's hebben als groot vordeel boven stappenmotoren dat ze veel koppel hebben ook bij hoge toerentallen. Ook zorgt de terugkoppeling ervoor dat je regeling altijd naar de juiste positie regelt ipv dat je erop moet gokken dat je stappenmotor geen stappen verliest.

    Kijk maar eens goed. Als ik de prijzen zie die voor een flinke stappenmotor gevraagd worden kan dit wel uit denk ik.
    Ik heb bij de lokale schroothandel 6 zeer geschikte dc motoren gekocht voor E40,- 3 ervan waren reeds voorzien van een encoder en recent heb ik voor E20 op ebay 3 encoders gekocht voor de andere 3.
    Dit betekend E60,- voor 6 servomotoren. 4 voor mijn freeskolom en 2 voor mijn draaibank.

    Erik Jan
     
  11. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Ok, even de voortgang:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Arthur
     
  12. juan30

    juan30 Guest

    zo arthur

    dat ziet er zeker goed uit, ga zo door en laat de foto`s komen

    gr
     
  13. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Arthur,

    Het ziet er allemaal heel goed uit.

    Maarruh...., ik wil niet rottig doen. Die spindel voor de x-as middendoor, kun je daar niet beter 2 spindels buitenlangs voor maken? Op jouw manier houd je wel een erg klein werkbaar oppervlakje over.

    Mijn project word binnenkort weer opgepakt, rapportage krijgen jullie uiteraard hier te zien.

    Gr.

    Erik
     
  14. kelevje

    kelevje Guest

    Hallo Arthur.

    Ik heb met bewondering naar je werkstuk gekeken.
    Alles ziet er inderdaad keurig uit.

    vrijdag avond hebben we er bij Otto in Soesterberg nog uitvoerig over gesproken.
    Mijn complimenten

    Ton
     
  15. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Hier nog even mijn vorderingen;

    Hulde aan schoonvaders rommelzolder! 1 complete z-as, motor erop monteren en klaar!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Je zou zeggen dat de machine nu af is, een paar probleempjes moeten nog aangepakt worden.

    * De motor van de x-as blijkt te licht te zijn. Simpelste oplossing is om een vertraging erop te bouwen d.m.v. een tandriem. De in een eerdere post genoemde slingering op de x-as is verholpen door een ander draadeinde. De slingering vind ik nu aanvaardbaar.

    * Slinger in draadeinde van de y-as. Dit word extra zichtbaar door de hoge opbouw van de z-as. Misschien is dit op te lossen door een extra rechtgeleiding op de y-as te maken

    Gr.

    Erik
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.995
    Locatie:
    Rottevalle
    Heeft er een van julie ervaring met de prints vna Hobby CNC. ik heb er ene liggen voor mijn Foam snijder maar krijg hem geen stap voor uit.

    De heat control van de print werk werkt wel maar stappen ho maar :-(
     
  17. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    De eerste serieuze test met een fijnschrijver;

    [​IMG]

    Ondanks dat er nog een paar verbeteringen aangebracht moeten worden aan de machine is het resultaat zeer bevredigend te noemen. Als de figuurtjes zouden zijn gefreesd dan is dit resultaat met handwerk (zaagje, vijltje) nauwelijks haalbaar.

    To do-list;
    Extra geleidestangen x-as. Er komen binnenkort 2 draadstangen en 2 geleidingen.

    Extra geleidestang y-as.

    Dremel monteren.

    Thuis geraken in de software. KellyCam heb ik nu onder de knie, nu Cadstudio (= freeware!) nog onder de knie krijgen.

    Gr.

    Erik
     
  18. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Sinds dit weekend zit de frees helemaal in elkaar.

    Zondagavond heb ik de eerste cirkels gefreest uit een plankje balsa.
    Fantastisch om te zien, en ik weet zeker dat ik ze met de hand niet zo
    netjes en snel uit kan zagen. En dat (tot nu toe) met een Ferm tool van 15 euro en het meegeleverde freesje..

    Natuurlijk heb ik al veel meer tijd besteed aan het maken van de frees dan dat ik ooit ga besparen op het uitzagen van materiaal – maar het gaat erom dat ik het project tot een goed einde heb gebracht. En van deze machine is er geen tweede.

    Nu nog met turbocnc door middel van handmatig ingeklopte GCODE - maar binnenkort hoop ik van DXF --> GCODE --> ribbetjes te gaan :)

    Wie heeft advies voor goede shareware tools?
    Nog een ander vraagje - wat moet het nulpunt van de z-as zijn? Frees hoog, laag of ergens daartussen in?

    Groeten
    Arthur
     
  19. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Arthur,

    DXF -- Gcode tooltje is te downloaden op de homepage van http://www.dakeng.com/

    Die turbocnc was mij iets te ouderwets (ik ben van de Windows-generatie) vandaar dat ik terecht kwam bij Kellyware. Draait prima onder Windows 95. Ik heb voor die Win95 + Kellyware een oude P600 staan. Kellyware importeert rechtstreeks DXF en maakt zelf Gcode die je desgewenst nog handmatig kunt editten.

    Nulpunt van de z-as moet het oppervlak van het materiaal zijn.

    Gr.

    Erik
     
  20. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Heren,

    Mijn laatste vorderingen. Naar aanleiding van een paar onvolkomenheden is het resultaat als volgt;

    X-as heeft 2 rechtgeleidingen met daarop 4 glijlagers. Aandrijving geschied door 2 draadeinden M8 met 2 moeren. Eventueel worden de moeren nog vervangen door moeren van kunststof. Dit geheel voldoet prima, eerder besproken slingeringen in de draadeinden zijn nu verleden tijd. Speling is nihil. Het goedkope stappenmotortje (€ 6,95) is iets aan de lichte kant. Er komt nog een iets zwaardere op of een vertraging.

    Y-as heeft 2 rechtgeleidingen met daarop 2 glijlagers. Aandrijving geschied door 2 draadeinden M8 met 2 moeren. Eventueel worden de moeren nog vervangen door moeren van kunststof. Dit geheel voldoet prima, eerder besproken slingeringen in de draadeinden zijn nu verleden tijd. Speling is nihil. Het goedkope stappenmotortje (€ 6,95) is goed geschikt.

    Z-as heb ik kant-en-klaar gekregen en is perfect.
    Het goedkope stappenmotortje (€ 6,95) is zelfs nog iets te snel en iets te sterk (in/af te stellen met software).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De resultaten;

    [​IMG]

    Al ziet het er op de foto niet mooi uit, het resultaat is perfect. Het ziet er vooral slecht uit doordat er goedkoop triplex is gebruikt en er hier-en-daar zwarte plekjes zijn (kon er niet bij met schuren). Het belangrijkste is dat de lijnen perfect recht danwel perfect krom zijn. Randjes zijn na een schuurbeurtje niet rafelig.

    [​IMG]

    Het resultaat is hopeloos. De H is versprongen doordat de computer in sleep-mode sprong :p De laatste L is niet goed recht, waarschijnlijk doordat de stappenmotor kracht tekort kwam. Het streepje aan de H en de laatste L kan ik niet verklaren. Alle randjes zijn knobbelig en alle freesdieptes zijn hobbelig. Ofwel de Dremelfreesjes missen kwaliteit, ofwel ik heb niet het goede freesje gekozen. Iemand een Dremelartikelnummer voor een goed aluminiumfreesje??

    Volgende test word frezen in kunststof.

    Gr.

    Erik
     

Deel Deze Pagina