Comet Aeronca Chief 54

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Taylorcraft, 21 mei 2020.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Prima,

    Ik sta al ingeschreven voor DOW alleen ben ik te optimistisch geweest.
    De Chief is nog niet vlieg klaar.
    Het zijn een aantal kleine dingen die enorme vertraging hebben opgeleverd.
    Vandaag nog even flink doorbouwen.
    Hóe dan ook, ik neem hem sowieso morgen mee naast de vlieg klare Veron Fouga Cyclone(mits het morgen doorgaat natuurlijk)
    Onderstaand de huidige status van de Chief.
    De vleugels wil ik van tissue voorzien na de Chief te hebben ingevlogen.
    IMG_20200904_184624.jpg IMG_20200904_184631.jpg IMG_20200904_184704.jpg
     
    DHZ en jef vinden dit leuk.
  2. Toon Verbruggen

    Toon Verbruggen

    Lid geworden:
    15 jul 2018
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Dendermonde
    Je bouwt in ieder geval sneller dan ik :thumbsup:
     
  3. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Wie kan mij informatie verschaffen over de rubberen elastiek voor dit model?
    Het betreft het aantal strengen en of het moet doorhangen als het niet is opgedraaid.
    Van propeller ( bevestigingpunt elastiek) tot aan de bevestiging in de romp.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Of het moet doorhangen heeft te maken met of er een vrijloop in de prop zit..Is het de bedoeling dat de as ( met een drukveer er in) naar voren gaat en dat dan de prop vrij kan draaien zodra de streng is afgewikkeld?

    Zo niet dan mag het net onder spanning staan maar zit je neusblok vast dan mag het in dat geval ook wat doorhangen.( dan kun je wat meer toeren bereiken)

    Aantal strengen is nauwelijks te voorspellen een hangt ook af van wat je wilt..kort en krachtig naar boven of geringe hoogte met een lange motorloop.

    Test in ieder geval de gekozen motor configuratie...draai er 1 ( buiten de romp) hartstikke stuk..dan weet je waar je onder moet blijven..
     
  5. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal

    Bedankt voor de reactie.
    Er is geen drukveer voor de vrijloop en het neusblok blijft dmv.magneetjes op zijn plaats.
    Ik zal voor de vrijloop van de propeller het rubber iets laten door hangen.
    Over het aantal lussen kom ik verschillende adviezen tegen.
    Van 4 tot 16.
    Wat ik wil bereiken is een langzame vlucht van lange duur.
    Alleen weet ik niet of de constructie sterk genoeg is om een groot pakket aan lussen rubber aan te kunnen.
    Te lang geleden dat ik me hier mee bezig heb gehouden .
    Wil mogelijk vanavond de eerste vlucht uitproberen.
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Ik ben ongeveer 60 jaar bezig geweest met rubbermotor modellen...daar zit jij denk ik nog niet aan..:p

    1e vlucht vanavond..nee niet doen..geduld hebben en wachten op een rustige avond .

    Wat is het model gewicht en wat is de lengte van motorhaak voorin naar pen achterin?
    wat is de dia en spoed van de prop?

    Wat voor een rubber gebruik je..waar heb je het vandaan ( bv F1B rubber van de F1B jongens?) en wat is de maat (1 x 3 mm?)
    Waar ga je mee smeren? Siliconen of traditioneel (groene zeep/ glycerine.wonderolie)

    Om je een indicatie te geven van een F1B (waar je absoluut niet naar toe moet) 350 mm lengte/28 strengen/ 3x1 mm/400 toeren.

    Aantal strengen bedoelen we het aantal enkele stukken..dus niet het aantal lussen..28 strengen is dus 14 lussen.
     
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Met 60 jaar loop ik vijf jaar op je achter.:koud:
    Ik neem je raadgeving, om rustiger weer af te wachten, zeer ter harte.
    Gisteravond was het in deze hoek van Nederland geheel windstil.
    Het model is lijdt enigzins aan overgewicht.
    Ben iets te fanatiek geweest bij de bouw van het hoogteroer en richtingsroer
    Ter compensatie moest ik 25 gram in de neus aanbrengen.
    Afstand propeller haak tot pen: 40cm.
    Totaal gewicht is nu 255 gram.
    Propeller is 12 inch en spoed onbekend
    Rubber inderdaad 1x3mm.
    Smeermiddel Wonderolie en glycerine
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2020
  8. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    De huidige stand van zaken aangaande de Chief.
    In principe vlieg klaar.
    Struts in vleugel profiel geschuurd.
    Na het invliegen worden de vleugels nog voorzien van tissue.
    Dan verder met de bouw van de Aeronca K met CO2 boxertje.
    IMG_20200912_140336.jpg IMG_20200912_140410.jpg IMG_20200912_140427.jpg IMG_20200912_140350.jpg IMG_20200912_140453.jpg IMG_20200912_140442.jpg
     
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Oh..dan welkom bij de oude zakken club..:eek::p

    Ik zie dat de motorpen niet helemaal achterin zit..

    gokje ..te beginnen met ( en dan krijg je zeker geen race kist)
    - een motor van 10% langer dan de lengte haak/pen
    - aantal strengen...lengte motor in cm : 3.....bv 30 cm : 3= 10 strengen ( 5 loops).
    - doel lijkt mij iets van rond de 60 seconden motorloop.

    In het filmpje zie je 600 toeren..kijk eens of je ( buiten het model opgewonden) 600 kunt halen en of je rond de 60 seconden motorloop zit...dan weet je wat je kunt verwachten aan vliegbeeld.
    Van daar uit het aantal strengen aanpassen.

    En zodra je op 600 bij 60 seconden zit .... er wel 1 stuk draaien buiten het model tbv max. toerental bepaling.
     
  10. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dank je voor het welkomstwoord :jan:.

    De motorpen positie is op aanraden van deskundigen verplaatst naar de zichtbare locatie.
    Ik had hem eerst op de plek waar de tekening deze aangaf.

    Ik ga proefondervindelijk ervaren wat het model zal gaan doen.
    Proefondervindelijk : zweefvlucht/een tweehonderd windingen en dan tot 600.
    Maar eerst gunstige omstandigheden afwachten.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Doe voorzichtig en never nooit een klapmotor gewenst..Tis een juweel van een kist.!!
     
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Is die van Gert in het begin van dit topic ( indoor) de zelfde afmeting?
     
  13. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Gelijke afmeting.
    54 inch.
     
  14. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    ik heb al nagedacht om er een kartonnen koker in te bouwen.
    Obesitas heeft dit model toch al,dan maken die paar gram extra geen verschil.;)
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Klapmotor heeft zoals je weet een enorm vermogen..ik heb wel een gratis F1B motortube voor je ( van een Prima)

    Wat zou de lengte moeten zijn? ik ga fff kijken en wegen..
     
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dat zou een mooie oplossing zijn.
    De lengte voor een dergelijke buis dient rond de 45cm te zijn.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Een mooi rode..530 mm gewicht 34 gram ...dus 29 gram in de juiste lengte. Heb hem bij de DOW spullen gelegd...niet ondertussen te veel toeren draaien!!


    IMG_20200912_191531.jpg
     
  18. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dit is geweldig.
    Zeer zeker niet qua toeren.
    Ik wil alleen maar een glijvlucht maken met maximaal 50 toeren.
    Daarna bewaren tot de beschermbuis is ingebouwd.
    Zou het enorm jammer vinden als het toestelletje schade oploopt.
    Im voraus vielen dank.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  19. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.141
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Mijn plan om eerst te vliegen met alleen Mylar op de vleugels,heb ik laten varen.
    Nu alleen de struts nog voorzien van geel tissue. IMG_20200916_164540.jpg IMG_20200916_164607.jpg IMG_20200916_144833.jpg IMG_20200916_164554.jpg
     
    Ton van Munsteren, DHZ, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.566
    Locatie:
    Dordrecht
    Wow wat een beauty
     

Deel Deze Pagina