Coaster van artitec.

Hierbij wat foto's van de coaster van artitec schaal N (1/160).
Materiaal: resin en geëtste onderdelen.
full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
coaster

hey,

het is voor mij een zeer geslaagd model,enkel als lading zou ik iets anders verkiezen
(maar dat is smaak natuurlijk)
mooi verouderd ook,roest enz.

gr geert

het is voor mij een zeer geslaagd model

Daar sluit ik me volledig bij aan. Ik vind het water ook echt knap gedaan, op zo'n manier komen waterlijn modellen echt tot leven.
Ik dacht dat schaal N alleen in de modelspoor wereld gebruikt werd, maar jij past het toch ook toe op schepen. Heeft dat een bepaalde reden/oorzaak?

Groet,

Ad Bakker

Hallo Ad,

Bedankt voor je reactie.
De coaster kan inderdaad in een haven op een modelbaan in schaal N liggen.
Artitec maakt meerdere bouwdozen van schepen in de schalen N en HO, dus geschikt voor modelbanen. Kijk maar eens op hun site: http://www.artitec.nl/
Zelf heb ik geen modelbaan maar ik ben wel een treintjes liefhebber, vandaar.

vr gr Gien

met de dekluiken er op lijkt het beterop het origineel
heb geen kusters zo beladen gezien verder een heel mooi scheepje toppie

gr Jan

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie.
De dekluiken zitten niet in de bouwdoos maar die kan ik natuurlijk zelf maken.
Echter kan ik mij herinneren dat er vroeger in Maassluis coasters van 'van Geest' boomstammen lagen te lossen.
Op de foto zie een coaster die eiken stammen uit Denemarken haalt voor de werf in Lelystad. Dus het kan wel.

vr gr Gien
full

met de dekluiken er op lijkt het beterop het origineel
heb geen kusters zo beladen gezien verder een heel mooi scheepje toppie

gr Jan

coaster

hey,

enige tijd geleden ongeveer hetzelfde gezien op een beurs en deze bouwer had er 2
1tje met kolen ende andere geladen vol ijzererts (volledig verroest).
dit was echter geen kritiek hoor.
gr geert

hallo Gien

waren die boomstammen dan deklading?
bij zwaar weer en overkomende zeeen loopt de kuster toch vol
als de stammen er zo los in liggen

gr Jan

Hallo Gien.

Ook ik sluit me aan bij hen die het een mooi model vinden. Het verouderen heeft een mooi effect.

Groeten, Jan.

Hallo allemaal,

Erg leuk jullie reacties en discussies, over de lading.
De houtvaart is/was ook redelijk riskant wat ik van verhalen weet. Zie de foto's.
Nat hout wordt zwaar en een deklading hout verschuift makkelijk.
Hopelijk gaat iemand zich in de discussie mengen die kan vertellen hoe het zit/zat met overkomend water en een open ruim.
Foto's komen uit: Scheepsbouw en scheepvaart deel II van J.TH. Wilke
uitgevers Wyt Rotterdam

Vr gr Gien

full

Als er hout geladen was waren de luiken altijd gesloten, hier bovenop werd dan weer een deklading gelegd. als het ruim open zou zijn, zou het zelfde gebeuren al wat onlangs met de HA73 'Frisia' is gebeurd, dat is ook een oude coaster, en bij het vollopen van het ruim is hij gekapzeisd. dit kwam omdat het met water gevulde schip, wat door de houten verhogingsschotten bovenop de denk topzwaar werd en zo diep kwam te liggen dat het instabiel werd, waarna het kantelde. het probleem met de houtschepen was altijd dat ze een grote deklast hebben, die door zijn gewicht snel gaat schuiven, waardoor het kan komen dat een met hout geladen coaster na een storm vaak met grote slagzij de haven binnenkomt.

mvg, Johan

Glen, heb je nog plannen voor andere schepen? Ik zie dat ze d'r nog wel een paar op schaal N hebben!!

Groet,

Ad

Ben ooit naar Honfleur geweest om boomstammen te laden.
Vullen tot onder de luiken.
Luiken dicht.
Staanders langs de boeing plaatsen, gangboord vol leggen dat die staanders blijven staan en dan over de luiken van boeing tot boeing vol stapelen.
draden erover en opspannen met alles wat er maar aan boord was.
Was mooie reis, enkel dat rollen 33° BB en 34° SB en dan nij ieder keerpunt tellen: 1.....2....3....4... ja daar gaat ie weer de andere kant op, heel eng de eerste tijd.
Daarna de Biscay over en lossen in Matosinos (bij Porto).

Bootje was: weight (tons): 597 grt
dimensions: 57,6 x 10,1 x 3,4 m

full

Back