Ik heb in het verleden ook slijtage plekken van de belt op de rollen gehad van mijn 7HV. Dit was al na 10 vluchten maar wel een stuk minder dan bij jouw Sven. Bij mij hoorde je op een gegeven moment na een throttle cut ook een krakent geluid van de belt bij de rollen afkomen. Sindsdien behandel ik mijn belt met silecone spray om de ca 30/40 vluchten. Dit heeft ertoe geleid dat mijn belt een stuk soepeler is en minder slijtage vertoont! Inmiddels ben ik 300+ vluchten verder met huidige belt zonder problemen, dus geen slijtage plekken op de rollen en geen krakent geluid! Overigens lopen mijn rollen soepel! Ik zou die lagers zeker even checken/vervangen als ik jou was. En volgens mij kun je gewoon de oude belt blijven gebruiken, maar als je een beter gevoel hebt bij een nieuwe, moet je de nieuwe gewoon gebruiken! succes!
bedankt voor je reactie otto, ik ga zeker de lagers even vervangen, en dan eens zien hoe het zaakje loopt. de belt vervangen is ook niet een van mijn favoriete klusjes, dus dat probeer ik nog wel even uit te sparen
Nou nieuwe lagers gestoken, maar echt duidelijk verschil kan ik nog niet bemerken. Constructie zit als volgt in elkaar volgens de manual 1. alu blok 2. shim 3. pulley met onder en boven een lager met flens 4. alles vast gezet in het alu blokje met een boutje. Heb nu het boutje niet al te vast aangedraaid en uiteraard wel geborgt met loc-tite zodat er zo weinig mogelijk druk op de lagers komt en ze zo soepel mogelijk kunnen draaien. hopelijk werkt het. ik twijfel of ik de riem nog ga vervangen, nu heb ik immers alles toch los liggen. Voelend aan beide riemen kan ik niet direct zeggen of er 1 nou droger / slechter is dan de ander.
Zomaar een idee, maar kan het niet zo zijn dat de riem niet helemaal recht in de rollen loopt en dat daardoor de flenzen van de rollen deze lichtjes "afschrapen" aan de zijkanten?
goed idee, maar nee dat is niet het geval. dat had ik al gecontroleerd. het rare is ook dat het pas is opgetreden nadat ik de atom stretcht heb gemaakt. Maar dat heeft er niks mee te maken. afijn, heb nu toch de belt vernieuwd en de lagers, dus eens zien wat het zaterdag word. Eventueel kan ik het nog lichtjes smeren met sileconen spray zoals otto voorstelde.
Mannen, onderstaand een stukje theorie waar ik nog even op vast loop / niet begrijp. ik heb een Gaui-Guec610 esc. Vlieg het nu zonder govenor, maar lees in de manual dat een govenor mode wel mogelijk is. Maar het is mij eigenlijk niet heel duidelijk wat ze hier bedoelen, iemand die me een stapje verder kan helpen met de uitleg ? Mijn specs: 78 tands main gear / 10t pinion / 1050kv motor 8 poles . Governor Mode:*Off / Governor Low / Governor High, default is “Off”. If the governor mode is activated, the ESC will try its best to hold the motor speed at a fixed value. (Usually the throttle curve is a horizontal line, you can change the preset motor speed by changing the height of this line). The speed range of “Governor Low” mode is 10000RPM to 45000RPM for 2 poles brushless motor, “Governor High” mode is 46000RPM to 200000RPM for 2 poles brushless motor. In order to calculate the speed of the main rotor blades of your helicopter, you need to know the motor poles number and the gear rate of main drive gear vs. the pinion. For example, if you are using a 6 poles motor (that is: 3 pair poles), and the main drive gear is 150T, the pinion is 13T, so you can calculate as follows: The rotation speed for the main rotor blades = (The speed of 2 poles motor * 13) / 3 / 150 When you adjust the throttle curve, please make sure that the motor can run at this preset speed even if the motor load is heaviest. Please note that the governor mode function is automatically disabled if the throttle volume is less than 60%.
nou mijn belt slijtage probleem is opgelost, loopt als een zonnetje nu met nieuwe lagers / belt en ingesmeerd met sileconen de governor zet ik weer uit, vraagt te veel van mijn accu's.. ook als ik het toerental laag houd
mooi Sven, dat het probleem met de belt is opgelost, en nog mooier een leuke vliegdag, die tail-fin kan je daar nog even vergeten, ha ha en de energie moet toch ergens heen met de governor, misschien is het niet veel aan meer power en jij realiseert het amper ... ? ik zelf vlieg geen enkele elektro-kist met governor, alleen de kleine Gaui nitro, daar is een throttle-curve moeilijk in te stellen, daarom Groet Uwe
tja die tailvin overleven we ook wel weer... zal wel een iets te harde auto-landing hebben gemaakt denk ik Het was een probeersel met die govenor, op de warp heb ik namelijk een kontronik, en die is echt geweldig. Maar heb bij deze inderdaad niet zo'n goed gevoel. Was ook een beetje vaag om in stellen ( zie berichten hier bovenstaande ) Gewoon maar weer zonder govenor vliegen, dan vliegt het ook wel prima.
het was prachtig weer, echt genieten. Kwam alleen niet verder dan 4 lipo's... heb een mede clublid nog even geholpen met afstellen van z'n heli en een paar vluchtjes met de kabel gevlogen.. gaat toch altijd weer even tijd in zitten. Maar al met al een leuke dag en altijd leuk om een ander te kunnen helpen
Sinds een tijdje is de nieuwe Chronos 700 uit van Compass. Is dit nu de officiele vervanger van de 7HV? Zie op meerdere website's dat de 7HV kits niet meer online staan maar zijn vervangen voor Chronos kits.
wel een mooi plaatje zo kris good atom. Blijkbaar was het koud en winderig in belgie dit weekend, Floris had er ook al last van.
Ja die koude wind valt wat tegen voor de vingertjes Het was -5 en dan die wind erop brrr; toch maar wat simmen dan Leve het warmere vliegseizoen (al heeft al die sneeuw ook wel wat)
Het voordeel is hier Uwe, dat mijn vliegplekje op 50m van mijn voordeur ligt. Dus effe vliegen en binnen terug opwarmen
idd, dat scheelt, ik was laatst op Valkenburg, 20 km met de auto, pas als ik thuis was, waren de vingers weer 'normaal' ik hoop woensdag op een mooie dag (vlg. weerbericht) mfg., Uwe ... en weer ntopic: