nou was het mijn bedoeling om de brushless 3800kv motor van de belt cp v2 in de copter x te gaan zetten maar deze heeft standaard een 10T tandwiel... zou dit ook gaan of moet ik dan toch een 11T bestellen?? en bestel ik dan het beste een 11T tandwiel voor de belt cp of bijvoorbeeld die van align?? qua passing op de motoras en op de main gear natuurlijk.. groet
Wat voor tandwielen heeft de CopterX? Als hij hetzelfde heeft als een T450 qua verhouding dan vind je hier bijv.: How to calculate headspeed Dat je bij 3S1 met 10T pinion en 3800Kv op ong. 2500 toeren uitkomt. Met een 11T kom je dan op ong. 2790 toeren. Dus...10T rondvliegen tot lichte sportvlucht. 11T sportvlucht en lichte 3D.
ke nou dat word dan 11T bestellen.. wat is nou een goede nederlandse webshop waar je align spul kan bestellen dan?? groet P.S. ik je kan toch tot nu toe vrij goed zien waar je pakket uithangt van de winkel tot de sorteerband tot het vliegveld gersorteer hier gesorteer daar alles is te volgen... het is nu 1 week en 1 dag nadat ik de bestelling heb geplaatst en:,,, The item (RAhuppeldepupHK) left Hong Kong for its destination on 1-Dec-2009 misschien houdt het hier wel op met de info maargoed in hong kong doen ze hun werk redelijk en ligt mijn pakket binnen acceptabele tijd in het vliegtuig.. nou maar eens kijken of ze bij ons ook zo goed zijn
Even weer een update van mijn ervaring met de CX. Wat nieuw spul aangekocht en eindelijk tijd gehad om alles weer in elkaar te zetten. Huidige setup: 4000kV HC motor 60A HC ESC Swash: Hitec 65mg Tail: Align DS410 Logitech 2100T gyro Align 325pro red woodies Allemaal een stuk degelijker dan al dat goedkope spul. Leuk om te proberen maar niet om veel vlieguren mee te gaan maken. De servo combo zat ook in de T-rex 250 en dat beviel hartstikke goed dus daar ook nu weer voor gekozen. De 2100T gyro doet het ook zoals verwacht erg goed. Verder het tandwiel op de motor van 13T naar 11T terug gebracht. De eerste keer optoeren schrok ik nog van het vermogen wat er dan nog in zit. Echt een kanon als je even full pitch geeft. Alleen nog maar even in de achtertuin gevlogen om alles af te stellen maar dat vliegt verder prima. Alles is nu wel een stuk koeler, de motor en de ESC zijn totaal niet warm en de lipo's warmen maar een klein beetje op. Het verbruik ed. ben ik nog niet mee bezig geweest maar ik ben er van overtuigd dat ook dat veel beter zal zijn nu. Het echte vliegen moet dus nog komen. Nog wel even een lovend woord voor de Align woodies. Die zijn echt vele malen strakker gemaakt dan de goedkope CopterX en andere no-name bladen die ik tot dusver heb gehad op bijv. de King. En qua kosten vallen ze ook reuze mee dus echt een aanradertje. Ik moet nog wel wat verzinnen voor de canopy aangezien die niet echt strak zit en tijdens een van de laatste vluchten viel hij eraf tijdens een landing. Niet echt een fijn idee dat je canopy eraf kan vallen door bijv. wat trillingen of turbulentie.. Foto's! Zoals te zien is het niet echt een mooie heli meer met al die kleuren maar zichtbaar is hij zeker. Die verf is echt UV reactief en in het buitenlicht licht hij echt op. Functie gaat deze keer dus boven de esthetica Duidelijk te zien hoe groot de ESC is. COG ligt verbazingwekkend genoeg nagenoeg perfect. Binnenkort de Eagle Tree even uit de T-rex 600 vissen en weer aansluiten. Dan even wat meer gegevens over verbruik ed.
Vandaag bezig geweest met het verbruik. Dus de Eagletree uit de 600 gehaald en in de 450 gebouwd. Ideaal zo'n groot kapje Eerst even een hooverlipo gedaan met de timer op 5:30. Net voor het eind kakte het toerental echter volledig in en landde die al vanzelf. Bleek dat er al 1900mah uit de 2200mah lipo was. In het grafiekje kon je mooi zien dat de spanning langzaam naar beneden ging en op 5:10 volledig kelderde. Op zich is dat erg goed natuurlijk want dat betekent dat de lipo goed z'n spanning houdt. Maar het klopt natuurlijk niet dat hij nauwelijks 5:00 minuten kan vliegen op een 2200mah lipo. Dat bleek ook wel uit het gemiddelde vermogen: 250watt! Dat vermogen moet toch ergens heen gaan dus daarna ook maar de RPM sensor uit de 600 gehaald en aangesloten. Weer voor 5:00 een lipo gehooverd en daaruit kwam onderstaand grafiekje. Watt: 240 gemiddeld Headspeed: 3500 gemiddeld Ampère: 23 gemiddeld Conclusie: Headspeed veel te hoog! 3500 is uiteraard belachelijk veel, 2800 is een normale waarde als ik zo rond kijk. Limiet van de bladen is volgens de verpakking ook 2800. Dat verklaart dus ook wel waarom hij zo belachelijk snel was. Dit is dus met een 11T pinion op 80%. Ik vrees dus dat er een 10T pinion op gaat moeten, en zelfs dan zit ie met 80% vermogen nog vrij hoog. Veel lager dan 80% wil ik eigenlijk niet gaan vanwege de efficiency. Misschien dus zelfs een 9T pinion :? Het blijkt dus wel dat die motor veel krachtiger is dan wat er staat aangegeven in de specs. Daar staat de Chinese handel ook wel wat om bekend natuurlijk: Quality control is gewoon steekproefsgewijs de laagste waarde zoeken en die als theoretische waarde opgeven terwijl 95% van de producten veel beter is. Zie je ook erg veel met de daadwerkelijke capaciteit van lipo's. Uiteindelijk bewijst de Eagletree toch maar weer z'n onschatbare waarde. Anders was ik hier nooit zo precies achter gekomen. Dat wordt dus weer een 9T en 10T pinion bestellen. Iemand toevallig nog beide liggen?
ik zou dan eerder kiezen voor een andere motor en regelaar, dan gaat je vliegtijd ook weer wat omhoog... groet
De regelaar heb ik op de onderplaat gezet. Maar een ander zou ik niet nemen. Ondanks dat je maar 18A tot 20A* trekt kunnen de pieken enorm oplopen. Een 40A zou kunnen maar met wat stevige servo's kan de BEC het dan weer niet aan. De BEC van de 60A ESC is 3A. Overigens heb ik een losse Turnigy 5A BEC erin zitten. Dit naar aanleiding van een clubgenoot die zijn motor overbelaste waardoor de regelaar spontaan stopte en dus ook geen besturing meer had om met autorotatie te landen. * 18A tot 20A is bij een headspeed van 2800-3000rpm met een 3S LiPo, vermogen rond de 200-220 Watt Ik heb bij de Ikea een vijftal redelijk opvallende badmatjes gehaald om te trainen met meer precies hoveren en landen. Liggen gewoon in de auto, net als de heli , dus als er ergens even gelegenheid is *hop* oefenen. 8)
gehe jeeeuhj 2 weken en 2 dagen nadat ik de bestelling is geplaatst kwam de koerier aan de deur hij is binnen!!! zonder extra kosten en volgens mij ook vliegensvlug wat een lief klein doosje zeg,, maargoed, let the build begin groet
hallo, ik had een vraag over de bouw van mijn copter x 450 ae ik heb deze pdf http://www.coolmodels.gr/pub/CopterX_450SE_&_AE_V2.pdf uitgeprint en bouw hem ook volgens deze tekening.. nou staat echter bij het stukje paddles en flybar pagina 6 dat de afstand links en rechts tussen de paddle en de kop 61mm moet zijn.. alsik mijn paddles er op draai kom ik echter maar tot +- 64 mm en dan draai ik de flybar al een stukje tever de paddle in.. is het nou echt van belang dat die afstand precies 61 mm is?? want dan zou ik de flybar wel 0,4 mm verder in de paddle moeten draaien dan eigenlijk kan.. of kun je de flybar er gewoon verder indraaien dan dat dat schoefdraad toelaat?? of moet je ze gewoon goed aandraaien en dan de afstand links en rechts gelijk maken, ongeacht wat die afstand dan is?? alvast bedankt groet
Justem.. Afstand en gewicht gelijk = balans, voldoende schroefdraad verbinding, paddles in lijn. dat is het belangrijkste.
mooi, dan wasmij eerste ingeving dus juist en hoef ik er niks meer aan te doen voldoende schroefdraad zit wel goed, hij zit zelfs iets verder dan het schroefdraad de paddle in.. links en rechts nu allebij op 63.8 mm volgens de digitale schuifmaat.. fijn en onmisbaar dingetje bij de nieuw opbouw van zo'n kleine heli tje. heb zowiezo maar een comleet gereedschapskistje op maat samen gesteld en dat scheelt me een berg gevloek en gestuntel.. eerst de servo's maar eens aansluiten en dan kijken wat ie doet.. maargoed meer als een beetje optoeren en afstellen word het voorlopig toch niet want ik ga nu echt niet voor de lol buiten staan.... ttteerrrriiing wat is het koud zeg groet
Ik zit op 66,15mm per kant. Als ze inderdaad maar gelijk zitten. Je doet er wel verstandig aan een beetje rode loctite erin te doen. Als je anders ineens heftig stuurt, zitten je paddles scheef en dat geeft wat nare bijverschijnselen.
en klopt het dat er om deze flybar geen balanceergewichtjes met zo'n imbusje moeten of staan die gewoon niet op de tekening?? ze zitten er ook nie bij geloof ik.. groet
Die gewichtjes zijn bedoeld om de cyclic nog gemoedelijker en stabiel te maken, maar daarmee ook trager van reactie. Geld eigenlijk voor iedere paddle kop. Daarom zoeken 3D piloten altijd naar extra lichte paddles, om de cyclic lekker vlot te krijgen. Zonder gewichtjes kan je hem ook prima stabiel hoveren.
ik dacht eigenlijk het forum eens niet te vervuilen met nog meer copter x foto's maar als ie klaar is zal ik een foto'tje posten groet
nou heb ik de swash getrakteerd op 3 tower pro's mg90 maar nou ben ik nog op zoek naar een geschikte servo voor de tail.. tijdelijk zit er nu 1 op van mijn belt cp v2 maar dat is natuurlijk ook niet alles.. wat zijn eigenlijk de eisen voor de tail servo?? en welke zou ik dan kunnen pakken?? groet
eisen zijn..lekker snel en als de portemenee het toelaat liefst digitaal, en voldoende sterk voor je vliegstijl. Normaal op een 450 kom je weg met een sterke microservo (futaba S3153 of iets met dezelfde spec's) als je alleen rond vliegt. voor sportvlucht/3D moet je meer gaan kijken naar een Miniservo..(S9650, S9257, JR3500G of iets met gelijksoortige spec's)
Hoi, is het ook niet zo dat er bij een bepaald type gyro ook vaak 1 of 2 type's servo worden voorgeschreven ? Bij een JR G420T wordt bijv. een (digitale) JR DS820G of DS3500G servo geadviseerd. Zo meen ik dat er voor een Futaba GY401 ook bepaalde servo's werden voorgeschreven ... Grtz, Menno