Configuratie 1e quadcopter

• Topicstarter Topicstarter Drommels
  • Startdatum Startdatum
D

Drommels

Guest
Hallo allemaal,

Na een aantal (kant-en-klare) helikopters te hebben gehad, heb ik onlangs het idee gekregen om zelf een quad te maken. Het bouwen, afstellen en tweaken van zo'n ding lijkt me een leuke uitdaging. Het doel van deze quad is in eerste instantie om de lucht in te komen en de boel heel te houden. Zodra ik het quad-vliegen onder controle heb, om iets meer acrobatics te doen. FPV lonkt, maar vanwege de instapprijs schuif ik dat naar een eventueel volgend project (octo?).

Ik heb al menig uur gegoogled en gelezen en heb een aardig idee van wat er bij komt kijken. Aangezien ik spullen uit Honkkong wil laten komen, zou ik graag een beetje hulp krijgen van de ervaren bouwers hier op het forum.

Wie kan mijn beoogde setup eens bekijken en mij vertellen of ik iets mis, of eventueel iets aan kan/moet passen? Ik zou het erg op prijs stellen!

Frame: Hobbyking X525 V3 (600mm) Link
Motoren: 4x Turnigy D2830-11 1000kv (+1 spare) Link
ESC: 4x TURNIGY Plush 30amp (+1 spare) Link
Propellors: 10x4.5 SF Props 2pc Standard Rotation/2 pc RH Rotation (1 set blauw, 1 set oranje) Link
Flight Controller: Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Link
Transmitter: Turnigy 9X 9Ch Link
Batterij: 2x ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 20C Link
Lader: HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger Link met HobbyKing PSU Link

Diversen: nylon schroeven, spacers, moertjes, extra electra kabel, krimpkous, battery alarm, connectortjes, kabel harnas voor de ESC's en kabeltjes voor tussen de ontvanger en de flight controller

De vragen die ik bij deze configuratie heb zijn de volgende:
- Motor/props: Hoeveel stuwkracht kan ik bij deze combinatie verwachten? Ik kan nergens een datasheet vinden. Geeft deze prop de meest efficiente werking van de motor?
- FC: dit lijkt mij een zeer handige FC voor beginners, omdat je alles via een display in kan stellen. Heeft iemand ervaring met deze FC?
- Batterij: ik vraag me af of deze voldoende stroom kan leveren, en hoeveel vlieg-tijd ik hiermee haal.
- Diversen: mis ik nog dingen die handig kunnen zijn?

Ik wil deze spullen bij HobbyKing gaan bestellen. Het is me onduidelijk of je spullen verzekerd verzonden worden. Bovendien lijken de verzendkosten bijzonder hoog. Moet ik nog rekening houden met douane/invoerrechten oid?

Alvast bedankt!

Johan

Hey

Lijkt erop alsof dit wel moet kunnen vliegen zo!

ESC's zijn misschien wat oversize, ik gebruik zelf de 25A Plush versies, dit is eigenlijk al genoeg, want de motoren zelf mogen maximaal maar 21A verbruiken!

Ik gebruik dezelfde motoren op mijn quad met 8x4 gaui props en een 2200mAh3s1p25C LiPo,
Vlieg hier zo'n 6 tot 8 minuten mee!
Je kan Ecalc gebruiken om het een en ander te berekenen.

Hier vind je alles over het KK2 boardje:
kk2-board-zeer-interessant

Accu kan voldoende zijn als je je motoren niet maximaal belast. Je accu kan maximaal 60Ah leveren (3000mAhx20C=60.000mAh) Als je je motoren maximaal belast (4x 21A) zit je over de limiet van je accu.
Veiliger zou zijn een 25C of een 30C accu.

Verder kan het handig zijn om gelijk meerdere sets props mee te bestellen!

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Ampsource en Markjuhh,

Bedankt voor jullie reacties. Die online calculators heb ik ook gevonden. Ik heb echter moeite met het invullen van die calcs, omdat ik sommige gegevens niet heb. De interne weerstand of nulstroom van de motoren bijvoorbeeld. Ze komen ook niet voor in de lijst met vooraf ingevulde motoren, dus ik tast in het duister.

Ik zal nog eens kijken naar 25C of hoger. Volgens mij maakt het qua kosten niet heel veel uit. Het viel me trouwens wel op dat dezelfde producten het DE warehouse duurder zijn. Geen idee waarom.

Ik heb in totaal 8 props op mijn lijstje staan. Raden jullie me aan om er nog meer te kopen?

Iemand nog ervaringen met HobbyKing.com?

He Johan,

Moet zeggen dat ik die online calculatoren ook lastig vind hoor. Maar lijkt er inderdaad op dat het een redelijk goede set is die je hebt samengesteld.

Tip voor props, bestel er inderdaad wat meer, en/of stap over op een type wat ze in europa ook verkopen. Je zult anders altijd zien dat je bijvoorbeeld net 2x je prop linksvoor breekt en een paar weken niet kan vliegen. Of weer kleuren moet gaan wisselen wat verwarrend is, etc.
Ik bestel propellers meestal bij Flyduino in duitsland, maar zullen in nederland ook ongetwijfeld goede zijn

in het De warehouse zijn dingen duurder vanwege de BTW die dan al betaald is.
komt het uit china dan is de kans aanwezig dat je die moet gaan betalen en inklarings kosten moet betalen.

de props zou ik een inch kleiner nemen.. en meteen een behoorlijke berg bestellen.. ;)

Ik lees dat je het hebt over een _KANS_. Er is dus ook een kans dat je geen BTW (is die niet al in HongKong betaald?) en inklaringskosten moet betalen?

In het verleden heb ik al bakken met spullen van dealextreme laten komen. Nooit iets van gehoord.

Ik gooi er nog wat extra props bij :)

Ze komen ook niet voor in de lijst met vooraf ingevulde motoren, dus ik tast in het duister.

Ze staan er wel in ;) Onder de naam Turnigy 2830-1000!

Inklaringskosten blijft net een loterij, soms pikken ze je er tussenuit en dan betaal je de hoofdprijs :mrgreen: (btw + inklaringskosten)

Ervaringen met winkels mogen hier officieel niet besproken worden(punt 8 in de forumregels), maar ik kan je wel vertellen dat ik nooit problemen gehad heb met HK!

Groeten

@Markjuhh: Oeps, dan heb ik daar overheen gelezen! Toch bedankt voor de info ;)

@Motorsports: Wat moet/kan ik daar precies mee?

Ik kwam trouwens nog iets tegen over het flashen van je ESC's. Is dat iets voor de pros onder, of is dat een noodzakelijk iets?

Met de tip van Markjuhh heb ik de calculator succesvol kunnen invullen. Het maken van een link lukt om een of andere reden niet, maar het ziet er naar uit dat het ding de lucht in gaat komen.

Het gewicht heb ik ingesteld op 1150 gram, 3000maH 25/35C batterij.
Flight time @ full power is 3.3 minuten. Dit is dus als je non stop vol-gas door de lucht knalt?
At hover is het 12.42 minuten. Dit is overigens @ 40% throttle. Is dat een normale waarde?
Max load is 16.5 C, maar hij begon heel even te klagen over dat de 20C batterij te weinig was. Voor de zekerheid zal ik toch een 25/35C batterij uitzoeken. Ik heb ergens gelezen dat de C-rating van batterijen over de levensduur afneemt.

Edit:
Het valt me trouwens op dat:
Motor @ Max: 13.64A, 9.94V, 8293 RPM, 81.3% eff.
Motor @ Optimal: 5.74A, 10.61V, 9919 RPM, 87.3% eff.
Motor @ Hover: 3.08A, 10.84V, ? RPM, 40% Throttle, 84.4% eff.

Hoe kan de optimale RPM hoger zijn dan de motor @ max RPM?

@ full power is idd constant volgas, dat komt in de praktijk nauwelijks voor.

40% throttle om te hoveren is niet verkeerd!

C rating (20C, 25/35C ) van de lipo's houd in met welke capaciteit je de lipo kan ontladen.
Neem je een lipo die de gevraagde capaciteit niet of nauwelijks aan kan, dan zal de levensduur best hard achteruit gaan!

Edit:
Het valt me trouwens op dat:
Motor @ Max: 13.64A, 9.94V, 8293 RPM, 81.3% eff.
Motor @ Optimal: 5.74A, 10.61V, 9919 RPM, 87.3% eff.
Motor @ Hover: 3.08A, 10.84V, ? RPM, 40% Throttle, 84.4% eff.

Hoe kan de optimale RPM hoger zijn dan de motor @ max RPM?

Dat is idd wel apart! Misschien dat het wat efficiënter is als je de laatste 1000rpm met de hand meehelpt ? :mrgreen:
Welke maat prop heb je bij deze berekening opgegeven? Als deze aan de grote kant is zou dit het verschil kunnen verklaren!

Laatst bewerkt:
APC SlowFly SF 10x4.5

Ik kreeg deze props aangeraden door een helpdeskmedewerker van HK.com. Ik wilde echter zijn advies even dubbelchecken met de experts hier :)

Als ik reken met 9x4.7 dan gaat Motor @ Max naar 8873 RPM en Motor @ Optimal naar 9919.

Als je deze lijn lineair door zou trekken kom je op een prop van 7xP bij Max = Optimal.

Ik weet niet hoe je aan die berekeningen komt, maar een 7inch prop kan nooit optimaal zijn. Zowiezo je moet niet rekenen vanuit max=optimaal want je vliegt nooit op max throttle.
Je moet eens op xcalc kijken

Die "berekening" is geen berekening. Puur een schatting op basis van twee getallen. Het zegt ook verder niets, maar het was een poging om te begrijpen hoe de max rpm lager lag dan de optimale rpm.

Optimaal is ook relatief.
Met grotere props heb je misschien wel de optimale lift, maar zodra je gaat filmen zijn kleinere misschien weer beter vanwege de trillingen. En voor andersom valt ook vast iets te zeggen.
Calculeren en dergelijke is uiteraard goed, hoe meer info je hebt hoe beter. Maar de enige manier om er echt achter te komen is toch bouwen en testen, tenzij je echt een bewezen bouwverslag aanhoud.

edit: 7 inch is wel weer erg klein naar mijn gevoel, maar dat is puur een schatting.

Volgens mij ben ik er wel uit en ga dit allemaal bestellen. Alleen even puzzelen wat uit uit HK laat komen en wat uit Duitsland ivm invoer en inklaring.
Ik ga niet de boel bedotten trouwens, daar zullen ze me niet op pakken :)
Jammer dat de Nederlandse shops zo onwijs veel duurder zijn dan buitenlandse. Ik had natuurlijk liever de Nederlandse middenstand aan omzet geholpen.

Is het toegestaan om hier kortingscodes te plaatsen? In de komende 14 dagen kunnen mensen hiermee korting krijgen op de onderdelen die ik zojuist gekocht heb.

Scheelt weer dollars voor iemand anders.

Edit: Had ik dit maar eerder geweten :(
http://hk.rc-international.info/swarm

Laatst bewerkt door een moderator:
Back