Concorde (video) wat gaat er nu eigelijk fout ?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Wheely, 20 apr 2006.

1. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik wil dat filmpje opslaan. :(

2. RUFTER

RUFTER

Lid geworden:
    20 sep 2004
    'k heb ooit identiek hetzelfde gezien in La Ferté-Alais, te snel van de grond en direkt teveel hoogte willen winnen, gevolg het hele ding in stall en bij een delta met deze motoropstelling valt er niets meer te corrigeren, er wordt niets van vleugelopppervlak of roeren nog aangeblazen door de motor(en).
    Herbekijk het filmpje eens en kijk vlak na take-off goed naar de rechter flaperon, flutter?

3. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

klopt, maar je schreef (typte) het zo stellig, dat het wel leek alsof dat het altijd via links zou gaan.

4. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Heb volgende op RC Universe gelezen:

Een stukje verderop wordt echter iets over brandstof tank plaatsing vermeld, verder niet diep op ingegaan maar kan me voorstellen als je deze achter het zwaartepunt zou installeren en vervolgens met 4 kg kero af zou tanken........ :wink:

Linkje: http://www.rcuniverse.com/forum/m_4186153/tm.htm

In ieder geval ontzettend jammer, mooie kist!

Groet,
    Gerald

5. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Eindelijk zouden mensen die zulke kisten bouwen en vliegen direct hun brevet moeten kwijt raken.
    Oke wel een beetje overdreven.
    Maar ik blijf het oerstom vinden om een dergelijke fout te maken.
    Het heeft totaal niets met roerdruk te maken.
    Want je kan bijna stil hangen met een delta, met motor achterop
    De hoek van de motoren zou inderdaad verkeerd kunnen zijn.
    Maar dan praat je wel minstens over 10 graden lijkt me.

Hier is dus naar mijn mening iemand bezig geweest.
    Die niet met zijn vingers aan zulke gevaarlijke dingen moet komen.

6. Pjotrrr

Pjotrrr Guest

Indien een CG tussen 8 en 12 cm voor het hoofdlandingsgestel wordt geadviseerd dan stel je de kist toch af op een CG van 12 en niet 3cm daar achter voor een eerste vlucht?
    Verder ben ik nog steeds van mening dat er flink up werd getrokken en dat is altijd fout met een turbinekist, eerst op snelheid laten komen....
    Geld voor een dure kist maakt nog geen goede piloot/bouwer.

7. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Je ziet hem heel duidelijk duwen.
    Maar als het zwaartepunt te achterlijk is kan je net zo goed je zender uit zetten.
    Het is dan net een dwarrelend blad.
    Blij dat hij zo kapot gaat en niemand raakt.
    Want je weet nooit welke kant hij op gaat.
    Volgens mij blijft hij lekker de gas knuppel voorin houden

8. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Jammer
    Ik schat ook op een verkeerd CG. De manier waarop hij reageert op elevator inputs is klassiek bij een achterlijk CG. Maar mogelijk ook véél te snel en te steil losgetrokken zodat de stroming nooit mooi heeft kunnen aanliggen.

Op een gegeven moment komt hij achterwaarts naar beneden. Precies zo is de 1/1 Concorde achterwaarts op het hotel terecht gekomen nabij Gonesse.

Ik heb kortgeleden met een (ex-)Flight Engineer van de Concorde gesproken, hij zei ook dat voorbij een bepaalde stand de Concorde onbestuurbaar wordt en dan op zjn staart gaat staan.

9. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Dat is dan een typisch geval van "flat-spin"! Alle delta vliegtuigen kunnen er mee te maken hebben, vooral de wat meer swepped-delta´s. Heb zelf ook jaren een kleine houtbouw Eurofighter van Graupner gehad die heel lastig in deze flat-spin te krijgen was. Beetje baldadig in je jonge jaren en nét zo lang pushen tot het wél lukt......... :hammer: .... (Voordeel is dat klein kistje niet ze veel schade aan zichzelf richt.) Eenmaal in die flat-spin was hij er niet meer uit te krijgen en dwarrelde het ding als een blaadje naar beneden, soms enigzins mooi cirkelend maar meestal totaal ongecoordineerd. Nu ik het zo herrinner, precies hetzelfde als deze grote turbine versie.......alleen wat meer massa en wat kostbaarder... Indien ik meer gas gaf begon het ding alleen maar harder te dwarrelen..... alles neutraal en gas dicht hielp ook niet.

Het zal uiteindelijk wel een samenloop geweest zijn waarom deze Concorde terma-firma terugvond: Enigzins achterliggend zwaartepunt, té snel losgetrokken, vol vermogen erop blijven houden wat de flat-stall alleen maar bevorderd en té heftige stuur correcties uit willen voeren zodat de aanliggende airflow nooit heefd kunnen herstellen. Niet bij voorbaat een kansloze situatie maar de volgorde van handelingen maakte een onherstelbare spin..... lijkt wel full-size analyze 8)

10. Bertus

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik blijf denken dat het alleen maar te achterlijk was.
    Dat hij daardoor ook zo snel los kwam.
    Want ik denk dat zijn hoogteroer daar heel de vlucht niet tegen opgewassen was.
    Ik bedoel al had hij met de start vol down gegeven.
    Had hij nog te snel het luchtruim gekozen met hetzelfde resultaat.

Deel Deze Pagina