Compass Topic

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Sven75, 19 dec 2013.

1. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Ben het helemaal met je eens, lol op het bovenste na.....Met de Atom kun je ook tot het uiterste gaan, ding is gebouwd als een tank en met de stock setup gaat dat ding echt knal hard.....

Ik zou er zo weer een kopen, ik heb met echt een paar weken in moeten houden om die van MikeOscar te kopen, had toen de Warp al in bestelling staan en in een keer 3 nieuwe heli's ging wat ver ;-)

Maar ik hoop op een nieuwe 500 dit jaar van Compass, een nieuw ontwerp wat meer van deze tijd is......

Mijn oude liefde Atom 5.5

2. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    die heeft een heel wat mooiere canopy dan wat ik tot nu toe heb gezien bij de atom's.

3. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    speciaal laten maken bij fusuno toen ;)

Je kan elk desing laten maken, stel je hebt een mooi kap gezien en die staat er voor jou heli bij kunnen ze die gewoon maken, je krijgt tussen door foto's gemaild met de vorderingen, pas als jij het er mee eens bent wordt ie afgelakt met blanke lak.... Je moet zo wel ff wachten maar dan heb je wel wat !

4. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    dat maakt 'm wel af.

Wat me trouwens op valt.
    Is 't zo dat de atoms heel compact gebouwd zijn waardoor het lijkt dat de kop best ver boven de canopy uit steekt?

5. MikeOscar

MikeOscar

Lid geworden:
    9 jan 2012
    @Gevaho
    Misschien had ik een pinion hoger moeten gaan. Mijn stock Atom was een stuk rustiger vergeleken met een stock 6HV of non stock 7HV. Nu moet ik ook zeggen dat ik nooit bewust heb geprobeerd het uiterste uit mijn Atom te halen, het feit dat deze rustiger vloog vond ik alleen maar prettig en afwisselend.

@Sven
    Kijk anders of je hier wat leuks tussen ziet. Aftermarket opties genoeg voor de Atom.
    COMPASS MODEL ATOM 500 CanoMod.Com COMPASS MODEL ATOM 500

Het is eerder zo dat alle mechanische componenten wat overbemeten zijn tov het formaat van de bladen/frame. Zoals Gevaho al zei, de heli is echt gebouwd als een tank en je hebt altijd minder crashschade dan je verwacht. Zo heb ik nog nooit een hoofdas of feathershaft hoeven te vervangen. Dat is ook meteen de reden waarom de staartboom geen ondersteuning nodig heeft, persoonlijk vind ik dat er mooi uit zien (Dat laatste helpt je natuurlijk geen ruk verder, hetzelfde geldt namelijk voor de warp).

6. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    als je de Atom vergelijkt met de Trex 500 bijv is de Atom zeker een heel stuk compacter....

Verder is er bij fusuno een canopy voor de 5.5 te krijgen , die is wat groter, zijn de verhoudingen wat beter en kunnen er grotere packs onder de kap!!

500 en 5.5 met grote canopy, zo tezien heeft de 5.5 ook de skids en tailfin eronder van de 6HV

7. Sven75

Sven75

Lid geworden:
    10 apr 2013
    bedankt voor de antwoorden heren.
    Weer een beetje wijzer geworden in het compass verhaal.

@mike, die canopy's op die site zijn inderdaad wel gaaf. Dus dat is een mogelijke optie.

8. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Hier een bouverslag uit maart 2010 compass-atom-500-a

Dus ja het is een wat ouder model en heeft dus niet de laatste mode zoals een wat lagere rotorkop en hoge canopy maar 't vliegt er niet minder om ;)
    Een wat kleinere heli kan je veel plezier van hebben; slechts klein veldje nodig, makkelijk mee te nemen, accu's kosten minder, crashen idem maar dat verschilt en je hebt ook niet echt veel vermogen nodig om die snel te kunnen laden.
    Kijk je daarentegen naar gemiddelde Nederlandse weersomstandigheden dan is groter vaak beter omdat je die toch gemakkelijker in meer wind vliegt.
    Zelf houd ik het denk ik maar op een 500/~430mm en 600/~600mm formaat waar ik het meest mee vlieg. Beide de zelfde lipo's(wel zelfde set voor 12s), vind ik handig.
    Nu overigens met castle-creations esc en spartan vortex :cool: volgende upgrade misschien een ultimate :)

(posted with a tablet)

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    dat vind ik ook het voordeel van mijn Warp, kan handig mee en met 3 Lipo's en de lader aan de accu van de auto de hele dag vliegen laden vliegen enz.....

Als ik dan een vluchtje of 8 hebt gedaan en ik start de 6HV op.........;).

Heb ik toch het gevoel dat er nog wel een 500 in de vloot bij kan lol :D

Mooi verslag van Vin. Door zijn heli ben ik compass freak geworden lol. Ik vloog toen nog met een clone 450 en op een mini meet zag voor het eerst zijn Atom 500......

Zag er geweldig uit en vloog echt erg goed....heeft toen nog ff geduurt maar mijn Atom moets en zou er komen ;-)

10. rc_otto

rc_otto

Lid geworden:
    15 feb 2011
    Vandaag de maiden gemaakt met de 6HVU :D

Setup:
    - Kit met bladen en motor 505kv pinion T10.
    - Swash Savox 1257TG
    - Tail Savox 1290MG
    - BeastX
    - Kontronik 80HV
    - zippy compact 3300 35c
    - RTF 4005 gram

Ondanks dat er veel wind stond ca 9 m/s (middden in mijn gezicht) vond ik dat hij redelijk goed strak in de lucht bleef hangen bij een throttle van 85%. Ik denk dat een grotere pinion dan T10 beter tot zijn recht komt met de stock motor van 505kv met winderige dagen zoals vandaag. Ik mis dan toch wel wat power!

Bij een zeer laag toerental (Throttle onder 50%) begint de heli nog wel wat te schudden met de groene stugge dempers, zal wel tzt iets beter worden denk ik.
    Doordat er veel wind stond heb ik de tail gain even gelaten voor wat het is, deze stel ik een andere dag wel in. Overigens hield de tail het bijzonder goed met de standaard Beastx instellingen, maar hij moet nog wel strakker worden afgesteld.

Wat mij opviel is dat de heli erg strak de bochten door kwam, in het begin schrok ik hier van, maar het went snel. Door de felle kleuren op de kap is hij duidelijk te zien in de lucht, ook als de zon even weg is.

Kortom, een geslaagde maiden. De heli voelt nu al goed aan en met wat kleine instellingen zal dit alleen maar beter worden.
    Als het weer buiten weer iets beter wordt, ga ik de tail gain afstellen en wat wildere vluchten maken. ;)

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Proficiat met je maiden.

Ik ga morgen mijn 6hvU wat verder fintunen maar eigenlijk vliegt ie met de stock Brain settings al erg goed.

12. rc_otto

rc_otto

Lid geworden:
    15 feb 2011
    Waarschijnlijk zit de 6hvu morgen ook weer in de lucht, samen met de 7hv ;)
    De voorspellingen zijn een stuk gunstiger dan vandaag.

13. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Mmmm... 7hv...

Mijn cursor hovert de laatste dagen regelmatig boven de "order" knop ;-)

Begin volgende week verwacht ik de volledige setup voor de 7hv binnen te hebben.
    Servo's en Brian worden waarschijnlijk geleend van mijn originele 6hv.
    De fusuno canopy is besteld en zou half februari binnen moeten komen. .

Ik ga proberen om de aankoop van de kit nog ff uit te stellen maar ik doe geen beloftes :)

Denk dat ik dringend terug een vriendin moet zoeken om mij een beetje in de hand te houden. Haha

14. MrRigid

MrRigid

Lid geworden:
    14 jun 2012

Deze twee rakkers gaan morgen ook weer de lucht in :D

15. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Pestkop :)

16. Chopstick

Chopstick

Lid geworden:
    8 okt 2007
    En die rigid doet dat ook nog eens met de Spartan Vortex

17. MrRigid

MrRigid

Lid geworden:
    14 jun 2012
    :p:p:p:p:p:p

18. MrRigid

MrRigid

Lid geworden:
    14 jun 2012
    En dat bevalt goed Choppie

19. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Gefelciteerd met je maiden (dennis was het toch ;))

Ik heb vandaag ook nog wat gevlogen. 3 X Warp en met 4 xUlimate.

Laatste vlucht met de Ultimate ben ik weer wat aan het stoeien geweest met de self level functie van de Brain. Na het calibreren door op set level te klikken in het basis menu gekeken hoe de trim sliders uit kwamen in het advanced menu;

Aileron +1 en elevator -1, dus goede waardes om mee te test hoveren, zo gegezegd zo gedaan, hoogte genomen en naar setup 3 self level, heli drifte een beetje naar voren en naar rechts. Dit na nog een paar keer wat bijstellen met de slidesr in het advanced menu kwam ik uit op - 4 voor aileron en + 5 voor elevator.

Mijn vliegmakker vroeg wat je hier aan hebt.....lol, ....Nou als je op zijn koppie hangt en ik flip de switch komt ie weer rechtop en vliegt ie als een coax ...

Paar keer getest en het werkte elke keer, een nadeel hij flipt niet constant, als je nose inverted hangt flipt ie netjes terug maar komt ie side in weer uit, afhankelijk welke kant hij opdrift, hij kiest de kant met de drift mee, dus de kortste weg.

Morgen verder testen, ik heb een mix in de zender aan gemaakt, vanuit setup 2 kan ik met de spring switch rechts onder aan de 8FG naar de self level. Dus bij nood ff de schakelaar aan raken en dan veert ie weer terug.

MOrgen hopelijk minder wind , ff wat strakker uit trimmen en kijken wat er gebeurt bij activeren tijdens manoeuvres.....

eerst maar weer ff laden......

20. I B Aces

I B Aces

Lid geworden:
    10 sep 2010
    Heerlijk vliegweer begin januari! :grin:

Vandaag de 7hv van Rogiër met Vortex weer eens mogen proberen en dat vliegt zeker goed! Beetje tweaken nog maar nu al super :thumbsup:
    Ook met mijn eigen 7hv weer 4 vluchtjes gemaakt. Ik had nog KBDD 112mm liggen en vandaag 2 vluchtjes geprobeerd maar vind het niks, blijf toch bij de Radix blaadjes ;)

De winter mag van mij wel zo blijven, hopelijk volgend weekend weer zulk weer :cool:

Gr. Iwan

Deel Deze Pagina