Compass 7HV

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door 666yeti666, 20 jun 2011.

  1. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
  2. rcskillz

    rcskillz

    Lid geworden:
    30 dec 2008
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Veghel
    Om het maar even compleet te maken;

    Motorweight: about 480g
    Stator: 4926 with 12 Slots and 10 Poles - 0.2mm sheets.
    Coil: 14 Turns 1.4mm YY - which means 21.5mm² Square.
    Cells: 10-14S LiPo
    Shaft: 8mm diameter stepped down to 6mm
    Features: very large active cooling fan and big windows for good airflow.
    Outside Diameter: 59.5mm
    Gap between magnets and stator: 0.25mm
    kV: 510 RPM/Volt
     
  3. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
    Rogier,
    bedankt voor de details. Volgens mij een stukje zwaarder dan mijn huidige Compass motor C5032-570. De Kv is ook een stuk lager.

    Leverdatum zou rond maart liggen.

    Ik ben zelf wel erg benieuwd naar de V2 van de Compass 6HV. Maar nu weer on-topic ... misschien moeten we een "compass nieuwtjes" topic aanmaken

    Bas
     
  4. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    ik wist hellemaal niet dat er een V2 van de 6hv in de maak was.ben ook wel benieuwd :) mooi motorke voor de 7hv :)
     
  5. rcskillz

    rcskillz

    Lid geworden:
    30 dec 2008
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Veghel
    Goed idee Bas!
    Uitgangspunt was ook een lager KV om een groter pinion te kunnen gebruiken.
    De eerste leveringen zijn nog beperkte oplages dus diegene die hem willen zullen een reservering moeten doen i.v.m de vele aanvragen.
    V2 zit allemaal in de penseel en nog veel meer maar de 7HV motor is nu klaar en het volgende verhaal staat weer voor de deur,de warp 360!
    Er is ongelooflijk veel animo voor het machientje en in maart ga we naar Sebastian om zelf eens even te fladderen met de warp :)
    Het is natuurlijk afhankelijk van hoe al het getekende presteert in de praktijk maar de introductie zal waarschijnlijk in het voorjaar liggen.
     
  6. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
    et voila :

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.865
    Locatie:
    Nijmegen
    kv=510, zou dat betekenen dat de standaard pinion zo'n 14T gaat worden?
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2012
  8. rcskillz

    rcskillz

    Lid geworden:
    30 dec 2008
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Veghel
    Yep,14T word de standaard.
     
  9. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
  11. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
  12. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Die grotere diameter vind al zijn weerslag in het kv en dus ook het koppel omdat kv*kt=1 geeft een hoger kv een lager koppel en omgekeerd.
    Dus in dit geval is hij eerder 100gram zwaarder om de peak efficiency bij een hoger vermogen te hebben en/of voor betere koeling of lagere interne weerstand. Of dit voor iedereen een voordeel is... betere koeling en lagere interne weerstand wel maar die mogelijke verschuiving in peak efficiency misschien niet.
     
  13. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
    Even een update: ik zit inmiddels op ruim 110vluchten en "still going strong" !!!

    Het maingear is inmiddels wat ingesleten dus dat zal ik eerdaags vervangen. De riem is aardig zilverkleurig geworden, maar vertoont geen spoor van slijtage (dus ook niet rafelig aan de zijkanten).

    Het is een heerlijke heli om mee te vliegen ! En hij is groot, goed zichtbaar, stabiel als een huis, gemakkelijk sleutelen, etc
    Inmiddels ben ik begonnen aan 7HV nr2, waar de nieuwe motor in komt.
    Het bouwen gaat weer erg snel, de opbouw is fantastisch eenvoudig. Ook dit keer was alles weer netjes ge-loctite, heb alles weer nagelopen. Kwaliteit is dus aardig constant.
    Enige dat je zelf moet doen is spindle-as, maar dat staat ook duidelijk in de manual.
    Het opruimen van de ball-links van de staart moet ook nog wel zelf.

    Zoals de meesten weten is dit het V2 chassis waar alle verbeteringen/wijzigingen in zijn doorgevoerd.

    Ik wacht nu nog (steeds) op de jeti mezon 130bec regelaar, zodat ik de externe wrbec , alswel de mui150 (meetsensor) kan weg laten. Ook zal ik de jeti R8 ontvanger vervangen voor een jeti Rsat2 met dezelfde gevoeligheid als de R8. Dat scheelt allemaal in bedrading.

    Verder ben ik nog steeds erg tevreden over het "accuwisselsysteem" , dat ervoor zorgt dat ik snel accu's kan wisselen na elke vlucht. In heb nu 4setjes en binnenkort nog een 5de dus kan ik lekker veel achtrer elkaar vliegen. Dat is handig omdat ik niet heel veel tijd heb.

    wordt vervolgd !

    groeten
    Bas
     
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hier nog een grappig filmpje van vlak na een mislukte tailslide met de 7HV:
    Het is tenslotte voorjaar, tijd om nieuwe dingen te planten :)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
    ha, ha, inderdaad en hij is er nog trots op ook !! die amerikanen toch ....

    Bas
     
  16. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Als ik m heli zo in de grond steek zou ik ook wel lichtelijk trots zijn hoor.....;)
     
  17. aeroxfrank

    aeroxfrank

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Hengelo(O)
    hij zit wel diep:D als ik hem er zo in knal moet het echt op film staan:)
     
  18. Jelleeee

    Jelleeee

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    2.335
    Die kerel heeft gewoon zen gecrashte heli genomen, schop gepakt en een putje gegraven en daar zen heli in gestoken :D
     
  19. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    Nijmegen
    enfin, even de laatste update voor de vakantie.

    Ik kom al aardig in de buurt van de 200 vluchten en ja het is eigenlijk saai, maar heb nog steeds geen klachten, de heli vliegt nog steeds goed.
    Zelfs het maingear (toch) nog niet vervangen.

    De 2de 7HV is inmiddels ook in de lucht.

    Beide met de nieuwe compass motor en dat is wel een powerhouse. Er is merkbaar meer vermogen aan boord. De headspeed kakt veel minder in (geen governor gebruik). Ook het geluid is fantastisch, de fan blaast goed over de wikkelingen heen de warmte naar buiten.

    Compass is verder bezig met een schuin maingear om het geluid wat te reduceren, alhowel dit niet echt noodzakelijk is.

    Tevens zijn ze bezig met een tailupgrade om de heel zware 3D jongens ook tevreden te houden ;-)

    Jeti Mezon regelaar nog steeds niet geleverd, dus dat blijft afwachten .... zucht ....

    Bas
     
  20. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Hoe is de oneway bearing bij de 7hv? Zit er 1 of 2 in?
     

Deel Deze Pagina