……heeft het ene hier voordeel en daar nadeel en omgekeerd dan gewoon…….het hele jaar…….rijden in de rally klasse……..
Gelukkig wel, dan wordt het tenminste niet saai om deel te nemen in de rcrallycup, veel club-evenementen kunnen deze variëteit niet eens bieden!
De 4wd trucks doen het een stuk beter in de bochten op een “onverharde kleibaan”, als het door de regen of dooi modderig is geworden, maar de 2wd trucks daar in tegen, “springen” veel beter, dan bv een HPI RS4 4wd. Op een droge off-road baan zijn de 2wd vaak dan in het voordeel daardoor, tozv de 4wd HPI RS4! On-road “weinig vermogen of vermogen wat je goed kan doseren”, doet het ook een stuk beter op nat asfalt dan “veel vermogen”, en met een droge baan is het weer anders om!
De ene rallyauto bezit ook betere off-road kwaliteiten dan de ander, die zijn dan ook weer benadeeld voor 4 wedstrijden on-road, bij overige rijders is het weer andersom, en hebben weer 2 wedstrijden waarin ze moeten afzien! Sommige rijders hebben niet de feeling die nodig is om snel in de regen rijden of met bevroren asfalt, terwijl andere daar weer van genieten, en behouden liever een droog circuit voor in de zomer, nu willen ze wel eens wat anders…...!
Daarnaast slaat het weer in de winter nog wel eens een paar X per dag om, ’s morgens is de ondergrond bevroren, ’s middags dooi of regen, en dan weer zon, en een bijna droog circuit, wanneer je niet de juiste banden heb, of niet op het juiste moment ze onder je auto monteer, dan mis je mooi de boot.
Enz, enz, enz!
Iedereen geniet op zijn eigen manier/wijze, de 1 van een genadeloze competitie, de ander alleen van het deelnemen, beide partijen zullen met elkaar rekening moeten houden (en respecteren). Ervaren rijders zullen ook moeten accepteren dat er dagjes rijders zijn, met weinig of geen ervaring of materiaal, die soms nog wel eens de competitie verstoren. Maar ook zij doen dit niet echt met opzet, en proberen waarschijnlijk ook zo goed en zo kwaad mogelijk jou te omzeilen, als je hen om de oren scheurt, terwijl ze proberen te genieten van hun deelname!
Respect zit in de rijder, en begint bij het accepteren dat een ander soms beter materiaal, meer budget of ervaring heeft, waardoor jij net niet in de prijzen valt, en soms wordt ons respect op de proef gesteld, als het reglement iets voorschrijft, wat jij nu “net niet in je koffer heb zitten”, dat maakt je niet perse kansloos bij de rcrallycup, om oa de eenvoudige redenen die ik hierboven al heb aangegeven. Sommige participanten kunnen slechts enkel terecht bij de rcrallycup, omdat elders hun model competitie onwaardig, of “uitgereglementeerd” is, in bestaande competities, vanwege: accu, model, banden of motorreglementen oid, misschien iets om even bij stil te staan als dat jou ook al eens is overkomen, en jij nu niet bereid ben een ander te accepteren op zijn materiaal. Verzin een reglement waarbij dit wel acceptabel is, ipv het simpelweg iets "niet toestaan", wat natuurlijk het eenvoudigste is, een rcrallycup organisator gaat deze uitdaging niet uit de weg (hoop ik), en dat maakt het juist zo speciaal!!
Tja, zo is er voor iedereen wat wils, naar mijn mening!